Voor de mensen die willen starten, ik ben best bereid om een filmpje te maken met de beginselen, is daar interesse voor? Dan film ik 1 van mijn lesklanten terwijl ik uitleg geef.
Voor de mensen die willen starten, ik ben best bereid om een filmpje te maken met de beginselen, is daar interesse voor? Dan film ik 1 van mijn lesklanten terwijl ik uitleg geef.
Ik ben ook zeker geïnteresseerd! In mijn omgeving is geen instructie te vinden (helaas..) dus het is echt zelf uitvogelen hier. Vind het best lastig om het goed te doen!
Wat leuk dat het topic weer leven in geblazen wordt! Zelf ben ik al een poosje niet meer aan het lange teugelen door een blessure van mezelf maar wil dit zeker weer oppakken en het aan de handwerken gaat ook weer dus lange teugelen kan ook wel weer.
_Chendo_ : Ik zou dan meer beginnen in de positie van het aan de hand werken dus meer bij het schouder. Dan leert die wel 'voorop' lopen maar heeft die nog steun van jou. En dit dan steeds meer uitbreiden.
Hebben we toen al geprobeerd. Had ook les. Maar hij bleef achteruit lopen, omdraaien, etc. En hij was er mega snel in. (mini)
Nouvel
Geplaatst: 11-01-14 22:30
je kunt er ook ruim achter gaan lopen als aan de dubbele longe, evt met iemand bij het hoofd en dan goed naar voren drijven met je stem en zweepje erbij houden, bij terugkomen in tempo gelijk drijven met stem en zweep zodat je terug komen of draaien voorkomt
Ik dacht meer aan: hoe laat je de pony er vertrouwen in krijgen? Niet: hoe dwing je hem te lopen. Dit soort dingen zijn namelijk al geprobeerd inclusief instructrice. Hij is zo snel dat niemand hem met alleen lijntjes voor je uit kan laten lopen. En hij werd er steeds angstiger van en wilde op een gegeven moment niet eens meer richting bak. Dus hebben we dat gelaten en weer heel rustig opgebouwd, maar hij bleef zo onzeker dat hij elk moment weer achter me wilde staan. (En dan is alles goed, kon je ook dingen van hem vragen, alleen hij wilde dat ik voor hem uit liep)
(overigens heb ik deze pony niet meer, maar het probleem is nooit opgelost. Ik wil het binnenkort bij mijn nieuwe pony gaan proberen. Die loopt redelijk voor me uit, maar is ook erg onzeker.)
Nouvel
Geplaatst: 11-01-14 22:44
wat ik ook al aan gaf, iemand voor bij het hoofd mee laten lopen, en deze dan steeds meer afstand laten nemen als de pony begrijpt wat de bedoeling is
ik zeg nergens 'onder druk zetten', maar ze moeten wel leren begrijpen dat ze voorwaarts moeten op jouw hulp, stem en evt zweepje, want onduidelijkheid geeft onbegrip en onzekerheid
als je start vanuit het longeren met de dubbele longe en er zo langzaam wat meer achter gaat lopen gaat het eigenlijk vanzelf, want dan snappen ze al dat ze voor je uit moeten blijven en niet mogen draaien of naar je toe mogen komen
Nelleke_H
Geplaatst: 11-01-14 22:47
Hmm jeetje dan is het inderdaad een ander verhaal. Ik zou dan nog verder terug gaan. Iemand ernaast als leidende factor en jij erachter met teugels. Eerst helemaal niks doen en zo vertrouwen krijgen en dan zien of je zelf steeds meer over kan nemen van degene die ernaast loopt. Dit zal lang duren maar als ik het zo lees zou het met al de kleinste dingen belonen wel lukken uiteindelijk.
Nouvel
Geplaatst: 11-01-14 22:51
wat wij veel doen met mijn jonge paard is lekker wandelen met een er naast met een touwtje aan het hoofd en een er achter aan de lange teugel, dat werkt perfect, ook voor het vertrouwen!
en als ze echt onzeker zijn, veel belonen met je stem en evt wat lekkers meenemen even wat geven op momenten dat ze het goed doen, dat weten ze snel!
_Chendo_
Geplaatst: 11-01-14 22:58
Bedankt voor de tips .
Belonen gebeurd ook zeker. Vind ik heel belangrijk in de training. Dubbele longe ging altijd wel goed en dan liep hij lekker. Maar voelde denk ik toch anders voor hem. Denk dat ik ga beginnen met mijn nieuwe pony door er inderdaad even iemand naast te zetten. Even mijn vriend zien mee te sleuren dus. Haha.
Buiten het terrein vind mijn nieuwe pony het nog te eng om voorop te lopen. Op het terrein gaat het beter. Dus denk dat dat een stapje te ver is. Maar komt vast goed. We hebben alle tijd.
liljebo
Geplaatst: 12-01-14 10:06
Met zulke problemen ben je soms net iets te snel gegaan, onbewust. Ik spreek uit ervaring. Ik was ervan overtuigd dat ik echt alle stappen nam en heel rustig opbouwde maar liep toch een beetje vast.ging dan wel over inspannen, maar goed ... komt toch beetje op hetzelfde neer. Toen ik een goed boek met video in handen kreeg besefte ik dat ik toch stappen had overgeslagen. De video is van een zeer goed trainer en die laat echt lang iemand naast het paard lopen zodat er geen druk nodig is. Hij heeft dan zelf de leidsels in handen en geeft hele zachte hulpen. Vanwege de steun krijgt het paard alle tijd om het te leren begrijpen. Zo niet, zet hij gewoon stappen terug. Hij doet ook echt alles in kleine stappen verdelen. Hele kleine stappen. Heel leerzaam om te zien dat de dingen die vanzelfsprekend lijken dat toch niet zijn. Ben zelf opnieuw begonnen en week ook met lange teugel op deze wijze werken
_Chendo_
Geplaatst: 12-01-14 11:18
Nu gaat me ineens bij staan dat bij het beleren van dravers, ik ook naast de paarden mee liep en de trainer gaf de hulpen. Zo gingen we dan over het parkeerterrein.
Van wie is die DVD? Wil Odi van het voorjaar ook aan beleren. Wil het laten doen maar vind het wel leerzaam om zelf de stappen te zien.
ja, is ook echt een van de betere boeken/dvd's die ik in handen heb gehad. De trainer/schrijver heeft ruimschoots zijn sporen verdient in het mennen, en dan vooral gebruiksmennen. Heeft ook jaren met paarden in het bos gewerk; dus hele werkdagen met zijn paarden doorgebracht. Hij weet waar hij over praat en ik vond hem een bijzonder prettige manier van werken hebben- Heel rustig, zeer goed inzicht in de beleefwereld van het paard, stapje voor stapje. Ook leuk om op de dvd te zien hoe hij met een jonge opgewonden hengst omgaat. Gewoon de rust zelve. Stap voor stap. HIj is een van de zeer weinige waar ik zonder enige moeite een paard zou achterlaten voor de africhting.
Nou zeg... denk dat ik maar even Zweeds ga leren dan. Ben daar zelf ook erg kieskeurig mee. Ik doe het zelf niet omdat ik weet dat ik het niet goed ga doen maar er zijn ook genoeg prutsers op aarde die zich prof noemen. Vind dat maar moeilijk
liljebo
Geplaatst: 12-01-14 19:59
Ja klopt... bij veel africhtingsstallen is tijd geld en dat gaat toch vaak ten koste van het paard. Hij werkt altijd met meerdere helpers, zodat het paard in het begin superveel begeleiding en houvast krijgt http://www.sidback.se/index.php?option= ... 4&Itemid=4
Zijn 'spreuk' Det finns ingen regel för hur lite en häst får tåla. Samt ingen gräns för hur mycket hänsyn en människa ska ta.
Vertaal:
Er bestaat geen regel over hoe weinig een paard hoeft te accepteren, noch een grens over hoe veel rekening de mens met het paard moet houden.
Hij zegt ook duidelijk meerdere keren in boek en dvd dat wij iets van het paard willen en dat het daarom onze verantwoordelijkheid is om met alles rekening te houden met het paard. Het paard heeft geen verantwoordelijkheid naar ons toe, maar wij wel naar het paard toe. En dat we niets als vanzelfsprekend mogen niet.
Zou best wel bij hem op cursus willen, maar hij zit echt heel ver hiervandaan,.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 12-01-14 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt