Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:20

Tot op zekere hoogte mee eens. Het steigeren zal verdwijnen, maar alleen mits de oorzaak weg is en vooral op rust en ontspanning de focus ligt. Clicker je (onbewust) opwinding, dan zie ik het zo snel nog niet verdwijnen. En vanwege het risico wat het gedrag inhoudt, zou ik toch die prioriteit hebben.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:22

Vandaag ben ik begonnen met het targetten zoals is uitgelegd op equineclickertraining.com
Paard achter hek, met een vliegenmepper (voorheen deed ik het met mijn hand, maar dat raadden ze op de site af om mee te beginnen). Eerst zonder paard geoefend, daarna met. Het ging voor de eerste keer erg goed. Ze bleef rustig (afgezien van wat schrapen met haar voet omdat ze aan het uitzoeken was wat ze moest doen voor de click). Omdat ze heel erg oraal ingesteld is, was het een uitdaging om alleen dan te clicken wanneer ze haar mond dicht had. Soms raakte ze het ook aan, click, maar ondertussen had ze de vliegenmepper al tussen haar tanden :')
Twee keer een sessie gedaan, morgen verder.

Ik bedenk me nu ook, dat ze alleen springerig is (ze steigert niet constant hoor, ze is voornamelijk snel, en een enkele keer komt ze omhoog) wanneer ik clicker als ik oefening doe in beweging. De staande oefeningen, zoals de jambette, op het blok of voorheen het handtargetten, daar blijft ze wel rustig bij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:26

Fijn dat het nu goed ging. Let erop dat je niet schrapen + targetten beloond.
Als mijn(als ik daarmee dus net bezig ben) opnieuw aan.

Als je straks weer in beweging gaat clickeren, kun je de focus op ontspanning en rust leggen, in plaats van op het perfect uitvoeren van de oefening. Je neemt maar 1 criteria per keer, waar je op focust. En dat zou dan dus rust kunnen doen. Later kun je op een onderdeel van de oefening focus leggen. Dan kan er even weer wat onrust in komen, maar dat kun je negeren, omdat je daarna de focus kunt leggen op het betreffende onderdeel in rust.
Als je begrijpt wat ik bedoel...

Denk er vooral aan iedere oefening in hele kleine stapjes te verdelen (opschrijven werkt goed) en zoals gezegd per keer op slechts 1 criteria te letten./clicken. Het is heel erg menselijk om te snel te gaan of sommige dingetjes voor vanzelfsprekend te zien, terwijl ze dat niet zijn.

Maar het is al heel erg goed dat je er zo bewust mee bezig bent. Wil je het goed doen, dan is het nu eenmaal een lange weg met vallen en opstaan
(en ja, ik ga regelmatig ook nog op mijn snuffert...daarom weet ik dat zo goed :) )

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:07

Dat is inderdaad een valkuil van mij. Ik wil vaak te snel...
En ben er dus ook achter gekomen dat dat niet werkt.

Ben een paar dagen geleden begonnen met het aanleggen van een trainingsdagboek voor mijn pony. Met daarin mijn trainingsdoelen op lange termijn, maar ook op korte termijn. Daarin wil ik ook de oefeningen apart uit gaan werken zodat ik voordat ik aan een oefening begin het "plaatje" al goed in mijn hoofd heb zitten. En natuurlijk de vooruitgang ga ik bijhouden, zodat ik ook kan terugkijken naar het punt waar ik begonnen ben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:45

Trainingsboekje heb ik tegenwoordig ook. Ik vind dat super, omdat ik al schrijvend vaak ook puzzelstukjes op hun plaats zie vallen.

Het te snel willen is heel erg menselijk. Ik heb ook veel moeten leren en moet nog veel meer leren op dat gebied.
Een andere valkuil is vaak dat je zelf niet iedere keer exact hetzelfde signaal geeft/onvoldoende op lichaamshouding let/niet 100% consequent bent. Ik moet mijzelf vaak op de minimale dingen corrigeren.

Ik zag laats een dvd van alexandra kurland met een paard wat zich niet meer liet opzadelen. Ze ging daarmee clickeren (commando hoofd laag koppelen aan opzadelen... gaat wat ver om precies uit te leggen) Wat enorm opviel, was de terugval die het paard kreeg, toen de eigenaar het overnam. Ogenschijnlijk deed hij exact hetzelfde als alexandra, maar toen ze vertraagde beelden/stilstaande beelden liet zien, waren er minimale verschillen (echt minimaal, zoals beweging van de hand-onbewust- etc) en die superkleine verschillen hadden een enorme impact op dit paard.
Tja... een paard voelt zelfs een verandering in spierspanning bij de eigenaar.
Ik denk dat je heel erg snel onbedoeld ruis veroorzaakt bij een paard.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:17

Het vertragen van die beelden is wel heel goed gevonden. Het lijkt soms alsof het bij de "meesters" vanzelf gaat, alsof ze een bepaald soort X-factor hebben waardoor het wel lukt. Ze hebben door ervaring meer gevoel en preciesie kunnen ontwikkelen en bij de ene mens gaat dat misschien makkelijker als bij de andere. Maar wat ogenschijnlijk exact hetzelfde doen als de "meesters", blijkt dan dus NET niet exact hetzelfde doen te zijn. En dat is juist de finesse waar je aan moet werken, omdat dat de sleutel tot succes is. En niet zoeken naar een X-factor die je in je frustratie denkt niet te hebben.

Net weer een korte sessie targetten gedaan, en het schrapen liet ze op 1 keer na, helemaal achterwege en het happen naar het "target" was ook al minder!

Wat ik me overigens tijdens het trainen nog afvroeg;
Is het voor het paard verwarrend als je naast de click van de clicker nog met je stem beloond? Ik werkte mijn sessie namelijk in doodse stilte af, wat haast onnatuurlijk aanvoelde. Anders moet ik mezelf er goed aan herinneren voldoende met mijn stem te belonen. Ik doe het wel, maar eigenlijk te weining vind ik. Maar met het klikkeren laat ik het helemaal achterwege, deels onbewust.
Ik heb er eigenlijk ook (nog) niets over gelezen, dus wellicht dat meer ervaren clickeraars hier meer over kunnen melden?
Gewoon met de stem belonen, of alleen aan het einde van de sessie en je beperken tot de eventuele comando's?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:20

Tuurlijk, je stem is een erg belangrijk instrument. Je kan ze aanmoedigen of ontmoedigen en naast een lichaamscommando kan je natuurlijk ook een stem commando gebruiken. Echt, niets zo belangrijk als ook met je stem je paard motiveren :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:48

Ik gebruik idd ook de stem. Ik let er alleen vooral bij Silja op, dat mijn stem informatie inhoudt. Zij kan er niet goed tegen als ik zomaar brabbel (de anderen hebben daar geen moeite meer.) Ik gebruik bij haar 'Good girl' als 'ga door' signaal. Daarvoor met opzet iets gekozen wat ik in het 'dagelijkse leven' niet gebruik. Uh uh, betekent ... verkeerde antwoord. Geen straf of correctie, maar alleen informatie dat het niet het antwoord is wat ik zoek (helpt goed tegen frustratie van het paard... ze snappen dat erg snel) Verder staan mijn commando's op stemcue zoals stap, draf, ho, terug, blijf etc.'
En natuurlijk meteen bij/na de click bij een goede prestatie complimentjes.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:21

Ik gebruik weinig mn stem omdat die niet neutraal is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:27

M.i. hoeft dat ook niet, ik laat graag mijn paard weten dat ik blij ben met 'em :) Daarbij heb ik uit ervaring gemerkt dat aanmoedigen ze ook net dat beetje meer kan laten doen :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:29

Ik kom hier ook weer even meekletsen en lezen! :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:30

Leuk Joyce :j

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:32

Amable schreef:
M.i. hoeft dat ook niet, ik laat graag mijn paard weten dat ik blij ben met 'em :) Daarbij heb ik uit ervaring gemerkt dat aanmoedigen ze ook net dat beetje meer kan laten doen :j

Dat klopt zeker. Ik gebruik het daarom ook zelde en meestal als ik het gebruik in mn eigen enthosiasme, wat ook wel eens resulteerd in dieren die schrikken (vooral met mn vogels). Ben er daarom een beetje voorzichtig mee geworden, helaas.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:42

Ja, vogels kan ik me voorstellen dat die er weer van schrikken. Nou je het zegt, bij de kat gebruik ik mijn stem ook erg weinig, hooguit om de aandacht weer te trekken maar zelfs dan werkt het eigenlijk niet :+ Terwijl het bij de hond en de paarden juist weer super kan werken, ik denk dat het dier er idd ook gevoelig voor moet zijn :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:18

Is idd dier afhankelijk. Grappig dat je dat zegt amable. Bij mijn kat gebruik ik mijn stem idd ook zo weinig mogelijk. Sterker nog, ik probeer mijn hele houding dan max neutraal te houden, omdat ze anders meteen afgeleid is.
De honden hebben dat nauwelijks.
De paarden zitten er tussenin. Ik merk dat stem als aanmoediging of als extra compliment heel goed werkt, maar teveel praten, weer minder. Vooral Silja is daar gevoelig voor. Die raakt in de war als ik teveel praat en dan wordt ze boos. :+
Bij Billy zorgt teveel praten voor onrust. Hälga is er minder gevoelig voor, maar ik let er bij haar toch ook maar op. Dus alleen functioneel stemgebruik, zeg maar.

He, Joyce, gezellig.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:51

Het targetten gaat steeds beter. Ik kan nu de target al iets op afstand houden, hoog, laag en heb ook al eens op een andere plaats gewoon aan een touwtje geoefend. Ze pakt het nu vlot op.

Wat ik me nog afvroeg...
Ik ben me ook aan het inlezen wat betreft Parelli en de 7 Games. Zijn er hier ook clicker mensen die ook bezig zijn met Parelli? Zo ja, doen jullie naast de clicker training de 7 games, of trainen jullie de 7 games met de clicker?
Het kan zijn dat je met de clicker de essentie mist van de games (tenminste, zou ik me kunnen voorstellen), maar misschien kan je juist het leren versnellen door te clickeren (mijn pony pikt de training met de clicker veel sneller en enthousiaster op).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:43

Je kunt het wel combineren, maar dan zou ik de fases achterwege laten. Dus slechts hele lichte druk uitoefenen en bij de minste (poging tot) reactie clicken. En dan uiteraard uitbouwen.
Ga je de fases van parelli gebruiken, heb je kans dat de aversie tegen druk sterker gaat wegen dan de beloning en dan verdwijnt het effect van de clicker.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:42

Ik heb het niet zo met klinkers heb het wel geprobeerd maar mijn paardjes reageren beter zonder gewoon met brokjes.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:52

Ik wil even mededelen dat ik per 1 januarie 2012 mijn eigen hondenschool heb

Waar uiteraard volop geclickerd gaat worden!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:57

Wat leuk Urko. Lijkt me enorm leuk werk om te doen.
Veel succes.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:28

Ik vind het ook echt super! Heb er zin in!!!

Er word momenteel hard gewerkt aan de site, tegen de tijd dat die online staat plaats ik hier een berichtje..!

Ooriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:32

Ik ben ook begonnen met mijn verzorgpoown. Ervaring had ik al met mijn kat die heb ik zo hondentrucjes kunnen leren. Het is wel een stuk anders dan met mijn kat. Ik loop nu tegen een ding aan. Ik kan Mira niet benaderen als ze moet stilstaan ze gaat gelijk in d'r achteruit. Ik kan naast haar lopen in stap en draf. Maar met halthouden wil dit niet. Hoe pak ik dit aan?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:41

Ja! ik gebruik het ook, maar alleen voor praktische dingen. (dus geen kunstjes leren oid)
Ik doe het bij trailerladen (lukte totaal niet, nu met clickeren gaat het super)
en bij scheren (doodsbang voor het apparaat, dit gaat nu iets beter)
*\o/*

Ooriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:02

Mijn verzorgpoown was bang voor de zweep nu staat ze regelmatig met de zweep in d'r mond :')

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:02

Hoii :)
De laatste tijd heb ik veel gelezen over clickertraining,
en ben zo enthousiast geworden dat ik er ook mee wil beginnen!
Ik wilde graag daarvoor een boek/DVD aanschaffen, of natuurlijk een les volgen.
Maar met alle titels hier zie ik door de bomen het bos niet meer :P
Welk boek/DVD raden jullie aan voor de absolute beginner?