Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:57

Hier wederom razend enthousiast. No offense: maar de circustrucjes vind ik niet zo interessant. Maar het aanleren en afleren van bepaalde gewoontes vind ik zo interessant en ideaal met clicker.
Vandaag weer geoefend met het niet-knabbelen-aan-halstertouw tijdens poetsen. Eerst moest hij een pasje terug als hij ging knabbelen en werd dan beloond. Omdat ik niet wil dat hij leert knabbel-stap terug-click, voorkwam ik dat door te voorkomen dat hij eerst een stap naar voren deed (dus was t touw om te knabbelen niet in zijn bereik). Hij heeft keurig stil gestaan de poetsbeurt :D

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:25

Je kan ook je stem gebruiken als clicker Ananiem. 'X' word geloof ik veel gebruikt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:37

Ananiem schreef:
Eerst begreep ik nooit zo goed waarvoor clickertraining zo handig was "een paard vindt een snoepje toch veel lekkerder..." maar sinds een paar dagen heb ik er meer over gelezen en ben het nu zeker van plan om te gaan gebruiken!
Zou je een clicker ook zelf kunnen maken?

Als je de openingspost hebt doorgelezen weet je waarom het "clickertraining" heet. Je hebt niet per se een clicker nodig, je kunt ook een ander brugsignaal dan een click gebruiken, bv een speciaal woord zoals EXof je kunt een tongklik gebruiken.

Om je vraag te beantwoorden: het lijkt mij moeilijk om zelf een clicker te maken: een clicker bestaat uiteen metalen plaatje in een plastic doosje. Het plaatje is op een speciale manier gebogen zodat het terugveert, nadat het is ingedrukt en bij het terugverenmaakt het een klikkend geluid.

Ik ben al een paar jaar weg uit Nederland, maar destijds kon je ze in de dierenwinkel voor tussen de 1 en 5 euro kopen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:40

Ik ben op Yoors begonnen met in het Nederlands over clickertraining te bloggen.

Wat is clickertraining voor paarden eigenlijk? https://yoo.rs/r/16293

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:11

Leuk HippoLogic! Blogs in het Nederlands waren bijna niet te vinden, en omdat ik nog niet zo goed Engels kan én clickertraining nog best lastig vind is dit heel handig!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 17:57

De post op Yoors is de begin post van dit topic, maar ik ben van plan meer te schrijven in het Nederlands.

Gisteren nog even met mijn project paard bezig geweest. Er zit nog steeds vooruitgang in. Ik oefen nu niet meer zo vaak als in het begin (nu nog maar 1 sessie in de 2 dagen), gewoon om even tussendoor te doen. De eigenaresse is echt zo onder de indruk dat haar paard zich nu laat halsteren door een vreemde na jarenlang daar problemen van gemaakt te hebben. Het Paard is nog steeds niet helemaal ontspannen en heeft soms nog steeds de neiging ineens zijn hoofd omhoog te gooien als het halster over de oren gaat, maar het gaat ook direct weer naar beneden.

Pas als hij echt helemaal relaxed is ga ik oefenen met andere mensen hem laten halsteren. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dit proces verder verloopt of het ook nog invloed heeft op de rest van zijn gedrag.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:04

Wat leuk HippoLogic dat je project paard vooruit gaat en zich steeds beteren laat halsteren :)

Ik heb vandaag weer even geclickerd met mijn ouwe ruin... ik heb nu de target (een tennisbal op een stok) er redelijk goed in zitten... op commando 'touch' gaat hij naar de bal toe om even aan te raken en dan is het click + beloning... vandaag los op het erf ... en hij gaat echt paar meter naar target toe om hem aan te raken :) ... zelfs nadat hij zelf weer in zijn stal was gaan staan ging hij toch weer even eruit om de tennisbal aan te raken naar commando 'touch' :D ... hij moest er wel even over nadenken en ik bedacht me later dat ik daar wel grotere beloning voor had kunnen geven ... maar goed het is ook voor mij een leerproces.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:08

HippoLogic schreef:
Ik ben op Yoors begonnen met in het Nederlands over clickertraining te bloggen.

Wat is clickertraining voor paarden eigenlijk? https://yoo.rs/r/16293

en op dit soort momenten mis ik de 'like' knop ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:50

Super dat je zoveel blogt hippologic :) je maakt clickertraining zo een stuk toegankelijker, veel paarden zullen je dankbaar zijn :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 02:29

Dank jullie, Vogeltje en Floortz.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:41

Ik heb net clicktertraining met mn katten gedaan 8-)

Jarenlang luisterden ze keurig, maar ze worden steeds vaker oost indisch doof. En dat betekende dat ik de correctie steeds groter moet maken. Niet fysiek, maar ook een schreeuw naar mn kat doet me geen plezier. Naast dat het soms ook angstig maakte (onbegrip), niet het gewenste effect heeft en een vervelend gevoel bij mij geeft.
Omdat we onze katten al allerlei trucjes ooit hadden aangeleerd (zit, pootje, high five) ben ik dit nu gaan combineren met clicker.
Na 1x schrikken van de clicker werd de link al snel gelegd en nu zitten ze sneller dan voorheen. Na een keer of 6 zitopdrachten ben ik eens iets nieuws gaan proberen; terug. Mijn doel is namelijk om ze uit de keuken te houden, maar van een afstandje. Ook dat ging poepie snel.
Nu werkte ik vaker met voerbeloning (vragen om te zitten en dan een brokje. Maar als die eigenzinnige kat geen zin heeft kan ik het wel 10x vragen en ligt de focus alleen maar op het brokje), maar op de een of andere manier heeft die clicker iets magisch. Elke vraag wordt echt gelijk uitgevoerd.
Grappig is dat ik twee katten heb, maar heel duidelijk de ene kat bij naam noem + opdracht geef en ze dat ook gelijk begrijpen. Dus alleen die kat voert de opdracht uit. Ook al zit de andere kat strak naast me, want ja.. Brokjes..

Leuk experiment, to be continued!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:19

Wat leuk, Jotoma!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:54

LeukJotoma. Dat vraagt om een filmpje

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:11

Ik zeg ook steeds tegen mijn katten dat ik met ze ga clickeren maar durf nog niet. Vandaag vooral gelezen over clickeren op internet en het boek Denkwerk van Inge Teblick.
Door de extreme ijzel niet naar mijn paard kunnen gaan maar wel begonnen met soort dagboekje om mijn voortgang bij te houden en dingen als trainingsplannen te kunnen opschrijven. Heb gister nog een nieuw proefobject gevonden... het beste vriendinnetje van mijn ouwe ruin ... een haflinger van 25 heb ik ook 1 sessie mee gedaan... Die was stuk makkelijker... ze had natuurlijk ook al wel iets gezien wat ik met Kafka deed... maar zij snapte binnen paar keer clicken dat neus tegen de target een stukje wortel opleverde... Ik zag haar bijna glimmen van trots... dat ze ook iets lekkers kon verdienen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:49

Filmpje volgt als we wat verder gevorderd zijn. Ik ben niet zo vd filmpjes :o

@evelijn: waarom durf je het nog niet?
Je kan t altijd proberen toch?

Ik vond het effect vandaag echt weer verbazingwekkend. Had ik mn hand nog in het bakje met de brokjes, dan was de focus volledig op t voer en reageerden ze totaal niet op mijn vraag. Haald ik mn hand eruit, liet ik de clicker zien, was de focus bij mij en voerden ze accuut de opdracht uit. Echt zo grappig.
We begonnen vandaag met zitten, want dat is bekend terein. Daarna verder gegaan met pootje. Ook die opdracht kennen ze, maar nu kan het met 1x vragen ipv 10 keer. Tof!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:25

Wat een leuke verhalen!
Ik train nu af en toe met mijn konijntjes, dat is ook erg leuk om te doen. Ze zijn erg enthousiast. Ik laat er een de ren in lopen en de andere buiten de ren en zo train ik ze dan onmstebeurt. Degene waar ik dan niet mee train, geef ik even wat lekkers maar die staat vaak al te kijken waar ik blijf! Ze kunnen nu beiden een potlood targetten en een bakje inlopen. Nu ga ik werken aan het kunnen optillen van het bakje zodat ik een makkelijke manier heb om ze te verplaatsen.

Ik heb alleen nog geen handige manier om het voer te bewaren en aan te geven. Ik denk dat ik zo'n beloningszakje voor honden ga kopen, maar als iemand nog suggesties heeft, zijn die natuurlijk welkom.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:46

Ik heb (alweer :p) een vraag over het achterwaarts gaan. Lopen jullie mee of blijven jullie staan als het paard achteruit gaat?
Ik blijf nu stil staan, maar mijn paard stapt 2 passen actief naar achteren en stopt dan. Na heel vaak het commando herhalen doet ze nog 1 stapje en dan click ik. Nu probeer ik het uit te bouw naar meerdere stapjes, maar dat gaat heel moeizaam, hoe vaak ik het ook probeer, hoe groot de beloningen ook zijn of hoe minimaal de opbouw.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:48

Ik blijf ook staan. Ik had dat in het begin ook met mijn paarden! Het helpt om soms al na een heel actieve pas te clicken (voor het vitaal naar achter stappen dus) of achterwaarts af te wisselen met stap of draf. Vaak hebben ze dan wat meer "go" waarna ze spontaan meer passen naar achter zetten. En dan steeds heel goed getimed clicken voor de meest actieve passen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:47

Ligt aan het paard. Soms werk ik met een barriere en een targetstick om ze achterwaarts te leren, soms freeshape ik het en soms bouw ik verder op bestaand gedrag. Dus soms kan ik niet meelopen en soms wel. Ik begin altijd waar het het gemakkelijkst is voor het paard: is hij meelopen gewend, doe ik dat tot het commando erin zit en bouw ik het af. Uiteindelijk is het namelijk een fantastisch handig commando als je het op afstand kan gebruiken.

@Maaike: jij leert onbewust je paard 'taai' te worden op je hulp of in elk geval maar 2 stappen te laten doen na het commando.
Hoe: je beloond enigszins variabel wat zou kunnen leiden tot beter gedrag, maar als jij in het verleden onbewust heel consequent bent geweest, heeft jouw paard geleerd: commando + 2 stappen = geen beloning, commando + 1 stap = beloning.

Je schrijft immers:
Citaat:
mijn paard stapt 2 passen actief naar achteren en stopt dan. Na heel vaak het commando herhalen doet ze nog 1 stapje en dan click ik.

Je commando betekent waarschijnlijk ook 'niets' voor je paard, of het betekent 'stilstaan' of het is verwarrend. Je herhaalt het immers 'heel vaak' waarop niets gebeurt.

Wat ik in jouw geval zou doen is twee kleine aanpassingen doen:
1) geef geen verbaal commando tot het gedrag er goed in zit, anders heb je kans dat het commando met het verkeerde gedrag (stilstaan) geassocieerd wordt
2) eerder clicken: click als het gewenste gedrag nog bezig is, dus gelijk de 1e keer als je paard achterwaarts gaat, wat heel goed is! Click je tijdens het achterwaarts lopen.

Op die manier 'vang' je het gewenste gedrag opnieuw. Herhaal dit zo vaak als nodig is. Kan zijn dat je dit even een paar sessies en over enkele dagen verspreid moet doen. Misschien dan een paar rustdagen om het te laten bezinken en dan herhalen. Hoe vaak en hoe veel hangt gewoon van de situatie af (is je paard clicker savvy, of raakt hij snel gefrustreerd, hoe zijn jouw skills, wat gebeurt er in de omgeving, kan je paard zich concentreren die dag, enz)

Dan is het aan jou om in te schatten of je paard na "x" keer herhalen, misschien ook achterwaarts wil blijven lopen als je de click uitstelt. Met uitstellen bedoel ik 1 of 2 seconden of een halve pas achterwaarts extra gaan of wat je paard maar nodig heeft. Niet gelijk 1 of meer passen extra verwachten. Denk eraan: babystapjes nemen!

Zo leert je paard dat achterwaarts bewegen een click&beloning oplevert, niet alleen 2 passen. Kans is groot dat hij gaat zoeken naar de click en daardoor nog een half pasje doet. Dan direct clicken, jackpot en de volgende keer verder gaan.

Stelregel in clickertraining is" de click is ook einde-oefening. Dus na de click mag hij stilstaan om de beloning in ontvangst te nemen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:48

Goede tips! Ik blijf zelf ook stilstaan, zo heb ik het mijn pony ook aangeleerd. Hij kan nu 4-6 passen achterwaarts. Maar eigenlijk wil ik nog wat meer variabel gaan belonen voor het aantal passen zodat ik niet altijd het hoogste aantal passen wat hij kan doe. De laatste tijd ben ik ook wat meer bezig met snelheid in het achterwaarts gaan. Wat VogeltjeM zegt, afwisselen met draf, lijkt me slim voor mezelf om ook mee te pakken om het nog wat makkelijker te maken voor mijn pony.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:19

Hoe doen jullie het met opdringerige dieren? Een van mijn katten vind het gekozen voer van net te lekker (gevriesdroogde kipfilet) en is dan alleen daar op gefocused. Hij komt dan teveel in mn ruimte.
Als ik hem eerst op zn plek zet (een stukje naar achter) dan de opdracht geef en click, komt hij na de click gelijk naar me toe en drukt zn neus nog net niet niet tegen mn hand om zelf bij de snopejes te kunnen. Maar dat wil ik niet, ik wil dat hij netjes wacht.
Tips anyone?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:21

Nou... uit verveling (die stomme ijzel ook) toch begonnen met clickeren van de kat... maar heb nog niet het idee dat het kwartje gevallen is. Heb ook nooit iets qua kunstjes gevraagd en hij is ook niet gewend snoepjes te krijgen... heb na paar dingen proberen volgens mij wel een beloning die zijn goedkeuring heeft... een stukje knakworstje. Ik geef dat met behulp van een satéprikker.. echt een ministukje... hij vindt het iig lekker maar heb niet het idee dat hij het overbruggingsignaal al heeft opgepikt.. ik gebruik een clicker maar heb het idee dat hij soms van het geluid schrikt.
Maar goed we houden nog even vol... heb nog meer knakworst... en misschien moet het even bezinken.

... beleefheid trainen bij katten... hmm... misschien iets van mat-training (heb daar net is van gelezen in pdf van Inge Teblick) ... dus dat hij alleen op de mat de beloning krijgt.
Of een minder gewenste beloning...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 21:37

Sneller reinforcen je kat. Net als bij paarden zou ik als stelregel aanhouden: breng het voer naar het dier ipv omgekeerd. Je reinforced niet alleen op het moment van de marker maar ook op het moment van voeren. Goed dus dat je dit opmerkt en een oplossing naar zoekt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:16

Ik kon vandaag weer naar stal *\o/*
Heb dus ook geclickerd... eerst Kafka... weer met targetstick het erf over... hij was niks vergeten :D nou ja wel even dat het likken aan jassen niks oplevert ;)
Ook even met de ouwe haflingermerrie, voor de tweede keer met dus behoorlijk wat dagen er tussen... en ja hoor prima... ze weigerde ook om normaal mee te lopen vanaf de plek waar we stonden maar achter targetstick aan wilde ze prima ;) Leuke dieren die haflingers :D
Ik had de smaak te pakken... en heb ook met mijn grote bijrijdpaard de eerste oefeningen gedaan... hier iets andere aanpak... had al gemerkt dat de clicker een te hard geluid was voor haar en wil het bij haar ook onder het zadel gaan gebruiken... ook mijn mooie targetstick is voor deze merrie eerder bedreigend dan leuk en grappig. Ik had dus bedacht dat "X" mijn bridge bij haar werd en ik zou beginnen met handtarget. Heb 3 sessies gedaan met tussenpozen... en ze pakte het keurig op :)

Nu word het eigenlijk wel tijd om nieuwe dingen te gaan doen. Kan natuurlijk nog weken met die targetstick gaan rondlopen bij Kafka maar moet echt een stap verder. Dat trainingsplan maken enzo. Morgen ga ik beginnen met "hoofd laag" bij Kafka. Ik lees nu vooral Inge Teblick's website en zij doet dat freeshapend... misschien maar eens proberen.. en doe je dan meteen een commando of wacht je daar ook mee?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:28

HippoLogic schreef:
Sneller reinforcen je kat. Net als bij paarden zou ik als stelregel aanhouden: breng het voer naar het dier ipv omgekeerd. Je reinforced niet alleen op het moment van de marker maar ook op het moment van voeren. Goed dus dat je dit opmerkt en een oplossing naar zoekt.

Even opnieuw de OP gelezen, twijfel even of ik goed begrijp. Wat bedoel je met reinforced?
Ik wil idd dat het voer naar het dier gaat en niet andersom. Maar moet ik het dan sneller doen?
Ter beeldvorming: bakje brok staat op tafel, ik hurk naast tafel en kat staat tegenover me. Ik heb in 1 hand de clicker en andere hand gebruik ik als aanwijsstokje (als in: bij pootje geven geen reactie, dan kriebel ik even aan het pootje). Zodra ik dan met mn hand naar het bakje ga, kruipt de kat al naar voren tegen me aan en gaat bedelend met twee pootjes de lucht in. De laatste keer was mijn primaire reactie om hem terug te zetten en dan brokje te geven, maar ik denk niet dat het dan duidelijk is waar hij voor beloond wordt.

Ben benieuwd naar je uitleg :)