Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:13

Waarom kun je niet met ze werken dan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:19

Omdat het hier sneeuwt :brr: Krijg ze dan niet snel genoeg warm gestapt (als het droog maar koud is ga ik mennen, en dan draaf ik de eerste 5 minuutjes even om ze op temp te houden, want zodra de dekens af gaan, 740 gr, staan ze te shaken en fleecedekens doen dan niet genoeg) en dan heb ik dus een natte koude pony :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:21

jeetje 740 grams, ik maar denken dat ik met mijn 370 op veel zat. Hihi.
Maar dan snap ik het wel ja! En een ongevoerd regendeken dan? Is misschien iets beschutter en dan snel warm stappen..

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:22

Staan 24/7 buiten en het zijn shetlanders, veel mensen zeggen die hebben minder dekens nodig maar juist die hebben een hoop vacht, en die haal je eraf dus dan moet er ook net zoveel op.. Ze voelen iig nu lekker warm maar nog zeker niet te warm :P

Ja zou wel kunnen maar dan zit je nog met het wegleggen van de dekens en met de deken trainen vind ik zelf nooit zo prettig. En ach, ze vinden het niet erg hoor, nu kunnen ze lekker spelen in de wei :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:30

Het zijn shets, maar als je geschoren hebt zegt dat natuurlijk niks meer inderdaad :j

Gaaf ijssnuiver :D :D (Voelt steeds zo raar om te typen 'ijssnuiver'

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:30

Ja snap ik wel hoor, logisch als je scheert dat je dat weer aan moet vullen. Anders is het ook zo sneu :') .
Ik heb Calypso hier met deken staan, maar die krijgt ondanks de dekens altijd redelijk veel haar. Maar zonder deken houd ze het helaas niet vol met haar rug. Whisper staat zonder en dat vind ik echt ideaal. Die zit onwijs mooi in zijn vacht, wel veel haar. Maar omdat het werk nog niet super intensief is, is dat niet storend. Maar scheelt een hoop gedoe met dekens wisselen, zweten tijdens het werk, dekens weer op.

Ik doe met Calypso altijd loswerken met een zweetdeken, maar dat is meer omdat ze dan wat sneller soepel is in haar rug.

Jullie nog suggesties:
Extreem vermageren tijdens het verharen

@Nevergiveup: je mag ook gewoon Anne zeggen hoor ;) . Hihi.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:32

Wij geven ons ''oude'' paard die in de winter snel vermagerd seniores maar die zal je al gehoord hebben, ik weet het verder ook niet. Altijd naar he als ze maar niet aankomen (gras werkt dan geweldig helaas is dat er niet het hele jaar door)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:39

Het is inderdaad erg vervelend! En lijkt ook ieder jaar erger te worden, begin nu zelfs te overwegen om haar maar te scheren in het najaar en later nog een keer. Wellicht dat die verharing dan ook minder energie kost.
Tsja als het aan mij had gelegen, hadden ze wel eerder het gras op gemogen. Maar landeigenaar wil niet eerder dan 1 mei.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:40

Ik heb gereageerd. Denk niet dat je perse dingen moet geven die heel erg aandikken maar iets wat het hele systeem een beetje helpt. Want wat ze nu krijgt hoort gewoon genoeg te zijn.

Denk eraan het ook weer te kopen (opkikker) want het gaat niet helemaal super met de darmpjes :brr:

Goede tip om los te werken met zweetdeken :j
Paard is in deze kou duidelijk stijver dan normaal.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:41

Ja dat denk ik ook Nevergiveup! Ik wil ook geen dikmakers voeren, dat doet het gras wel weer. Maar inderdaad iets ondersteunend, ben nu aan het kijken naar senioren voer wellicht is dat al een goede aanvulling. Vitaminespuit krijgt ze sowieso wel weer rond die tijd, maar die doet nooit super veel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:42

En iets van maag/darm compositum? Zodat het darmstelster weer beter gaan werken, zoals NVG zegt, er moet iets niet helemaal goed werken anders zou het meer voedingstoffen op moeten nemen/gebruiken.

Edit], een van mijn shetlanders zat ook altijd erg slecht in het haar rond de wisselings periode, toen ben ik maar gaan scheren (in de zomer soms nog) maar dat is natuurlijk geen goede oplossing, vorige winter heeft hij leverbot gekregen en na bloedprikken kwam er ook uit dat hij een ernstig mg tekort had, hij is toen op mg gegaan en vorige zomer dus erg goed uit zijn vachtje gekomen. Wellicht is dat te proberen, ik ga het deze komende lente/zomer iig weer voeren (ik geef het ze allemaal nog regelmatig en ze hebben nu een mg+ liksteen)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:45

ijssnuiver schreef:
Ja dat denk ik ook Nevergiveup! Ik wil ook geen dikmakers voeren, dat doet het gras wel weer. Maar inderdaad iets ondersteunend, ben nu aan het kijken naar senioren voer wellicht is dat al een goede aanvulling. Vitaminespuit krijgt ze sowieso wel weer rond die tijd, maar die doet nooit super veel.

Dacht ook aan om een spuit te geven maar vraag me af of dat daadwerkelijk wat doet :Y)

Is zo'n bloedtestje aan te raden als ze wat minder in hun vel zitten ZusJacobs?

Beetje offtopic maar je moet wel een gezond paard hebben om goed te kunnen wadh :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:52

Inderdaad een beetje offtopic, hihi. Maar hoort er toch een beetje bij. Het viel mij vandaag ook op dat Calypso nu echt een stuk gespierder is in de bovenlijn sinds we werken aan de hand! Is iets wat met kleine beetje gaat en als je, je paard dagelijks ziet, valt zoiets toch minder op. Wel gaaf om te zien.

Bloedonderzoek hebben we al een aantal winters lang laten doen, maar daar kwam niets uit(behalve dat alles goed was :') ). Het lijkt mij ook dat er iets niet goed moet zijn, anders zou het niet zo extreem veel energie kosten. Maar de vinger lijk ik er niet op te kunnen liggen.
En slecht in het haar zit ze niet, de vacht is mooi, ze glimt en is blij. Komt ook goed uit haar vacht, houd geen haar vast. Maar toch word ze zo mager.
Lastig hoor, ben blij als het 1 mei is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:58

Hoeveel ruwvoer krijgt ze? (in de verhaar periode dan?)

Ik vind een bloedtestje als ze minder in het vel zitten zeker aan te raden, kosten max 150 (ligt er natuurlijk aan wat je precies laat testen). Mg is toch iets wat bij bijna elk paard te laag is, was laatst een stuk over ergens. De hoeveelheid die vaa gebruikt wordt in een bloedtest zou te laag zijn geweest, (dus als het van 1 tot 10 is, zou 3 al goed zijn, en laatst zijn ze er dus achter gekomen dat die waarde niet goed is en het dus bijv. 5 moet zijn). Daarbij kan een keer extra mg geven weinig kwaad, al het overige wordt gewoon niet opgenomen, het is goed voor de spieren en voor nog meer dingen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:00

Verder kan een goede fysio oid ook vaak helpen, en dan niet persee voor blokkades maar ook voor de doorstroom van afvalstoffen, want als er iets stijf is of slecht doorbloed zul je ook merken dat je paard minder fijn verhaard of slecht plast etc etc

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:00

Ik zou echt de opkikker kopen als ik jou was :j
Ik les hier over equiparex, dat is een stuk goedkoper misschien bestel ik dat wel.

Gaaf is dat he!
.
Bij Blade heb ik minder dat hij in stilstand die achterbenen helemaal áchter zijn lichaam zet, alsof hij een tuiger is waar een standfoto van gemaakt wordt. Dan kantelt hij zijn bekken dus weer verkeerd.
Maar snel gaat het niet, het moet nog veel beter worden. -O-

edit; ZusJacobs, inderdaad :j
Van dat magnesium wist ik niet, zit dat over het algemeen ook in vitaminespuiten/maag darm compositum/opkikker etc?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:02

Bijna onbeperkt, kwaliteit wisselt nog wel eens wat.

Magnesium wil ik sowieso bij gaan voeren, is ook goed voor dr spieren waar ze wat last van heeft. Maar eerst eventjes het magnesiumgehalte in haar krachtvoer checken. Zal wel niet extreem veel in zitten, maar liever een keer gekeken dan echt teveel voeren ;) . Opkikker ga ik even onthouden! Is nu nog niet nodig, maar tegen die tijd wel een optie.

Inderdaad super leuk om te zien hoe ze verbeteren! Het gaat niet super snel, maar alle kleine beetje zijn meegenomen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:03

Twister zuigt lucht, en zij staat dus altijd (of niet meer sinds we alles zo hebben gedaan dat het onmogelijk is, ze is tot haar tandvlees namelijk) wanneer ze dat doet/deed, en als ik er dan langs liep drukte ik mijn voet in haar kootholte zodat ze met haar achterbenen naar voren stapte.. stond ze mooi, liep ik door ging ze weer terug in haar favo houding, ooh wat heb ik me daar aan geergerd!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:09

ZusJacobs schreef:
Twister zuigt lucht, en zij staat dus altijd (of niet meer sinds we alles zo hebben gedaan dat het onmogelijk is, ze is tot haar tandvlees namelijk) wanneer ze dat doet/deed, en als ik er dan langs liep drukte ik mijn voet in haar kootholte zodat ze met haar achterbenen naar voren stapte.. stond ze mooi, liep ik door ging ze weer terug in haar favo houding, ooh wat heb ik me daar aan geergerd!

Oh dat snap ik helemaal haha.

Ik knijp hem in zijn bil, dan doet ie even boos (ja doet pijn he, staan hoe het hoort) en dan bolt hij op en zet automatisch zijn benen er meer onder.

Schop in de kootholtes is ook een leuke :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:17

Gehe ik schop niet hoor :P Duw er gewoon tegen aan, knijp in de billen werkt niet, Twister denkt dan hmm lekker kriebelen (het enigste wat werkt is een hoevenkrabber, en die heb ik niet altijd op zak..) ze heeft echt een dikke huid, verschrikkelijk en ook ontzettend lastig te sensibiliseren.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:21

Was een grapje hoor hihi

Ik moet die punten van de DA ook doen. Zijn wel moeilijk te vinden soms. Je hebt onder de buik, op zijn bil en echt tussen zijn bil. Vind ie nooit zo leuk maar het helpt wel echt om dat vaak te doen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:26

Je hebt de borstlift (ook wel buiklift of schoftlift) en dan idd het kantelen van het bekken (op twee manieren, het zitten en het juist naar achter kantelen, op de kont heb je twee punten voor het zitten en dan op de lendenen twee punten voor het naar achter kantelen, moet je niet dagelijks gebruiken maar is vaak alleen om te kijken in hoevere ze daar ''los'' zijn) en dan heb je de twee punten bij/onder de zitbeenknobbels of broekspier om echt de rug te bollen. Ik gebruik het soms, ik merk zelf geen verbetering als ik het toepas en doe het dus alleen als ik het iemand wil tonen of omdat ik wil zien hoe het met ze gesteld is :P

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:32

Zo, dat gaat hard hier. En weer een paar nieuwe namen. Door de weeks ligt mijn focus vooral op mijn werk. Eenmaal thuis eten koken, eten, opruimen en dan naar Ise. En is de dag alweer om!
Hier in Brabant ligt een flink pak sneeuw, helaas kreeg de staleigenaar zondag de trekker niet aan de praat dus de bak kon niet gesleept worden. Helaas even een, ik hoop niet te lange, winterstop. Anne heeft nog fijn kunnen werken, geen sneeuw in het hoge Noorden. Ise straks even poetsen en als het niet glad is, een stuk wandelen.

Afgelopen weekend viel mij weer op hoe goed een paar keer per week wat WADH en DLL is, Ise begint zich steeds mooier te ontwikkelen. Ise is nog wel behoorlijk rechtsgebogen. Maar vind het zo mooi om te zien dat ze met het WADH al zo rustig hele kleine stukjes redelijk in balans kan draven. Ik kan daar echt van genieten. Ik ga mijn skipak aantrekken en maar eens proberen richting stal te gaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:36

ZusJacobs schreef:
Je hebt de borstlift (ook wel buiklift of schoftlift) en dan idd het kantelen van het bekken (op twee manieren, het zitten en het juist naar achter kantelen, op de kont heb je twee punten voor het zitten en dan op de lendenen twee punten voor het naar achter kantelen, moet je niet dagelijks gebruiken maar is vaak alleen om te kijken in hoevere ze daar ''los'' zijn) en dan heb je de twee punten bij/onder de zitbeenknobbels of broekspier om echt de rug te bollen. Ik gebruik het soms, ik merk zelf geen verbetering als ik het toepas en doe het dus alleen als ik het iemand wil tonen of omdat ik wil zien hoe het met ze gesteld is :P

Ja klopt, precies zoals de da dit mij uitgelegd heeft.
Blade heeft dus van zichzelf een erg naar achter gekanteld bekken (meer dan een beetje) dus die moet ik inderdaad niet doen.

Succes CarovdG :brr:

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:59

Wij hebben op de opleiding ook een aantal ttouch lessen gehad en in het ttouch/tteam heb je ook allemaal van die punten. Ik gebruik ze ook wel eens, bij beide paarden. de Back lift en de Belly lift(dacht ik zo even uit mijn hoofd ;) ). Zo kun je ook het schouderblad los maken. Staan super interessante dingen in dat boek, ook kleine dingetje die toch echt een goed resultaat boeken als ik die dagelijks meeneem voor het werk(gewoon even tijdens het poetsen).

Succes Carolien! Lekker warm aankleden en tijd voor sneeuwpret! Ik ben voorlopig nog wel blij dat we geen sneeuw hebben.