kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:14

ik heb ook een longeerhulp maar ik vind het af en toe eng om te gebruiken.
Wanneer het paard diep gaat ben ik bang dat hij in de touwen stapt.. hebben jullie dat ook?
Of maak ik me zorgen om niets?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 03:32

Ik heb deze manier van longeren nog nooit gezien. Vorige week zag ik het voor het eerst op bokt voorbij komen & het ziet er wel vriendelijk uit. Mijn paard heeft een lastige rug. Longeersingels schuiven snel naar voren bij haar, dus ik denk dat dit touw een goeie oplossing is daarvoor :D.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:41

jentel schreef:
Wanneer het paard diep gaat ben ik bang dat hij in de touwen stapt.. hebben jullie dat ook?

De ring die er in het midden aan gemaakt is, die zorgt ervoor dat de touwen tussen de benen bij elkaar blijven zitten,
hierdoor is het zo goed als onmogelijk dat je paard in de touwen kan stappen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:03

Te diep is ook niet actief genoeg vaak. Actiever houden, motor laten draaien en dan gaat het vast beter. Ik heb het probleem bij dit touw echt een stuk minder dan bij vorige bijzets die ik heb geprobeerd, maar snap nu pas ook het consept van 'actief door laten lopen' dus tja niet echt goede vergelijk :+

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:49

Heeft iemand toevallig ervaring met die van kalvakade?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:13

jentel schreef:

Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar mijn paard stapt er toch nooit in.

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:15

Matheno schreef:
Weet iemand toevallig ook een optie waardoor het snel kan loslaten voor als je paard in paniek raakt?
Die van ons accepteren dat namelijk niet allemaal (3 jarige pony's ) , gevolg; hoofdje de lucht in, flinke schuurplekken bij de benen.

Ik zou in jouw geval toch eerst met een singeltje en touwtjes gaan werken zodat je ze langzaam maar zeker bitwijs maakt.
Nu komt er wrs in een keer te veel druk op allerlei plaatsen (rug benen bit) waardoor ze in paniek raken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:44

elmiran schreef:
Ik heb deze manier van longeren nog nooit gezien. Vorige week zag ik het voor het eerst op bokt voorbij komen & het ziet er wel vriendelijk uit. Mijn paard heeft een lastige rug. Longeersingels schuiven snel naar voren bij haar, dus ik denk dat dit touw een goeie oplossing is daarvoor :D.

Kan je het niet een keer proberen?
Ik geloof dat dit een hele goede manier is voor paarden met rugklachten of paarden de net bij een "kraker" geweest zijn. Even geen druk er op en toch over de rug laten lopen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:07

Ik heb hem pas besteld, en inmiddels 1x gebruikt. Best een handig touw vooral als je een keer haast hebt maar toch even goed wilt longeren. Alleen voor mijn paard is het op dit moment nog niet zo geschikt. Ze is nog niet helemaal rechtgericht dus ik heb nu gewoon een dubbele longeerlijn nodig om haar recht te houden, en de juiste stelling te krijgen. Als de basis er goed in zit ga ik het touw zeker weer gebruiken.

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:10

Ik kende het niet, maar het ziet er wel goed uit. Ik denk dat er vast wel over na is gedacht dat een paard er in kan stappen. Dus ik denk dat ze dit zo goed als onmogelijk hebben gemaakt(uitzonderingen daar gelaten...)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:18

Hallo
Ik heb op verschillende sites gekeken en hij is o.m. te koop bij www.ej.nl (3 maten), www.superhorse.nl (1 maat; kavalkade) en www.masterhorse.de (3 maten).
Ik heb een normaal gebouwd paard van 1.67/1.68 en een smal gebouwd paard van 1.76m. Zou ik de L (tot 1.68) of de XL (vanaf 1.68) bestellen?
De kavalkade is maar in 1 maat, past deze goed bij jullie paarden?
Welke maat gebruiken jullie?
Als ik de site van masterhorse nalees, zit er in L en XL niet echt veel verschil...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 02:21

Als je dit doet zou ik het met elastieken doen, waarom? als t paard schrikt, en naar boven wilt staat t neit vast maar heeft wel een druk op het bit.
Mijn pony heeft nachtmerries aan dat ding gehouden nadat ze dr hoofd eenmaal omhoog wou trekken door een langsrennende konijn, ik krijg dr niet meer lopende ermee :')

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:46

Kan iemand mij vertellen waar die het touw heeft gekocht?

Ik heb er gisteren mee gelongeerd en ik vind het echt fantastisch! Ik wil hem daarom ook graag aanschaffen.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:47

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:55

elmiran schreef:
Ik heb hem pas besteld, en inmiddels 1x gebruikt. Best een handig touw vooral als je een keer haast hebt maar toch even goed wilt longeren. Alleen voor mijn paard is het op dit moment nog niet zo geschikt. Ze is nog niet helemaal rechtgericht dus ik heb nu gewoon een dubbele longeerlijn nodig om haar recht te houden, en de juiste stelling te krijgen. Als de basis er goed in zit ga ik het touw zeker weer gebruiken.

Ik heb dit ook, heb het touw te leen van iemand en gisteren voor de tweede keer gebruikt.

Alleen... als ik het touw te lang doe gaat ze met haar hoofd omhoog zichzelf vastzetten op het touw, waardoor ze dus ook door de loopbeweging flinke snokken in haar mond krijgt. Doe ik het touw korter, dan gaat ze niet echt naar beneden maar zet zich vast op het touw, en dus ook weer de snokken krijgt. Nou kan het best dat ik iets fout doe, of dat mijn paard er nog niet aan toe is omdat ze idd nog niet helemaal recht is, maar op het filmpje van de fabrikant op youtube vond ik dat het paard af en toe ook flinke snokken kreeg, of ik zie het verkeerd, kan uiteraard. Ik blijf voorlopig in elk geval bij de dubbele lange lijnen, daar kan ik ook de schouder beinvloeden als het nodig is, en krijgt ze niet die snokken.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:04

Is bij deze hulpteugel ook niet en bepaalde vrom van afdwingen aan de hand? Ik longeer mijn paarden altijd gewoon op de grote volte los, en maak die volte op een gegeven moment, als ze warm zijn kleiner. Dan gaat een paard 'zoeken' steeds de neus omlaag brengen, dat beloon ik met stem. Doe het in het begin, de eerste anderhalve week niet te lang, omdat de volte klein is.

Meestal lopen ze, na die anderhalve week net zo, als met een hulpteugel, simpel, omdat een paard door de kleinere volte, de spieren lang moet maken, en de hals omlaag brengt. Dan maak ik de volte langzamer hand weer groter, en ga tempo wisselingen enz maken.Ze lopen dan ook mooi laag, maar het voordeel is, ze kunnen als ik te heftig werk, ook weer omhoog, teken dat ik wat rustiger moet, en ze eerst weer laag en ontspannen moet werken.

Het is in het begin goed kijken, naar het lichaam van het paard, en als je het nooit gedaan hebt, best even moeilijk, want je moet goed weten, hoe je longeert, maar je dwingt niets af, het paard laat zich zakken, als de spieren er aan toe zijn.

Dit is duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=MOjjpnLDFtk
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 21-06-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:07

x_Lys schreef:
Kan iemand mij vertellen waar die het touw heeft gekocht?

Ik heb er gisteren mee gelongeerd en ik vind het echt fantastisch! Ik wil hem daarom ook graag aanschaffen.

Ik heb er 1 te koop.. heb paard verkocht en jonge D pony weer gekocht dus touw wat ik nu heb is te groot.. ben dus op zoek naar een touw voor D pony's..

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:17

Ik maak de touwen zelf. Goedkoper en een betere kwaliteit! Mijn touw heeft een sterker binnentouw en het dikke touw zit aan het dunne touw vastgebundeld zodat het niet heen en weer kan schuiven. Zie mijn onderschrift. Er zijn inmiddels al veel tevreden bokkers!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:26

IK vind het een erg dwangmatige manier van longeren, waarom niet met je eigen gevoel en de juiste techniek.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:30

midgie schreef:
IK vind het een erg dwangmatige manier van longeren, waarom niet met je eigen gevoel en de juiste techniek.

Waarom dan? Onderbouw je mening eens.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:45

Daar valt weinig aan te onderbouwen, is wel duidelijk toch, die touwen is toch dwang?
Waarom niet met gevoel werken dat gaat niet als je er wat aan vast hangt en dan het ergste heel veel mensen hebben geen idee hoe dit gebruikt moet worden, doen zo maar wat omdat ze lezen dat het zo goed is.
Je kan beter leren om je eigen gevoel te ontwikkelen daar heeft het dier meer aan en de ruiter uiteindelijk ook,
Het zijn hulpmiddelen voor de ruiter, maar voor het paard is het echt vaak niet goed, eigenlijk zouden dit soort dingen niet verkocht mogen worden aan mensen die niet eens hun paard op een goeie manier kunnen longeren en zelfs niet weten waar mee bezig te zijn als ze longerne, denk alleen maar aan kinderen die een pony hebben en niet netjes wil lopen, maar ja zo zijn er ook genoeg volwassenen die zo maar een dotje doen en echt geen idee hebben waarom ze iets doen.

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:03

Haha zoals iedereen kan lezen: 100 mensen, 100 meningen.
Gelukkig worden de touwen ook aangeraden door fysiotherapeuten.
Ik heb al veel touwen verkocht en heb al heel veel positieve reacties gehoord. Een enkeling vond het niets voor zijn paard en is daar ook eerlijk in geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:11

Ik vind het ook niks dwangmatig, imo is dit de meest diervriendelijk manier van bijzetten in alle gevallen. Ook voor rechtrichten is het goed.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:14

Heb dit topic al eerder gezien, en wordt nu wel nieuwsgierig naar deze manier van longeren, zou het graag eens proberen :j
Ik had nog wel een vraag;
Kan je paard er niet over struikelen, als het z'n hoofd naar beneden doet?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:56

Midgie, met elk hulpmiddel geld dat hij niet in de verkeerde handen moet vallen.
En ik vind dit hulpmiddel, misschien nog wel het minste dwangmatig vergeleken met alle anderen die met longeren worden gebruikt ;)