Amable schreef:Je gaat haar eerst op stal of in de bak leren om je hand aan te raken. Je knipt in je vingers en steekt daarna je hand omhoog, de meeste paarden zullen vervolgens nieuwsgierig aan je hand snuffelen, op dat moment klik je en geef je direct iets lekkers. Ze heeft al snel door dat het aanraken van je hand wat oplevert. Dan ga je de afstand vergroten, je houdt je hand een stuk naar links of rechts, hoger of lager en vervolgens zet je een stap achterwaarts enz. Tzt kan je vanaf de andere kant van de bak in je vingers knippen en zal ze komen om je hand aan te raken. Daar kan je natuurlijk nog een commando bij bedenken, bijv "kom" of "raak" of haar naam oid.
Uiteindelijk kan je, als je de wei in komt, je hand in de lucht steken en dan zal ze komen om hem aan te raken, mits ze weet dat de beloning groot genoeg is. En de beloning is natuurlijk niet alleen het lekkers wat ze nu meteen krijgt, maar ook het werk wat je vervolgens gaat doen. Dus zorg ook dat je het werk anzich leuk genoeg maakt door voldoende afwisseling te bieden en veel te belonen. In het begin zal je vast nog een heel eind de wei in moeten, en ook later kan dat nog voorkomen, maar ze zal, als je het goed aanpakt, in de meeste gevallen komen om je hand aan te raken.
Duidelijke uitleg: ik snap het: dankje!
Dan heb ik nog 1 vraag: als ik van 100 meter afstand klik en haar naam roep dan hoort ze dat toch nooit? (Ik dacht in de eerste instatie dat het een speciaal fluitje was waar je een klik geluid mee maakt maar dat is dus niet zo begrijp ik nu).