De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:24

Op de vraag of de online training vruchten afwerpt, kan ik inmiddels uit ervaring mijn volmondig ja op antwoorden.
Gisteravond had ik les in de buitenbak en paardlief liep echt fijn. Komen er uit het niets drie ballonnen aangewaaid hoog in de lucht.
Ineens kwamen die ballonnen midden in de bak terecht. Paardlief schrok en ging ervandoor in galop. Heel even had ik het gevoel dat ik eraf zou vallen maar gelukkig vond ik mijn balans terug en heb ik haar een stuk verder weer rustig terug kunnen nemen en laten halthouden. De schriktrainingen in de vorm van ponyspelen (zo noemen wij het als we een mengelmoes van oefeningen van de online training van Tristan Tucker gebruiken gecombineerd met oefeningen uit de TREC) hebben bewezen wel degelijk effect te hebben.
Toen paardlief eenmaal geloofde dat de ballonnen niet eng waren konden we er zelf nog even mee spelen zoals op de foto's te zien is.
Daarna konden we gewoon verder rijden terwijl de ballonnen in de bak waren was ook geen probleem. Trots op paardlief!
Afbeelding

Romanoff

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:27

Haha wat tof Mickey!

Ik heb sinds 1,5 week nw paard, zijn nu paar x bezig geweest met module 1, dat pikte hij erg vlot op!
Vandaag voor het eerst met plastic tas geoefend, dat was wel super spannend!
Uiteindelijk kon ik beide kanten goed doen en dat hij echt netjes zn hoofd naar beneden bracht zodra de druk wat verhoogd werdt. Zo leuk!!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:50

Mag ik hier even inbreken met een vraag? :o (zoekfunctie werkt niet op het moment)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:58

Vertel..

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:12

In het kort ; mijn ruin heb ik nu een half jaar. Hij kan erg gespannen worden met rijden, dat uit zich dan in vluchtgedrag ( omhoog komen, kop erop trekken en dan richting de uitgang of in het bos bv een halve pirouette draaien en dan weg rennen) Ik zit erover te denken om met hem trt te gaan doen, maar het liefst zou ik hier dan ook in begeleidt worden, weten jullie iemand die dat doet? Ik heb zelf géén ervaring hierin, vandaar dat ik liever iemand heb die les geeft ipv online iets te volgen en zelf aan gaan klooien

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:32

Op internet zijn wel mensen die grondwerklessen geven.. echt iemand die alleen TRT doet weet ik niet.

Evt kun je contact opnemen met Featherlight horsemanship. Bij hun zie ik echt hele mooie resultaten! Zelf geen ervaring mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:49

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:23

Na een tijdje even geen TRT gedaan te hebben, heb ik het sinds vorige week weer opgepakt nu het rijden op een lager pitje staat. Bijzonder dat ponylief gewoon de oefeningen nog weet en het ook zo allemaal weer doet zoals het hoort.

Hopelijk gaat dit haar ook wat helpen aan haar verlatingsangst want het is zo'n enorme klever. Ik kan niet alleen het erf af met haar zonder dat ze blokkeert. Woon je op de Veluwe, kun je nog niet naar het bos. :')

Heeft iemand daar ook ervaring mee toevallig? En of TRT geholpen heeft om de angst wat te verminderen? Heb het filmpje van Tristan wel bekeken over dit onderwerp maar ben een beetje zoekende over hoe het toe te passen. Als iemand nog tips heeft dan houd ik me aanbevolen!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:27

Esss schreef:
Na een tijdje even geen TRT gedaan te hebben, heb ik het sinds vorige week weer opgepakt nu het rijden op een lager pitje staat. Bijzonder dat ponylief gewoon de oefeningen nog weet en het ook zo allemaal weer doet zoals het hoort.

Hopelijk gaat dit haar ook wat helpen aan haar verlatingsangst want het is zo'n enorme klever. Ik kan niet alleen het erf af met haar zonder dat ze blokkeert. Woon je op de Veluwe, kun je nog niet naar het bos. :')

Heeft iemand daar ook ervaring mee toevallig? En of TRT geholpen heeft om de angst wat te verminderen? Heb het filmpje van Tristan wel bekeken over dit onderwerp maar ben een beetje zoekende over hoe het toe te passen. Als iemand nog tips heeft dan houd ik me aanbevolen!

Je kunt je vragen ook naar ons insturen voor de eerstvolgende Q&A :)

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:44

connepon85 schreef:

Goed idee, ga ik zeker doen! Eventueel mag er ook een filmpje meegestuurd worden toch? Dat maakt het misschien iets duidelijker.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:40

Esss schreef:
connepon85 schreef:

Goed idee, ga ik zeker doen! Eventueel mag er ook een filmpje meegestuurd worden toch? Dat maakt het misschien iets duidelijker.

Ja heel graag zelfs! :)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:37

Eind juli / begin augustus komt eindelijk mijn paard naar mij toe. En ik wil dolgraag op een wat natuurlijkere manier met haar omgaan.
Dus de boeken van Mark Rashid zijn in huis en in 1 adem uitgelezen.
Dankzij dit forum kwam in terecht bij Tristan. En ook dat klinkt allemaal erg goed en allemaal uit het oogpunt van het paard.
Dus ik twijfel over de online cursus. Ik kan nou niet helemaal duidelijk krijgen wat je zoal allemaal leert.... Is het echt alleen over het schrikken? Of leer je ook meer grondwerk oefeningen e.d?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:17

maitestar23 schreef:
Eind juli / begin augustus komt eindelijk mijn paard naar mij toe. En ik wil dolgraag op een wat natuurlijkere manier met haar omgaan.
Dus de boeken van Mark Rashid zijn in huis en in 1 adem uitgelezen.
Dankzij dit forum kwam in terecht bij Tristan. En ook dat klinkt allemaal erg goed en allemaal uit het oogpunt van het paard.
Dus ik twijfel over de online cursus. Ik kan nou niet helemaal duidelijk krijgen wat je zoal allemaal leert.... Is het echt alleen over het schrikken? Of leer je ook meer grondwerk oefeningen e.d?

Er zitten zeker grondwerk oefeningen in en technieken om je paard te leren zichzelf te ontspannen in spannende situaties. Dus het is meer dan alleen maar een schriktraining. Werkt ook aan vertrouwen van paard

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:04

Trt method zie ik meer als hoe een je een paardenbrein leert "overleven" in onze grote, spannende mensen wereld.
Je begint met grondwerk en dat bouw je uit naar ohz :)
Ik heb er heel veel aan gehad! Afgelopen zaterdag ons eerste bosritje gedaan van 20 minuutjes. Hij liep lekker met zelfvertrouwen door het bos, langs enge bankjes, omgevallen bomen etcetc.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:44

Waar hebben jullie een leadrope van 3m vandaan? Degene die ik vind zijn (maar) 2m.. :?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:48

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:24

Horsecharms, Equiplay, Lovelance, Horsebeads ed hebben wel leadropes van meestal 3,6m. FRA verkoop ze natuurlijk ook. En Emiel voest (die zijn 4,5m).

Soms staat de maat er in ft bij ipv m.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:33

Dank je ik ga eens neuzen en erin verdiepen..

Ben er helemaal niet in thuis. Wat hebben jullie?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:48

Ik heb inmiddels zowel 3,6 als 4,5 als 22ft inmiddels en nog 2 van 6m (was eigenlijk 1 lange teugel van FRA van 12m, die ik gesplitst heb)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:32

Om te beginnen denk ik beste een van 3.6? Ik zie in de filmpjes van Tristan dat hij een rope gebruikt zonder clip. Is het aan te raden er ook een te nemen zonder clip of maakt dat niet zoveel uit?

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:49

Ik heb één bij Horze weg, met een bullsnap eraan. Vind ik fijn werken en ook makkelijk schoon te houden. Volgens mij is die ook 3.6 meter ofzo.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:59

Ik heb er lekker één van Tristan gekregen :+

Maar ik had er eerst een met een klip en dat vond ik toch niet zo handig. Ik klipte mijn paard weleens bijna los, maar dat kan ook met mijn onhandigheid te maken hebben :p

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:36

Ik vind met clip juist wel handig want met het gewicht van de clip kun je goed wapperen.
Hoe maak je het touw vast zonder clip?
Ik had al een leadrope en die gebruik ik gewoon, geen idee hoe lang dat ding is.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:33

Annetje schreef:
Ik vind met clip juist wel handig want met het gewicht van de clip kun je goed wapperen.
Hoe maak je het touw vast zonder clip?
Ik had al een leadrope en die gebruik ik gewoon, geen idee hoe lang dat ding is.

Aan de leadrope zit geloof ik een lusje, waarmee je hem dus direct vastmaakt aan het touwhalster. Het wordt dus één geheel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 06:27

Hier ook een touwhalster van Tristan.
Van hem gekregen toen ik mijn vorige paard nog had, maar maak er nu ook veelvuldig gebruik van met mijn jonkies.