xyzutu2 schreef:Ik haal dit er even uit: als je paard zo extreem reageert op het geparkeerd staan terwijl jij de afstand groter maakt, dan klink het alsof je een stapje overslaat: kan ze wel gewoon een minuut lang stilstaan terwijl jij naast haar hoofd staat? Dat is namelijk de basis, duration opbouwen/weglopen volgt daarna.
Bedoel je tijdens de clickertraining of in het 'dagelijks leven'? Beide eigenlijk niet. Het blijven stilstaan tijdens clickertraining heb ik gisteren geprobeerd. Gewoon terwijl ik naast haar hoofd stond. Zelfs toen bleef ze bewegen. Ik clickerde zodra zo ook maar 1 seconde stilstond en ook haar hoofd stilhield, maar misschien heb ik de duration daarmee te snel opgebouwd.
xyzutu2 schreef:Als je pony zo hyper is, dan zou ik om te beginnen kijken of het voer niet te lekker is. Dat kan namelijk gigantisch afleiden (wat ik ook met Rio had). Als je saaier voer hebt (misschien zelfs wel gewoon hooi!), kan het bovendien helpen om haar grotere hoeveelheden te voeren na de click zodat ze even rust heeft tijdens het kauwen. Dat kan ook al kalmerend werken.
Ik ben begonnen met de traditionele snoepjes, en toen overgegaan op brood. Misschien werkt hooi nog beter, ook nog iets om uit te proberen! Dankjewel
Hooi is dan voor beide tips de oplossing, want dat kauwen duurt langer.
xyzutu2 schreef:Als het voer goed zit, dan is het inderdaad verstandig om het stil blijven staat terwijl jij naast haar staat met een hek ertussen te oefenen. Dat is namelijk een ontzettend vervelende fase voor jullie allebei want je pony zal misschien eerst vijf minuten allerlei kunstjes uit de kast trekken tot ze twee seconden stilstaat - en dan beloon je natuurlijk enorm! Pas als het rustig stilstaan met jou bij het hoofd er 100% in zit, kun je jezelf een centimeter van haar verwijderen. Zelf maak ik die afstand in het begin altijd groter door langs het lichaam naar achteren te lopen, al dan niet met een hand op het lijf. Dat voelt voor een paard minder 'weg' dan wanneer je naar voren toe wegloopt - helemaal omdat de meeste paarden geleerd hebben om je dan juist te volgen.
Het hek/hindernis ga ik ook zeker proberen. Ik probeerde gisteren ook om haar uit zichzelf te laten stilstaan, maar dat vond ze zo ontzettend lastig omdat ze zo graag het voer wilt krijgen (wat jij ook al zei), waardoor ze ook te veel naar mij toe kwam voor het voer. Zo erg dat ze aan mijn jas begon te knabbelen. Toen heb ik het voedsel weigeren commando gegeven en keek ze weg, maar ik had nou niet het idee dat het parkeren er beter van werd, omdat ze toen ook haar hoofd begon weg te draaien.
xyzutu2 schreef:Als het begin voor jullie zo lastig is, dan is het misschien ook handig om eens iemand mee te laten kijken? Misschien kun je eens een les nemen, of heb je toevallig een stalgenootje dat ook clickert?
Ik heb al een keer les gekregen van iemand die ook veel clickert met haar pony. Dit was alleen een tijdje geleden, toen we alleen nog maar bezig waren met targetten, voer weigeren en achteruit lopen. Stalgenootjes die clickeren heb ik helaas niet. Zodra ik met jou tips ook niet verder kom ga ik zeker weer die instructrice weer vragen voor een les.
Heel erg bedankt voor je tips!