Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:48

Ik heb Ed vandaag (voor het eerst) aan de LL gewerkt. Ik ben zo trots op hem! Hij doet enorm zijn best! Het omstellen op de volte is een stuk makkelijker met LL dan dat je er naast loopt. Misschien dat ik dit even een tijdje blijf doen. Ik heb hem met hoofdstel gewerkt, hoe kan het dat als ik er naast loop minder in handen heb dan wanneer ik er op zit? Of ligt dat aan mij?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:46

Je bedoelt minder zwaar in de hand?
Het kan natuurlijk zijn dat je paard het zonder ruitergewicht (nu nog) makkelijker vind om zijn achterbenen onder de massa te plaatsen en daarmee het gewicht van de voorhand afhaalt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:18

Minder zwaar in de hand inderdaad.
Als ik er naast loop blijft hij ook langer laag lopen dan wanneer ik er op zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:16

De sneeuw komt er aan bij jullie hoor. Hier in zeeland is het al wit ......

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:25

Ah bah!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:27

Het heeft hier de hele ochtend al gesneeuwd.. Om 11 uur klaarde het pas op.. En ik woon in het oosten van het land :o wit is her dus al, meer sneeuw wil ik niet >;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:02

Leuk dat het zo goed gaat aan de lange lijnen No_no!

Misschien dat ook even proberen.. Wel aan de kaptoom maar op links valt hij nu héél erg over de schouder heen.

Wij hebben een dip! :D
Gister 2,5 uur gewandeld in het bos. Even een flip moment op de duinen, het was heel druk en dat kan hij niet zo goed handelen. Blade neemt altijd alles in zich op en mist niks. Met zoveel drukte wordt dat soms teveel. Tegenhouden heeft geen zin dus hij mocht rondjes om mij heen lopen, zolang ik geen schouder tegen me aan kreeg. (Lang touw)

Denk dat hij daar spierpijn van heeft. Daarbij is het gister enorm gaan vriezen en was de bak keihard.
Al met al liep hij voor geen meter, ontzettend stijf... Half uur lang gestapt, lekker alle kanten op.
Draf was echt als een houten plank, heb 2x eventjes gedraafd op beide kanten, even over de grond met zijn neus maar zijn achterbenen waren nergens te zien.

Hij is ook een beetje aan de dunne.

Heb maar even een warme deken opgedaan in de wei gezet en daar blijft hij tot vrijdag :j
Dan kijk ik hoe het met hem is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:18

Advies : traumeel druppels of tabletten ! Helpen super bij stijfheid door verstappen etc.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:29

Hier ook hele goede ervaring met Traumeel druppels! En zalf als ze keer gestoten of trap hebben gehad.

Nevergiveup: als het echt alleen stijfheid is kun je misschien kijken of je door lichte training ook een beetje kunt losmaken. Merk altijd dat het heel veel goed kan doen.

Maris: tegen de tijd dat die sneeuw hier is, is dat al lang gesmolten :') .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:34

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:43

ijssnuiver schreef:
Hier ook hele goede ervaring met Traumeel druppels! En zalf als ze keer gestoten of trap hebben gehad.

Nevergiveup: als het echt alleen stijfheid is kun je misschien kijken of je door lichte training ook een beetje kunt losmaken. Merk altijd dat het heel veel goed kan doen.

Maris: tegen de tijd dat die sneeuw hier is, is dat al lang gesmolten :') .

ik denk spierpijn en de kou. Heb vandaag idd losgemaakt, nu even spiertjes 3 daagjes rust gunnen is denk ik wel goed.
Dan weer beginnen met rustig loswerken.

Bedankt voor de tip!! Even opzoeken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:46

Ik zag het inderdaad Maris! Maar het is zo onwijs vaak zo dat tegentijd de buien bijna bij Schier zijn ze oplossen, wat met regen natuurlijk fijn is! Maar soms vind ik het met sneeuw wel eens leuk als het hier komt.

Traumeeldruppels verkopen ze bij de betere drogisterijen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:54

Maar hij heeft zich niet verstapt of zo.. Alleen wat overbelast denk ik.

Nou ja, kleine hoeveelheid is maar 13 euro, dan kan er nog wel van af. :)

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:01

Heey wat leuk een topic over aan de hand werken.
Ik heb nog niet alles doorgelezen maar daar neem ik straks de tijd voor:)

Ik werk sinds afgelopen november aan de hand met mijn paard volgens het rechtrichten.
Mijn reden is dat mijn paard artrose in de rug heeft, daardoor zijn rug vast zet en weer daardoor geen spieren opbouwt. Ook heeft hij last van een slappe achterhand.
Ik heb nu vier keer les gehad en het gaat super goed. Eerst begonnen met hoofd laag, stelling naar binnen en buiten en de LVO op de volte. Zijn nu een paar weken bezig met de schouderbinnenwaarts en hij doet het echt geweldig, pakt alles heel snel op! Ik train meestal 6 keer in de week met hem, soms een uur en soms een half uur.
Nu kan ik ook eens alle ervaringen van andere lezen:D

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:16

*\o/* *\o/* jaaaaa....sneeuw!!!!! *\o/* *\o/*

Ons voormalig zwembad aka bak was gister toch al niet te doen, dus laat die vlokken maar komen!! Ik lust ze rauw :+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:16

Na al geruime tijd geinteresseerd mee te lezen in dit topic toch besloten me ook eens aan te melden.
Ik ben in het verleden meerdere keren begonnen met wadh,echter steeds was het dat net niet...
Maar het zal zo hebben moeten zijn want dankzij mijn merrie komen we hier toch terug bij uit en nu pas voelt het goed.Ik snap de achterliggende theorie en de laatste weken zijn echt de kwartjes gaan vallen.
Ik lees met veel interesse mee. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:34

Welkom Monique en Timokyana!
Leuk om nog steeds nieuwe mensen te "ontmoeten" die bezig zijn met hetzelfde!

Leuk is dat he Timo, als de kwartjes gaan vallen! Dan snap je eindelijk echt waar je eigenlijk mee bezig bent!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:55

Ik begreep het vroeger echt niet,vond het maar saai :o
Helaas nu door schade en schande wijs geworden en omdat ik geen andere uitweg zie voor mijn merrie is dit een van onze laatste strohalmen om haar weer redelijk gezond op de been te krijgen.
Maar het is idd heerlijk als het binnenkomt :j er zit zo'n logica in.
Ben dan ook gelijk begonnen met de rest van de paarden en woensdag weer les.
Wat me wel erg tegenviel is om het op onze shetlander toe te passen.Hij is 85 cm en lijkt haast onmogelijk om er op deze manier mee te werken :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:00

Soms is er ook gewoon nog niet het moment voor en moet je door schade en schande wijs worden(op die manier ben ik ook bij het wadh terecht gekomen).
Is het werken aan de lange teugel niet iets dan voor de shet? Dan ben je toch gericht bezig, maar is denk ik wat beter voor je rug?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:23

timokyana schreef:
Ik begreep het vroeger echt niet,vond het maar saai :o
Helaas nu door schade en schande wijs geworden en omdat ik geen andere uitweg zie voor mijn merrie is dit een van onze laatste strohalmen om haar weer redelijk gezond op de been te krijgen.
Maar het is idd heerlijk als het binnenkomt :j er zit zo'n logica in.
Ben dan ook gelijk begonnen met de rest van de paarden en woensdag weer les.
Wat me wel erg tegenviel is om het op onze shetlander toe te passen.Hij is 85 cm en lijkt haast onmogelijk om er op deze manier mee te werken :D

Daarom werk ik met mijn shetlanders aan de lange teugel, het longeren/op afstand werken doe ik wel aan de kaptoom maar een travers is natuurlijk wat gevorderd aan de longeerlijn om mee te beginnen.. :Y)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:06

haha een travers zal idd nog wel een poos duren. :+

Wat wel leuk is om hier te merken is dat mijn jongste paard (nog niet echt onder het zadel bereden) toch soepeler is als de rest,nu is dit wel een lange slungel dus dat scheelt ook wel denk ik.
Het is een merrie die tijdens welke training dan ook 1x flink moet ontploffen,meestal vanuit het niets..
Zondag voor de tweede maal adh en verhip,kwartje viel weer,bij spanning hoofdje laag en zo kan het mooi afvloeien en geconcentreerd gaat ze weer verder.Ze blijft bij me en let erop waar ze haar voeten zet.
Was mooi om te zien,geen bommetje ;-)

Overigens zijn wij nog heel basis bezig hoor,lvo en schouderbinnenwaarts (in draf).
Met mijn kruising tinker ruin,kan ik iets verder,zoals lvo in draf aan de longe.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:48

Ik train die kleintjes trouwens heel af en toe wel aan de hand (omdat ik ook wil dat ze het vanuit die positie moeten kunnen) maar damn wat is dat lastig, als ze dan een keertje spanning hebben moet ik bijna op de knieen om ze met het hoofd omlaag te vragen, en mijn ene pony die kent alle zijgangen in stap en draf aan de lange teugel maar ho maar dat hij het aan de hand doet.. :+ Krijg er geen travers uit zonder dat hij in de schoolhalt gaat.. Heel lief en leuk, maar ik wil gewoon een travers! :P

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:50

Ik volg dit topic voorlopig even,leuk!
Ik werk zelf ook met mijn paard aan de hand: dubbele lange lijnen en lange teugel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:42

Zo stiekem even mijn fb status gekopieerd:
Na een heerlijk ochtendje buiten doorgebracht te hebben is het nu toch even tijd om te lunchen en stiekem om even bij te komen van de kou(al heb ik daar met mijn ski pak vrij weinig van gemerkt).
Calypso even aan de hand gewerkt, puur losmaakwerk. Arme paard heeft altijd zo last van de bevroren grond en word door het slechte en weinige bewegen ontzettend stijf. Maar zoals altijd, schijn bedriegt en al snel had ik een makkelijk lopend paard aan de hand! En toch nog fijn kunnen werken. Voordeel is dat ze nu lekker op het gras kunnen en daar kan ze toch een stuk makkelijker bewegen als op de bevroren paddock.
Daarna met Whisper even gespeeld in de lange teugel en spelenderwijs had ik zomaar een heel uitgebalanceerd paard in de hand! Afgesloten met een stukje rijden en ook daarin ging hij heel fijn ontspannen en beginnen de kwartjes steeds meer te vallen. Op weg naar huis een klein blokje omgewandeld, lekker genieten van het zonnetje! Als je hier naar buiten kijkt, zou je bijna niet geloven dat er in de rest van Nederland sneeuw ligt..

NH_trainer: Welkom! Leuk dat je mee komt lezen :) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:12

Hier is alles wit.. (en vooral erg donker wat het vooral een beetje droevig weer maakt, plus kan niet werken met mijn geschoren pony's haha..domper)

Lekker dat het zo goed ging!