Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:02

Afbeelding

Afbeelding

nog 2 foto's van zaterdag :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:43

loveidefix schreef:
[TVG] Eerste buitenritje bitloos

ik heb gisteren bitloos een buitenritje gemaakt :)

Fijn dat het goed bevalt. Maar gebruik je lange teugel dressuur hier als voorbereiding voor de wagen (gezien je die oogkleppen erop hebt) ?

Patricia, ziet er mooi uit.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:25

liljebo schreef:
loveidefix schreef:
[TVG] Eerste buitenritje bitloos

ik heb gisteren bitloos een buitenritje gemaakt :)

Fijn dat het goed bevalt. Maar gebruik je lange teugel dressuur hier als voorbereiding voor de wagen (gezien je die oogkleppen erop hebt) ?

Patricia, ziet er mooi uit.

Normaal gesproken niet, maar omdat ik die week ook nog graag het bitloos voor de wagen wilde uitproberen heb ik zijn menhoofdstel gebruikt, normaal gesproken gebruik ik zijn ''gewone'' hoofdstelletje voor het lange lijnen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:11

Wij zijn afgelopen week een paar dagen naar Someren op vakantie geweest, mijn merrie was mee.
We zaten daar superdicht bij het bos en ik heb voor het eerst ook in het bos geteugeld, was echt super gaaf, en ze vond het prachtig!

Onwijs leuke ervaring en voor herhaling vatbaar!

Voor wie het leuk vindt, er staan wat foto's van in het topic in mijn onderschrift...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 23:57

Even een mega shop voor dit topic! Hoe gaat het bij iedereen nu met het lange lijnen? Zelf heb ik wat gepuzzeld met idefix en de keuze voor bit of bitloos. ik ben nu begonnen op dubbelgebroken omdat idefix het verschil niet snapte tussen linksaf slaan en shouder binnen, wanneer ik hem bitloos reed. Hoe staat het met de rest?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 01:01

loveidefix schreef:
Even een mega shop voor dit topic! Hoe gaat het bij iedereen nu met het lange lijnen? Zelf heb ik wat gepuzzeld met idefix en de keuze voor bit of bitloos. ik ben nu begonnen op dubbelgebroken omdat idefix het verschil niet snapte tussen linksaf slaan en shouder binnen, wanneer ik hem bitloos reed. Hoe staat het met de rest?

Is dat niet een kwestie van iets meer buitenteugel erbij nemen?

lies_sparkle

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:04

Met ns gaat het super, de piaffe pakt hij steedsverder op en ook het wijken gaat echt superstrak waarbij hij nu ook keurig zijn lichaam recht houdt :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:01

wij nu druk bezig voorbereiden districtkampioenschap mennen dus al weken niks gedaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:40

Ik heb het eigenlijk net opgepakt. Probeer ook de grote paarden in stap op die wijze in beweging te houden en ben net begonnen met de pony.

Ik heb echter een vraagje. Ik zie mensen ernaast lopen a la piet bakker, mensen erachter lopen met een longeer/lange teugel singel, zoals in wenen en ik zie mensen erachter lopen zonder singel

Dat laatste heb ik onlangs geprobeerd , maar vooral bij silja (1.65) komt ie dan nog wel te laag (ik gebruik nog niet echt contact omdat ik eerst voorwaartse drang wil hebben) en ze ging erop staan
(onhandigheid van mij, uiteraard, maar ik ben ook nog erg lerende)

Wat zijn nu de voor en nadelen van de diverse manieren?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:33

liljebo schreef:
Ik heb het eigenlijk net opgepakt. Probeer ook de grote paarden in stap op die wijze in beweging te houden en ben net begonnen met de pony.

Ik heb echter een vraagje. Ik zie mensen ernaast lopen a la piet bakker, mensen erachter lopen met een longeer/lange teugel singel, zoals in wenen en ik zie mensen erachter lopen zonder singel

Dat laatste heb ik onlangs geprobeerd , maar vooral bij silja (1.65) komt ie dan nog wel te laag (ik gebruik nog niet echt contact omdat ik eerst voorwaartse drang wil hebben) en ze ging erop staan

Volgens mij is het maar net wat bij jou en je paard past. Zo lange teugel ik met een paard van bijna 1m80, en het is simpelweg niet te doen om ernaast te lopen met 1 arm achter de kont langs wat je ook wel eens ziet. Bovendien zijn het paarden met redelijk vlugge achterbeentjes, dus echt erachter is gewoon niet veilig.

Ik snap niet precies hoe de teugel zo laag kon hangen dat je paard erin stapte?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:03

Nirvana_ schreef:
[Ik snap niet precies hoe de teugel zo laag kon hangen dat je paard erin stapte?

Lompigheid van mij :+ . Heb het nog niet helemaal in de vingers. Hoewel het mij bij mijn koudbloed van 1.50 niet overkwam, noch bij de shet.

Overigens heeft geen van mijn paarden vlugge achterbeentjes. Maar het lijkt mij dat erachter lopen meer duidelijkheid heeft bij de hulpen, eigenlijk
(heb beiden geprobeerd, ben er gewoon nog niet goed in, maar het lijkt mij logischer)

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:06

vluche achterbenen???

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:01

liljebo schreef:

Diverse manieren van het lange teugel werk ja je ziet echt veel voorbij komen. Maar niet alles is ook daadwerkelijk het werken aan de lange teugel. Ik volg daarom dat wat ze in Wenen maar ook in Jerez , Portugal en Cadre Noir doen. Dat is naast het achterbeen en zonder singel. In de Spaanse rijschool wordt namelijk geen gebruik gemaak van een singel, wel voor de sier een dekje en daaraan kan je zien of het om een bereiter of oberbereiter gaat. Maar een singel met ringen wordt niet gebruikt omdat dat niet handig is voor de zijgangen. Deze manier van het werken aan de lange teugel is daarom ook niet handig voor grote paarden. Ik werk op deze manier met paarden tot 1.60. Als je erachter wilt lopen zou ik dat zeker op gepaste afstand doen en wel gebruik maken van een singel met ringen omdat je anders dat probleem krijgt wat je omschreef en daar kunnen vervelende paniek situaties uit ontstaan. Piet Bakker manier kan je toepassen bij grote paarden is niet mijn persoonlijke voorkeur.
Werken aan de lange teugel is een kunst op zich en wordt vaak onderschat omdat het er soms zo gemakkelijk uit ziet. En zeker op een wat hoger niveau moet je net als met rijden een goed gevoel hebben want het gaat om millimeters en daarbij mis je de benen die een ruiter wel heeft. Het paard moet daarom toch wel gevoelig zijn en geconcentreerd zijn op de begeleider. Ook juist met dit werk gaat het erom dat je een eenheid vormt met je paard en dat houdt veel training en niet alleen zomaar trainen maar correct en consequente training. Krijg je dit voor elkaar dan krijg je zo'n geweldig gevoel en dat is zo mooi !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:09

andafries schreef:
liljebo schreef:
Ik volg daarom dat wat ze in Wenen maar ook in Jerez , Portugal en Cadre Noir doen. Dat is naast het achterbeen en zonder singel.
(...)
Piet Bakker manier kan je toepassen bij grote paarden is niet mijn persoonlijke voorkeur.

Wat is in jouw ogen precies het verschil?
Piet Bakker leert mensen namelijk ook om naast het achterbeen te lopen zonder singel, en zegt zelf net als jij dat hij zich baseert op wat ze in Wenen doen.
Ik ben daar wel benieuwd naar. Zoals je het omschrijft zie ik namelijk meer overeenkomsten dan verschillen, dus ik ben wel benieuwd naar waar de verschillen dan precies in zitten.

Met [***] ben ik de vorige keer eens begonnen aan aandraven in eens netjes tempo. Hij had vroeger een verschrikkelijke hekel aan longeren met lijn in draf (hoofd schudden), aandraven onder het zadel (hoof hoog/hals hol, rennerig), en dus toen ik nu op stemhulp om draf op de hoefslag vroeg, ging het hoofd meteen de lucht in, rug hol, maar hij ging niet rennen, dus na een paar passen een beloning, nog één keer herhaald en toen als mentale cooling-down weer gewoon hoefslag volgen in stap.

@ Andafries:
Ik blijf langeteugelen ook echt geweldig vinden. Niet alleen zie je dat hele paardenlichaam voor je deinen, maar je merkt ook zoveel meer van de invloed van je eigen lichaam, houding, positie op je paard!
Laatst had ik bijvoorbeeld dat ik [***] vroeg om de hoefslag te verlaten voor een volte. De inzet was goed, maar toen week hij in een soort schouder-binnenwaarts van me weg in plaats van vooruit te gaan. Bleek dat de buitenteugel op de een of andere manier nog heel licht aan stond (ik werk met losse teugels), en meteen toen ik die ruimte gaf, ging [***] vooruit en maakte de volte af.
Hetzelfde geldt voor je eigen positie en je handhouding: ineens word je niet meer 'gevoeld' door het paard, maar ook bekeken. En kritisch! :D
Een hele uitdaging, maar ook ontzettend leuk als je het in kleine, logische stapjes opzet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:00

Mirjam, je quote heeft mijn naam, maar een stelling van andafries.
Ik weet het verschil nl niet. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik dacht idd dat ze in wenen echt recht erachter liepen, maar jij noemt dus dat ze naast het achterbeen lopen.
Ben wel benieuwd naar uitleg.

Verder is hoog niveau voor ons niet haalbaar. Daarvoor mis ik de kennis. Ik doe het met silja alleen in stap om zelf een beetje te leren en haar ledematen los te houden (ze heeft lichamelijke beperkingen) en met de shet is het eigenlijk meer voorbereiding voor het mennen.
Zou wel iets meer willen, maar bezit nog weinig kennis van zaken. Ben vooralsnog heel trots als ik haar al eens gewoon zou kunnen rondsturen en figuren zou kunnen laten maken.
Heb ik voorlopig nog genoeg aan te oefenen. Ik heb idd die feeling nog lang niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:15

Grr, quotes, sorry voor de verkeerde naam...

Voor zover ik weet is de uitgangshouding in Wenen schuin naast de achterhand, maar loopt de trainer er in piaffe en passage er direct achter - en in de capriole er heel ver achter. :D
Heb het even opgezocht, maar ze houden de handen standaard aan weerszijden van de achterhand vast, tenzij ze om zijgangen vragen, dan gaat de 'andere' teugel over de rug. Dit plaatje is dus hun uitgangshouding.
Afbeelding

Even in de boekenkast gekeken:
Alfons J. Dietz, schrijver van Die Klassische Bodenarbeit, loopt altijd naast het binnenachterbeen, net zoals in Wenen, maar houdt zijn handen niet over het paard heeft gespreid als basishouding maar heeft de 'andere' teugel altijd over de rug naar de trainer te lopen, zodat hij zijn handen naast elkaar kan houden zoals bij het rijden.

Piet Bakker heeft dezelfde positie en handhouding als Dietz, maar waar Dietz continu een vast teugelcontact heeft, heeft Piet Bakker als uitgangshouding de teugels doorhangen en komen die alleen 'aan' te staan als hij een signaal aan het paard geeft.

Bent Branderup heeft het in het boek Akademische Reitkunst alleen over de oefeningen, niet over de basishouding van de trainer (wel op de dvd's maar die kan ik niet zo makkelijk doorspitten) en Richard Hinrichs heb ik blijkbaar uitgeleend, maar als ik het me goed herinner zag ik bij hem zowel leidsels over de rug als aan elke kant een hand. Dus blijkbaar kan het eigenlijk allemaal wel. Ze hebben allemaal in elk geval een heel aardig niveau behaald. ;)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:19

In Wenen loopt men naast het achterbeen van het paard hooguit in de piaffe gaan ze er recht achterstaan. Binnenhand van de begeleider aan de binnenkant zo dicht mogelijk tegen het paard en de buitenhand aan de buitenkant op het paard. Zoals op deze foto te zien is.
Afbeelding
Ga je een zijgang in bijv. bij het Appuyeren dan gaat de binnenteugel over het paard heen naar de buitenteugel zoals op de volgende foto
Afbeelding

Piet Bakker heeft meer afstand van het paard en heeft altijd beide handen aan de kant waar hij loopt dus gaat de buitenteugel over het paard heen. En dat is bij een hoog paard natuurlijk makkelijker dan op de manier zoals ze het in Wenen doen.
P.s ik plaats alleen maar foto''s van mijzelf van anderen vind ik zonder toestemming niet zo netjes. Maar google even vindt je vast foto's van Piet Bakker.
Ik heb indertijd voor de Weense manier gekozen omdat dat beter bij ons past en heb ondertussen ook meerdere lessen van iemand van de Weense rijschool gehad wat mij prima bevalt. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat men voor de Piet Bakker methode kiest beide manieren hebben zijn voor en nadelen. Maar probeer je wel aan 1 methode te houden dat is voor het paard duidelijker. En het gaat om het plezier samen !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:54

Ok hartstikke helder. Ik dacht dat ze in wenen en sommige thuistrainers recht erachter liepen en heb daarmee geexperimenteerd, maar dat was dus niet zo handig (heb gelukkig hele brave, tolerante paarden :) ) Maar nu zie ik dus hoe het in wenen wordt gedaan en begrijp ik het verschil

Lijkt mij best moeilijk om als leek te bepalen wat bij je past, maar ik kan een experimenteren wat het best bevalt.
Bij de shet is overigens erachter wel weer gemakkelijk. (merk dat ze de hulpen dan beter begrijpt.)

Nog steeds jammer dat de les toendertijd bij jou, andafries, niet doorging. Hoop nog steeds de kans een keer te krijgen. Zou best wel eens willen voelen hoe het werkt met een paard wat weet wat het doet (gezien ikzelf nog een kluns ben op dit gebied )

Suusj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:00

Ohhh mooi! Mijn lievelingras

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:05

Mocht je in het land zijn je bent altijd welkom. Mijn paardjes en ik vinden het hartstikke leuk om mensen de fijne kneepjes van dit vak bij te brengen !!! En dan zal je zien dat het best meevalt !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:02

Als ik de kans zie, wil ik daar zeker gebruik van maken. Meestal zijn we maar heel kort in nederland, maar wie weet .... Ik zou het echt graag eens proberen. Temeer omdat ik niet meer rijdt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:08

Nirvana_ schreef:
loveidefix schreef:

Is dat niet een kwestie van iets meer buitenteugel erbij nemen?

Nee heb ik al geprobeerd, dan draaide hij om. Nu ik weer met bit rij snapt hij het weer :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:13

Bij een mini shetlander is het LL op de weense manier helaas vrij onmogelijk. Dan moet je met gebogen rug lopen wil je dat voor elkaar krijgen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:16

Ja dat klopt dat is echt onmogelijk. En zelf met een gebogen rug gaan lopen is absoluut geen optie... niet doen.
Dat is jammer maar dan is het gewoon beter om je handen hoog te houden en probeer ze wel zo stil mogelijk te houden.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:05

Ik heb vandaag voor het eerst met lange lijnen gewerkt.
Ze heeft netjes haar benen onder haar kont gehouden :D
Bubbles vond het eigenlijk wel leuk en ik ook..
Nu vraag ik me af wat voor soort teugel jullie gebruiken?