Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:18

Urko schreef:
@liljebo: Dat klinkt goed zeg! Bokt-zweden meeting whahaha

s.

Clickermeeting in Zweden. GAAF toch????
Jullie mogen hier slapen.

:D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:19

Urko schreef:
Zo weer bijgelezen... Heb helaas niks meer op mijn solicitatie gehoord, heb nog nog wat referenties gemaild.

Zometeen paardjes voeren, hondjes uitlaten... en daarna los in Eindhoven en daar heb ik zo'n zin in!!!

Ga morgen weer wat filmpjes maken, word tijd dat ik eens iets laat zien vind ik zelf!

Jammer... komt wellicht nog?
Ik ben benieuwd naar je filmpjes.
Veel plezier in eindhoven.

(ik heb in helmond gewoont...wel maar heel kort. Kom eigenlijk uit Limburg.)

Urko

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:32

Filmpje gaat hem vandaag niet meer worden... 2 nachten stappen achter elkaar is niet motiverend voor je lichaam om veel te ondernemen, moet de hond en mn auto nog wassen dus blijft niet veel tijd over... helaas. Volgend weekend dan maar weer proberen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:13

Urko schreef:
Filmpje gaat hem vandaag niet meer worden... 2 nachten stappen achter elkaar is niet motiverend voor je lichaam om veel te ondernemen, moet de hond en mn auto nog wassen dus blijft niet veel tijd over... helaas. Volgend weekend dan maar weer proberen..

Watje :+ :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:09

liljebo schreef:
Urko schreef:

Watje :+ :D

Dat het keihard regent wel een goed excuus? Vind mn camera niet zo cool namelijk :+ ;)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:38

Oei, ik ben dus eigenlijk wat te snel gegaan, waardoor paardje de draad misschien kwijt is.
Ik ga van de week gewoon nog een keer rustig oefenen en nu dan misschien beter meteen met targetten op een voorwerp, zodat ik niet met bekwijlde handen eindig :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:10

Urko schreef:
Dat het keihard regent wel een goed excuus? Vind mn camera niet zo cool namelijk :+ ;)

welnee. Gewoon binnen gaan staan. Clickeren kan ook in de gang, keuken of woonkamer :D
(vooropgesteld dat je paard door de deur past)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:11

Nevony schreef:
Oei, ik ben dus eigenlijk wat te snel gegaan, waardoor paardje de draad misschien kwijt is.
Ik ga van de week gewoon nog een keer rustig oefenen en nu dan misschien beter meteen met targetten op een voorwerp, zodat ik niet met bekwijlde handen eindig :P

Heel normaal probleem, volgens mij.
(nja, dat denk ik iig graag, want dat wil mij ook nog wel overkomen :P )

Gewoon van voren af aan beginnen.

Tis wat... leren clickeren.
Methode is goed en werkt, paard heeft het zo door... nu wij nog. :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:24

Moderatoropmerking:
Ik kom hier even 'inbreken' als mod zijnde: ik vind dit persoonlijk een heel zinvol topic voor GVL, dat echt bij kan dragen bij het informeren en leren. :) Ik wil daarom iedereen verzoeken ontopic te blijven. Ik begrijp het als er eens randzaken worden besproken maar eigenlijk is dat al niet helemaal de bedoeling. Dit topic staat op het tabblad INF, en daarvan is het de bedoeling dat het informatief (ontopic) blijft. :)
Mochten jullie graag echt willen kletsen (weet ik niet - maar stel dat), dan kunnen jullie een topic in de HK openen, en dat wil ik (of Gem) best de link in de openingspost zetten. :)

Een hoop goedbedoelde woorden voor het simpele verzoek om ontopic te blijven dus. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:43

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?????!!

Ik ben bezig met het steigeren van Urko. Ik heb volgens mij alles al geprobeer"d: Op het blok, met een target, 1 voet vast houden - met zonder target. Beetje opjutten in spel en dan proberen het gedrag te vangen.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om hem de-lucht-in-te-laten-denken. Zelfs niet voor 2 cm. Ik heb andere voedel beloningen geprobeerd.

En hij kan het, want als hij met die oude merrie speelt zie ik hem regelmatig op 2 benen staan, en tijdens het rijden als hij ergens van schrikt kan hij het ook prima..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:59

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:08

Leuk.... leuke ideetjes ook.

Wat het steigeren betreft... ik ben nog niet zo ver met VD en ik weet ook niet of ik het mijn paarden wel wil leren, maar even vanuit logisch oogpunt...

Paard leren gewicht naar achteren te brengen (dus dat het naar achteren leunt) , daarna verder buigen door de achterbenen totdat uiteindelijk voorhand van de grond komt (het idee van de levade).
Je krijgt dan dus meer het beheerst steigeren (wat me wel handiger lijkt dan gewoon steigeren leren als je paard de neiging tot steigeren heeft als het bang wordt.)
Maar goed... ik ben alles behalve expert op dit gebied , dus ik kan er goed volkomen naast zitten.
Maar dan leer ik daar ook weer van...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:20

Nadeel is dat een paard het hurken uit zichzelf niet snel zal aanbieden, dat is namelijk vreselijk zwaar.

Kent hij de jambette al? Of voetje geven? Ik heb het Jauke geleerd door eerst hem op een afstandje te laten staan en dan ineens omhoog te springen. Doordat hij zo ingespannen naar me stond te kijken gooide hij het hoofd iets omhoog, dat beloont. Vervolgens, toen hij snapte dat hij zijn hoofd omhoog moet gooien als ik omhoog sprong er een jambette bij gevraagd. Vandaaruit kwam het 2de voetje vanzelf.

Llevado heeft het geleerd door het bij Jauke af te kijken, dus als je wilt mag je hem ook een keer tijdens een training bij die 2 van mij in de bak erbij zetten :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:33

Ja, dat zat ik ook te bedenken. Het is idd erg zwaar en ik neem aan dat je er in een dergelijk geval een boel training aan vooraf moet laten gaan.
Ik heb een keer gezien hoe een paard het op die manier werd geleerd en dat vond ik wel knap.
Het feit dat het zo beheerst gebeurde, sprak me aan. Maar idd.. makkelijk zal het zeker niet zijn en je zult dan wel moeten weten wat je doet, opdat je niet overvraagt.

Hoe is eigenlijk jouw mening daarover, amable. Puur uit interesse. Absoluut niet als kritiek naar wie dan ook toe...
Als je paard van zichzelf al de neiging heeft te steigeren in een moeilijke situatie, wordt het dan niet erger als je het hem aanleert, of juist niet?

Afkijken doen ze idd ook. Heb ik ook al vaker gemerkt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:59

Nee, je gaat het steigeren juist beheersen. Als je een paard hebt dat te pas en te onpas steigert is 1 van de beste oplossing om het op een commando te zetten. Ook het idee dat een paard het steigeren zou gaan misbruiken is inprincipe onzin, een paard ontdekt niet ineens dat hij kan steigeren doordat je het hem aanleert, dat weet hij allang. Het probleem zit hem in de inconcequente trainer, as allways ;) Iemand die niet duidelijk aan zijn paard uitlegt wanneer het wel en wanneer het niet beloond wordt creërt een paard die te pas en te onpas op de achterbenen gaat om uit te vogelen of het nu dan misschien beloond wordt. Dat doen ze met elke andere aangeleerde oefening ook. Het 2de risico van steigeren is dat je zelf onder de indruk raakt van je eigen paard. De trainer vraagt om achterwaarts, het paard verward het commando en staat op zijn achterbenen en vervolgens schrikt de trainer zich een hoedje en deinst achteruit... Tja, en dan heeft je paard dus iets geleerd, namelijk, dat jij met steigeren te imponeren bent. Dan wordt het de vraag wat voor type paard je hebt, maar er zijn er genoeg die daar in een andere situatie weer gebruik van kunnen maken.

Maar als je dus een trainer bent die weet wat 'ie doet dan is steigeren geen probleem om aan te leren. Mijn gup Llevado weet nu juist dondersgoed dat steigeren zonder commando niet mag. Op het Horse Event terrein bijv (hij is zondag mee geweest) voelde hij zich even helemaal tha men, met brullen en met voorbenen slaan. Op de renbaan kwamen we een sulky tegen en toen bedacht hij dat 'ie die ook wel even met een dikke steiger kon imponeren... Hij was alleen even vergeten dat vrouwtjes daar heel erg boos van worden :+ En eigenlijk hoefde ik niet eens heel erg boos te worden, hij wist op dat moment al dat hij een grens over gegaan was, was daarna direct een stuk braver. Beetje brullen/murmelen, maar het voorbeen gezwaai enzo was meteen over :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:06

Oke. Ik weet idd dat het op cue zetten van ongewenst gedrag kan bijdragen tot het achterwege laten van dat gedrag, dus dat klinkt wel logisch.
Verder twijfel ik er idd niet aan dat alles hangt en staat met de trainer.
In dat opzicht vind ik het erg jammer dat veel jonge grietjes meteen met steigeren en spaanse pas beginnen, terwijl ze de basis van VD/clickertraining niet onder de knie hebben. Denk dat daardoor VD bij een aantal mensen ook een negatieve bijklank heeft gekregen. Dat is erg jammer, vind ik.

Wat Llevado betreft... dik kans dat hij hetzelfde had gereageerd als hij niet had geleerd om te steigeren op commando... het is natuurlijk een hengst die zijn grenzen zo nu en dan zal aftasten.

Dus ja... kan me wel vinden in je denkwijze.

*rent meteen naar buiten om de paarden het steigeren aan te leren*
*grapje*
*vind van mijzelf dat ik nog lang niet zo ver ben*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:15

Klopt, dat heeft er zeker mee te maken! Ook de jonge meiden die aan benen trekken, erop zitten waarbij je bitten door de mond heen getrokken ziet worden en de topics naderhand, hoe leer ik het weer af, die helpen allemaal aan een erg negatief beeld mee. Zonde!

Hij had zeker gesteigerd als hij het niet op commando kan gekend, sterker nog, ik denk dat ik veel meer moeite had gehad om hem weer op 4 benen te krijgen. Als ik op zo'n moment boos zou worden heeft hij geen idee waarom en daarmee zal ik de emotie waarschijnlijk alleen maar meer versterken. Terwijl hij nu dondersgoed wist waarom ik op hem mopperde en snel weer zijn 4 benen aan de grond zette. :)
Daarnaast is het voordeel van een paard die het op commando kent dat hij zijn lijf daarin ook heeft leren te beheersen. Een paard wat eigenlijk nooit steigert loopt gewoon meer kans om achterover te klappen of uit evenwicht te raken, puur omdat hij een ongetrainde beweging maakt om een moment dat hij "emotioneel" is. Weer een voordeel :D Dus succes met je training :P Ik denk overigens dat je er best aan toe zou kunnen zijn, je bent zo bewust met trainen bezig. Je hebt echter paarden die volgens mij niet heel snel op hun achterbenen gaan dus je zou nog behoorlijk wat voorbereidend werk nodig hebben :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:21

Amable schreef:
. Je hebt echter paarden die volgens mij niet heel snel op hun achterbenen gaan dus je zou nog behoorlijk wat voorbereidend werk nodig hebben :))

Haha, daar zeg je zoiets. Ik heb er nog nooit eentje op zijn achterbenen zien staan. Ook niet in de wei met gek doen. Nja, Billy vroeger wel eens, toen Tommy er nog was.

Maar goed... vind het lief van je dat je aangeeft dat het wel zou kunnen omdat ik er bewust mee bezig ben, maar ik vind zelf dat ik eerst beter moet zijn met de kleine dingetjes. Maakt ook niet uit. Ik heb de rest van ons leven de tijd. :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:44

Precies, komt helemaal goed! En he, steigeren lijkt wellicht spectaculair, maar er zijn minder paarden bijv kleuren kunnen herkennen als kunnen steigeren! :)*

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:50

Ik ben totaal onbekend met clickertraining. Mijn paard is net verhuisd naar een stal met 55 hectare weiland. Meestal een kwartier aan het lopen voor dat ik bij dr ben als ik haar van de wei af haal. Dus ik wilde haar proberen te leren dat ze naar me toe komt. Kan ik daarvoor de clicker gebruiken?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:57

Ja, dat kan. Komt ze normaal de laatste meters wel naar je toe? Of moet je haar altijd gaan vangen? En ook met clicker loop je het risico dat je regelmatig nog een stuk moet lopen, een wortel is lekker, maar een heleboel gras is minstens zo lekker :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:32

Amable schreef:
Nee, je gaat het steigeren juist beheersen. Als je een paard hebt dat te pas en te onpas steigert is 1 van de beste oplossing om het op een commando te zetten. Ook het idee dat een paard het steigeren zou gaan misbruiken is inprincipe onzin, een paard ontdekt niet ineens dat hij kan steigeren doordat je het hem aanleert, dat weet hij allang. Het probleem zit hem in de inconcequente trainer, as allways ;) Iemand die niet duidelijk aan zijn paard uitlegt wanneer het wel en wanneer het niet beloond wordt creërt een paard die te pas en te onpas op de achterbenen gaat om uit te vogelen of het nu dan misschien beloond wordt. Dat doen ze met elke andere aangeleerde oefening ook. Het 2de risico van steigeren is dat je zelf onder de indruk raakt van je eigen paard. De trainer vraagt om achterwaarts, het paard verward het commando en staat op zijn achterbenen en vervolgens schrikt de trainer zich een hoedje en deinst achteruit... Tja, en dan heeft je paard dus iets geleerd, namelijk, dat jij met steigeren te imponeren bent. Dan wordt het de vraag wat voor type paard je hebt, maar er zijn er genoeg die daar in een andere situatie weer gebruik van kunnen maken.

Maar als je dus een trainer bent die weet wat 'ie doet dan is steigeren geen probleem om aan te leren. Mijn gup Llevado weet nu juist dondersgoed dat steigeren zonder commando niet mag. Op het Horse Event terrein bijv (hij is zondag mee geweest) voelde hij zich even helemaal tha men, met brullen en met voorbenen slaan. Op de renbaan kwamen we een sulky tegen en toen bedacht hij dat 'ie die ook wel even met een dikke steiger kon imponeren... Hij was alleen even vergeten dat vrouwtjes daar heel erg boos van worden :+ En eigenlijk hoefde ik niet eens heel erg boos te worden, hij wist op dat moment al dat hij een grens over gegaan was, was daarna direct een stuk braver. Beetje brullen/murmelen, maar het voorbeen gezwaai enzo was meteen over :))

En dát is nou juist de reden waarom ik het bij die van mij op commando wil hebben. Ben het echt HELEMAAL beu dat hij op zijn achterbenen gaat als hij weer eens boskabouters ziet. (en vervolgens via links om weg draait zodat ik bijna uit het zadel gelanceerd word). Doe heeel veel schrik trainingen met hem, gewoon alles laten touchen wat hij eng vind en dat gaat super, maar zodra er ineens iets gebeurt (bijvoorbeeld een vogeltje wat wegvliegt) dan is het weer paniek-paniek-paniek. En ik betrap mezelf er steeds meer op dat ik dan mn geduld verlies.. en dat is echt niet te bedoelen. Dat omdraaien vind ik niet zo erg, maar steigeren én tegelijk omdraaien vind ik echt niet cool.

Werkt bij gedrags problemen heeeel erg goed ... hond die veel blaft: blaffen op commando zetten en vervolgens het commando nooit meer geven. :Y)

Een dolfijn die het doodleuk vind om naar de bodem te zakken als hij geen zin heeft om te werken: Bodem zakken op commando zetten, commando nooit meer geven. :Y)

Problemen opgelost!

Ik vind kleuronderscheid aanleren ontzettend leuk. Ben nu bezig met geel én blauw. Doettie best goed!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:34

xNicolx schreef:
Ik ben totaal onbekend met clickertraining. Mijn paard is net verhuisd naar een stal met 55 hectare weiland. Meestal een kwartier aan het lopen voor dat ik bij dr ben als ik haar van de wei af haal. Dus ik wilde haar proberen te leren dat ze naar me toe komt. Kan ik daarvoor de clicker gebruiken?

Je kunt je paard eerst leren dat de clicker voer betekent (minstens 100x lekkerder dan het gras moet dat zijn). Dat doe je dus dicht bij haar, net zolang totdat je merkt dat ze op de click reageert.

Dan kun je oefenen met een beetje afstand, je roep haar naam, ze reageert, click voer... Meestal maakt de afstand dan al niet meer zoveel uit. Als je maar altijd haar naam roept, ze reageert, click voer.

Niet reageren = geen click = geen voer

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:18

@ Amable en Urko:

Ze komt 9 vd 10 keer de laatste meters wel naar me toe. Als ze dat niet doet kijkt ze alleen op, maar ik hoef dus niet te gaan vangen ofzo. Als ik haar naam roep dan reageert ze wel, maar meer in de zin van: even opkijken, hoi baasje en weer verder eten. :+

Maar dat gaat wel een probleem worden dan als ik iets lekkerders moet gaan verzinnen dan gras! Ze is er echt dol op haha. :P

Wat ik tot nu toe heb gedaan is iedere keer brokjes mee nemen.

Maar ik moet dus clicken en als ze daar op reageert voer geven. En als ze niet reageert, wat dan? Dan gewoon zonder eten meenemen naar stal? Maar hoe leer ik haar dan die link te leggen dat click voer is. En het is toch zo dat je een paard gelijk moet belonen, maar als ik eerst nog 5 meter moet lopen lukt dat niet...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:54

Je gaat haar eerst op stal of in de bak leren om je hand aan te raken. Je knipt in je vingers en steekt daarna je hand omhoog, de meeste paarden zullen vervolgens nieuwsgierig aan je hand snuffelen, op dat moment klik je en geef je direct iets lekkers. Ze heeft al snel door dat het aanraken van je hand wat oplevert. Dan ga je de afstand vergroten, je houdt je hand een stuk naar links of rechts, hoger of lager en vervolgens zet je een stap achterwaarts enz. Tzt kan je vanaf de andere kant van de bak in je vingers knippen en zal ze komen om je hand aan te raken. Daar kan je natuurlijk nog een commando bij bedenken, bijv "kom" of "raak" of haar naam oid.
Uiteindelijk kan je, als je de wei in komt, je hand in de lucht steken en dan zal ze komen om hem aan te raken, mits ze weet dat de beloning groot genoeg is. En de beloning is natuurlijk niet alleen het lekkers wat ze nu meteen krijgt, maar ook het werk wat je vervolgens gaat doen. Dus zorg ook dat je het werk anzich leuk genoeg maakt door voldoende afwisseling te bieden en veel te belonen. In het begin zal je vast nog een heel eind de wei in moeten, en ook later kan dat nog voorkomen, maar ze zal, als je het goed aanpakt, in de meeste gevallen komen om je hand aan te raken.