voltige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole21

Re: voltige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:28

Opsprong ben ik echt raar mee :'). In galop dan. Ik spring heel hoog maar doe men hoofd omhoog dus druk je je benen weg. Kwam al met men been opt paard zen kont maarja doe ik men hoofd omhoog.. Zonder hulp dan.. Met kom ik er wel op :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:29

Mijn heupen zijn bijna boven mijn hoofd met opspringen, maar mijn been wil niet mee de lucht in :P Hij gaat eerder naar split ipv splagaat. Dus dat ziet er ook best raar uit.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:29

Haha okee :+
Tja je moet aan alles te gelijk denken, en dan vergeet je nog wel eens het één. Heb ik vaak

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:30

Ja klopt... En de opsprong en zwaaioefeningen gaan zo snel, voor je het weet zit je weer op het paard :P

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:32

Ja, klopt denk je dat het vet lang duurt zit je er zo weer op. Maar dat heb ik vooral bij wedstrijden wel op een andere manier maartoch :'). Zit je er even op, ben je er weer af en sta je weer aan de zijkant denk je; hmm was dit het? :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:36

xlovelove schreef:
Ja, klopt denk je dat het vet lang duurt zit je er zo weer op. Maar dat heb ik vooral bij wedstrijden wel op een andere manier maartoch :'). Zit je er even op, ben je er weer af en sta je weer aan de zijkant denk je; hmm was dit het? :')

Ja klopt... :P Dat vind ik ook altijd. Al die moeite voor die paar minuten. Daarom vind ik demonstraties ook veel leuker :D

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:39

Ja klopt.. en als dan je punten ook nog tegen zitten denk je echt van waarom doe ik dit :P.
Jaa inderdaad. Alleen hebben wij die niet zovaak.. 1x per jaar voor eigen vereniging..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:40

Haha het opzwaaien vond ik ook altijd een crime... scharen daarentegen niet (zolang het maar de heenschaar was :P terug heb ik nooit gedurfd, gelukkig zaten we in de D dus hoefde dat ook niet :P). Oh en het achterwaarts opzwaaien is nog altijd mijn ding :P. Nouja, ik doe het alleen op de ton (voorbeeld).

Opsprong was voor mezelf ook altijd een crime... tot de laatste x dat ik heb gevoltigeerd op dat paard. Toen hadden we 1 lesje van Meta Jans en prompt kon ik opeens opspringen zonder te klimmen! :D

Nja het probleem bij de kinderen is, ze zijn klein, er kan er maar 1 zelfstandig opspringen in draf (ze zetten niet goed genoeg af, maar het kaatsen wordt momenteel gedaan met bokjes, gewoon omdat ze haar zover uit balans trekken dat zij niet kan blijven staan). Dus uit veiligheidsoverweging eerst maar in stap erop :).
En idd de rest van de oefeningen moet wel lukken :D. Ik heb er wel vertrouwen in :)! Nu nog de proberen om de balans bij de pony te trainen (en dat kan pas als het dooit :o ).

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:43

Ben ik dan de enige die opzwaaien leuk vind? :+
Achterwaarts opzwaaien vind ik niet leuk :').

Haha jaa opeens lukt het dan heá :).

Hoe oud zijn ze ongeveer dan? Wel vervelend.. Veel proberen enzo, en paard ook proberen veel mee te oefenen. wat nu niet kan nee :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:44

Terugschaar vind ik ook niet meer leuk, vond ik wel altijd heel leuk, maar wedstrijd in Lunteren heeft alles veranderd (toen lag ik ineens in de ambulance na het scharen).

Opspringen is vooral ook een kwestie van sprongkracht en techniek. Vaak laten oefenen op de bok :)! (evt. met springplank) en daar kun je dan ook op kaatsen.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:50

Ik ga maar weer eens. :wave:

Alvast een fijne jaarwisseling en een goed 2011 allemaal :D.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:50

Ja fijne jaarwisseling en laten we hopen op een succesvol voltige 2011 :D

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:53

De oudste is 12 en de jongste is 6, verder schommelt de rest tussen de 7 en 10 jaar, maar ze zijn zo klein naast de Tinker :P. Wil eerst mijn zusje laten opspringen (die is 20). Die weegt niet veel en zit haar ook niet dwars. Op die manier moet de pony dat kunnen leren en dan mogen de kids het proberen.

Oei SSDesign, dat klinkt wel heel erg vervelend... Bah... ik ben er gelukkig nooit raar afgevallen ofzo, maar altijd erg als het wel eens gebeurt... :(:)
En dank je voor de tip! Ik zal een springplank opscharrelen ergens... dan kunnen ze inderdaad op de bok oefenen (heb nu niets waarop ze kunnen afzetten...)

Jullie ook een fijne jaarwisseling een goed voltigejaar in 2011 natuurlijk! :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:56

Ja een springplank doet wonderen :) Wij hebben er al 2 nu van de turnvereniging gekregen (en ook heel wat matjes en een turn 'voltigepaard' , alles was afgeschreven) en dat helpt echt goed. Trampoline was bij ons binnen een week kapot en dat geeft ook teveel veerkracht mee, dus dat is niet zo heel handig.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:12

Mag ik vragen wat voor techniekje ze hebben met opzwaaien ? :+ whahah. heb je misschiene en filmpjee?

Jaa!!
Dat had ik helemaal erg, dan was ik zenuwachtig voor een wedstrijd, zat ik erop, wist ik niet egt wat ik deed.. :+ ik deed het wel goed, maar steeds 1 of tact fouten (valt dus nog reuze mee, vind ik, ik begreep nooit wat ze ermee bedoelde, en deed gewoon de molen, rustig aan enzoo :+ nog best goed ook dan :P ), nu ben ik niet meer zenuwachtig, en nu kan ik gewoon tellen, nu gaat t wel beter :D :+

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:52

Het opzwaai techniekje is dat je een holle rug moet trekken (je gaat net zo zitten als bij de achterwaartse opzwaai, ook met je benen gestrekt naar achteren).
Dan rol je over je buik naar voren en dan moet je nog leren uitduwen ;) maar dat uitduwen komt pas later.
Je bent gewoon een soort schommel! :D

Ik zal MP eens afzoeken... laatst hadden we wel minitramps gevonden, maar nog geen springplanken. Wij hebben de matjes bij de politie weg :) daar ze heel goedkoop kunnen krijgen namens een lid van de vereniging. Maar verder niet.
Jaaaa van die krukjes die de acrogymmers gebruiken (waar je steunoefeningen op kunt oefenen, handstand als je al zover bent etc).
Ff opgezocht, die van ons zitten beide op 1 houten plaat, dus niet verstelbaar, maar de kinderen vinden het leuk om hiermee bezig te zijn! Plus dat ze hierdoor heel goed leren uitduwen voor het opzwaaien ;). Al doe ik dat alleen voor de oudere kinderen ivm bespiering etc ;)
Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:00

Grainey schreef:
Het opzwaai techniekje is dat je een holle rug moet trekken (je gaat net zo zitten als bij de achterwaartse opzwaai, ook met je benen gestrekt naar achteren).
Dan rol je over je buik naar voren en dan moet je nog leren uitduwen ;) maar dat uitduwen komt pas later.
Je bent gewoon een soort schommel! :D

Ik zal MP eens afzoeken... laatst hadden we wel minitramps gevonden, maar nog geen springplanken. Wij hebben de matjes bij de politie weg :) daar ze heel goedkoop kunnen krijgen namens een lid van de vereniging. Maar verder niet.
Jaaaa van die krukjes die de acrogymmers gebruiken (waar je steunoefeningen op kunt oefenen, handstand als je al zover bent etc).
Ff opgezocht, die van ons zitten beide op 1 houten plaat, dus niet verstelbaar, maar de kinderen vinden het leuk om hiermee bezig te zijn! Plus dat ze hierdoor heel goed leren uitduwen voor het opzwaaien ;). Al doe ik dat alleen voor de oudere kinderen ivm bespiering etc ;)
Afbeelding

Bedoel je geen kleine voorzwaai nemen? Hmm als ik dat niet doe, kom ik echt niet omhoog hoor :P

Die dingen op dat plaatje hebben wij ook :) We hebben ook 2 losse 'handvaten' om handstanden op te oefenen :P

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:19

wij hebben ook zo'n ding met plaatje.. die kan je dus ook niet verstellen maar bij ons is 1 blokje hout ook al weg haha

achterwaards opzwaaien heb ik ook niet zo'n moeite mee en vind hem ook super leuk.. maar voorwaards vind ik verschrikkelijk.. telkens als ik naar beneden ga gaat het paard omhoog :P
En opspringen moet ik altijd leren om mijn heup te draaien haha.. spring recht met mijn buik tegen zijn buik aan haha dus ook niet de bedoeling :P

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:22

Eerst moeten ze de spanning opbouwen en op hun bovenbenen gaan staan (dus zeg maar wat omhoog komen, net als bij de achterwaartse zwaai). Aaah best lastig om het zo uit te leggen :P. Dit kwam mede doordat de kinderen heel slordig waren met hun benen.
Daarna is het inderdaad een kleine zwaai halen (met rechte benen en nog steeds de holle rug) en daarna laat je jezelf voorover vallen (met de holle rug, zodat je eigenlijk rolt), gaan je benen vanzelf wel omhoog.
Ten minste, dat zeg ik nu :P moet het eerst eigenlijk weer even zien bij de kids :+

Haha salsaentango, dat klinkt als mijn groepje :+
Ik ben met ze bezig om met hun buik over op het midden van de beugel te landen (met hoofd aan de binnenkant), nu draaien ze allemaal wel en blijven ze parallel! Dat kun je best makkelijk aanleren :o

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:23

Is je rug dan niet veel te hol in de opzwaai zelf? Nou ja mijn rug is al te hol, dus ik ga hem niet nog holler trekken :)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:26

haha het probleem is.. nou ja probleem.. als ik opzwaar hang ik met mijn hoofd aan de rechter kant (ook met scharen) en sommige hier doen hun hoofd ook aan de binnenkant maar dat word dan meteen afgeleerd haha
Ik ga er ook maar eens hard mee bezig.. want in stap en draf gaat het goed maar galop ziet het er niet uit :P en krijgen (bijna de hele team) we ook altijd een 4 ofzo :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:34

Ja je moet hem dus ook aan de buitenkant doen (= rechts) anders kom je in de knoop met flanken :)

Wij doen geen zwaaioefeningen in draf :P Eigenlijk alleen staanoefeningen en spanningsoefeningen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:45

Ja je moet je hoofd aan de buitenkant doen :), daar heb je veel meer ruimte omdat een paard altijd naar binnen in staat gesteld (ook geleerd op de instuif :Y) ).

Als je uiteindelijk tot de handstand opzwaait, verdwijnt die holling wel uit de rug natuurlijk, maar op deze hoogte zit ie er bij ons nog zeker in! Maar ik weet ook niet of dat zo hoort :P ik heb nu geleerd dat ze met de holle rug de opzwaai in gaan en bij mij zijn ze ook nog hol tijdens de zwaai (maar dat zie je eigenlijk niet, dat gaat te snel :P). Als je al een holle rug van jezelf hebt zou ik hem idd niet verder hol maken... Als je hem hol maakt gaan ook je benen vaak automatisch naar achteren toch?

OOoh ik zie het voor me... zwaai van voor naar achteren (je legt je benen dus gestrekt naar voren, daarna hol je de rug, waardoor ze sowieso naar achteren gaan) en je rolt tijdens die zwaai naar voren toe over je buik met je hoofd naar buiten en als je op dat punt zit, duw je je uit tot handstand (op hoogste punt dan hè). en daarna hoek je netjes in en zit je weer recht op het paard. (is het nog te volgen? :P)

Maar goed, ik ga ook maar eens offline haha, ff gezellig doen voor de familie! :wave:

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:47

Ja ik volg het Grainey :P Alleen op onze singel moet je niet met je buik liggen, dan komt er een lusje in te staan en dat doet pijn :P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:55

Bij ons doet vooral op de hals zitten, achterstevoren erg pijn!! Helemaal blauw worden de binnen kant van onze knieen dan.
Ik da deze techniek zeker proberen, mijn spanning is meestal weg op het hoogste punt, en dan zak ik dus naar beneden.. en uitdrukken lukt niet :+

Opspringen gaat steeds beter, ik kan het alleen, al mag dat nog niet op dit nieuwe paard, omdat deze vaak terug valt in draf, en hij vanalles nog moet leren. ik ga alleen ook eerder tot split, dan tot spagaat :+ ik ken de spagaat wel en de split niet, het gaat automatisch :( ik kom wel al hoog.. kantel m'n heup alleen :( das behoorlijk moeilijk afleren, ik weet namelijk precies hoe het moet, maar doen is zoveel moeilijker, ik voel het ook vaak, als ik het iets anders doe dan hoe het moet, ook bij nieuwe oefeningen enzo, dan weet ik eigenlijk al wat voor commentaar ik er op ga krijgen :+ maarjaa, het goed doen is gewoon zoveeel moeilijker dan weten hoe het moet :P das wel jammer ;)

Fijne jaarwisseling alvast, ik denk dat ik voor die tijd niet meer online kom, vandaar ;) . De beste wensen en een heel gelukkig en gezond 2011!! :D