Ik heb nu 3x geoefend, eerst de clicker "geladen", het is EX geworden en dat voelt nog wat ongemakkelijk
, maar yes zeg ik al te vaak en clickers ga ik geheid kwijt raken. Verder hebben we "handtarget" en "achteruit" gedaan. Ik kan nog niet zeggen dat het echt denderend gaat, ik vind het erg lastig om oplossingen te verzinnen voor dingen waar ik tegenaan loop, vervolgens word ik wat onzeker in wat ik doe. Voorbeeld, met het laden van EX kreeg ik het idee dat mijn paard meer reageerde op de beweging van mijn hand naar mijn jaszak waar de wortelstukjes in zaten dan dat hij reageerde op EX. Maar ja, ex en beloning volgen elkaar wel snel op. Achteraf bedenk ik dan wel dat ik de beloning beter vanaf een andere plek kan pakken, maar tijdens de training is er dus twijfel of het zo wel goed gaat. En zo lijkt er tot nu toe elke keer wel iets te zijn waarover ik twijfel en pas een paar uur later bedenk hoe ik het anders kan proberen. Maar ja, tot nu toe ook nog maar 3x geoefend hiermee
Ik ben ergens ook bang dat ik hem dingen verkeerd aanleer, te snel beloon of juist de stappen te groot maak.
Als dat gebeurt leer je eigenlijk het schooien aan.
Het is al een ouder paard (25) en de eigenaresse doet volgens mij nauwelijk meer nieuwe dingen met hem: het lijkt of zijn hersenen zijn vastgeroest. Ik heb goede hoop dat hij vandaag of morgen het ineens snapt en dan kan ik met andere oefeningen dat inclickeren en targetten bezig.
) Kun je misschien iets meer vertellen over hoe het opgebouwd is - en waar je irritaties zitten?
) maar ik vind het vrij extreem. Om niet te zeggen saai.
leermomentje dus