Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klokjes

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:15

Ik meld me ook even. Ik ben ook begonnen met clickeren, met behulp van het online programma van clickercoach Conrad. Nog geen idee of ik hier echt mee verder ga want ik voel wel wat irritaties bij mezelf rondom het programma.
Ik heb nu 3x geoefend, eerst de clicker "geladen", het is EX geworden en dat voelt nog wat ongemakkelijk :P, maar yes zeg ik al te vaak en clickers ga ik geheid kwijt raken. Verder hebben we "handtarget" en "achteruit" gedaan. Ik kan nog niet zeggen dat het echt denderend gaat, ik vind het erg lastig om oplossingen te verzinnen voor dingen waar ik tegenaan loop, vervolgens word ik wat onzeker in wat ik doe. Voorbeeld, met het laden van EX kreeg ik het idee dat mijn paard meer reageerde op de beweging van mijn hand naar mijn jaszak waar de wortelstukjes in zaten dan dat hij reageerde op EX. Maar ja, ex en beloning volgen elkaar wel snel op. Achteraf bedenk ik dan wel dat ik de beloning beter vanaf een andere plek kan pakken, maar tijdens de training is er dus twijfel of het zo wel goed gaat. En zo lijkt er tot nu toe elke keer wel iets te zijn waarover ik twijfel en pas een paar uur later bedenk hoe ik het anders kan proberen. Maar ja, tot nu toe ook nog maar 3x geoefend hiermee :+ Ik ben ergens ook bang dat ik hem dingen verkeerd aanleer, te snel beloon of juist de stappen te groot maak.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:27

ik wil volgen!
wil ook graag beginnen met vrijheidsdressuur dmv clickertaining!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:30

op YT zijn ook veel filmpjes te zien. Leer je ook van. Zelf vind ik de clicker erg handig en duidelijk. Maar het is tijdelijk, want zodra vragen geconditioneerd zijn hoeft de click niet meer.
Ik gebruik hem om nieuwe dingen aan te leren, te verfijnen, en voor herhaling. Standaard begin ik de 'les' met voedselweigeren en achteruit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:45

Ik ben ook van de week begonnen... met mijn 23 jarige ouwe sok.
Ik gebruik wel een clicker... leek me duidelijker voor paard en voor mij... ik praat echt te veel onzin tegen paarden. Merk ook dat ik daar straks met aanleren van commando's wel echt rekening mee moet gaan houden en iets kiezen wat ik anders niet gebruik en na 10x ofzo de bal tegen zijn neus te duwen viel het kwartje en deed hij zelf zijn neus tegen de target :D
Aanleren gaat nog niet heel snel... maar hij heeft (na 7 sessies) al wel door dat hij niet hoeft te gaan zoeken (en mijn handen aflebberen) voor iets lekkers. Vandaag een targetstick gebruikt.
Ik heb video van Conrad ook gezien en die gebruikt handtarget maar dat wil ik nog niet... ik heb boekje van Barbara Schöning en die heeft een targetstick en dat leek me voorlopig wel even beter.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 01:31

Klokjes schreef:
Ik heb nu 3x geoefend, eerst de clicker "geladen", het is EX geworden en dat voelt nog wat ongemakkelijk :P, maar yes zeg ik al te vaak en clickers ga ik geheid kwijt raken. Verder hebben we "handtarget" en "achteruit" gedaan. Ik kan nog niet zeggen dat het echt denderend gaat, ik vind het erg lastig om oplossingen te verzinnen voor dingen waar ik tegenaan loop, vervolgens word ik wat onzeker in wat ik doe. Voorbeeld, met het laden van EX kreeg ik het idee dat mijn paard meer reageerde op de beweging van mijn hand naar mijn jaszak waar de wortelstukjes in zaten dan dat hij reageerde op EX.

Geef je wel eerst consequent de bridge en pak je dan pas het snoepje, of pak je het snoepje eerst om sneller te zijn?
Het is nl heel belangrijk echt pas naar je jas te reiken NA de bridge, anders wordt de beweging van je hand naar je zak je bridge.;) Als dat gebeurt leer je eigenlijk het schooien aan.

Treur niet als je het gevoel hebt dat het langzaam gaat: je bent iets totaal nieuws aan het leren. Het hangt ook een beetje van je paard af.

Ik heb gisteren een paard van een stalgenoot ingeclickerd. Volgens mij heeft hij het nog niet helemaal door na 10 sessies van 4 minuten. := Het is al een ouder paard (25) en de eigenaresse doet volgens mij nauwelijk meer nieuwe dingen met hem: het lijkt of zijn hersenen zijn vastgeroest. Ik heb goede hoop dat hij vandaag of morgen het ineens snapt en dan kan ik met andere oefeningen dat inclickeren en targetten bezig.

Wees lief voor jezelf en focus op alle dingen die goed gaan, dat doe je met je paard ook. ;)

Zitten er ook videos bij de cursus die je volgt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 07:23

Ik heb een leuk project: een paard her-trainen op halsteren en het hoofdstel omdoen. Nadat de eigenaresse een leaser heeft gehad, waarbij wat traumatisch gebeurd is, laathet paard zich niet meer haltsteren of een hoofdstel omdoen. Bij de eigenaresse gaat het inmiddels wel goed, maar een vreemde kan hem niet halteren of een hoofdstel omdoen. Wat er gebeurd is weet niemand. Het is al twee jaar geleden en het wordt niet beter met andere mensen. Een probleem dus.

Ik heb vandaag trainingsdag 5 (en sessie ik-weet-niet-hoeveel) gedaan. Ik heb hem tot drie keer toe kunnen halsteren! Yeey! *\o/*

Het Paard is natuurlijk nog steeds sceptsisch maar heeft al goed door dat als hij achteruit gaat, het haltster in mijn hand blijft. Ik werk met een barriere (over de staldeur) zodat hij de controle heeft. Het doel is hem zelf het halster te laten aandoen: ik hou het voor en hij stopt zijn neus erin.

Het kopstuk over de oren doen is het Probleem. Paardlief is verder niet kopschuw, het is echt het halster dat over de oren gaat, waar hij bang van is. We maken vorderingen maar we zijn er nog niet. Ik hou jullie op de hoogte.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:19

das leuk HL!, dit volg ik graag mee, de mijne neemt alles direct tussen zijn tanden.
Ik gebruik mijn beloning al als hij naar me toe komt, met zijn mond vol kan dan zijn halster/hoofdstel aandoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:05

Klokjes schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben ook begonnen met clickeren, met behulp van het online programma van clickercoach Conrad. Nog geen idee of ik hier echt mee verder ga want ik voel wel wat irritaties bij mezelf rondom het programma.

Wat leuk, ik heb hem heel kort gesproken tijdens Horse Event en ken ook iemand die een keer een les van hem heeft gehad, maar ken verder niemand die het programma volgt. (en ben natuurlijk wel reuze nieuwsgierig :o ) Kun je misschien iets meer vertellen over hoe het opgebouwd is - en waar je irritaties zitten?
Zelf ben ik erg onder de indruk van de lesmodules op Connection Training.com. Echt zo'n site waar ik meteen jaloers van werd omdat ik het zelf niet had bedacht. 8-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 04:40

mindful schreef:
das leuk HL!, dit volg ik graag mee, de mijne neemt alles direct tussen zijn tanden.
Ik gebruik mijn beloning al als hij naar me toe komt, met zijn mond vol kan dan zijn halster/hoofdstel aandoen

Wat gebeurt er als je hem eerst zijn halster aan doet en de beloning geeft NA het gewenste gedrag? Of pakt hij dan je halster beet?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:17

HippoLogic schreef:
mindful schreef:

Wat gebeurt er als je hem eerst zijn halster aan doet en de beloning geeft NA het gewenste gedrag? Of pakt hij dan je halster beet?

Hij heeft nooit gewenst gedrag, alles wat rond zijn hoofd in de buurt komt neemt hij razendsnel beet.
Heel soms is hij afgeleid en kan ik zijn neus er in krijgen maar dan neem hij supersnel het slot in zijn mond.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:49

Ik ga dit topic ook volgen. Ik zie hier leerzame dingen voorbij komen.
Net als Klokjes ben ik ook begonnen met de online clickertraining van Conrad. Ik ben haar weidegenootje :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:06

mindful schreef:
Hij heeft nooit gewenst gedrag, alles wat rond zijn hoofd in de buurt komt neemt hij razendsnel beet.
Heel soms is hij afgeleid en kan ik zijn neus er in krijgen maar dan neem hij supersnel het slot in zijn mond.

Wil je hier een tip voor of ben je tevreden hoe het nu gaat?

Welkom Rianne. Net als xyzutu2 ben ik ook nieuwsgierig. :) Kun je iets meer vertellen over de online cursus die je volgt? Hoe lang duurt ie wat zijn de doelen en is er begeleiding? Is het duur, zo'n cursus? Het is wel heel slim dat jullie samen dezelfde cursus volgen, zo kun je elkaar motiveren en helpen. Ik heb altijd heel veel gehad aan mijn trainingsmaatje die ik in Nederland had! Ik heb hier nog niet een echt trainingsmaatje kunnen vinden wat erg jammer is.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:19

Het is dus een online cursus om 'clickercoach' te worden. Deze cursus wordt aangeboden in verschillende pakketten. Wij hebben de goedkoopste, de Bronze. Daarin leer je in 6 maanden de 7 basics. Aan de hand van filmpjes en wat extra materiaal. Ik vind het erg prijzig voor de kwaliteit van hetgeen dat wordt aangeboden (veel spelfouten en sommige dingen komen wat amateuristisch over), maar wij mochten voor een gereduceerd tarief deelnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:26

Zijn die 7 basics 7 oefeningen? Want dan lijkt het me wel heel erg karig om daar 6 maanden mee door te brengen. Juist alle variatiemogelijkheden en eindeloze hoeveelheden oefeningen vind ik zelf het leukste aan clickertraining. Of zijn het verzamelingen met oefeningen?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:44

Ja, 7 oefeningen. Target, terug, home/blijf en dat soort dingen. Weet ze zo even niet uit m'n hoofd. Duurt inderdaad lang om daar 6 maanden over te doen, maar je kunt ze natuurlijk wel zelf uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:06

Echt!? :wow:

Ik vond het al zo apart dat er op de website wel gesproken wordt over die 7 basics maar er nergens wordt uitgelegd wat die zijn. Dan gaan bij mij al meteen alarmbellen rinkelen omdat dat over het algemeen betekent dat iemand om het heel bot te zeggen oude wijn in nieuwe zakken verkoopt. Als de wijn echt nieuw was, dan kan het namelijk geen kwaad om hem uitvoerig te beschrijven want het zomaar namaken lukt toch niet.

Ik weet niet wat de clickercoach cursus kost en hoeveel je ervoor betaald hebt, maar ik vind ik het eigenlijk gewoon schandalig dat je 7 oefeningen krijgt om 6 maanden mee te vullen. En dan ben je een clickercoach? Als ik een les of clinic gaf, dan begonnen we meteen in les 1 met alle basisoefeningen: aanleren clicker, van het voer afblijven, targetten van je hand, targetten van een voorwerp, stilstaan, achteruit stappen, voetjes geven en vaak begonnen we dan ook nog aan een kunstje dat de lesser zelf leuk vond, bijvoorbeeld de jambette, buiging of apporteren.
Dat is 1 les van 60 minuten met daartussenin steeds korte pauzes waarin het paard even paard kon zijn en ik vragen beantwoordde, dingetjes droog oefende en alvast vooruit keek naar de volgende oefening. Aan het eind van die les gaat nog niets 100%, maar alles gaat wel al zo'n 50-60% (en aanleren clicker + van het voer afblijven 100%) en doordat we verschillende dingen trainen leert de lesser alle verschillende kenmerken van de clicker (zoals het geluid zelf en of dat hard/zacht genoeg is voor het paard, timing van de click, timing van het voeren en hoe je bepaalt op welk moment je gaat clicken) en leert het paard ook veel beter te begrijpen wat de click betekent dan wanneer je bij les 1 alleen click=voer doet. Hij moet ook leren dat hij moet werken voor zijn click, dat de click niet alleen in stilstand werkt maar ook in beweging, dat hij naar de timing moet luisteren, zichzelf in beweging moet zetten nu hij niet meer gedwongen wordt door druk en dat hij moet focussen op de oefening en de interactie en niet op het voer.
Ik introduceerde liever verschillende oefeningen tegelijk zodat mens en paard het systeem echt snapten en van daaruit zelf de oefeningen konden perfectioneren, dan ze elke les maar 1 nieuwe oefening leren. Zo kom je wel aan je salaris als instructeur. Mijn motto was juist dat ik in 1 of 2 uur iemand zoveel handgrepen wilde geven dat hij/zij me verder nooit meer nodig had. 8-)

Maar goed, er zijn verschillende aanpakken.
Ik heb ook wel eens een demo gezien van een Belgische clickertrainster. Die demo was met een nieuw paard en bestond uit een kwartier lang click+voer, twee keer kijken naar een balletje en klaar. Dat was een volledige eerste les en die gingen ze dan een paar dagen zo herhalen en dan kwam er voorzichtig een nieuwe oefening bij. Blijkbaar werkt het voor haar (en haar lesklanten >;) ) maar ik vind het vrij extreem. Om niet te zeggen saai. :wow: En zonde van de tijd. Om dan te horen dat er een cursus is waarin mensen een maand (!) over een oefening doen vind ik dan echt bizar. En eigenlijk schandalig. Parelli heeft ook 7 games, maar die verwacht niet dat je daar 6 maanden over gaat doen en hij vult de cursus bovendien met tientallen voorbeelden, varianten en challenges per game. Dat had ik eigenlijk ook hierbij verwacht...

Maar goed, dit is dus geen kritiek op jou. 8-)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:17

Klinkt logisch, wat je allemaal schrijft! Ik ben het ook wel met je eens hoor. Voor de eerste maand (waarin je uitleg en filmpjes krijgt over het aanleren van de clicker, handtarget en 'terug') hebben is het beeldmateriaal nu beschikbaar geworden. Ik ben benieuwd wat er in de volgende maand beschikbaar komt. Hoop dat er ook meer voorbeelden van variaties komen.

Ik heb nog maar een paar keer geoefend, maar de handtarget heeft hij heel goed door, 'terug' gaat ook al beter en ik ga de target nu uitbouwen naar het aanraken van voorwerpen. Vanmiddag had hij dat ook heel snel door en liep er zo achteraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:36

Ik zou met zo'n cursusopzet vooral bang zijn dat slimme paarden (en dat zijn de meesten) zich met maar zo weinig oefeningen al snel gaan vervelen en clickertraining saai gaan vinden (alweer achteruit...). Dus als je die cursusopzet volgt, dan zou ik proberen ook zo snel mogelijk te gaan clickeren voor dingen die je al kon (bijvoorbeeld zijwaarts) en zelf nieuwe oefeningen toevoegen. Of een oud Parelli programma op de kop tikken en en al die oefeningen proberen met de clicker aan te leren. Dan ben je ook nuttig bezig en wordt het al een stuk minder saai!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:03

We hebben nu nog een paar keer geoefend en het gaat gelukkig een stuk beter. Om nog even op de vragen in te gaan. Ik gaf wel eerst de bridge en daarna kwam pas de beweging hand naar zak, ik gebruik nu een heuptasje en dat gaat beter.
RiannaB heeft al wat dingen uitgelegd over de cursus. En idd is het er maar 1 oefening per maand zonder voorbeelden van variaties (gelukkig is daar het boek van Inge Teblick voor en yourube), maar het had gewoon tof geweest als het bij de cursus zat. Daarbij ben ik een beetje allergisch voor mensen die denken dat hun weg naar Rome de beste mogelijkheid is en de andere wegen "ja dan kom je er wel, maar minder goed", zo komt het op mij over. Ik hou van iets meer kijken wat nog meer mogelijk is ;). En de mogelijkheid tot vragen stellen vind ik minimaal, maar dat kan zeker voor iedereen anders zijn. Het valt mij tot nu toe tegen, maar dat is misschien ook omdat ik een ander online paardenprogramma heb gevolgd waar juist heel veel contact was met mogelijkheid tot vragen stellen en dus gericht antwoord op jouw situatie.
Maar het clickeren ging echt veel beter. Ik heb het een paar keer laten filmen en dat is echt super leerzaam. De laatste 2 oefensessie voelde goed. Maar het moet wel iets creatiever/uitdagender worden voor Vidir.
Jouw omschrijving van een les klinkt wel heel tof xy, kom je toevallig ook in Noord Holland :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 01:10

Welke andere cursus heb je nog meer gevolgd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:16

Er zijn inderdaad wat minder flexibele trainers die hun methode de enige echte clickermethode vinden, maar dat is eigenlijk absurd als je bedenkt dat de clicker helemaal geen methode is. Het is simpelweg een manier om het leren makkelijker en sneller te laten verlopen - maar hoe je het aanleert en welke methode je uit de 1000en methodes kiest is helemaal aan jou. Ik hoorde bijvoorbeeld van iemand die een les had gehad van een Clickercoach dat die eigenlijk gewoon (best wel wat) pressure/release deed met dan de clicker als extra en dat als dé manier aanprees om bijvoorbeeld het achteruit of zijwaarts te leren. Maar er zijn nog veel meer methode en ook veel meer methodes om het met minder of zelfs zonder druk te doen. Alleen ligt wat je kiest aan wat je doel is: moet je paard morgen een wormspuit krijgen, dan gebruik je waarschijnlijk een andere methode dan wanneer je zeeeen van tijd hebt en je je paard volledig vrij kan laten in of hij mee wil trainen of niet. Er is niet 1 juiste methode voor elke trainer en elk paard. Als een instructeur dat wel zegt, dan is mijn advies: run for the hills! :evaw: 8-)
Natuurlijk kun je van die persoon altijd nog die ene methode leren (wat best handig kan zijn), maar je hebt ook de garantie dat die persoon op geen enkele manier kan inspelen op de individuele karaktertrekken en uitdagingen van je paard, want hij/zij heeft slechts die ene methode en anders niets.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 06:50

Leer je in die cursus ook nog wat over planning (trainingspaln, shapingplan) en het bijhouden van een dagboek? Imo dé key lessons for trainers.

Vandaag weer met mijn projectpaard getraind. Het over de oren doen van het kopstuk is het probleem (de angst). Dus vandaag heb ik ipv zijn eigen (zware) lederen halster een lichtgewicht nylon halster gebruikt om te zien of dat (iets) minder stress oplevert rondom de oren. Ja het scheelt iets, en het is voor mij ook veel lichter om omhoog te houden. Dus vandaag met deze context shift gewerkt en met de context shift van in de paddock (buiten) werken ipv op stal. Met een context shift (iets dat veranderd is in de trainingsfactoren) verlaag ik altijd eerst de criteria weer iets, zodat het paard snel door heeft dat hij het inderdaad goed doet.

Ik zie echt dat het Paard vorderingen maakt: hij durft al zijn neus zelf in het halster te steken en ik mag ook het kopstuk tegen zijn oren aanhouden. Het punt is nu dat ik handen tekort kom: ik wil hem leren zijn hoofd iets te laten zakken en dat hij met zijn oren het halster target. Een stemcommando is hier niet zo handig want ik weet dat de eigenaresse heel veel cues en commando's heeft (de meeste in Japans) en ik wil geen verwarring zaaien.

Morgen maar eens de targetstick in een pion steken zodat hij daarnaar moet reiken. Dan is het toch weer reuze handig dat ik mijn eigenkey lessons/eigen advies ook (deels, ahum) opvolg en keurig ben begonnen met targetten. Hoofd laag is ook een van mijn basics trouwens. Laat ik die nu net hebben overgeslagen bij dit paard. :o **)

**) :)* leermomentje dus

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:03

Wat leuk dat het paard vorderingen maakt.. HippoLogic :) (en ook handig dat je door het te beschrijven je eigen gaten in je training vind :D )

Hier nog niet zoveel gedaan... Kafka raakt de target aan (ook na twee dagen niet geclickert)... ook als hij iets lastiger is... dus dat gaat best goed.. wil er nu een commando op zetten en dan eens bedenken wat voor dingen ik nog meer wil aanleren. Denk dus ook de rest van de 7 basis dingen.

Ik heb van Conrad de online videocursus... maar wordt er ook niet echt heel gelukkig van. Wat ik vooral irritant vind is dat hij veel reclame maakt voor al zijn andere dingen en blijft roepen dat dit gratis is... en ik er toch echt wel een paar euro's naar zijn rekening heb overgemaakt.

Heb het boek Denkwerk van Inge Teblick besteld... ik hou van goede theorie achtergrond... alleen maar praktische aanwijzingen zonder de achterliggende gedachten te weten is niets voor mij... dus straks lekker lezen :D (hoop ik tenminste)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:48

In de cursus word wel aandacht besteed aan een trainingsplan en Conrad is hier zelf ook fan van en raad dit ook zeker aan. Er is ook een kant en klaar format wat je kunt gebruiken om je doel te omschrijven en de stappen daar naartoe en een format waarin je de resultaten van je training kunt opschrijven. Momenteel vind ik het stukje "hoe ging het" en "wat ga je anders doen de volgende keer" de meest interresante dingen om in te vullen.
Ik wil Conrad ook niet afkraken, maar heb het idee dat zijn programma en persoonlijkheid (ik irriteer me suf aan zijn flauwe grapjes tussendoor) gewoon niet zo bij mij past. De persoonlijke begeleiding is overigens meer als je een zilveren of gouden cursus aanschaft en je kunt het ook bijkopen (feedback op ingezonden filmpje) in het bronzen programma wat RiannaB en ik hebben, maar daar voel ik me niet zo geroepen toe. Ik had verwacht dat er wel een vorm van gericht vragen beantwoorden bij zat (de webinars zijn van te voren opgenomen dus niet life en geen mogelijkheid tot vragen stellen en in de besloten super kleine fb groep gaat hij ook niet echt diepgaand in op vragen).
Ik heb voorheen een online programma van Karine van de Borre gevolgd van horsefullnes.be dit had overigens niks met clickeren te maken (in connectie met je paard programma). Maar dat programma zat gewoon beter in elkaar naar mijn mening.
Ik zal je een pb sturen voor gegevens van je zusje xy. We clickeren met z'n drietjes bij ons op de wei dus wie weet willen er wel meer het proberen.
Vandaag het targetten uitbereid naar een pion en een tennisbal en die 2 ook gecombineerd. Naar mij toe lopen om een voorwerp in mijn hand te targetten is nog makkelijker dan naar een target toe lopen, dus dat is wel leuk om daar mee aan de slag te gaan de volgende keer.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:40

Ik ben het wel met Klokjes eens.

Vandaag geoefend met het aanraken van een tennisbal. Dat deed hij gister al een beetje uit nieuwsgierigheid naar de bal, maar nu ben ik er wat gerichter mee bezig geweest. Ik heb de bal ook een paar meter verder gerold/gegooid en daar ging hij echt als een hondje achteraan om hem aan te raken en vervolgens echt te wachten tot ik met de beloning kwam. Erg leuk om te zien en hij ging ook steeds vrij vlot achter de bal aan.

Waar ik vandaag ook mee ben begonnen is het vragen van het optrekken van zijn voorbeen. Dit kent hij al en doet hij vaak als hij iets wil eten maar daar niet bij kan/mag. Zijn vorige eigenaresse heeft hem dit geleerd onder het woord 'pas', maar hij doet dit dus ook vaak bij bovengenoemde. Ik wil niet dat hij dit steeds doet als hij om eten 'vraagt' dus daarom wil ik dit gedrag op cue zetten, zodat hij zijn voorbenen alleen optrekt als ik daar om vraag. Ik wil dat hij het alleen doet als ik met een zweepje de achterkant van zijn been aan raak terwijl ik 'pas' zeg, dus daar heb ik vandaag mee geoefend. In het begin snapte hij nog niet erg wat ik van hem wilde, maar na een pauze en tegen het eind had hij het beter door. Hij werd er wel erg fanatiek van, dus tussendoor ook wat andere oefeningen gevraagd zoals 'terug' en de handtarget.

HippoLogic, ik vind jouw stukken erg interessant! Jammer dat mijn Engels niet zo goed is.