Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:49

De eerste 2 jaar met Calypso gedaan, dus ben heeel benieuwd hoe het gaat! Dus nu trailerladen en met andere paarden in de bak oefenen, hihi.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:26

Glitfaxi schreef:
Niet zo zeer in mijn ruimte, de cirkel is vrij groot, maar toch vind ik het een beetje brutaal? Haha? Of overdrijf ik dan?

Misschien draai je teveel naar zijn schouder waardoor je die wegstuurt en achterhand naar binnen komt.
Misschien een proberen met halt houden iets naar de achterhand gedraaid te staan en íets naar voren buigen, naar zijn billen kijken.

Bij voorbaat, of als je ziet dat hij weer zijn kont naar binnen gaat zwaaien, maar wellicht is dat een idee :j

Héél soms als ik een hele positieve ervaring wil werk ik met voedsel. Bijvoorbeeld nu wil ik weer dat hij enthousiast naar zijn bit grijpt voordat ik er weer op stap.
Dat doe ik dan wel heel even, en met clicker, en moet ik heeeeeel consequent zijn. Hij werd veel uit de hand gevoerd, was heel happerig dus het eerste jaar sowieso niks van mij gehad.

Voor de rest is de beloning release of een kriebel, en heel blij 'goed zooooo!' :D

Leuk ijssnuiver :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:22

CarovdG schreef:
HL: vanmorgen in bed nog je topic van je verhuizing naar Canada gezien. Wat een onderneming, vooral de de reis van Kyra. Gelukkig dat Kyra nu goed is gewend. Leuke filmpjes ook, zoals je werkt ontwikkel je een geweldige basis.

Voor welke beloningsmanieren kiezen jullie in het WADH? Wie werkt er bijv. met voerbeloningen? Daar is voor mij namelijk geen beginnen aan :o . Ise is bij haar vorige eigenaresse door kinderen helemaal verkeerd geconditioneerd: rammen tegen de staldeur levert aandacht/snoep op. Ze was ook ontzettend happerig, gelukkig is dat wel een stuk minder geworden. Toen ik het hangen/opstappen aan het oefenen was, dacht ik een keer, ach, stop en een brokje in. Nou, dan weet ze van geen ophouden meer. Belonen doe ik door onspanning/rust, stem, kroelen. En aan het eind krijgt ze altijd wel wat lekkers maar wel in haar voerbak dan wel emmer.

Thanks. :)

Als antwoord op je vraag: ik werk met de clicker. Na een click krijgt ze altijd voer. Kyra is een geclickertraind paard dus zij weet heel erg goed dat bedelen geen zin heeft en happen naar het voer ook niet. Beleefd voer aannemen, dus. Het zijn dingen die je kunt en moet trainen. Tijdens haar wisseltijd was ze heel erg mouthy en dook ze ook een tijdje naar het voer. Maar daar heb ik dan weer wat aandacht aan besteed en dat train je er dan weer uit.

Alleen aan het einde een snoepje geven heeft imo geen trainingswaarde, het paard zal nooi snappen dat ie het voor de hele training krijgt. Het moet gewoon duidelijk zijn wanneer een paard wel (en niet) voer mag verwachten. Ik geef dat aan met een click van de clicker. Het is wel puzzelen hoor: zweep, teugels/paard, clicker en dan op je lichaamstaal letten. ;)

Ik ga ook altijd naar Kyra toe met het voer en biedt het laag aan (en het hoofd moet recht voor haar romp zijn) en soms moet je daarvoor zelfs ook een stapje naar achter. Ze mag het dus niet 'komen halen', maar wacht tot ik het aanbied.

Ik heb nu de clicker erbij gepakt omdat ik met wat nieuws bezig ben: de travers aan de hand. Ik leer dat vanuit de schouderbinnenwaarts op de volte en dan achterwaarts gaan lopen (extra cue voor het paard, hoewel een paard slechts op één cue let die hij zelf eruit pikt) en wanneer ik de hoefslag volg, de travers vragen. Ik heb dit van de MdJ site.
Maar ik vind het nogal lastig: zelf ga je achteruit (dus ineens een andere houding), je moet ook letten op de achterhand die naar binnen gezet moet worden en ik probeer daarbij nog het traverpunt in de hals te stimuleren (meestal komt het er niet van). Het zal vanzelf wel gemakkelijker worden, maar lastig is het wel, om dit allemaal te timen.

Wie is er nog meer met de travers bezig?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:34

Interessant :j

Wat doe jij precies als je paard weet dat hij het snoepje gaat krijgen na de click?
Als hij wat te happerig wordt (Het is echt ontzettend moeilijk om dat eruit te krijgen) en hij gaat met je mee buigen, neus uitsteken.
Dan zet ik hem altijd wat achteruit en als hij gewoon geduldig staat krijgt hij het pas.
Maar soms wordt hij dan echt te hyper daarvan, zovan geef nou! :')
Dat vind ik altijd wel lastig, want ik geef het absoluut niet als hij zo zit te klooien.

Doe het trouwens helemaal amper, want hij gaat concentreren op eten en mijn jaszakken, niet op wat ik vraag.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar die webinar van MdJ, voor wie dat opgenomen heeft? :D

edit;

Als je in dit filmpje naar 0:46 zapt, dat geweldige kaptoom x hoofdstel, waar kan je dat kopen?
Kan het waarschijnlijk niet betalen, maar zie op internet alleen maar academische of weense, maar niet van deze.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:06

Ik had vandaag de intentie om weer wat ana de hand te werken maar vanwege de bui van mijn paard toch maar vanaf gezien. Zag op het weiland al dat er een boel energie opgekropt zat en die moest eruit. Heb haar eerst maar losgestapt aan de hand en daarna los in de round penn gezet Daar ging de motor aan op volle toeren en was ze een laagvliegend projectiel. Op dat soort momenten sta ik stil in het midden en verwonder mij slechts :D Daarna nog wel even serieus lang en laag gelongeerd met veel overgangen.

Is toch ook wel belangrijk je training aan te passen aan the mood van het paard.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 04:48

NeverGiveUp schreef:
Interessant :j

Wat doe jij precies als je paard weet dat hij het snoepje gaat krijgen na de click?
Als hij wat te happerig wordt (Het is echt ontzettend moeilijk om dat eruit te krijgen) en hij gaat met je mee buigen, neus uitsteken.
Dan zet ik hem altijd wat achteruit en als hij gewoon geduldig staat krijgt hij het pas.
Maar soms wordt hij dan echt te hyper daarvan, zovan geef nou! :')
Dat vind ik altijd wel lastig, want ik geef het absoluut niet als hij zo zit te klooien.

Doe het trouwens helemaal amper, want hij gaat concentreren op eten en mijn jaszakken, niet op wat ik vraag.

Kyra blijft netjes staan wachten op haar beloning. :) Ze weet dat ie komt en hoeft hem niet te halen. Maar ik ben al lang met clicker training bezig.Als je paard zo op een click en/of voer reageert kun je beter eerst werken aan 'beleefdheid'. En niet meer werken met de clicker tijdens het wadh, tot je hem 'beleefdheid' hebt aangeleerd. Je paard leert daarmee dat het geen zin heeft een short cut te zoeken naar je zak of je hand mee naar binnen te slobberen als je wat aanbiedt. :) Er zijn verschillende oefeningen die beleefdheid trainen. Beetje te veel off topic hier denk ik.

Je filmpje doet het helaas niet.... :(

------------
Ik ben ook benieuwd naar het webinar van MdJ.

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:09

Hoofdstel op het filmpje is een gewone combi van academische kaptoom en (enkel bakstuk) kandare, heel veel gezien in de AR.

Gehe Fransje, herkenbaar :P Soms ook..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:22

Ik heb ook ooit een blauwe maandag met een clicker gewerkt, maar dat was niet echt mijn ding :') . Ik heb wel van een bepaald woord (onbewust) een "click" gemaakt. Als ik daarmee beloon weet Calypso dat ze een brokje krijgt en wacht daar geduldig op, als ik vind dat ze het wel heel goed gedaan heeft maar een brokje niet nodig is beloon ik met stem en daar is ze dan ook blij mee. Maar met name in het begin van de training gebruik ik brokjes ter motivatie.

Op dat filmpje draagt dat paard inderdaad een gewone kaptoom met daarover een hoofdstel(met kandare bit geloof ik). Hoofdstel heeft geen frontriem of keelriem. Ik gebruik zelf ook die combinatie alleen dan met een "normaal" bit erin.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:08

Daf: fijn dat de APK er weer bijna opzit. Ik vind nog altijd dat veel te weinig mensen jaarlijks minimaal een algemene APK check doen voor de tanden, zadel etc. En met het zadel kan het soms noodzakelijk zijn dit veel vaker te doen. Ik merk dit nu al aan Ise hoe hard ze kan veranderen. Onze bak wordt vandaag gesleept, dan is de ondergrond in ieder geval vlak zodat we toch nog wat kunnen. Stiekum hoop ik op sneeuw want (zonder ijzers) heb ik altijd gewoon in de sneeuw getraind. Wie komt je proefles verzorgen?

Jose: ik zou de diverse websites in de gaten houden van de diverse instructeurs die je kunt vinden op de website van MdJ. Ik weet dat Brent Branderup dit voorjaar voor een weekend clinic is bij http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/ ... /Home.html
waar je als theroriedeelnemer nog naar toe kunt. Ik denk dat je haar het beste kunt mailen voor meer info.

Glitfaxi; er zijn al meerdere tips gegeven voor het naar jou toedraaien van de kont van je paard. Ik zie het liefst in beeld wat er gebeurt omdat er diverse, ook al besproken mogelijkheden, de oorzaak kunnen zijn. Misschien kun je het filmen?

Anne: had je de intentie te stoppen? Niet doen hoor, je bent zo goed bezig :)) ! Gaaf dat je het derde jaar gaat doen met Whisper! Hij is natuurlijk wel 2 jaar ouder als Ise dus dan had ik die stap denk ik ook genomen. Ik wil ook zo graag :o , ik heb afgelopen week de map nog eens open geslagen en niveau 1 zou grotendeels haalbaar kunnen zijn, maar naar Ise toe vind ik het too much. Ik stuur je zo een pb van het B&B waar ik altijd bleef met Marit.

HL: bedankt voor je reactie. Ik geef na afloop van een training altijd eten (slobber, schep muesli, luzerne) maar uiteraard begrijp ik dat dit geen invloed heeft als beloning op de uitgevoerde oefeningen. Kun je mij per pb vertellen hoe je die "beleefdheid" aan kunt leren? Ik ben mijzelf ook aan het inlezen op het gebied van Parelli. Ik denk dat je van alles wel wat kunt leren. Ik kies dan ook niet voor één manier maar haal eruit wat het beste past bij het betreffende paard en mijzelf.

Fransje: ik maak grofweg wel een planning wat ik per week ongeveer wil doen. Maar is het windkracht 6, nou, dan Ise net een jolige, jonge hond :D . Dus dan pas ik de training ook aan.

Gistermiddag mijn zadel opgehaald. Ise had een goeie dag, dat zie je bij haar meteen als je haar ziet, door bijv. haar zachte ogen. Dus ik nam de kans waar, dus zadel erop na een poetsbeurt. Ik ben er voor de 6-de keer op gaan zitten en door het werk aan de DLL werkt het stuur (gewoon bitloos) al heel aardig. Het gaspedaal moeten we nog uitvinden maar door mijn eigen intentie en mijn stem, hop, hop, onze eerste zelfstandige pasjes *\%/* . Nee, niet in de bak, maar gewoon het pad af, lekker buiten. Had mijn skipak aan en met de bodyprotector, ik lijk ik wel een Michelinpoppetje maar wil jullie ons rijdebuut niet onthouden :D .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:01

Super leuk die rijfoto's, op naar de eerste km's?! En wat een mooi paardje, wat is het voor een ras?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:23

Carolien: ik had opzich niet direct de intentie om te stoppen, maar Calypso heeft fysiek onwijs veel uitdagingen. En we moesten ver beneden 0 beginnen en we zijn er nog lang niet. Waar we nu zitten zou ik (voornamelijk qua rijden) een goed niveau vinden om in te stappen in het eerste leerjaar. Daarnaast valt ze regelmatig weer helemaal terug, gaat dan kreupel lopen en daar krabbelen we iedere keer heel langzaam uit. Na zo'n dal komen we wel iedere keer weer een stap verder als voor het dal.
Op bepaald moment kwam ze zo slecht uit de paddock dat ik echt even met de handen in het haar zat. Mijn gevoel gevolgd en haar opgezadeld en naar de rijbak gestapt(10min stappen) en door dat kleine stukjes verbeterde ze al enorm, dus toch aan het werk gegaan. Tijdens het werk merkte ik wel dat ze verbeterde en heb toen de knoop voor mezelf doorgehakt 'ik ga je helpen, iedere keer weer dat je terugvalt. Maar zonder druk van de opleiding erachter'. Op moment dat ik dat besloot, viel er druk weg en ging ze beter lopen als ooit tevoren en was voor mij heel duidelijk dat het een juiste keuze was. Dus zolang het paardwaardig is en ze blijft verbeteren van beweging, blijf ik lekker met haar aan de slag. Ik ben me bewust dat er een moment zal komen dat dit niet meer zal gaan, maar ik hoop dat dat moment nog lang uit blijft(en ik heb altijd gezegd dat Calypso met een "klap" aan haar einde komt en niet maanden gaat aanmodderen).
Als ik was gestopt, was dat dus in het belang van Calypso en zou ik daar geen moment spijt van hebben gehad. Gister contact gehad met Astrid en besloten dat Whisper mee gaat en we gaan kijken of in ieder geval niveau 1 haalbaar kan zijn. Wel eerlijk geweest dat ik met rijden eigenlijk een persoon mis om de hulpen aan elkaar te koppelen, dus dat daarin in nog veel moet gebeuren.
Maar het voelt wel goed, whisper is echt klaar om aan het werk te gaan. Ook mentaal, zolang het leuk en speels blijft. En inderdaad het scheelt dat hij gewoon 2 jaar ouder is als Ise, ik begrijp van jou ook heel goed dat je dit nog te veel vind voor Ise. In jou geval had ik waarschijnlijk exact hetzelfde gedaan!
Ik had je foto's op Facebook ook al gezien, maar super gaaf!! Weet precies hoe dat moet voelen, onlangs hetzelfde met Whisper gedaan!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:43

Wat een leuke foto's Caro, erg mooi paard :j

Is Calipso al op leeftijd?

Net op FB een filmpje van Christofer Dahlgren gezien, Wouw! Dat geeft weer inspiratie *droomt verder*.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:10

ZJ: bedankt! Ise is NRPS gefokt. Haar vader is Kentucky(Krunch de Breve) en de vader van haar moeder is een afstammeling van Nederlands bekendste tuigpaard Manno, aparte combi :D, springen kan ze als de beste en in een opgewonden bui zie je haar tuigpaard kant goed :+

Woonden we maar dichter bij elkaar, hadden we elkaar mooi kunnen helpen Anne! Altijd je eigen gevoel blijven volgen, dat bewijs heb je al dubbel en dwars van Calypso gekregen. Heel gaaf hoor dat je met Whisper het laatste jaar gaat doen.

Dank je Daf!

Vanmiddag heerlijk met een uur gewandeld met Ise, samen met een stalgenootje en Mara, haar verzorgpaard. Wat kan ik genieten van dit heerlijke weer! Paarden vonden het ook heerlijk. Morgen weer rustig wat werken aan de DLL.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:59

Daf: Calypso is 16, dus dat valt mee. Ze is helaas beleerd toen ze 1,5 was(ja echt) en vanaf 2 jaar actief gereden en verkeerd... Heeft Kissing Spines in de rug en ik vermoed ook wel artrose hier en daar, maar dat is niet officieel bevestigd.

Carolien: Ja inderdaad, wat dat betreft vind ik het sowieso heel jammer dat ik op een eiland woon hoor. Ik mis het echt wel om samen met studiegenoten/mensen met zelfde insteek te werken of van gedachte te wisselen. Alleen is ook altijd maar alleen!
Grappig, ik heb met Whisper ook een heerlijk stuk gewandeld in het winterzonnetje! Gek paard ging mij op den duur bijten toen ik in gedachten verzonken was. Moest duidelijk met mijn aandacht bij hem blijven.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:02

Jeetje met 1,5? :oo

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:04

Vandaag mijn eerste les gehad en het was ontzettend leuk, ook heel moeilijk! Mijn paard is niet gewend om te lopen als ik naast hem loop (hij loopt altijd achter mij), maar na even lukte het wel. Ben nu bezig met hem in goede balans zetten dus gewicht op 4 benen en niet op de voorbenen en wegstappen vanuit het achterbeen (valt niet mee) en een beetje schouder voor. Kan ik voorlopig mee aan de slag, ik vond de les super leerzaam en leuk. De eerste stap naar een hele nieuwe manier van trainen....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:46

Leuk Paperboy! Is inderdaad even wennen voor jezelf maar zeker ook je paard maar oefening baart kunst, gaat vast goed komen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:48

1,5, schandalig :n

Leuk Paperboy :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:03

:D Ben helemaal enthousiast. Wat ik nog wel moeilijk vind is om hem door te laten lopen als ik er naast loop. Het is een type wat zich al niet snel druk maakt en snel stil gaat staan..... maar het zal een kwestie van oefenen zijn. Hoe stimuleren jullie je paard om door te lopen bij het aan de hand werken?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:24

Als mijn paard stil gaat staan is het duidelijk onzekerheid, logisch als het nieuw is!
Het is ook onduidelijk en je blokkeert je paard snel met je houding. Gewoon weer rustig aantikken om te lopen en verder gaan zou ik zeggen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:26

Vooral zelf niet teveel blijven staan, ik leer mijn pony's dat als ik zeg ja (of iets in die trant) en ik ga lopen hun ook gaan lopen, veel mensen stoppen zelf ook wanneer hun paard zelf stopt. Dus ook al bots je dan of komt je paard 3 m achter je, niet zelf stoppen (dan krijg je zo'n jojo, hij stopt jij stopt, hij stopt jij stopt etc. Eenmaal ze weten dat stoppen niet de uitkomst is blijven ze vanzelf voorwaarts gaan, als is het in slowmotion :) )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:09

Inderdaad bizar vroeg beleerd, maargoed ik probeer er nu maar het beste van te maken. Een goede trainingsmethode heb ik al gevonden :) .

Leuk Paperboy!
Let ook op je eigen houding als je je paard voorwaarts vraagt. Deze moet ook open en voorwaarts gericht zijn.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:02

Wat leuk dat er een topic is over werken aan de hand. Ik werk regelmatig en heel graag aan de hand met mijn paarden. Kijk ook graag naar Marijke de Jong. Je hoort het trouwens wel steeds meer maar toch ben ik op verschillende stallen de enige die aan de hand werkt. Mensen kijken toch even raar op maar zijn uiteindelijk wel nieuwschierig. Zijn er bij jullie veel mensen in de buurt of op stal die aan de hand werken?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:06

NeverGiveUp schreef:
Als je in dit filmpje naar 0:46 zapt, dat geweldige kaptoom x hoofdstel, waar kan je dat kopen?
Kan het waarschijnlijk niet betalen, maar zie op internet alleen maar academische of weense, maar niet van deze.

Je kan kijken naar een Micklem Multi Bridle of een kopie ervan, die zijn iets goedkoper!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:24

Op t NH forum staat een kaptoom, MdJ look-a-like te koop.