kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:24

Waar kan je deze kopen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:28

Sorry al gevonden ;-)

Ben erg geinteresseerd en ga maar bestellen denk ik :)

Ga maar voor de Xfull denk ik als ik alles zo lees,

waar kan je zo'n onderleggertje vinden?

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:20

Colway schreef:
Sorry al gevonden ;-)

Ben erg geinteresseerd en ga maar bestellen denk ik :)

Ga maar voor de Xfull denk ik als ik alles zo lees,

waar kan je zo'n onderleggertje vinden?

als je de maten en omschrijving van de bouw van je paard door geeft kan Sonja precies bepalen welke maat je nodig hebt. ( hebben wij ook gedaan )

Inmiddels zijn er 6 mensen bij ons op stal die het als een succes ervaren!
waaronder ik.

onderleggetje? heb ik iets gemist?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:26

onderleggertje heb je niet echt nodig hoor....touw is erg zacht en breed dus schuurt niet op de rug

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:31

Ik zou er zeker wel een onderlegger onder doen.

Vanwege zo een soort constructie en met veel verzet van mn paard heeft ze nu dus wel, gelukkig een kleine, blessure in de rug opgelopen. Precies achter de schoft waar het touw loopt.
Moet er wel bij zeggen dat er andere omstandigheden waren en het niet om longeren ging. Meer info eventueel via pb.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:34

ik snap het niet tamadine, je zegt dat het niet om het longeren gaat, maar waarom zou je dan een onderlegger nodig hebben?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:36

Als het paard zijn hoofd omhoog doet en er dus tegenin gaat, want dat kan immers ook met longeren, dan komt het touw strak te staan op de rug en kunnen ze dus een blessure/blokkade oplopen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:37

ja dat kan met iedere constructie gebeuren, maar hier heb ik dus echt nog nooit last van gehad hoor....en wat zou een onderleggertje daaraan moeten veranderen? Dat houd een blessure in het lijf dan toch niet tegen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:40

Nou als een paard hard strekt en het touw komt strak te staan op de rug, dan kan het zeker wel helpen om er een goed dik dekje onder te doen of een gelpad ofzo. Dan is de inwerking op de rug veel minder hard en direct en kan je de blessure misschien voorkomen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:42

nou met die logica ben ik het toch niet eens hoor.....
hetzelfde dat een zadeldek blessures ook niet kan verkomen, het is en blijft een stukje stof...das niet opgewassen tegen de krachten van een paardenlichaam

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:47

Dat is zeker waar en ben ik met je eens. Maar ik denk wel dat als een paard misschien niet te heftig reageert je het wel kan voorkomen met een dekje.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:12

Tamadine schreef:
Nou als een paard hard strekt en het touw komt strak te staan op de rug, dan kan het zeker wel helpen om er een goed dik dekje onder te doen of een gelpad ofzo. Dan is de inwerking op de rug veel minder hard en direct en kan je de blessure misschien voorkomen.

Ik snap je wel hoor, de druk kan veel beter verdeeld worden op die manier en zeker minder heftig inwerken. Maar ik vraag me af of je dan het systeem juist tenietdoet?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:14

Maar ik weet haast zeker, dat er bij mij geen dekje blijft liggen onder die hulp... Zodra het touw los hangt glijdt dit toch alle kanten op?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:41

Jij snapt t inderdaad. En ik ben t ook eens met je andere opmerking.
Als het goed gaat en er geen rare dingen gebeuren zal het allemaal goed zijn. Maar ik denk wel dat je deze soort van longeerhulp (en meerdere natuurlijk) goed moet aanpakken, wat je beperkt een paard behoorlijk als deze omhoog wil komen met zijn hoofd. Er zijn genoeg paarden die het accepteren. Mijn paard zou ik m niet om moeten doen, want die vecht er juist tegen in. Wij hadden dus zo een soort constructie gemaakt met trailer laden (lang verhaal waar ik nu erge spijt van heb) en zat dus een kleine blessure in de rug nu ivm het hangen en vechten en omhoog komen. Hadden er een dekje onder, maar ja, met het echte vechten van een paard kan een dekje natuurlijk niet tegen op.

zap schreef:
Tamadine schreef:

Ik snap je wel hoor, de druk kan veel beter verdeeld worden op die manier en zeker minder heftig inwerken. Maar ik vraag me af of je dan het systeem juist tenietdoet?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:45

Citaat:
Als het goed gaat en er geen rare dingen gebeuren zal het allemaal goed zijn. Maar ik denk wel dat je deze soort van longeerhulp (en meerdere natuurlijk) goed moet aanpakken, wat je beperkt een paard behoorlijk als deze omhoog wil komen met zijn hoofd. Er zijn genoeg paarden die het accepteren. Mijn paard zou ik m niet om moeten doen, want die vecht er juist tegen in. Wij hadden dus zo een soort constructie gemaakt met trailer laden (lang verhaal waar ik nu erge spijt van heb) en zat dus een kleine blessure in de rug nu ivm het hangen en vechten en omhoog komen. Hadden er een dekje onder, maar ja, met het echte vechten van een paard kan een dekje natuurlijk niet tegen op.

daarom is de concord longe zo handig omdat dze hetzelfde effect heeft, maar omdat je zelf de controle hebt kun je loslaten als het nodig is en dan komt de hele constructie los waardoor het paard vrij is moest het nodig zijn.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:01

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:06

Ik heb mijn toen nog vrij jonge paard (4,5 jaar) hiermee gelongeerd, heb ook eerder in dit topic gepost volgens mij.

In het begin vond ik het erg fijn, maar ik raad het niet aan om het te gebruiken op een paard wat nog niet helemaal rechtgericht is. Mijn paard is imo door deze bijzet extra scheef geworden, vooral in bespiering, omdat hij geheel in zijn eigen houding kon lopen hiermee.

Hij liet zijn rug heerlijk los, liep er echt super fijn mee en in het begin leek het ook een hele goede training maar later kreeg ik veel grotere problemen met hem. Zo sprong hij op een gegeven moment echt gewoon Níet meer goed aan in de linker galop, vrijwel nooit. Dit is uiteindelijk opgelost met longeren met dubbele longe en een zeer kundige ruiter.

Als een paard goed rechtgericht is en dus niet uit zichzelf met rechter stelling loopt bijvoorbeeld op de linkerhand, denk ik dat het een hele fijne manier is om je paard lekker los door zn lijf te laten lopen :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:08

Oei.....
Wat veel mensen die deze manier "prettig" vinden. Ik hou hier helemaal niet van!
Als een paard in paniek raakt kan het nergens heen, het touw komt op de rug heel strak te staan wat ze alleen nog maar meer in paniek brengt, met ALLE gevolgen van dien........

Daarnaast vind ik dat een paard altijd gestimuleerd moet worden om over de rug heen te lopen, dit vind ik bijna dwingend. Paard moet wel heel voorwaarts worden gehouden op deze manier....

Nee het fijnste hulpmiddel tijdens het longeren blijf ik de pessoa vinden.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:11

Lies21 schreef:
Oei.....
Wat veel mensen die deze manier "prettig" vinden. Ik hou hier helemaal niet van!
Als een paard in paniek raakt kan het nergens heen, het touw komt op de rug heel strak te staan wat ze alleen nog maar meer in paniek brengt, met ALLE gevolgen van dien........

Daarnaast vind ik dat een paard altijd gestimuleerd moet worden om over de rug heen te lopen, dit vind ik bijna dwingend. Paard moet wel heel voorwaarts worden gehouden op deze manier....

daarom vrieg ik me af of het niet misschien ook kan met een elastiek ipv een normaal touw?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:12

avalonnancy schreef:
Citaat:

daarom is de concord longe zo handig omdat dze hetzelfde effect heeft, maar omdat je zelf de controle hebt kun je loslaten als het nodig is en dan komt de hele constructie los waardoor het paard vrij is moest het nodig zijn.

Ik heb dit even opgezocht op internet en ziet er iid goed uit. Wellicht is dat een goede optie! Maar wat ik me dan afvraag is doe je ook nog wat met dat touw in je hand? Want ik kan me indenken dat dan weer de hele constructie van dit longeren weg is?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:18

Citaat:
Ik heb dit even opgezocht op internet en ziet er iid goed uit. Wellicht is dat een goede optie! Maar wat ik me dan afvraag is doe je ook nog wat met dat touw in je hand? Want ik kan me indenken dat dan weer de hele constructie van dit longeren weg is?

heb je ook het filmpje gezien op www.miekeverdonk.nl ?

het touw in je hand daar kun je mee controleren, je kunt vragen, loslaten, en als het niet nodig is niks doen en het paard zelf de fijnste houding laten zoeken.
daarom werkt dit zo fijn, omdat je zelf nog controle hebt op water gebeurt en dat heb je met de longeerhulp niet.
stel het paard zakt teveel en komt met zn been in de touwen, dan kun je niks en breekt hiij waarschijnlijk zijn been of rug. bij de concord kun je het touw loslaten en alles komt los.
komt hij te laag, of teveel op de voorhand kun je iets vragen en vervolgens weer loslaten.
het idee is eigenlijk ontwikkeld voor revalidatie voor paarden, maar wordt nu ook door fysiotherapeuten gebruikt voor training.
op de site staat alle informatie.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:45

Op zich vind ik het filmpje van mieke verdonk insteressant. En idd, als je paard weg wil, hoef je alleen maar het touw los te laten.... maar toch, voordat het paard "touwvrij" is gaat het touw zn hele lijf rond.....

En ook kan je hiermee een paard nog behoorlijk scheef trekken denk ik...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:49

Lies21 schreef:
Op zich vind ik het filmpje van mieke verdonk insteressant. En idd, als je paard weg wil, hoef je alleen maar het touw los te laten.... maar toch, voordat het paard "touwvrij" is gaat het touw zn hele lijf rond.....

En ook kan je hiermee een paard nog behoorlijk scheef trekken denk ik...

dat klopt, en al gaat het zn hele lijf rond, het kan nergens vast komen te zitten, dus de gevolgen zullen aanzienlijk minder zijn dan wanneer hij vast zit. en dan nog als hij voelt dat hij niet vast zit zal de paniek waarschijnlijk ook snel over zijn waardoor het niet zo ver komt.
en je hebt in je andere hand nog de longeerlijn om hem tot bedaren te brengen, want je hebt de longeerlijn er altijdt aan naast je concord longe.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:47

Lies21 schreef:
Oei.....

Is ook een dwingende methode, principe is hetzelfde, alleen heb je nog een deel langs de achterkant lopen, maar met een pessoa kunnen ze ook niet omhoog. Dan moet je gewoon geen enkel hulpmiddel gebruiken als dat de redenatie is.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:07

Esther28 schreef:
Lies21 schreef:
Oei.....

Is ook een dwingende methode, principe is hetzelfde, alleen heb je nog een deel langs de achterkant lopen, maar met een pessoa kunnen ze ook niet omhoog. Dan moet je gewoon geen enkel hulpmiddel gebruiken als dat de redenatie is.

Dat is niet waar! Het bontje onder de kont kan bij mij helemaal omhoog zodat deze niet meer onder de kont zit.
Het bontje moet ook pas inwerken als het paard niet over de rug is, anders heb je m echt verkeerd ingesteld.....