Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Colway schreef:Sorry al gevonden
Ben erg geinteresseerd en ga maar bestellen denk ik
Ga maar voor de Xfull denk ik als ik alles zo lees,
waar kan je zo'n onderleggertje vinden?
Tamadine schreef:Nou als een paard hard strekt en het touw komt strak te staan op de rug, dan kan het zeker wel helpen om er een goed dik dekje onder te doen of een gelpad ofzo. Dan is de inwerking op de rug veel minder hard en direct en kan je de blessure misschien voorkomen.
zap schreef:Tamadine schreef:Nou als een paard hard strekt en het touw komt strak te staan op de rug, dan kan het zeker wel helpen om er een goed dik dekje onder te doen of een gelpad ofzo. Dan is de inwerking op de rug veel minder hard en direct en kan je de blessure misschien voorkomen.
Ik snap je wel hoor, de druk kan veel beter verdeeld worden op die manier en zeker minder heftig inwerken. Maar ik vraag me af of je dan het systeem juist tenietdoet?
Citaat:Jij snapt t inderdaad. En ik ben t ook eens met je andere opmerking.
Als het goed gaat en er geen rare dingen gebeuren zal het allemaal goed zijn. Maar ik denk wel dat je deze soort van longeerhulp (en meerdere natuurlijk) goed moet aanpakken, wat je beperkt een paard behoorlijk als deze omhoog wil komen met zijn hoofd. Er zijn genoeg paarden die het accepteren. Mijn paard zou ik m niet om moeten doen, want die vecht er juist tegen in. Wij hadden dus zo een soort constructie gemaakt met trailer laden (lang verhaal waar ik nu erge spijt van heb) en zat dus een kleine blessure in de rug nu ivm het hangen en vechten en omhoog komen. Hadden er een dekje onder, maar ja, met het echte vechten van een paard kan een dekje natuurlijk niet tegen op.
Lies21 schreef:Oei.....
Wat veel mensen die deze manier "prettig" vinden. Ik hou hier helemaal niet van!
Als een paard in paniek raakt kan het nergens heen, het touw komt op de rug heel strak te staan wat ze alleen nog maar meer in paniek brengt, met ALLE gevolgen van dien........
Daarnaast vind ik dat een paard altijd gestimuleerd moet worden om over de rug heen te lopen, dit vind ik bijna dwingend. Paard moet wel heel voorwaarts worden gehouden op deze manier....
Nee het fijnste hulpmiddel tijdens het longeren blijf ik de pessoa vinden.
avalonnancy schreef:Citaat:Jij snapt t inderdaad. En ik ben t ook eens met je andere opmerking.
Als het goed gaat en er geen rare dingen gebeuren zal het allemaal goed zijn. Maar ik denk wel dat je deze soort van longeerhulp (en meerdere natuurlijk) goed moet aanpakken, wat je beperkt een paard behoorlijk als deze omhoog wil komen met zijn hoofd. Er zijn genoeg paarden die het accepteren. Mijn paard zou ik m niet om moeten doen, want die vecht er juist tegen in. Wij hadden dus zo een soort constructie gemaakt met trailer laden (lang verhaal waar ik nu erge spijt van heb) en zat dus een kleine blessure in de rug nu ivm het hangen en vechten en omhoog komen. Hadden er een dekje onder, maar ja, met het echte vechten van een paard kan een dekje natuurlijk niet tegen op.
daarom is de concord longe zo handig omdat dze hetzelfde effect heeft, maar omdat je zelf de controle hebt kun je loslaten als het nodig is en dan komt de hele constructie los waardoor het paard vrij is moest het nodig zijn.
Citaat:Ik heb dit even opgezocht op internet en ziet er iid goed uit. Wellicht is dat een goede optie! Maar wat ik me dan afvraag is doe je ook nog wat met dat touw in je hand? Want ik kan me indenken dat dan weer de hele constructie van dit longeren weg is?
Lies21 schreef:Op zich vind ik het filmpje van mieke verdonk insteressant. En idd, als je paard weg wil, hoef je alleen maar het touw los te laten.... maar toch, voordat het paard "touwvrij" is gaat het touw zn hele lijf rond.....
En ook kan je hiermee een paard nog behoorlijk scheef trekken denk ik...
Lies21 schreef:Oei.....
Wat veel mensen die deze manier "prettig" vinden. Ik hou hier helemaal niet van!
Als een paard in paniek raakt kan het nergens heen, het touw komt op de rug heel strak te staan wat ze alleen nog maar meer in paniek brengt, met ALLE gevolgen van dien........
Daarnaast vind ik dat een paard altijd gestimuleerd moet worden om over de rug heen te lopen, dit vind ik bijna dwingend. Paard moet wel heel voorwaarts worden gehouden op deze manier....
Esther28 schreef:Lies21 schreef:Oei.....
Is ook een dwingende methode, principe is hetzelfde, alleen heb je nog een deel langs de achterkant lopen, maar met een pessoa kunnen ze ook niet omhoog. Dan moet je gewoon geen enkel hulpmiddel gebruiken als dat de redenatie is.