Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:19

Urko schreef:
@ amable: ik heb 2 nederlandse versies liggen, dus als je die wilt lenen kom je maar een keer langs ;) Wonen toch maar 10 km van elkaar af :P Wat stom dat ik daar nu pas achter kom.

Waar woon jij dan? Ik wil ze graag lenen :j

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:56

Amable schreef:
Urko schreef:
@ amable: ik heb 2 nederlandse versies liggen, dus als je die wilt lenen kom je maar een keer langs ;) Wonen toch maar 10 km van elkaar af :P Wat stom dat ik daar nu pas achter kom.

Waar woon jij dan? Ik wil ze graag lenen :j

In veldhoven, vlak bij die nieuwe school, manege de korze en stoeterij rodenburgh... ;)

Heb momenteel een boek uitgeleend aan een stagaire, die moet boekverslag schrijven.
Gaat wel alleen over honden van Ian Dunbar, maar hij is zoooo goed!

edit: lees morgen de rest, ben moe en wil naar mijn bed toe! :j

JudithO

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:27

Zo, ik ben sinds een maand of 2 ook weer druk aan het clickeren. Met Jolly, mijn shetruin van 4 jaar. Hij leert momenteel het longeren en de bijbehorende stemcommando's. Hoe hij rondjes moet lopen begreep hij direct, wat het commando 'stap' inhoudt ook, maar zodra ik 'ho' zei, begon meneer te draven. En ik kreeg hem maar niet aan het verstand dat 'ho' stilstaan betekend. Dus clicker erbij gepakt, na een kwartiertje stond hij in een keer stil zodra ik 'ho' zei. Toppie!

Mijn andere ruintje, Miracle van 2,5 mag komende winter ook langzaamaan aan het werk. Graag wil ik hem wat VD bijbrengen voor de controle en het vertrouwen. Iemand tips voor dingen die daarvoor geschikt zijn?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:06

Ik zou zo graag eens bij een training van iemand anders kijken. Ik ben op dit moment een beetje inspiratieloos. :( Kyra kan al erg veel voor een driejarige, en op dit moment speelt ook mee dat ik niet op gezette tijden kan trainen door omstandigheden én ik wil heel graag gaan rijden. Daar kijk ik dus al naar uit! En dat is de reden dat ik nu wat inspiratie mis. Ze kan al naast een krukje parkeren, is gewend aan het zadel en nu is het wachten tot ze ruitermak gemaakt kan worden. Dus als jullie nog leuke training/oefeningen weten...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:13

Wil je alleen maar zadelmakmaak voorbereidingsoefeningen? Kan je al tegen haar aan springen? Half bokspringen e.d.? Kan ze lange teugelen? Verschillende leidposities e.d.?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:36

Bedankt voor het meedenken! Lange teugelen kan ze in stap en draf en halthouden. Ze kan ook afwenden, voltes en zelfs van hand veranderen. Ook schouderbuitenwaarts in stap en draf kunnen we. Tegen haar opspringen is prima, vanaf een krukje poetsen (ook al steek ik dan heel hoog uit, juist daarom) is prima, heen en weer springen naast haar en tegen haar is ook al geoefend. Eh... ik kan ook al op het zadel slaan/herrie maken, mijn jas uittrekken vanaf de kruk en rondzwaaien. Dat soort dingen.

Maar nee: ik zoek dus niet specifiek zadelmakmaakoefeningen hoor. Ik denk dat ik daar al redelijk ver ik ben. Als ze uit het land komt en weer (in de paddock) op de manege staat, staat er 'van het erf af wandelen' op het programma. :) Dat is nu niet zo'n optie omdat het nogal een drukke weg is waar ze nu in het land staat, waar automobilisten gemiddeld 70-80 km p/u rijden (ipv 50).

Ik ben bezig met het begin van knielen. Vandaag lukte dat niet, maar vorige keer bood ze het aan en zat ze pardoes op 2 knieën. Ik kan me alleen nog herinneren dat ze ging 'berggeiten' nadat ik een been had opgetild (om uit te krabben). Dus welke cue dat was... :roll: Wat zou handig zijn? Het moet wel een duidelijk verschil maken met hoeven uitkrabben anders wordt dat (weer) een probleem. Moeilijk, moeilijk....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:43

Kent ze de buiging al? Voor knielen zou ik altijd eerste de buiging oefenen, dan durven ze al makkelijker te zakken. En voor de buiging is de spagaat weer handig :)

Is ze speels? Want dan is chase the tiger heel leuk, dat werkt het voorwaarts-neerwaarts lopen in de hand. Bij Llevado kijk ik naar wat hij aanbied, zo kan hij achterwaarts en zijwaarts naar me toe komen, maar dat is echt uit zelf aangeboden gedrag aan geleerd. Als ik roep verplaats hij vaak eerst in mijn richting voor hij zich draait, ideaal! Wellicht heeft zij ook van die dingetjes die ze zelf al aanbiedt :) Zo heb ik Llevado ook het hinneken op commando geleerd.

Ze is trouwens 3, toch? Want dan mag ze m.i. best al een beetje echt werk gaan doen aan de lange teugel, dubbele longe enzo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:13

Chase the tiger, jaaaa! Die is leuk. Die was ik helemaal vergeten. Ze is niet echt speels, niet zoals een hengst of ruin. Maar chase the tiger vindt ze wel leuk. Dank je!

Spagaat-> klassieke buiging kent ze idd.

Dubbele longe/longeren doe ik niet echt aan. Ik doe steeds korte recht-richt oefeningen aan de hand. Dus nageven, inbuigen, wegstappen en dan het binnenachterbeen eronder houden. De circling game (PArelli) kan ze wel al goed in alle gangen. Ben vooral aan de galop bezig geweest de afgelopen tijd en aan het rustig galopperen zodat ik dat later aan de lange teugel kan vragen/proberen.

Verder ligt het 'werken' aan de lange teugel of in de longeercirkel stil omdat ik bij het land geen faciliteiten heb. Zonder aanleuning werken aan de lange teugel is echt nog wat teveel gevraagd. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:19

Dat kan ik me voorstellen, maakt het ook meteen lastiger om leuke dingen te verzinnen :) Schriktraining dingen heb je vast ook al allemaal met haar gedaan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:06

Klopt. Zelfs een officiële schiktraining met motoren, rook, sirenes, van die blaasdingen (stoffen kokers) met lucht, vuurwerk enz. Maar met de chase the tiger heb je me wel erg goed op weg geholpen. Dat kan ik leuk in het weiland doen, ze wordt er enthousiast van (of wild :Y) hoe je het wilt noemen). Daar ga ik mee bezig. Dus heel erg bedankt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:55

Hipppologic, wat heb je al veel gedaan met je 3 jarige. Leuk om te horen en ook leuk om alles genoemd te zien. Doe ik ook weer ideeen op.
Ik wil ook best wel bij iemand gaan kijken tijdens een gewone training,maar helaas woon ik te ver weg.
Dus als iemand zin heeft om hierheen te komen....:)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:57

Met paard zeker :P Dan kan je beter hierheen komen :)) Maareh, hoe zijn de vakantie mogelijkheden bij jullie O:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:23

Ik heb inderdaad al veel gedaan. Dat komt omdat ik haar met 11 maanden oud kreeg en toen was ze ontzettend schuw en zeer angstig. Ze is in een natuurgebied geboren en is op paarden ingeprint. Daarom was er ontzettend veel te doen aan trainingwenning.

Misschien dat ik daarom ook wel een beetje 'uitgetraind' ben in die zin: het zit (hoeft) niet meer in een stroomversnelling. Toen ik haar kreeg sprong ze telkens bijna de boxrand over als de staldeur open ging. Tja dat wil je zo snel mogelijk eruit hebben. Zo veel angst is echt zielig. En aangezien ze dus echt helemaal niets kon, was er wat werk aan de winkel. Erg rewarding, natuurlijk. Maar nu kan ze dus al erg veel en ik ben natuurlijk wel een beetje gewend geraakt om aan veel dingen te trainen, snap je?

Hoewel ze het afgelopen jaar niet heel erg veel heeft gedaan omdat onze zoon is geboren. Maar ze is qua training klaar om bereden te worden: al het voorbereidende werk is gedaan. Ze is alleen net 3 jaar, dus wil ik nog even wachten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:32

Amable, heel erg goed uiteraard. Zweden is een heel mooi land...
Ligt er natuurlijk ook aan wat je zoekt. Spanje-vertier zul je hier niet vinden. Wel rust en een mooie natuur.

Hippologic.. ik denk dat het alleen maar goed is dat ze al zoveel heeft geleerd. Dat maakt het inrijden straks alleen maar gemakkelijker. Ik zie er iig geen kwaad in, zolang lichamelijk niets zwaars gebeurd. Maar met wat je noemde, lijkt dat onwaarschijnlijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:28

liljebo schreef:
Dus als iemand zin heeft om hierheen te komen....:)

Ligt net iets teveel uit de route Oslo per vliegtuig... :P Jammer.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:18

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, daar ga ik morgen mee verder.
Ik heb sinds kort het boek van Inge Teblick en ben daar met veel plezier in aan het lezen. Het lijkt mij enorm handig om bepaalde dingen op commando te zetten bij m'n paard.
Ik heb laatst voor het eerst een oefening uit het boek gedaan en paard kent nu het fenomeen handtarget en is gelukkig ook beleeft. Hij wordt super enthousiast van het 'spelen'. Wat me opvalt is dat hij ook met andere dingen beter oplet, dus zeg maar als ik iets van hem vraag zonder dat ik daarbij gebruik maak van clicker of voerbeloning, ik aai hem dan daarvoor in de plaats.
Ik wil het echter niet gebruiken om kunstjes als voetje geven aan te leren omdat ik bang ben het fout te doen en dat mijn paard dan te pas en te onpas voetjes loopt te geven. Dus nu eerst maar beginnen met netjes stilstaan e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:22

ik zal ook nog even doorspitten , heb op de zorgboerderij waar ik al jaren langswip een pony. madam is dik en doet dus alles voor eten :+ heb binnen een uur 4 normale dingen bijgebracht : kom , staan blijven en achteruit , maar ze is zo snel afgeleid en moet dan snel wat verzinnen. bak is geen optie die is overleden daar , ben er 3 dagen en meestal 2 dagen met haar bezig onze band na een jaar is vrij sterk. maar hoe krijg ik het gedram het alles eten er wat uit? ze staat altijd buiten met 2 andere pony's vrij nat land maar ze redden het prima. ze ziet de klikker of hoort hem en duikt mijn jaszak al in :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:48

Nevony, ik denk dat je heel verstandig bezig bent. Er komt toch wel eea bij kijken als je het goed wil doen (is mijn mening) en dan is het verstandig om vooral jezelf te trainen met oefeningen die geen kwaad kunnen als ze onverwacht worden aangeboden en niet tot problemen leiden.

takkie_muis, ik denk dat je voorlopig moet focussen op beleefdheid. Heb je wat boeken en dvd's bekeken? Daar wordt over het algemeen veel aandacht besteed aan beleefdheid en veiligheid.
Bij goed gebruik van de clicker krijg je juist een heel beleefd paard.

Hippologic... kom op, die paar km... het is allemaal richting noorden. haha.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:49

Ik heb nog wel een dingetje waar ik tegenaan loop bij de handtarget en dat is het feit dat mijn paard target met zijn lippen ipv met zijn neus en dat ik dus altijd eindig met een natte hand. In het boek van Inge staat dat het paard het vanzelf snapt, maar ik weet nu dus niet of ik nog meer moet oefenen, of of ie het gewoon niet zo door heeft.
Gister heb ik geprobeerd alleen te belonen als hij echt met zijn neus aantikt, maar paard raakte daar een beetje van in de war. Toen ik het aantikken met de lippen negeerde ging hij allerlei andere dingen verzinnen, mijn andere hand aantikken, schouder aantikken etc. Toen ik nog een keertje duidelijk met mijn rechterhand wapperde en 'hier' zei keek hij me een beetje geirriteerd aan van: "Ja duh, dat deed ik net toch ook al?". Ik geef de beloning nu ook met mijn linkerhand, zodat hij weet dat in mijn rechterhand geen beloning zit.
Moet ik gewoon nog wat vaker oefenen en gaat paard het dan vanzelf snappen, of iets anders op een andere manier doen?
Het is allemaal nog wel moeilijk hoor :P en dat terwijl dit een makkelijke oefening zou moeten zijn :=

Ik vroeg me ook af, volgt bij jullie na de clicker altijd voer? Want ik clicker ook als ik vind dat mijn paard het op dat moment goed doet, maar geef hem pas voer nadat hij een serie van gevraagde dingetjes uitgevoerd heeft. Of zou je dan alleen moeten clickeren aan het einde van die serie? Ik wil juist mijn paard ook belonen voor die tussenstapjes zeg maar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:49

Click is altijd voer, anders ga je voor verwarring en frustratie zorgen.
En in het begin click en voer je nu eenmaal vaak. Meeste mensen willen daar veel te snel vanaf waardoor de stappen te groot worden en paard gefrustreerd. Begin met 1 stapje, click en beloon en ga pas verder als dat eerste stapje erin zit. Series komen pas veel later.

Zou het kunnen dat je eerste probleem hiermee samen hangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:40

@ liljebo : nee maar ga ik zeker doen , moet even kijken wat.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:28

Ik gebruik ook de clickertraining bij mn verzorg Shetlander :j
Bevalt me erg goed!
Ze weet ook dat als ze een oefening goed doet en ik klik dat ze daarna gelijk voer krijgt. :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:54

Nevony schreef:
Ik heb nog wel een dingetje waar ik tegenaan loop bij de handtarget en dat is het feit dat mijn paard target met zijn lippen ipv met zijn neus en dat ik dus altijd eindig met een natte hand. In het boek van Inge staat dat het paard het vanzelf snapt, maar ik weet nu dus niet of ik nog meer moet oefenen, of of ie het gewoon niet zo door heeft.
Gister heb ik geprobeerd alleen te belonen als hij echt met zijn neus aantikt, maar paard raakte daar een beetje van in de war. Toen ik het aantikken met de lippen negeerde ging hij allerlei andere dingen verzinnen, mijn andere hand aantikken, schouder aantikken etc. Toen ik nog een keertje duidelijk met mijn rechterhand wapperde en 'hier' zei keek hij me een beetje geirriteerd aan van: "Ja duh, dat deed ik net toch ook al?". Ik geef de beloning nu ook met mijn linkerhand, zodat hij weet dat in mijn rechterhand geen beloning zit.
Moet ik gewoon nog wat vaker oefenen en gaat paard het dan vanzelf snappen, of iets anders op een andere manier doen?
Het is allemaal nog wel moeilijk hoor :P en dat terwijl dit een makkelijke oefening zou moeten zijn :=

Ik vroeg me ook af, volgt bij jullie na de clicker altijd voer? Want ik clicker ook als ik vind dat mijn paard het op dat moment goed doet, maar geef hem pas voer nadat hij een serie van gevraagde dingetjes uitgevoerd heeft. Of zou je dan alleen moeten clickeren aan het einde van die serie? Ik wil juist mijn paard ook belonen voor die tussenstapjes zeg maar.

Alleen nog maar clicken voor een aanraking met de neus en nooit meer clicken voor een aanraking met zijn lippen. :+ eventueel gaan trainen met een targat stick. Eventueel je hand dichter boven zijn neus houden en de afstand steeds verder vergroten als het goed gaat.

Click is ALTIJD voer of een andere beloning wat jou paard als beloning ervaart. Heel makkelijK een beloning voor je paard is als als het gedrag toe neemt en een straf voor je paard is als het gedrag afneemt.

Als je een gedrag op commando wil zetten ga je dat gedrag JUIST in tussenstapjes *breken* en elke stapje clickje en beloon je: (dit noem je shapen)

Simpel voorbeeld van een hond leren om in de mand te gaan liggen:

http://www.youtube.com/user/BettyBuijte ... FVKLJwErLA

@liljebo: Dat klinkt goed zeg! Bokt-zweden meeting whahaha

@Amable: Leuke tips, ga er ook zeker wat mee doen! Bedankt

@ Hippo: Mocht er binnenkort weer een clickerweekend zijn, laat ik je het weten, krijg je les van de enige gediplomeerde clickertrainster hier in Europa. En die is echt hartstikke goed. Is wel met honden, maar zeker goed voor je eigen skils.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:01

Zo weer bijgelezen... Heb helaas niks meer op mijn solicitatie gehoord, heb nog nog wat referenties gemaild.

Zometeen paardjes voeren, hondjes uitlaten... en daarna los in Eindhoven en daar heb ik zo'n zin in!!!

Ga morgen weer wat filmpjes maken, word tijd dat ik eens iets laat zien vind ik zelf!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:16

takkie_muis schreef:
@ liljebo : nee maar ga ik zeker doen , moet even kijken wat.

Zeker doen voordat je verder gaat. Inlezen en leren is belangrijk.