Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Riixt schreef:Het zou natuurlijk kunnen gebeuren, maar ja wat kan er allemaal wel meer niet gebeuren. Als ik mensen zie longeren die daarna gaan rijden doen ze altijd alvast het hoofdstel in. en als je het toch engt vind doe dan even een knoop in de teugels zodat ze wat strakker staan en de pony er niet in kan stappen![]()

beantsje schreef:nog een manier van longe bevestigen: door de binnenste bitring, door de buitenste bitring en dan aan de buitenkant aan de longeersingel.
Hoe dan ook, je moet gewoon een beetje experimenteren en kijken waar je paard het goed op doet. zo heeft die van mij echt een enorme hekel aan druk achter zijn oren, over zijn hoofd heen doe ik dus niet.
Een sperriem ipv longeerstukje vind ik ook geen goed idee; je trekt toch de buitenste bitring onder de kin door, dat kan niet fijn zijn.
Persoonlijk houd ik me bij de neusriem-methode. vind ik paardvriendelijk.

Nouks schreef:Hoofdstel om je paard te kunnen houden? Hmmm dan zit er toch iets niet helemaal lekker in de opvoeding lijkt me.
iloveiwan schreef:[***] schreef:Hoofdstel om je paard te kunnen houden? Hmmm dan zit er toch iets niet helemaal lekker in de opvoeding lijkt me.
nou ik bedoel hij trek heel erg en anders ga ik skieen
babbii_lief schreef:Nouks schreef:Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.
ga ik in mee.
ik longeer ook met hoofdstel

[/quote]
[/quote]
Ik heb 3 jarige paarden aan de longe gehad die het ook niet leuk vonden maar dat is toch niet mijn probleem. Trekken mogen ze niet! Nouks schreef:Tsja... Het KAN. Maar je kunt ook van je paard vallen en daarbij kan je paard ook op de teugel gaan staan. Je paard kan ook op de één of andere manier over de kop slaan en daarbij z'n rug breken. Je paard kan ook één keer uit de bocht vliegen in de wei en daarbij een been breken. Je kunt zelfs aan worden gereden als je oversteekt bij een zebrapad, moet je dan ook maar niet meer oversteken? Ik zou me er niet al te druk over maken als ik jou was. Longeren met hoofdstel moet gewoon kunnen, helemaal als je met bijzet, touwtjes, pessoa of dergelijke aan de slag wil.
suleilitha schreef:Bovendien is longeren een stuk in de opvoeding van het paard, [***]...