joyce B schreef:Ik vind gecontroleerd longeren (stap, draf en galop op commando) aan een enkele longe beter dan loslaten in de bak... Veel paarden maken dan veel gekkere bewegingen, rennen heen en weer met 180 graden draai aan het einde van de lange zijde om daarna weer terug te sprinten...
Ik longeer mijn paard op advies van een fysiotherapeut ook even voor het rijden in de bak (niet bijgezet) zodat de spieren alvast warm kunnen lopen en ze sneller los is. Dan stap ik niet direct op een koude rug, heeft ze al wat gedraafd en kon ze haar bovenlijn al mooi oprekken. Ik vind het wel fijn werken.
Als je paard te fris is, of zadeldwang heeft of wat voor reden dan ook dat je niet ontspannen op kunt stappen vind ik het niet verkeerd om eerst te longeren als je daardoor wel ontspannen kunt rijden... Daar zijn zowel ruiter als paard het meest bij gebaat.
Ongecontroleerd laten rondrennen en oneindig laten bokken is misschien niet de juiste manier. Goed aan het werk zetten zodat het op een veilig/gezonde manier de overtollige energie kwijt kan wel.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
heb ik dan soms me handen aan hem vol.