Hoe steigeren aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:59

Haha, jaa dat kan ik me heel goed voorstellen, ik heb het zelf al wel eens meegemaakt, meerdere keren. Allemaal goed verlopen. Een shetje is makkelijker in de hand te houden, vooral eentje die maar 75 cm is!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:39

kas_flower schreef:
weet jij dan een betere manier stef? mijn pony doet dit niet om de pijn te ontwijken want als ik haar been optil steigert ze vanzelf. en als je eens goed nadenkt, als je je singel aan heb gesingeld, doe je toch ook altijd het been naar voren om te zorgen dat ze singel niet dubbel zit!!! en als je 10 jarige verzorgster pech heeft met jouw pony dan moet je dat ook aan haar vertellen, en jij hebt de verantwoordelijkheid over haar, dus niet zeuren maar gewoon vertellen!

nee, ik ga niks vertellen en er is niemand die me dat kan verplichten. Al helemaal niet op zo'n toon trouwens, dan krijg je bij mij niks meer gedaan.
Als je je verdiept in de anatomie van een paard snap je wat ik bedoel. Een been naar voren halen na het aansingelen is wel even wat anders dan een pony aan zijn been omhoog trekken

Equidea

Re: Hoe steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:46

Je zou je paard het steigeren kunnen aanleren door hem in een hoekje te drijven en te blijven drijven zodat hij\zei niet verder kan.
maar dit vind ik dus echt dierenbeulerij, iemand op mijn manege deed dat, paard 2 x tegen de bakrand aangesprongen uit angst en voorderest steigerde hij wel ja...

Dan kun je het beter laten denk ik.

Bovendien lijkt me het handig als je er hulp bij zou krijgen mocht het fout gaan, een pony leren steigeren in niet niks.

Je zou een paard maar leren bijten zeg... en dan wel eentje die het uit vrolijkheid graag doet zodattie een snoeppie krijgt.... aauwww

Ik hou het lekker bij de pirrouette en spaanse pas, moeilijk zat

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:00

Tsja, maar jullie vergeten wel even de gevallen van paarden, die kunnen steigeren, en er geen misbruik van maken. Die van mij doet dat namelijk ook niet!

@ ramona_lief;; Met judy gespeeld in de bak, achteruit laten lopen net zo lang tot dat ze 'iets' om hoog kwam. (en ja, dit is een kunstje waar ik goed overna had gedacht en mevrouw al een hele hoop kon)
wij kunnen tegenwoordig de capriool, maar misbruik? nee! absoluut niet!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:36

Ik geloof eerlijk gezegd niet echt dat een paard uit pijn gaat steigeren als je zijn been omhoog tilt.... Ik heb ook al heel wat aan Mirei getrokken en gedaan (alleen niet om te leren steigeren natuurlijk) en als zij daarbij pijn zou ervaren had ze me dat ècht wel laten merken hoor! Zo'n muts is het wel

Maarre jongens; de discussie in dit topic was eigenlijk al zo'n beetje afgerond Het is dus niet meer echt nodig om reacties te geven op de TS...

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:41

Heeee
Dat lijkt me wel vet als je je paard kan leree steigere op commando
mjaa..ik zou niet weten hoe je dat moet aanleren ?!
he misschien kan je je paard ook leren zitten ,dat is ook vet

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:48

dagami schreef:
Ik geloof eerlijk gezegd niet echt dat een paard uit pijn gaat steigeren als je zijn been omhoog tilt.... Ik heb ook al heel wat aan Mirei getrokken en gedaan (alleen niet om te leren steigeren natuurlijk) en als zij daarbij pijn zou ervaren had ze me dat ècht wel laten merken hoor! Zo'n muts is het wel

Maarre jongens; de discussie in dit topic was eigenlijk al zo'n beetje afgerond Het is dus niet meer echt nodig om reacties te geven op de TS...

Toch wel, ik oordeel niet snel zonder dat ik er zelf ervaring mee heb. Ik zie de methode aan het pootje omhoog trekken regelmatig langs komen, en ik had al het vermoeden dat dat qua anatomie niet zo lekker zit. Dus Hon als slachtoffer (letterlijk eigenlijk) gepakt. Been optillen geen probleem, been recht vooruit houden (zelf vasthouden dus) geen probleem. Been verder omhoog halen dan dat ze eigenlijk kan (want let op he, de meeste trekken hun beest letterlijk aan hun been omhoog, ik heb het niet over bijv een been begleiden in het compliment)
Afijn, been dus verder omhoog, oren in dr nek en ja hoor, een huppeltje en een koppie van au, doe eens niet!
MyrtheJ, naar mijn idee maakt geen enkel paard misbruik van welk kunstje dan ook op voorwaarde dat je het goed aanleert.
Kan je pony/paard een echte capriool of een soort van bokkesprong? (foto?)
De methode die laartjuh noemt kan ik me dus ook absoluut niet vinden. Misschien leuk voor mensen die zich bezig houden met dwang dressuur

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:42

Dit topic was idd al afgerond.

Ook zou ik geen een pony aanleren door je pony op te tillen, daarbij ga ik met stef mee. Dan is het niet meer vrijwillig maar gaat die omdat die anders 'pijn' krijgt omhoog.

Hij kan het idd al wel en heeft het nog nooit ongevraagd gedaan.
Kwestie van goed en duidelijk aanleren.

ollysgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 02:08

nou ik snap geen bal van vd dus kan het ook niet uiotleggen sorry moet niet hier staan