Longeren gaat fout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:46

Bak afzetten. Werkt al een heel stuk.

Avalanche

Re: Longeren gaat fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:48

Maralyn: Ik heb idd de voorkeur voor dubbele lijnen, en ook daar zit je weer met een stuk gewicht van de lijn zelf. Er zit ook altijd een spanningspunt tussen lijnen met voldoende gewicht (want lichte lijnen willen soms gaan klapperen) maar wel je contact licht en zacht houden.

Longeren is zo simpel niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:52

Avalanche schreef:
Maralyn: Ik heb idd de voorkeur voor dubbele lijnen, en ook daar zit je weer met een stuk gewicht van de lijn zelf. Er zit ook altijd een spanningspunt tussen lijnen met voldoende gewicht (want lichte lijnen willen soms gaan klapperen) maar wel je contact licht en zacht houden.

Longeren is zo simpel niet.

Helemaal mee eens!!! Longeren is zo simpel nog niet. *\o/*

Ik denk dat voor ts daarom het beste advies is...
Lekker gaan lessen, en misschien wel met les gaan uitbouwen naar dubbele lange lijnen!!

Zoals ruitje ook aangaf, misschien wel een voest instructeur. :j

Ik wil ook even melden, dat ik de sfeer in dit topic ontzettend fijn vind <3
Hulpvaardig, ook het kleine stukje discussie *\o/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:56

Ik ook, en voor deze dingen ben ik op Bokt :j

Ook volkomen eens met het advies om les te nemen overigens. Ik zie echt wel heel veel mensen die denken dat het niks meer of minder is dan een paard aan een touwtje laten rondrennen, en dat is zonde omdat longeren ook heel veel toe kan voegen, en zeker gymnastische waarde kan hebben.

Ik vind jullie manier van discussieren overigens ook heel prettig, en mensen die het anders zien, vind ik altijd heel interessant. Soms blijf ik het oneens, maar ik ben ook echt wel van gedachten veranderd, juist door deze discussies :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:54

Ja mee eens, dit is gewoon een goede en fijne manier van discussieren..ook bij niet eens zijn met elkaar. :-)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:09

Ik heb dit jaren geleden ook gehad met een groen paard. Het was zo frustrerend, op een gegeven moment snapte ze mij denk ik gewoon niet meer en draaide om en rende weg. Ik longeerde in een giga weiland, dus was geen doen. Toen heb ik met prikpaaltjes een longeercirkel afgezet en snapte ze het veel beter omdat ze meer steun had van de omheining. Dat hielp al heel goed. En als dat niet voldoende is: les nemen inderdaad. Kan nooit kwaad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:50

Elisa2 schreef:
Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit. Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe. Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.

https://www.youtube.com/watch?v=NG1XyqUa45g

Ik kwam deze tegen, hier op de manier zoals ik de enkele longe bevestig. Geen buitenstelling, wel lengtebuiging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:22

https://www.youtube.com/watch?v=Bb8nquNkruY

Deze ook fijn. Ik werk zelden met elastiek, en als ik ermee werk is het heel los, want ik wil niet dat ze er in gaan hangen. Elastiek kan paarden heel vervelend en hangerig maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:01

Eerlijk gezegd word ik van beiden niet enthousiast. Is niet hoe ik graag wil longeren in ieder geval.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:14

neem les, de keren dat ik mensen al binnen 2-3 lessen van wanhopig naar prima vaardigheden heb kunnen brengen zijn niet op 1 hand te tellen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:37

Longeren met echt dat bijzet spul doe ik ook niet. Mijn merrie zakt heel fijn mer haar hoofd uit zichzelf en lijkt dit ook fijn te vinden. Alleen haar moeilijke kant zou het denk ik wel iets beter zijn. Ontspanning zit er daar nog nauwelijks in omdat ze het zo moeilijk vindt. Ze loopt dan ook wat onhandig. Maar komt vast wel!

Longeren is toch nog moeilijker als we denken :+ zit toch een behoorlijke tactiek achter .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:11

Longeren is ook echt niet simpel.

En niet alles werkt voor elk paard ook :) ik vind de pessoa met dit paard echt niet fijn, maar voor andere paarden wel super. Ik vind de kaptoom met Emily heel fijn, met Monster gebruik ik hem nooit.

Voor sommige paarden zijn bijzetteugels fijn, bij andere paarden helemaal niet :) 't Is ook maar wat voor jou werkt, en voor je paard :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:32

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit. Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe. Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.

https://www.youtube.com/watch?v=NG1XyqUa45g

Ik kwam deze tegen, hier op de manier zoals ik de enkele longe bevestig. Geen buitenstelling, wel lengtebuiging.

Ik zie geen lengtebuiging, wel dat het paard het hoofd kantelt, niet voldoende zakt en rechtsom met buitenstelling. Lengtebuiging kan pas ontstaan als het paard voldoende zakt en er schoudercontrole en buiging is, zonder dat het hoofd kantelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:37

Avalanche schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb8nquNkruY

Deze ook fijn. Ik werk zelden met elastiek, en als ik ermee werk is het heel los, want ik wil niet dat ze er in gaan hangen. Elastiek kan paarden heel vervelend en hangerig maken.

Ik wordt hier ook niet zo blij van, persoonlijk hou ik niet van bevestigen aan de onderkant van de singel/ buik omdat het heel snel dwang wordt en het paard te snel op de voorhand gaat vallen. Ook hier zie ik geen lengtebuiging. Dat zakken aan de voorkant zouden ze zelf al moeten kunnen doen voordat je er uberhaupt wat aan hangt is mijn mening. Het is namelijk niet anders dan simpel nageeflijk worden..alleen voor wat meer gymnastiseren gebruik ik touwtjes en de longeerlijn aan de singel.

Ik doe het nooit strakker dan dit: https://www.youtube.com/watch?v=zUmmAZ0thvA

Zakken moeten ze zelf doen als ze achter actief genoeg zijn en nageeflijk worden/ zijn. En de touwtjes gebruik ik op deze manier alleen zodat de buitenteugel/ schouder begrenst wordt en ze het hoofd niet gaan kantelen als ik een beetje volte verklein en vergroot voor wat gymnastiserende schouder en lengtebuiging. Wat dus ook alleen kan als ze voldoende zakken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:01

Kan jij ook filmpjes plaatsen hoe jij graag werkt :)

Ik vind dit echt heel interessant, ik kan daar ook weer zoveel van leren :)

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:41

Heerlijk .. al deze vraagstukken, oplossingen en ideeën. Vooral doorgaan! Leerzaam..

Maar zullen we ondertussen TS ook nog proberen te helpen? Ze heeft waarschijnlijk schoolvakantie en wil misschien ze wel met Stormy aan de gang..
Dus TS: dit topic goed bewaren "voor later". Lekker meelezen en ondertussen proberen de dames je te helpen opstarten.

Je krijgt veel tips over het afzetten van je bak. Dat is een goed idee MITS je het goed doet: gebruik géén lage prikpaaltjes met doorhangende touwtjes. Gebruik voldoende hoge (prik)palen en strakke linten waar Stormy ontzag voor heeft. Je wilt niet meemaken dat je pony met touwtjes en een longeerlijn om de benen aan de reutel gaat. Dan zou je wel eens een hele nare vakantie kunnen krijgen.

Longeren is niet zaligmakend! Het grondwerk wat je nu doet is heel goed. Zolang je geen hulp hebt om een start te maken met longeren zou ik dat fijn blijven doen. Dit kan prima in het afgezette stuk, om alvast te wennen, maar als dat er nog niet is kan dat ook in de bak. Janneke beschrijft ook hoe zij dat doet.
Bij het grondwerk kan je alvast goed naar Stormy kijken: stapt hij linksom hetzelfde als rechtsom? Neemt hij even grote stappen? Komt zijn schouder naar je toe, of zit hij liever tegen de bakrand geplakt? Of draait hij zelfs om? En gebeuren deze dingen dan just linksom of rechtsom?
Dat is allemaal informatie die je nodig hebt bij het longeren. Zo leer je nagaan of Stormy links of rechthandig is, en gaat je instructie je helpen om Stormy sterker te maken zodat het verschil tussen links en rechts minder wordt. Waarschijnlijk ervaar je deze dingen ook wel als je erop zit. Dat sommige dingen linksom beter gaan dan rechts, en andersom. Misschien heb je één goede galop en één overkruiste? Doet hij dat in de wei ook? Grappig hè? Dat je zo allemaal terug kan leiden waarom longeren misschien nog niet lukt.
Door op de juiste manier te rijden en/of longeren en/of grondwerk proberen we het verschil tussen links en rechts bij paarden te verkleinen en daarmee blessures te voorkomen. Ook al zou je alleen in het bos crossen, dan nog is het fijn om deze dingen te herkennen en je pony helpen rechtop te lopen. Voor je zadel en je eigen rug ook fijner.

Behalve jouw lichaamshouding te opzichte van Stormy, kan een "scheve links/rechtshandige" pony ook een oorzaak zijn van "plat door de bocht" en omdraaien. Dus ja, Stormy kan ondeugend zijn en bijvoorbeeld snel naar de uitgang willen, maar vaak zijn er ook bovengenoemde (spier)technische probleempjes waardoor hij dat doet. En als je 13 bent, begin je pas net om zulke dingen te leren herkennen en mee om te gaan. Leuk hoor! Goed dat je vragen stelt!

We weten niet in welke regio je woont, maar misschien kunnen de dames adressen of sites aandragen waar je juiste instructie kan vinden?

Ik kan je alvast deze aangeven. Misschien vind je zo'n workshop leuk om voor je verjaardag te vragen:
https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Zoals je leest kan longeren erg leuk en een goede training zijn. Maar ga alsjeblieft niet zelf stunten met longeren en het hoofd van je pony vastzetten o.i.d. want Stormy in paniek kan ook ongelukken geven die je echt niet wilt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:59

Wat een fijne post! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:06

Inderdaad, hou het veilig!

Doe alleen dingen die je al kan en die goed gaan en doe dingen die je nog niet kunt eerst samen met iemand die ze al wel kan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:09

En misschien nog als tip rijdhandschoentjes aan tijdens het longeren zodat je geen pijn krijgt of schaafwonden. Eventueel ook een cap mocht de pony nog zo brutaal zijn en een keer uithalen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:53

Zebrastreep schreef:
En misschien nog als tip rijdhandschoentjes aan tijdens het longeren zodat je geen pijn krijgt of schaafwonden. Eventueel ook een cap mocht de pony nog zo brutaal zijn en een keer uithalen

Absoluut!!!

Handschoenen, hier altijd. En mijn lessers zijn het zelfs verplicht.
Ook inderdaad cap.

En ondanks het weer, goede stevige schoenen. Hoe logisch dat ook klinkt. Ik zie nog te vaak "badslippers".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:00

KiKiDo schreef:
Heerlijk .. al deze vraagstukken, oplossingen en ideeën. Vooral doorgaan! Leerzaam..

Maar zullen we ondertussen TS ook nog proberen te helpen? Ze heeft waarschijnlijk schoolvakantie en wil misschien ze wel met Stormy aan de gang..
Dus TS: dit topic goed bewaren "voor later". Lekker meelezen en ondertussen proberen de dames je te helpen opstarten.

Je krijgt veel tips over het afzetten van je bak. Dat is een goed idee MITS je het goed doet: gebruik géén lage prikpaaltjes met doorhangende touwtjes. Gebruik voldoende hoge (prik)palen en strakke linten waar Stormy ontzag voor heeft. Je wilt niet meemaken dat je pony met touwtjes en een longeerlijn om de benen aan de reutel gaat. Dan zou je wel eens een hele nare vakantie kunnen krijgen.

Longeren is niet zaligmakend! Het grondwerk wat je nu doet is heel goed. Zolang je geen hulp hebt om een start te maken met longeren zou ik dat fijn blijven doen. Dit kan prima in het afgezette stuk, om alvast te wennen, maar als dat er nog niet is kan dat ook in de bak. Janneke beschrijft ook hoe zij dat doet.
Bij het grondwerk kan je alvast goed naar Stormy kijken: stapt hij linksom hetzelfde als rechtsom? Neemt hij even grote stappen? Komt zijn schouder naar je toe, of zit hij liever tegen de bakrand geplakt? Of draait hij zelfs om? En gebeuren deze dingen dan just linksom of rechtsom?
Dat is allemaal informatie die je nodig hebt bij het longeren. Zo leer je nagaan of Stormy links of rechthandig is, en gaat je instructie je helpen om Stormy sterker te maken zodat het verschil tussen links en rechts minder wordt. Waarschijnlijk ervaar je deze dingen ook wel als je erop zit. Dat sommige dingen linksom beter gaan dan rechts, en andersom. Misschien heb je één goede galop en één overkruiste? Doet hij dat in de wei ook? Grappig hè? Dat je zo allemaal terug kan leiden waarom longeren misschien nog niet lukt.
Door op de juiste manier te rijden en/of longeren en/of grondwerk proberen we het verschil tussen links en rechts bij paarden te verkleinen en daarmee blessures te voorkomen. Ook al zou je alleen in het bos crossen, dan nog is het fijn om deze dingen te herkennen en je pony helpen rechtop te lopen. Voor je zadel en je eigen rug ook fijner.

Behalve jouw lichaamshouding te opzichte van Stormy, kan een "scheve links/rechtshandige" pony ook een oorzaak zijn van "plat door de bocht" en omdraaien. Dus ja, Stormy kan ondeugend zijn en bijvoorbeeld snel naar de uitgang willen, maar vaak zijn er ook bovengenoemde (spier)technische probleempjes waardoor hij dat doet. En als je 13 bent, begin je pas net om zulke dingen te leren herkennen en mee om te gaan. Leuk hoor! Goed dat je vragen stelt!

We weten niet in welke regio je woont, maar misschien kunnen de dames adressen of sites aandragen waar je juiste instructie kan vinden?

Ik kan je alvast deze aangeven. Misschien vind je zo'n workshop leuk om voor je verjaardag te vragen:
https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Zoals je leest kan longeren erg leuk en een goede training zijn. Maar ga alsjeblieft niet zelf stunten met longeren en het hoofd van je pony vastzetten o.i.d. want Stormy in paniek kan ook ongelukken geven die je echt niet wilt.

Mooie uitgebreide posts met allemaal kleine stapjes die heel belangrijk zijn en we al snel vergeten te benoemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:02

Avalanche schreef:
Kan jij ook filmpjes plaatsen hoe jij graag werkt :)

Ik vind dit echt heel interessant, ik kan daar ook weer zoveel van leren :)

Ja, ik was het al van plan maar heb nu alleen filmpjes waar ik zelf film en filmen en longeren samen is niet zo'n handige combinatie. :+ Maar ik heb bijna vakantie en dan kan ik vast wel een slachtoffer vinden die wil filmen. Dat geeft vast een beter beeld als ik bewegend beeld heb met wat uitleg er bij. :)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:16

Er werd eerder al geopperd om instructeurs aan te dragen.

Ik lees even mee aangezien ik ook een instructeur zoek om met dubbele lijnen te beginnen.

Ik hoop dat er mensen zijn die wat weten omg. Amersfoort/Nijkerk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:22

Ik geef eigenlijk geen les meer maar zit wel redelijk in de buurt. Ik weet misschien nog wel iemand, stuur je ff een pb.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 05:52

Ik hoop dat je een goede ervaren hulp kan vinden TS!

Wat betreft het vastmaken van de lijn, het gebruik van geen/enkele of dubbele lijnen, welk hoofdstel of wel/welke of geen hulpteugels.

Daar zit wat mij betreft geen goed of fout tussen. Het belangrijkste is goed de basisvaardigheden leren. Lichaamshouding, positie, handig worden met de lijn(en), stemhulpen en bovenal consequent zijn.

Ik gebruik bijna alle methoden en materialen door elkaar en laat het afhangen van het paard, het trainingsdoel en de omstandigheden.

Maargoed, leer eerst de basis, maak het veilig en corrigeer het gedrag van het paard voor je gaat experimenteren.