Vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:37

JoycexEnya schreef:
Vandaag begin van de buiging gekregen <3 *\o/*

Ik wil hier ook aaan beginnen, maar ik wil me eerst verdiepen en hoe en wat. Ik ben benieuwd hoe je dit doet.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:46

Nou bij mij ging het anders dan andere paarden, Betsy wou namelijk niet blijven staan in de spagaat.

Zal straks op de laptop uitleggem hoe het mij uiteindelijk gelukt is.

marlefeenstr

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:21

Oké, ik ben heel benieuwd!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:35

Ik vind het moeilijk uitleggen en hopelijk snap je het.

Betsy vond het lastig te blijven staan in de spagaat, als ik naar haar schouder wou om haar te lokken en druk te geven op de singelplek, ging ze uit de spagaat.

Dus eerst de spagaat vragen (ik werk met een clicker en klik niet meer voor alleen een spagaat, alleen als ik alleen de spagaat vragen) en dus verder wil met de buiging.
Dus ik vroeg met een target, haar hoofd naar der borst, ik heb toen contact met Justine (Duality op bokt). En heb toen eerst haar laten staan in de spagaat ook als ik naast haar stond en toen lokken tussen de knieën en druk op de singelplek en ging iets naar beneden en dan klik en beloon.

Ze kent hem absoluut nog niet en kunnen nog terugvallen krijgen, maar met Betsy moet ik gewoon veel geduld en stapje voor stapje doen

Hopelijk snap je het, ik namelijk niet meer :') als ik het terug lees.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:50

Een voorbereidende oefening voor de buiging is het paard met de target links en rechts leren inbuigen. Dus gewoon de target naast zijn lijf houden en aan laten raken. Wanneer het paard in beweging komt om naar de target toe te lopen dan wandel je gewoon gezellig met hem mee, net zolang tot hij er zelf voor kiest om stil te blijven staan en naar de target toe te buigen. op die manier leer je het paard dat stil staan en reiken de bedoeling is en hij daar dus niet bij moet verplaatsen. Als hij dat begrijpt kan je weer verder met de spagaat en de buiging, omdat hij dan minder snel uit de spagaat zal stappen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

Ik meld me hier ook even :) ben aardig intensief bezig met vrijheidsdressuur met mijn grote shet en sindskort ook met mijn D-rijpony!
Pinkeltje de Shetlander kan inmiddels al aardig veel. De basiskunstjes maar ook buiging, compliment, liggen, zitten en we willen eigenlijk met het steigeren beginnen maar daar werk ik voorzichtig naartoe :D
De grote pony is wat introvert en daardoor lastiger te bereiken maar des te leuker wanneer ze de kunstjes beheerst!
Hoor leuke kunstjes, tips en paarden voorbij komen hier! :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:25

Ik ga ook volgen en ga straks de 4 pagina's terug even lezen :)

Heb nog niet zoveel met mijn paard gedaan maar vanwege allerlei lichamelijke klachten is VD ongeveer het enige wat we nu kunnen doen dus ga me er nu in verdiepen :).

Ben wel onzeker en daardoor onduidelijk misschien, en wil hem niet frusteren. Moet wel leuk blijven! Iemand alvast tips wat betreft mijn eigen gedrag?
Paardlief is snel afgeleid en vrij lui (denk ik). Ik heb wortels en een clicker maar als er gras of andere paarden te zien zijn verkiest hij dat liever ;)

Heb alleen nog maar voetje optillen geleerd. En dat doet hij alleen op commando + been aanraken. Niet een enkel simpel signaal dus.

Het boek Vrijheidsdressuur van Aporteren tot Zitten heb ik, en ook het boek van Nikki van Olst. Nog niet uitgelezen, wel begonnen.

Tips voor een gezellig meewerkend paard zijn welkom :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:49

Ik lees dit topic morgen even door op zoek naar tips! Maar voorlopig;
Ik ben er dinsdag pas mee begonnen en dikkie kon gisteren op blok staan :)
Begonnen met een dikke plank, dan 2, dan autobanden met plank en dan op een muurtje.
Gij doet het zo graag en is ook altijd erg trots als hij er op staat!
Het volgende dat ik wil doen is de spagaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 01:01

Granoek schreef:
Ik lees dit topic morgen even door op zoek naar tips! Maar voorlopig;
Ik ben er dinsdag pas mee begonnen en dikkie kon gisteren op blok staan :)
Begonnen met een dikke plank, dan 2, dan autobanden met plank en dan op een muurtje.
Gij doet het zo graag en is ook altijd erg trots als hij er op staat!
Het volgende dat ik wil doen is de spagaat.

[ [url=m/3YW4eE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FXCkBe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rJQLZr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super cool _/-\o_

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:13

Haha, knap paard :D :+

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:41

woepsie90 schreef:
Ik ga ook volgen en ga straks de 4 pagina's terug even lezen :)

Heb nog niet zoveel met mijn paard gedaan maar vanwege allerlei lichamelijke klachten is VD ongeveer het enige wat we nu kunnen doen dus ga me er nu in verdiepen :).

Ben wel onzeker en daardoor onduidelijk misschien, en wil hem niet frusteren. Moet wel leuk blijven! Iemand alvast tips wat betreft mijn eigen gedrag?
Paardlief is snel afgeleid en vrij lui (denk ik). Ik heb wortels en een clicker maar als er gras of andere paarden te zien zijn verkiest hij dat liever ;)

Heb alleen nog maar voetje optillen geleerd. En dat doet hij alleen op commando + been aanraken. Niet een enkel simpel signaal dus.

Het boek Vrijheidsdressuur van Aporteren tot Zitten heb ik, en ook het boek van Nikki van Olst. Nog niet uitgelezen, wel begonnen.

Tips voor een gezellig meewerkend paard zijn welkom :j

Bij mijn pony's merk ik heel erg als ik zelf enthousiast ben dat ze het van me over nemen waardoor hun en ik veel meer plezier er in hebben.

Heb ergens denk ik nog wel een filmpje van toen Nadja net had leren steigeren op commando... Ik heb echt met hele hoge stem en enthousiast lopen belonen toen ze het super deed waardoor zij zoiets had van oooo ik doe het goed. Waarop ze de volgende keer het zelfs nog beter deed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:38

Ik heb trouwens wel geleerd dat hoge stem niet altijd goed is. Dat geeft namelijk voor een paard aan dat je spanning hebt en/of zenuwachtig bent. Als je dus een onzeker of wat gespannen paard hebt, is het vaak wat beter om op je normale toon te belonen, maar wel enthousiast.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:32

Betsy is echt een leerpony voor mijzelf, geduldiger worden en minder snel boos worden op haar terwijl ik alleen maar boos kan zijn op mijzelf.

Mijn andere 2 fjorden die deden het allemaal makkelijk, Betsy moet je echt stapje voor stapje aanleren en vooral zo min mogelijk mis klikken.

Zo ben ik eergisteren ipv in de bak in het bos vrijheidsdressuur gedaan ze deed het heel goed, wou ook de buiging doen, tot ik te laat klikte, ik klikte voor stapje terug en hoofd al niet meer tussen de voorbenen, dus ging ze steeds weer een stapje terug, ik werd echt boos (op mijzelf) vaak kregen dan de paarden het te verduren :o. Betsty doet dat helemaal niks meer, ik trok haar boos mee naar een andere plek, maar ze zette geen stap, toen ik het touw los liet liep ze mee.

Met de buiging moest ik weer beginnen bij het beginnen, en niet meer klikken voor het stapje terug.
Ze leert mij geduldig te zijn en hoop dat later ook niet meer Enya de schuld te geven, terwijl het allemaal mijn fout is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:21

Dat is zo goed van paarden!
Vandaag begonnen met weer iets nieuws, namelijk toucheren. Ik dacht dat het wel handig was om daar een zweep voor te gebruiken, maar mijn paard is op een of andere manier echt bang voor de zweep. Hij deinst echt achteruit als ik hem alleen maar voor hem hou, om hem aan te raken. Ik denk dat ik de volgende keer een flesje gebruik, en dan pas weer een zweep als hij het toucheren snapt. Maar ik vind het echt apart dat hij er zo bang voor is.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:22

Kimmie25501 schreef:
Ik heb trouwens wel geleerd dat hoge stem niet altijd goed is. Dat geeft namelijk voor een paard aan dat je spanning hebt en/of zenuwachtig bent. Als je dus een onzeker of wat gespannen paard hebt, is het vaak wat beter om op je normale toon te belonen, maar wel enthousiast.

Nou mijne reageren er niet anders op door zelf enthousiaster te worden op mijn enthousiaste stem. Zolang je geen spanning of zenuwen in je lichaam heb voelen ze dat en kan het zeker geen kwaad. En ik zeg ook dat ik dat bij mijn pony's doe niet dat het bij elk paard ook zo werkt/moet

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:27

Nee, dat zeg ik ook niet! Ik geef alleen even een tip om het aan te vullen :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:31

Gelukkig reageert Fflur juist perfect op hoge stem :D dat is ook gewoonte geworden bij haar, omdat ze ook zo schel en hysterisch kan hinniken _O-

Ik denk dat Poppy straks er wel wat minder op zal reageren. Die kan ik met clicker trainen denk ik.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:43

hoge stem of geen hoge stem, dat maakt vrij weinig uit, je kan voor een paard toch niet verbergen hoe je je voelt :) al is het wel een feitje dat je met lagere stem langzamer en dieper ademt, dáár reageert een paard wel op :j

overigens staat clicker bij mij nooit los van stem beloning haha, altijd samen, click voor het moment dat ik wil belonen, stem om te vertellen hoe knap een paard wel niet is :))

Momenteel staat vrijheidsdressuur op een laag pitje, wil het wel van de week weer gaan oppakken, want heb nog nooit zoveel boekingen voor shows gehad :):) o.a. drie dagen Horse Event :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:48

Hee wat een leuk topic, mag ik me melden? :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:49

Bij Betsy is het ook klik voor wat ze goed doet en daarna "super" "braaf" "wat ben je knap" etc.

Wil vandaag kijken of ik een training kan filmen.

Tuurlijk dominique.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:53

Maar verschilt ook wel per paard denk ik. Fflur werkt perfect op stem dus daar ga ik niet ook nog met clicker bij werken. Ze herkent woorden ook. "Koekie" moet ze naar mij komen voor een snoepje, "goedzo" is positief dus goed gedaan, "kusje" is ik krijg een dikke lebber door mijn gezicht :D

Ik train nu niet meer met Fflur. Ze is sowieso ook nog te jong. Af en toe rennen we nog samen of laat ik haar lachen en kusjes geven. Eind van dit jaar wil ik iets op gaan pakken en ook beginnen met (kort!!) longeren (is ze 2 en een half)

Of met welke leeftijd kan ik langzaam weer wat oppakken? Mevrouw is verschrikkelijk leergierig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:27

De click is een marker voor de timing en het shapen, als je oefeningen gaat uitbreiden etc red je het niet met stem omdat de tijd van het beloon moment te lang is, dr click kan secuurder markeren :)

2,5 is een prima leeftijd om met wat kleine dingen te beginnen hoor :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:32

Ahh zo werkt het... hmm misschien toch maar overwegen.

Dan ben ik nu sowieso al te vroeg... oeps... met 1 kon ze flemen... ze is nu ruim anderhalf/bijna 2
Of maakt dat niet uit als ze zo iets al jonger kunnen? Is denk ik niet schadelijk of belastend toch? _O-

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:29

Mentaal wel belastend...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:49

Slechte foto, vieze sokken en heel veel bier op de achtergrond maar ik ben best trots!
Ben met Dexter begonnen aan de spagaat *\o/*

Afbeelding

Hij kan ondertussen;
volgen, achteruit, halthouden, parkeren, naar mij toe komen na het parkeren, van op afstand halthouden, begin van spagaat en op het blok staan :D