Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Bij het lezen van het topic vroeg ik me af of de hals en dan met name de atlas van dit paard wel goed is.
Hij reageert heftig op druk, moet 4 weken wennen aan nieuw hoofdstel etc. Als een paard er vandoor gaat aan een longe en je probeert zijn hoofd om te trekken oefenen je behoorlijk wat kracht uit... als dat pijnlijk is kan ik me voorstellen dat hij dan in paniek gericht gaat trappen.
DA maar eens vragen en misschien bovenste stuk vd hals op de foto.
JenW schreef:Als ik heel eerlijk ben heb ik een beetje het idee dat je niet eens geholpen wilt worden..
Op alles reageer je heel fel, terwijl de bokkers je echt Willen helpen.
En ook je ervaring zegt niks, je hebt het topic niet voor niks geopend, en het maakt toch niet uit om hulp te vragen?
Ik zou als ik jou was een afgesloten cirkel maken, dan kan hij niet weg.
En dat door oefenen.
En verder heel duidelijk zijn wat je van hem vind.
Let ook op je eigen lichaamshouding waar jij staat. Want wijst jou lichaam richting zijn hoofd ziet het paard het als een rem, en wijst jou lichaam richting zijn achterkant daar zit het gas. Is voor een paard heel belangrijk want dat is zijn taal.
Maar ik zou er persoonlijk ook hulp bij halen. Je ervaring is naar mijn idee niet voldoende om dit alleen op te lossen. Want je denkt dat een pessoa het probleem oplost maar waarom denk je dat? Echt je kunt hem helemaal in de knoop gooien met allemaal hulpteugels maar dit is niet het probleem oplossen maar uit de weg gaan.
Japeloup schreef:Ik lees dat je paard herstellende is van een blessure. Er al eens aan gedacht dat hij lichamelijk niet in staat is om op een cirkel te moeten lopen. Los in een longeercirkel kunnen ze zich in hun voorkeurs houding bewegen. Zodra er een longerlijn aan zit heb je invloed op zijn manier van lopen.
Longeren is voor een paard erg belastend voor zijn lijf, snap daarom ook nooit dat het geadviseerd word na een blessure
Dat hij in een longeer cirkel wel "braaf" aan de longe loopt kan zomaar zijn omdat hij dan steun heeft aan de buitenrand.
Ik ben sterk van mening dat als een paard weerstand bied tegen onze vraag dat er 3 opties zijn:
* hij snapt niet wat er van hem gevraagd wordt,
* hij is lichamelijk niet in staat antwoord te geven op jou vraag,
* of je hindert hem om antwoord te geven (kan verkeerde positie en houding van de longeur zijn)
Pas als je zeker weet dat van deze dingen geen sprake is dan kan je zeggen: opvoedings foutje, aangeleerd gedrag (kan ook komen door bv blessure in het verleden die niet herkend en erkend is)
Maar heel eerlijk ga eerst uitzoeken of hij niet stiekem ergens last heeft van zijn lijf. Een kleine blokkade of pijntje kan al voor heftige reacties zorgen.
JenW schreef:En paard leert pas wanneer het goed word bevestigd. Als hij het ook al maar 5 minuten goed doet goed belonen en de volgende keer ga je over naar wat langer.
Maar is het dier helemaal in orde?
Want normaal kan een paard best druk aan, maar die van jou rent er echt voor weg. Dat zou ik eerst uitsluiten.
Je kan er wel van alles aan willen hangen of doen, maar als je dier niet in orde is gaat het nooit beter worden.
Goof schreef:Winde_b schreef:Ik heb iemand die me helpt met longeren en vrij werken met dat paard.
Ik zal wel een zeikerd zijn hoor, maar op pagina 1 geef je aan dat je geen hulp hebt en op pagina 2 dat je trainer dit paard vwb longeren al opgegeven heeft?
Heb je nu wel of geen hulp met longeren?
JenW schreef:Maar je zegt dat het paard weg gaat rennen wanneer je hem longeert en dan alleen met een hoofdstel en longeerlijn?
Als dat zo is er niks aan of opkopen. Alles wat je er dan bij doet is onnodig, longeren aan een hoofdstel en longeerlijn is basis opvoeding.
Ik zou ook je paard eens na laten kijken door een andere da. Misschien ziet die net iets anders dat misschien wel van belang is.
judithh schreef:Zoals ik het lees doet hij exact hetzelfde als wat mijn paard een tijd gedaan heeft..in de longeercirkel of paddock longeren was geen enkel probleem..ga ik de bak in..ene ronde (als ik het al redde) en hop, haaks omdraaien en gas erop.
Op een gegeven moment ben ik opgehouden met uberhaubt proberen om hem tegen te houden, zodra hij haaks omdraaide liet ik de lijn los aangezien eraan hangen totaal geen enkel nut heeft behalve dat ik pijn in mijn handen, nek en schouders kreeg of kon krijgen..
Mag ik vragen hoe je jouw longeerlijn bevestigt hebt als je met hoofdstel longeert? Misschien heb je het al ergens vermeld en lees ik er overheen..
Stef_Diva schreef:Ik herken dit probleem wel. Wat bij mij geholpen heeft is heeel bewust naar mijn eigen houding/plek ten opzichte van hem te kijken. Ik heb daarbij hulp gehad van iemand die mij daar op gewezen heeft.
Mijn paard is een "drijvend" paard, zodra ik in de buurt van zijn schouder kom in de lijn met hem draait hij (paard is jong en 1.75m groot) om en is hij weg, inclusief het nodige steigeren etc. Sinds ik zorg dat de denkbeeldige lijn bij zijn flanken/kont ligt, draait hij nauwelijks meer om of ben ik hem voor door mijn plaats te veranderen en hem daarbij voorwaarts te drijven. Ook zorg ik dat ik altijd een stuk lijn over heb. Wanneer ik hem voorwaarts drijf op het moment dat hij het gedrag wil gaan tonen, ging hij er vaak heel hard vandoor. In plaats van terug te trekken, kon ik de lijn laten vieren. Hierdoor had ik vervolgens weer de "tijd" om hem terug te zetten naar het tempo wat ik wilde.
Ik ben nu 1 jaar verder ten opzichte van dit gedrag en ik weet zeker dat nu ieder met deze uitleg hem kan longeren...
mijn advies, zoek iemand die jullie kan helpen, iemand die jullie goed kan observeren in houding en gedrag.
callum schreef:Ik heb niet alles gelezen maar mag ik vragen of het dier een slechte ervaring heeft gehad met longeren voordat jij hem kreeg? Klinkt als een dier wat paniek voelt als de lijn eraan komt in een grote ruimte.
Ik zou het longeren een tijd laten en dan heel rustig opnieuw aanleren. Dus elke keer kort en als hij een rondje goed loopt klaar en dat uitbouwen. Zonder hulpmiddelen.
Anna79 schreef:Heb je een reden om niet in een longeercirkel te longeren? Als het dan wel goed gaat zou dat mijn voorkeur hebben. Je kunt ook in de rijbak met paaltjes en lint een cirkel afzetten. Ik heb van longeergoeroe Lammert Haanstra geleerd dat longeren aan de enkele longe altijd in een afgezette cirkel moet omdat het paard anders over de schouder wegloopt en niet goed rechtgesteld blijft.