paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:32

Bij het lezen van het topic vroeg ik me af of de hals en dan met name de atlas van dit paard wel goed is.
Hij reageert heftig op druk, moet 4 weken wennen aan nieuw hoofdstel etc. Als een paard er vandoor gaat aan een longe en je probeert zijn hoofd om te trekken oefenen je behoorlijk wat kracht uit... als dat pijnlijk is kan ik me voorstellen dat hij dan in paniek gericht gaat trappen.
DA maar eens vragen en misschien bovenste stuk vd hals op de foto.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:47

Evelijn schreef:
Bij het lezen van het topic vroeg ik me af of de hals en dan met name de atlas van dit paard wel goed is.
Hij reageert heftig op druk, moet 4 weken wennen aan nieuw hoofdstel etc. Als een paard er vandoor gaat aan een longe en je probeert zijn hoofd om te trekken oefenen je behoorlijk wat kracht uit... als dat pijnlijk is kan ik me voorstellen dat hij dan in paniek gericht gaat trappen.
DA maar eens vragen en misschien bovenste stuk vd hals op de foto.

Eens!!

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:35

JenW schreef:
Als ik heel eerlijk ben heb ik een beetje het idee dat je niet eens geholpen wilt worden..

Op alles reageer je heel fel, terwijl de bokkers je echt Willen helpen.

En ook je ervaring zegt niks, je hebt het topic niet voor niks geopend, en het maakt toch niet uit om hulp te vragen?

Ik zou als ik jou was een afgesloten cirkel maken, dan kan hij niet weg.
En dat door oefenen.
En verder heel duidelijk zijn wat je van hem vind.

Let ook op je eigen lichaamshouding waar jij staat. Want wijst jou lichaam richting zijn hoofd ziet het paard het als een rem, en wijst jou lichaam richting zijn achterkant daar zit het gas. Is voor een paard heel belangrijk want dat is zijn taal.

Maar ik zou er persoonlijk ook hulp bij halen. Je ervaring is naar mijn idee niet voldoende om dit alleen op te lossen. Want je denkt dat een pessoa het probleem oplost maar waarom denk je dat? Echt je kunt hem helemaal in de knoop gooien met allemaal hulpteugels maar dit is niet het probleem oplossen maar uit de weg gaan.

Ik heb iemand die me helpt met longeren en vrij werken met dat paard. Mijn ervaring met bijzet stukken op een paard om te longeren is inderdaad niet zo groot omdat mijn vroegere pony's en mijn pony nu gewoon longeren zonder die dingen.
Ik train hen ook heel vaak zonder iets aan gewoon door hen rondjes te laten lopen in de pisten met stem en lichaamstaal dus dat kent hij.
naar mijn mening omdat mijn paard niet van druk op zijn hoofd houd zou die pesoa (geen bid maar longeer hulpmiddel) als hij schopt (waardoor zijn achterhand niet onder hem is maar achteruit gaat) druk moeten geven naar zijn hoofd, wat hij niet fijn vind dus neem ik aan dat hij dat minder gaat doen.
andere hulpstukken corrigeren volgend mij alleen zijn hoofd-hals houding.

En ik vind het best dat dit niet corect gevonden word. zou dan wel graag weten waarom dat jullie dit zo'n rare redenering vinden

JenW

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:41

En paard leert pas wanneer het goed word bevestigd. Als hij het ook al maar 5 minuten goed doet goed belonen en de volgende keer ga je over naar wat langer.
Maar is het dier helemaal in orde?
Want normaal kan een paard best druk aan, maar die van jou rent er echt voor weg. Dat zou ik eerst uitsluiten.

Je kan er wel van alles aan willen hangen of doen, maar als je dier niet in orde is gaat het nooit beter worden.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:01

Japeloup schreef:
Ik lees dat je paard herstellende is van een blessure. Er al eens aan gedacht dat hij lichamelijk niet in staat is om op een cirkel te moeten lopen. Los in een longeercirkel kunnen ze zich in hun voorkeurs houding bewegen. Zodra er een longerlijn aan zit heb je invloed op zijn manier van lopen.
Longeren is voor een paard erg belastend voor zijn lijf, snap daarom ook nooit dat het geadviseerd word na een blessure
Dat hij in een longeer cirkel wel "braaf" aan de longe loopt kan zomaar zijn omdat hij dan steun heeft aan de buitenrand.

Ik ben sterk van mening dat als een paard weerstand bied tegen onze vraag dat er 3 opties zijn:
* hij snapt niet wat er van hem gevraagd wordt,
* hij is lichamelijk niet in staat antwoord te geven op jou vraag,
* of je hindert hem om antwoord te geven (kan verkeerde positie en houding van de longeur zijn)

Pas als je zeker weet dat van deze dingen geen sprake is dan kan je zeggen: opvoedings foutje, aangeleerd gedrag (kan ook komen door bv blessure in het verleden die niet herkend en erkend is)

Maar heel eerlijk ga eerst uitzoeken of hij niet stiekem ergens last heeft van zijn lijf. Een kleine blokkade of pijntje kan al voor heftige reacties zorgen.

Hij loopt keurig zijn oefeningen van de M2 en ben hem aan het leren Appuyeren waar hij tot nu toe nog nooit het idee bij heeft gehad te bokken ofzo. Onder het zadel zal hij enkel bokken als bijvoorbeeld de poort ineens wappert en ik aan het uit of instappen ben. Hij moet zoizo volgende week of de week erna naar de DA hij moet een inenting dan laat ik hem voor de zekerheid toch altijd kijken naar zijn gangen.

wat misschien dan eerder het geval is is dat hij het heeft aangeleerd tijdens zijn blesuren, en ik sindsdien een beetje bang ben geworden om hem te longeren (omdat mijn ribben toen over waren), waardoor ik hem niet optijd erna heb gecorigeerd in dat gedrag? Dat lijkt me wel mogelijk want die blessuren tijd is voor zowel het paard als mij echt een hel geweest!
Voor het paard zijn blesuren heeft hij heeeeeeel weinig aan een longe gelopen enkel toen ik hem inreed en een paar weken ervoor. En dat is al lang geleden dus heel goed weet ook niet wat hij toen deed mijn ouders zeggen dat hij het toen ook deed maar ik gewoon nog geen schrik had maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij toen gewoon bokte ipv schopte als ouder ziet dat er zoizo eng uit.
En een jong paard is altijd wel wat frisser

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:11

JenW schreef:
En paard leert pas wanneer het goed word bevestigd. Als hij het ook al maar 5 minuten goed doet goed belonen en de volgende keer ga je over naar wat langer.
Maar is het dier helemaal in orde?
Want normaal kan een paard best druk aan, maar die van jou rent er echt voor weg. Dat zou ik eerst uitsluiten.

Je kan er wel van alles aan willen hangen of doen, maar als je dier niet in orde is gaat het nooit beter worden.

waaw die vraag is vandaag wel erg veel gesteld :o .
Het paard is bij aankoop klinisch en runtgologish gekeurd en word heel vaak bekeken door mijn DA.
De druk aan zijn hoofd zou volgend de DA nu niet meer mogen dat hij er op reageert maar er lopen wel verdikte aders (door een ader is ooit dicht zat).
hij vind het idd vervelend de druk maar hij doet onder het zadel wel alles normaal (oke nee hij vind het niet leuk als iemand anders op hem rijd en te hard hulpen geeft vooral in zijn mond) maar hij doet al zijn oefeningen zowel laag door de hals als opgericht. Hij is ook gewoon erg schrikachtig bv nieuwe stoel van de lesgever is de eerste 5 rondjes ook dood eng.

oh ja en die bevestiging dat weet ik maar ik heb zo het idee dat hij alleen aaien en koekjes een leuke beloning vind als ik tegen hem praat als ik er opzit gaan wel zijn oortje lekker wapperen en voel ik hem ontspannen. maar als ik hem longeer is alleen stoppen echt een beloning voor hem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:14

Winde_b schreef:
Ik heb iemand die me helpt met longeren en vrij werken met dat paard.

Ik zal wel een zeikerd zijn hoor, maar op pagina 1 geef je aan dat je geen hulp hebt en op pagina 2 dat je trainer dit paard vwb longeren al opgegeven heeft?
Heb je nu wel of geen hulp met longeren?

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:57

Goof schreef:
Winde_b schreef:
Ik heb iemand die me helpt met longeren en vrij werken met dat paard.

Ik zal wel een zeikerd zijn hoor, maar op pagina 1 geef je aan dat je geen hulp hebt en op pagina 2 dat je trainer dit paard vwb longeren al opgegeven heeft?
Heb je nu wel of geen hulp met longeren?

nee je bent geen zeikerd
ik heb idd iemand die daar voor komt. maar geen extra matriaal.
Maar de aanpak werkt gewoon niet bij dit paard. de pony doet het met haar aanpak heel goed (ook aan de longe) het paard doet het niet goed aan de longe.
Ik heb dus iemand die er voor dit soort dingen komt.
Maar zij wil mijn paard niet over nemen (komt wel langs de kant staan maar neemt hem niet meer vast omdat ze niet sterk genoeg is door een spierziekte)
en ik neem hem ook niet meer vast (uit schrik voornamelijk maar ook uit frustratie dat het toch niet lukt)
dus ja eigenlijk heb ik nog les van haar maar geen longeerles met dat paard enkel met de pony of het paard los in de bak.
Kan nu elk moment zeggen dat ik hem wel vast neem en dan zal ze er ook bij komen staan wss maar niet echt iemand die me het als het waren voor kan doen.

met de longeerhulp bedoel ik trouwens: pessoa, bijzetteugel, al die dingen geen persoon op pagina 1 ...
net even terug gaan lezen wat je ermee bedoelde maa is idd nogal verwarrend!

Om corect te zijn moet het dus zijn : ik heb iemand die me heltp met longeren (van ander paarden), en vrij werken met dit paard. En ik longeer normaal zonder longeerhulpmiddelen

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:06

Maar je zegt dat het paard weg gaat rennen wanneer je hem longeert en dan alleen met een hoofdstel en longeerlijn?

Als dat zo is er niks aan of opkopen. Alles wat je er dan bij doet is onnodig, longeren aan een hoofdstel en longeerlijn is basis opvoeding.

Ik zou ook je paard eens na laten kijken door een andere da. Misschien ziet die net iets anders dat misschien wel van belang is.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 00:27

JenW schreef:
Maar je zegt dat het paard weg gaat rennen wanneer je hem longeert en dan alleen met een hoofdstel en longeerlijn?

Als dat zo is er niks aan of opkopen. Alles wat je er dan bij doet is onnodig, longeren aan een hoofdstel en longeerlijn is basis opvoeding.

Ik zou ook je paard eens na laten kijken door een andere da. Misschien ziet die net iets anders dat misschien wel van belang is.

hij doet het ook met een halster, of met een kaptoom, of met een touwhalster.
van het moment dat er een touw en een zweep is en geen longeercirkel
Met alle respect voor het idee dat er iets met mijn paard aan de hand zou zijn op het vlak van een blesuren. Maar er kijken elk jaar 3 DA zoizo naar zijn gangen al heeft hij niks ... . hij doet ook niks onder het zadel? ook niet bij verzamelen, verruimen, buigen of zijgangen. hij word zoizo nog bekeken deze week of volgende week omdat hij ingeënt moet en ik dan toch daar ben.
Maar de kans dat ze iets vinden wat het longere verhelpt lijkt me klein aangezien hij sinds de blessure die hij heeft gehad toen het begonnen is, al terug gescand is op die pees en daarna nog 4 keer bij de dierenarts is geweest voor een mankheids onderzoek waar een keer is gebleken dat hij een onsteking in een spier aan zijn schoft had en de 3 keer erna hij gewoon goed liep. Ik ga ook niet naar zo maar een dierenarts om de hoek met hem. Nu is het voor dat paard 3 kwartier rijden omdat ik persee een goede dierenarts wil.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:39

Les nemen van iemand die je kan leren met een moeilijk paard ( = meestal een misverstand, de baas is vaker het probleem, maar die wil dat niet horen, natuurlijk!) om te gaan en een paard dat vanuit een blessure komt en opgebouwd dient te worden, kan je inderdaad beter aan de dubbele longe laten werken. Elk paard kan het, en elk paardenmens kan het leren. Een betere trainer nemen dus! Je openstellen om te leren met je paard. Ik heb wel een tip voor een goede trainer, pb me maar.
Een paard dat naar je trapt is vaak een probleem met verstandig leiderschap.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:48

Zoals ik het lees doet hij exact hetzelfde als wat mijn paard een tijd gedaan heeft..in de longeercirkel of paddock longeren was geen enkel probleem..ga ik de bak in..ene ronde (als ik het al redde) en hop, haaks omdraaien en gas erop.
Op een gegeven moment ben ik opgehouden met uberhaubt proberen om hem tegen te houden, zodra hij haaks omdraaide liet ik de lijn los aangezien eraan hangen totaal geen enkel nut heeft behalve dat ik pijn in mijn handen, nek en schouders kreeg of kon krijgen..
Mag ik vragen hoe je jouw longeerlijn bevestigt hebt als je met hoofdstel longeert? Misschien heb je het al ergens vermeld en lees ik er overheen..

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 18:16

judithh schreef:
Zoals ik het lees doet hij exact hetzelfde als wat mijn paard een tijd gedaan heeft..in de longeercirkel of paddock longeren was geen enkel probleem..ga ik de bak in..ene ronde (als ik het al redde) en hop, haaks omdraaien en gas erop.
Op een gegeven moment ben ik opgehouden met uberhaubt proberen om hem tegen te houden, zodra hij haaks omdraaide liet ik de lijn los aangezien eraan hangen totaal geen enkel nut heeft behalve dat ik pijn in mijn handen, nek en schouders kreeg of kon krijgen..
Mag ik vragen hoe je jouw longeerlijn bevestigt hebt als je met hoofdstel longeert? Misschien heb je het al ergens vermeld en lees ik er overheen..

aan mijn hoofdstel doe ik dat met een een bitstukje. Zo een klein ding met 3 haakjes 2 voor de bit ringen en een voor het touw.
Heeft je paard het afgeleerd ??

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 18:33

Voor alle mensen die dit topic volgen.
Ben vandaag weer even van op de grond met het paard bezig geweest.
Hij doet zijn hoofd netjes omlaag ondertussen als ik aan zijn halstertje naar beneden trek. (en lust komkommer) O:)
heb hem los even in de longeerpiste laten lopen wat eerder ook geen probleem was.

Heb ook antwoord van de DA gehad volgende week woensdag heeft hij tijd voor de enting en hem nog eens te onderzoeken, hij vroeg waarom dus er komt ook een meisje wat het zelfde probleem heeft gehad met haar paard kijken wat hij juist doet. Ben benieuwd naar wat ze te vertellen heeft! Hopelijk een oplossing !!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:53

Ik herken dit probleem wel. Wat bij mij geholpen heeft is heeel bewust naar mijn eigen houding/plek ten opzichte van hem te kijken. Ik heb daarbij hulp gehad van iemand die mij daar op gewezen heeft.
Mijn paard is een "drijvend" paard, zodra ik in de buurt van zijn schouder kom in de lijn met hem draait hij (paard is jong en 1.75m groot) om en is hij weg, inclusief het nodige steigeren etc. Sinds ik zorg dat de denkbeeldige lijn bij zijn flanken/kont ligt, draait hij nauwelijks meer om of ben ik hem voor door mijn plaats te veranderen en hem daarbij voorwaarts te drijven. Ook zorg ik dat ik altijd een stuk lijn over heb. Wanneer ik hem voorwaarts drijf op het moment dat hij het gedrag wil gaan tonen, ging hij er vaak heel hard vandoor. In plaats van terug te trekken, kon ik de lijn laten vieren. Hierdoor had ik vervolgens weer de "tijd" om hem terug te zetten naar het tempo wat ik wilde.
Ik ben nu 1 jaar verder ten opzichte van dit gedrag en ik weet zeker dat nu ieder met deze uitleg hem kan longeren...
mijn advies, zoek iemand die jullie kan helpen, iemand die jullie goed kan observeren in houding en gedrag.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 19:16

Stef_Diva schreef:
Ik herken dit probleem wel. Wat bij mij geholpen heeft is heeel bewust naar mijn eigen houding/plek ten opzichte van hem te kijken. Ik heb daarbij hulp gehad van iemand die mij daar op gewezen heeft.
Mijn paard is een "drijvend" paard, zodra ik in de buurt van zijn schouder kom in de lijn met hem draait hij (paard is jong en 1.75m groot) om en is hij weg, inclusief het nodige steigeren etc. Sinds ik zorg dat de denkbeeldige lijn bij zijn flanken/kont ligt, draait hij nauwelijks meer om of ben ik hem voor door mijn plaats te veranderen en hem daarbij voorwaarts te drijven. Ook zorg ik dat ik altijd een stuk lijn over heb. Wanneer ik hem voorwaarts drijf op het moment dat hij het gedrag wil gaan tonen, ging hij er vaak heel hard vandoor. In plaats van terug te trekken, kon ik de lijn laten vieren. Hierdoor had ik vervolgens weer de "tijd" om hem terug te zetten naar het tempo wat ik wilde.
Ik ben nu 1 jaar verder ten opzichte van dit gedrag en ik weet zeker dat nu ieder met deze uitleg hem kan longeren...
mijn advies, zoek iemand die jullie kan helpen, iemand die jullie goed kan observeren in houding en gedrag.

Mijn paard is idd ook groot 172 op papier en 173 zelf gemeten. tegenhouden lukt dat toch niet!!
Moet misschien idd gewoon eens iemand anders laten komen.
Misschien heeft die persoon een beter idee hoe het bij dit paard moet. Bij de andere nooit een probleem gehad met de aanpak van de trainer maar bij deze werkt het duidelijk niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:48

Ik heb niet alles gelezen maar mag ik vragen of het dier een slechte ervaring heeft gehad met longeren voordat jij hem kreeg? Klinkt als een dier wat paniek voelt als de lijn eraan komt in een grote ruimte.

Ik zou het longeren een tijd laten en dan heel rustig opnieuw aanleren. Dus elke keer kort en als hij een rondje goed loopt klaar en dat uitbouwen. Zonder hulpmiddelen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:50

Kijk anders eens op de pagina van Marijke de jong. Wie weet kan zij helpen

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:00

Heb je een reden om niet in een longeercirkel te longeren? Als het dan wel goed gaat zou dat mijn voorkeur hebben. Je kunt ook in de rijbak met paaltjes en lint een cirkel afzetten. Ik heb van longeergoeroe Lammert Haanstra geleerd dat longeren aan de enkele longe altijd in een afgezette cirkel moet omdat het paard anders over de schouder wegloopt en niet goed rechtgesteld blijft.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 00:04

callum schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar mag ik vragen of het dier een slechte ervaring heeft gehad met longeren voordat jij hem kreeg? Klinkt als een dier wat paniek voelt als de lijn eraan komt in een grote ruimte.

Ik zou het longeren een tijd laten en dan heel rustig opnieuw aanleren. Dus elke keer kort en als hij een rondje goed loopt klaar en dat uitbouwen. Zonder hulpmiddelen.

Ik heb hem sinds dat hij 3 jaar en 4 maand is.
Hij komt uit een fokstal maar is daar terug naartoe gebracht voor ik hem kocht.
Op die stal deed hij eigenlijk heel normaal hij was uiteraard jong maar hij deed niks waar ik van dacht dit is abnormaal. kon bij hem in de stal, gaf zijn voetjes, je kon hem rustig opzadelen, kon wel nog niks onder het zadel, los laten lopen in de bak kwam nieuwsgierig naar me toe enzo.
Maar hij deed wel meer rare dingen n toen hij thuis aankwam als je naar hem toe liep spurten hij er vandoor, kon niet stil staan, hate stalle en trailers, hield niet van fisiek contact, was panisch voor mannen. Ik weet niet wat ze ervoor juist met het paard gedaan hebben. Het enige dat ik weet is dat het paard al een keer verkocht was geweest en terug is gekomen naar de oorspronkelijke stal. De mensen waar ik hem van had zijden ook gewoon eerlijk: 'ik weet niet wat er gebeurt is maar hij is heel erg verandert'. Hij is in veel opzichten sterk verbetert maar dat longeren dus niet. Heel veel heeft hij ook van de pony's geleerd vooral mijn vroegere C-pony. Zien dat die pony's het wel deden en niet erg vonden hielp hem enorm. Het enige wat hij nog steeds heeft buiten het longeren van vroeger is dat hij er niet tegen kan als er iemand met een zweep ergens op slaat. als hij een ander paard een klap hoort krijgen of iemand tikt met de zweep tegen iets dan gaat hij nog steeds onder me uit lopen. vroeger echt als een debiel bokken en springen . nu gewoon kont in trekken en een paar passen uit het ritme.
Ik heb altijd het idee gehad dat het paard in de maanden dat hij weg was op die stal serieus verkeerd behandeld is geweest en dat wist dat zijn eerste stal niet eng was. Maar dacht eigenlijk dat hij er over gegroeid was ondertussen.
Na een paar maande deed hij het hier ook goed genoeg om erop te stappen, hij ging in zijn stal als de pony's er maar eerst in stonden, hij ging in de trailer als er maar eerst een pony instond, rijden heeft hij nooit eng gevonden en heb ik een tijdje niks meer met die longe gedaan ... dus mijn problemen waren weg tot ik die longe nodig had. wss is hij nooit eerder bereden als bij mij maar wel gelongeert .
Maar ik kan natuurlijk niet tegelijk mijn pony en mijn paard longeren haha
Laatst bijgewerkt door Winde_b op 01-12-16 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 00:09

Anna79 schreef:
Heb je een reden om niet in een longeercirkel te longeren? Als het dan wel goed gaat zou dat mijn voorkeur hebben. Je kunt ook in de rijbak met paaltjes en lint een cirkel afzetten. Ik heb van longeergoeroe Lammert Haanstra geleerd dat longeren aan de enkele longe altijd in een afgezette cirkel moet omdat het paard anders over de schouder wegloopt en niet goed rechtgesteld blijft.

Ik heb niet echt een reden nee ... begin me zelfs af te vragen of ik nog wel een reden heb om hem te logeren. eigenlijk kan hij het ook perfect los in de piste . Maar ik vind dat presies een deel van de opvoeding van een normaal paard dat hij aan die longe rondjes kan lopen.
Vind het daarom vervelend dat het niet gewoon gaat. gelijk bij elk paard wat ik longeer.
Komen de kindjes in de club vragen of ik hun pony kan longeren voor ze er opstappen. En dan denk ik elke keer waarom lukt dat niet gewoon met die van mij. heb er minstens 3 aan de longe per week in de winter omdat ze firs zijn en die kinderen nog klein ... maar die van mij dat lukt me gewoon niet :(

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:40

Denk idd zo aan je verhaal dat hij een hele slechte ervaring heeft met aan de longeerlijn en een zweep

Probeer je frustratie los te laten en accepteer dat longeren aan de lijn blijkbaar een trigger is naar iets wat pijn doet en eng is.
Dus ik zou hem los longeren en als je het echt wil aan de lijn heeeeel langzaam. Eerst meelopen aan de lijn op de cirkel en dan steeds meer afstand. Eerst alleen stappen net zolang tot hij op de grote cirkel stapt en ontspant dan kijken of hij wil aandraven zo ja gelijk klaar en dan de draf met minuten uitbouwen. Zorgen dat hij de tijd krijgt om vertrouwen op te bouwen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:27

Op de cirkel doet hij het wel goed he?
Is het dan een idee om eerst een cirkel in je bak te zetten en dit steeds iets groter te maken? Als je dit geleidelijk doet, went hij er misschien aan? Dat bouw je dan rustig uit tot je de hele bak kan gebruiken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:13

Ik begrijp nu nog steeds niet waarom je dan niet een cirkel gebruikt als daarmee het probleem is opgelost. Misschien lees ik ergens overheen hoor, maar als hij dan niet moeilijk doet, hij blijft dan mooi op de cirkel, loopt niet over de schouder weg, je hoeft niet aan het hoofd te trekken etc. Goed longeren moet immers altijd in een afgezette cirkel, dus even investeren in iets afzetten en probleem opgelost volgens mij...

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 17:14

Het probleem met de cirkel is vooral dat hij niet overal is. op 2 plaatsen waar ik train is hij bijvoorbeeld al niet. En in onze wei heb ik geen verlichting .
Misschien maar gewoon even wachten tot het terug wat langer licht is buiten. Heeft mijn paard winterrust :brr: .