Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Koper schreef:Bokkers lezen nou eenmaal wat ze willen lezen. Uit 2 posts haal jij 1 zinnetje en daar geef je een vetgedrukte reactie op.
Vooral géén sensibel paard kopen TS. Heel slecht idee. Met name voor het paard.
Leentje_P schreef:NatasjavE schreef:Lichtvoetigheid is een bewegingsafloop. Die in zekere mate wel wat te trainen is door het paard steeds meer op de achterhand te laten komen.
Maar sommige blijven altijd een soort van stammpertje. Daar doe je niks aan.
En dat is wat ik bedoel. Alles is in een bepaalde mate te trainen maar alles wat een paard uit zich zelf al kan gaat zo veel makkelijker.
Dank udat zocht ik nou. Dus u zegt eigenlijk (please correct me if i'm wong) dat lichtgevoeligheid er bij karakter al inzit en dat je bij onbeleerde paarden al een hele hoop kan zeggen als je kijkt naar de afstamming omdat deze (mede) bepalend is voor het jonge paard zelf. Dus stel ik ken de mama en de papa en ik ga dan naar het veulen kijken (en ik heb beide gereden zowel mama als papa) dan kan ik al een hele boel over het karakter van het veulen weten (mits veulen geen trauma's heeft opgelopen). Toch?
bruintje123 schreef:Ik denk dat voor mij en de halve paardenwereld longeren longeren blijft. Voetje geven en omgaan gewoon bij de opvoeding hoort, net zo als braaf mee lopen en achterwaarts gaan.
Grondwerk is voor mij alle gedoe de laatste tien jaar verzonnen met een paard opjagen en games en een longeerzweep die ineens een carotstick genoemd wordt enz.
een nieuwe naam om alles wat al bestond een dure hype te maken.
Koper schreef:Fijn dat 't niet je bedoeling is maar als je al niet weet wat je met mij aan moet wordt 't met een sensibel paard al helemaal niks. Je mist signalen en als je ergens op reageert doe je dat veel te groot waardoor je dat ook terug krijgt.
Ga d'r maar even rustig over nadenken.
Jillsil schreef:Een klik hoeft er niet vanaf het eerste moment te zijn. Ik heb wel eens een paard gereden wat ik in eerste instatie vreselijk vond. Later ging dit geweldig, we moesten gewoon aan elkaar wennen.
Misschien moet je niet zo zoeken naar een bevestiging. Het is nou eenmaal een dier, die kan veranderen qua gedrag etc. Naar mijn idee zoek je teveel naar het perfect passende terwijl soms iets ook moet groeien of ontstaan.
Mooi voorbeeld; Anky heeft met prisco ook heel wat problemen gehad maar zij zijn samen als team gegroeid.
Koper schreef:Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.
Babootje schreef:Koper schreef:Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.
Gelijk heb je. Als ik alle posts van TS zo lees zou ik TS afraden een twenter of een groene 3 jarige te kopen. Koop in vredesnaam een ervaren rijpaard. En als je grondwerken zo leuk vindt kun je daar natuurlijk ook mee grondwerken.
En als je een rijpaard wil kopen dan ga je voor de aankoop er natuurlijk op rijden![]()
Babootje schreef:Koper schreef:Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.
Gelijk heb je. Als ik alle posts van TS zo lees zou ik TS afraden een twenter of een groene 3 jarige te kopen. Koop in vredesnaam een ervaren rijpaard. En als je grondwerken zo leuk vindt kun je daar natuurlijk ook mee grondwerken.
En als je een rijpaard wil kopen dan ga je voor de aankoop er natuurlijk op rijden![]()
Koper schreef:Ik vind dat TS na deze post wel heeft laten zien dat ze wat doet met feedback
Voor een eerste paard lijkt een groen dier me niet ideaal. Maar ik denk dat ze er wel uit gaat komen qua karakter met het paard wat ze zoekt.
TS het is een kwestie van voelen. Anders dan met gevoel kun je je paard niet bereiken. Het paard dat jij zoekt sluit zich alleen maar af als jouw hart en intentie hem niet aanstaan
Ik heb mijn paard ervaren mensen op de grond zien smijten (zonder dat ze er op zaten) en is lief naar iemand die voor de tweede keer in haar leven op een paard zit maar wel een uitwisseling van gevoel met dat paard heeft.
Leentje_P schreef:@ Hilary: Wat bedoel je precies met "op de cirkel zetten"? Moet ik dan denken aan Parelli of eerder aan een soort Emiel Voest