Grondwerk bij aankoop paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:53

Ik denk dat voor mij en de halve paardenwereld longeren longeren blijft. Voetje geven en omgaan gewoon bij de opvoeding hoort, net zo als braaf mee lopen en achterwaarts gaan.

Grondwerk is voor mij alle gedoe de laatste tien jaar verzonnen met een paard opjagen en games en een longeerzweep die ineens een carotstick genoemd wordt enz.
een nieuwe naam om alles wat al bestond een dure hype te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:57

Bokkers lezen nou eenmaal wat ze willen lezen. Uit 2 posts haal jij 1 zinnetje en daar geef je een vetgedrukte reactie op.

Vooral géén sensibel paard kopen TS. Heel slecht idee. Met name voor het paard.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 08:02

Koper schreef:
Bokkers lezen nou eenmaal wat ze willen lezen. Uit 2 posts haal jij 1 zinnetje en daar geef je een vetgedrukte reactie op.

Vooral géén sensibel paard kopen TS. Heel slecht idee. Met name voor het paard.

Goh, ik weet niet wat ik hierop nou zou moeten antwoorden. Het was niet mijn bedoeling om iemand ergens op de tenen te gaan staan... :n

Zullen we dit akkefietje vergeten en even terug gaan naar de vraag? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:04

Fijn dat 't niet je bedoeling is maar als je al niet weet wat je met mij aan moet wordt 't met een sensibel paard al helemaal niks. Je mist signalen en als je ergens op reageert doe je dat veel te groot waardoor je dat ook terug krijgt.

Ga d'r maar even rustig over nadenken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:22

Leentje_P schreef:
NatasjavE schreef:
Lichtvoetigheid is een bewegingsafloop. Die in zekere mate wel wat te trainen is door het paard steeds meer op de achterhand te laten komen.

Maar sommige blijven altijd een soort van stammpertje. Daar doe je niks aan.

En dat is wat ik bedoel. Alles is in een bepaalde mate te trainen maar alles wat een paard uit zich zelf al kan gaat zo veel makkelijker.

Dank u _/-\o_ dat zocht ik nou. Dus u zegt eigenlijk (please correct me if i'm wong) dat lichtgevoeligheid er bij karakter al inzit en dat je bij onbeleerde paarden al een hele hoop kan zeggen als je kijkt naar de afstamming omdat deze (mede) bepalend is voor het jonge paard zelf. Dus stel ik ken de mama en de papa en ik ga dan naar het veulen kijken (en ik heb beide gereden zowel mama als papa) dan kan ik al een hele boel over het karakter van het veulen weten (mits veulen geen trauma's heeft opgelopen). Toch?

Nee lichtvoetigheid zit niet in het karakter. Het is de manier van bewegen. Sommige paarden bewegen van zichzelf lichtvoetig ander hoor je aan komen lopen.

Een Arabier is doorgaans lichtvoetig een koudbloed doorgaans niet. Een sumoworstelaar kan je wel omscholen tot een ballerina.....maar jah dat blijft uiteraard altijd wat lomp.

Lichtvoetigheid heeft echt niets met karakter te maken.

Karakter is meer de mate van werkwilligheid. Willen ze het graag voor je doen, de sensibiliteit(snelheid van reageren dus) en de bewerkbaarheid.

Je kan het beste paard van de wereld hebben,....als het niet aan het werk wil heb je er niks aan.

Werkwilligheid is echter bij aankoop van een paard slecht te beoordelen. Zelfs de meest ervaren paardenrennen hebben daar moeite mee.
Dat komt omdat je dat pas echt kan meten als je een paard aan het werk zet. En dat is meestal pas na maanden na aanschaf.
En dan is er ook nog zo iets als de combinatie. Voor Edward Gal deed Totilas het,...voor Mathias Rath niet of veel en veel minder.

Een paard dat Grand Prix dressuur loopt heeft doorgaans bewezen EN over talent te beschikken en een werkwillig karakter. Daarom koop je die ook niet voor een paar duizend euro.
(Of vul iedere andere discipline tot op het hoogste nivo in)

Bij het kopen van een paard let je dus op of het paard jou past. Het gaat eigenlijk heel snel. Je ziet het paard en je voelt en ziet heel snel of dit hem is. Daarom ook iemand mee nemen die op de technische specs let. Is het paard recht van lijf en leden? Loopt het zuiver en op de gewenste manier, en als je ermee gaan springen hoe is het vrijspringen?
Is het paard al zadelmak? Dan ga je erop. Is het gevoel vanuit het zadel hetzelfde als wat je voelde vanaf de grond. JIJ, en niemand anders, moet het gevoel hebben dat JIj het gaat doen met dit paard.

En of het de grondwerk zaakjes al kent of niet kan je laten meewegen als jij dat belangrijk vind.
Vraag ernaar bij de eigenaar. Wellicht kan de eigenaar het laten zien in welke mate het dit beheerst.

Maar het karakter is daar vrij moeilijk aan te meten. Ja je ziet wel wat. Maar hoe scherp een paard exact is dat zul je in de praktijk ervaren.

En vraag het ook aan de eigenaar. Zeg dat je een hele vlugge sensibele zoekt. De meeste mensen willen dat hun paard goed terecht komt. Dus als het echt niet zo is zullen ze dat doorgaans wel melden.

Want alleen als een paard op de juiste plek staat kan een paard uitgroeien tot een topper.(wat dat top dan ook is)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:23

bruintje123 schreef:
Ik denk dat voor mij en de halve paardenwereld longeren longeren blijft. Voetje geven en omgaan gewoon bij de opvoeding hoort, net zo als braaf mee lopen en achterwaarts gaan.

Grondwerk is voor mij alle gedoe de laatste tien jaar verzonnen met een paard opjagen en games en een longeerzweep die ineens een carotstick genoemd wordt enz.
een nieuwe naam om alles wat al bestond een dure hype te maken.

Heel erg mee eens.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:31

Zou mijn paard te koop staan dan mag je er best mee in de bak gaan lopen om te kijken hoe ze reageert etc maar geen gezwaai met touwtjes of zwepen (sticks).

Maar sowieso een voorbeeld:
Mijn man rijd op dit moment ook op mijn merrie, en iedereen op stal zegt het, het is bij mij een totaal ander paard (minder schrikkerig en wat meewerkender).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:40

Qua karakter wordt er wel steeds meet aandacht besteed aan het ontwikkelen van karaktertesten, lees de laatste Paard&sport maar.
De dingen die jij wil zien zou je gewoon met poetsen, een stukje lopen en longeren kunnen herkennen. Misschien dan nog de tip om een onbekend voorwerp in de bak/wei te leggen en te kijken hoe die daar op reageert.

Maar soms is er meer informatie te halen hoe de eigenaar en de andere stalgenoten het paard benaderen. Als de hele stal uitloopt om te kijken naar de nieuwe koper maar er is niemand om het paard voor te rijden... niet opstappen :Y)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:51

Ik laat de discussie even gaan :)

Ik zal nooit bij een paard gaan kijken die bekend is met een andere grondwerk/natural horsemanship methode dan wat ik zelf doe. Ik heb nou eenmaal bepaalde vooroordelen over sommige methodes waar ik met het werken met verschillende paarden erg lastig vanaf kom. Als ik bij een paard zou gaan kijken zoek ik eigenlijk een vrij traditioneel/niet beleerd paard. En de oefeningetjes die ik dan zou gaan doen zouden alleen maar aansluiten op de traditionele manier van werken: die het paard gewend is. Soms kan ik iets meepakken wat niet een onwijs grote/gekke stap is, zoals links van me laten lopen. Dan zie je hoe het paard reageert op dingen die net wat anders zijn.

Daar kan je al zoveel uit halen! Ook lekker poetsen en knuffelen zou ik denk ik gaan doen, omdat ik toch een dier zou willen die dat leuk vindt. Maar dat is dan weer niet grondwerk, natuurlijk.

Maar uiteindelijk heb je dan toch altijd een 'klik' bij de paarden die je écht heel erg leuk vindt, wat je er ook mee zou doen. Marie vond ik echt ronduit geweldig, terwijl ik maar een paar rondjes had gereden (niet eens in galop) en een beetje geknuffeld had.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:02

Als je ervaren bent in grondwerk, zoals je een aantal keren schrijft, dan heb je eigenlijk dit topic niet nodig om te weten waar je op moet letten, of welke oefeningen je moet doen.

Wat je wel kunt doen, om te helpen bij de inschatting als je gaat kijken:

- Neem je/een instructeur mee, die jou kent een weet wat voor type paard bij je past. Welke horsenality is jouw favoriet? Past jouw doel binnen de sterke kanten van de horsenality? En welke persoonlijkheid heb je zelf?
- Observeer het paard in zijn eigen omgeving, maar alleen wanneer het daar al minimaal een half jaar staat (anders zegt het namelijk nog steeds weinig) en bedenk je vervolgens dat het zeker een half jaar kan duren voordat je dat gedrag/karakter op jouw eigen plek weer terug ziet. ALS het al op dezelfde manier terug komt (want andere omgeving, andere training etc hebben allemaal invloed op hoe je paard zich gedraagt).
- Bedenk je dat een karakter/horsenality slechts gedeeltelijk vast ligt in de genen en verder gevormd wordt door omgeving, training, interactie met jou.
- Voel hoe het paard op jou reageert, daar heb je geen speciale oefeningen voor nodig. Simpelweg kijken hoe hij contact maakt met mensen en hoe hij op je bewegingen reageert (bijv. wanneer hij losloopt in de bak) zegt al het meeste, juist in de kleine, bekende dingen komt het echte karakter het meest naar voren.

Succes met kijken en kopen!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:21

Een kennis van mij koopt probleem-paarden (of krijgt ze soms zelfs). Iets wat ik van hun heb geleerd is dat je na 1x nooit goed kunt inschatten watvoor paard je naast je hebt. Als je het eenmaal thuis hebt kan het paard weer helemaal anders zijn. Zoals al eerder gezegd, kijk gewoon met je nuchtere verstand naar het paard, orenspel, interesse in de mens, hoe gedraagt het zich in de omgeving schrikt het veel etc. Op medisch gebied kun je een vee-arts meenemen.

Wat betreft het grondwerk, heb ik bij hun inmiddels nu wel gezien wat een vreselijke invloed deze "grondwerk-vrijheidsdressuur-hype" heeft als het niet goed wordt aangeleerd. Helaas wordt het in de meeste gevallen ook verkeerd aangeleerd. Klein voorbeeld; pony's die tijdens een wedstrijd gaan steigeren omdat ergens iemand een arm in de lucht doet, dominantie problemen omdat mensen een verkeerde roundup hebben uitgevoerd, paarden die kusjes blijven geven etc.

Misschien kun je het paard een paar weken op proef krijgen zodat het aan jouw stal en omgeving kan laten wennen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:40

Als het maatschappelijk verantwoord zou zijn zou grondwerken met de verkoper ideaal zijn. Weet je gelijk hoe hij op druk etc reageert, en hoe hij het paard dingen aanleert.
Alleen dat kan helaas toch niet, dus dan zou ondervragen goed zijn, of de eigenaar met het paard laten werken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:49

Koper schreef:
Fijn dat 't niet je bedoeling is maar als je al niet weet wat je met mij aan moet wordt 't met een sensibel paard al helemaal niks. Je mist signalen en als je ergens op reageert doe je dat veel te groot waardoor je dat ook terug krijgt.

Ga d'r maar even rustig over nadenken.

_/-\o_ _/-\o_
Dit dus, als hsp-er kan ik hier alleen maar in mee gaan.
Maar t lijkt erop dat TS alleen de dingen eruit pikt die ze wilt, en vervolgens naast zich neerlegt :')
Ik laat dit topic nu maar voor wat t is, niks mee te beginnen zo en heb wel leukere dingen te doen, dan naar iemand te kijken met een muur voor dr hoofd :P
Sensibele paarden oef... := :evaw:

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 12:56

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden

@ Yamasaki en Koper: dus concreet antwoord, ga op gevoel af? Ga vooral geen "grondwerk" doen want het levert toch weinig op en alles duidt uiteindelijk op niets want het verantwoord toch weer? Okay. perfect... Nu alleen nog op gevoel durven te vertrouwen :o

In ieder geval bedankt voor het antwoord... :)

De rest bedankt voor de antwoorden. Dus een mooi bevredigend antwoord is, let op de basisdingetjes (omdat ze daar mee vertrouwd zijn zullen deze dus doen zoals ze van karakter zijn). Let op een goed gevoel. Kijk naar je eigen "wensenlijstje" en pas je daarop aan. Maar let vooral op de klik, dat je het idee hebt dat alles goed voelt.

(heb zelf liever een paard waar vooral géén grondwerk mee is gedaan, omdat het buitengewoon leuk is om het paard het zelf te leren. Hoopte alleen met de vraag een wat objectiever manier te vinden om een klik vast te stellen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:57

Op gevoel durven vertrouwen is les één. Met welk paard dan ook, maar zeker met een sensibele :)

Dat is ook het mooie aan paarden.

Koop een sensibel paard, doe alles volgens het boekje en zoals je altijd al geleerd had en bereid je voor op een steile leercurve en wat nodige kleerscheuren. Het paard wat jij wil kan namelijk niks met zo'n benadering.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:01

Een klik hoeft er niet vanaf het eerste moment te zijn. Ik heb wel eens een paard gereden wat ik in eerste instatie vreselijk vond. Later ging dit geweldig, we moesten gewoon aan elkaar wennen.

Misschien moet je niet zo zoeken naar een bevestiging. Het is nou eenmaal een dier, die kan veranderen qua gedrag etc. Naar mijn idee zoek je teveel naar het perfect passende terwijl soms iets ook moet groeien of ontstaan.

Mooi voorbeeld; Anky heeft met prisco ook heel wat problemen gehad maar zij zijn samen als team gegroeid.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 13:15

Jillsil schreef:
Een klik hoeft er niet vanaf het eerste moment te zijn. Ik heb wel eens een paard gereden wat ik in eerste instatie vreselijk vond. Later ging dit geweldig, we moesten gewoon aan elkaar wennen.

Misschien moet je niet zo zoeken naar een bevestiging. Het is nou eenmaal een dier, die kan veranderen qua gedrag etc. Naar mijn idee zoek je teveel naar het perfect passende terwijl soms iets ook moet groeien of ontstaan.

Mooi voorbeeld; Anky heeft met prisco ook heel wat problemen gehad maar zij zijn samen als team gegroeid.

Mijn grootste valkuil, het altijd té perfect willen doen. Alles zo licht en zo prettig mogelijk voor het paard...
Misschien heb je gelijk, misschien groeien sommige dingen wel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:19

Koper schreef:
Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.

Gelijk heb je. Als ik alle posts van TS zo lees zou ik TS afraden een twenter of een groene 3 jarige te kopen. Koop in vredesnaam een ervaren rijpaard. En als je grondwerken zo leuk vindt kun je daar natuurlijk ook mee grondwerken.
En als je een rijpaard wil kopen dan ga je voor de aankoop er natuurlijk op rijden :D :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:24

Mijn huidige paard (kruising tinker x iets erg breed) was en jaar oud.
En een grotere lompe kwal kon je je niet voorstellen.
Natuurlijk door zijn leeftijd, maar hij had toen al geleerd dat met zijn lompigheid hij zijn zin kreeg.
Je omlopen, opzij proberen te zetten was tegen hangen. Bijten, tot zelfs aanvallen. Door de opening denderen al was het maar 10 cm open.
Gericht trappen, steigeren bij halthouden.
Allemaal aangeled gedrag door onkunde.

Ondertussen is hij 9.
Ik hoef maar te wijzen en hij gaat opzij of terug.
Wacht netjes bij de deur ook al staat hij open.
Bijten, stampen, komt echt niet in hem op. Liever lekker knuffelen :D

Dus groeien, ja dat kan zeker.
Sensibel wil ik hem niet noemen, opgevoed ondertussen wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:29

Babootje schreef:
Koper schreef:
Ik heb zo eens je posts gelezen en ik denk eigenlijk dat je wat meer hebt aan een wat flegmatieker paard. Of, als je dan toch voor een sensibel paard gaat, eentje die onvoorstelbaar LIEF is, heel veel geduld heeft en over een nog grotere vergevingsgezindheid beschikt.

Gelijk heb je. Als ik alle posts van TS zo lees zou ik TS afraden een twenter of een groene 3 jarige te kopen. Koop in vredesnaam een ervaren rijpaard. En als je grondwerken zo leuk vindt kun je daar natuurlijk ook mee grondwerken.
En als je een rijpaard wil kopen dan ga je voor de aankoop er natuurlijk op rijden :D :+

Ik vind dat TS na deze post wel heeft laten zien dat ze wat doet met feedback :)

Voor een eerste paard lijkt een groen dier me niet ideaal. Maar ik denk dat ze er wel uit gaat komen qua karakter met het paard wat ze zoekt.

TS het is een kwestie van voelen. Anders dan met gevoel kun je je paard niet bereiken. Het paard dat jij zoekt sluit zich alleen maar af als jouw hart en intentie hem niet aanstaan ;)

Ik heb mijn paard ervaren mensen op de grond zien smijten (zonder dat ze er op zaten) en is lief naar iemand die voor de tweede keer in haar leven op een paard zit maar wel een uitwisseling van gevoel met dat paard heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:08

Babootje schreef:
Koper schreef:

Koper schreef:
Ik vind dat TS na deze post wel heeft laten zien dat ze wat doet met feedback :)

Voor een eerste paard lijkt een groen dier me niet ideaal. Maar ik denk dat ze er wel uit gaat komen qua karakter met het paard wat ze zoekt.

TS het is een kwestie van voelen. Anders dan met gevoel kun je je paard niet bereiken. Het paard dat jij zoekt sluit zich alleen maar af als jouw hart en intentie hem niet aanstaan ;)

Ik heb mijn paard ervaren mensen op de grond zien smijten (zonder dat ze er op zaten) en is lief naar iemand die voor de tweede keer in haar leven op een paard zit maar wel een uitwisseling van gevoel met dat paard heeft.

Tja... Misschien hangt het af van het "soort paard" dat op je lijstje staat; maar er staan heel wat paarden bij handelaren van mensen die zichzelf hebben overschat.
"Groen op groen" niet doen, is niet voor niets een bekend advies.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:25

Klopt inderdaad. 1 van beide partijen moet ervaren zijn. Maar het feit dat de TS raad vraagt is het teken dat ze wel het beste voor heeft. Dat betekent niet dat ze alles weet, maar wel dat het volgens mij oké kan zijn voor haar om een paard te (her)trainen. Als ze bereid is om te blijven werken aan zichzelf en bij problemen op zoek gaat naar antwoorden en eventueel een lesje neemt, kan dit volgens mij zeker. Voor iedereen moet het ooit de eerste keer zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:08

je doet jezelf er geen plezier mee (en het paard meestal ook niet)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:18

De oordelen zijn vrij hard vind ik. Neem aan dat de ts prima weet wat ze zoekt qua paard. Groen of ervaren, beide kan goed of verkeerd uitpakken. De term sensibel is makkelijk verkeerd of anders dan bedoeld uit te leggen. Ik heb een sensibele pony die echt super betrouwbaar en voorspelbaar reageert op dingen. Daar zou ik een beginner op wegsturen. De termen zeggen gewoon niet alles. Gewoon lekker gaan bezichtigen en proberen. Word een keer verliefd en de kans is groot dat je met het tegengestelde thuiskomt van wat je oorspronkelijk zocht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:58

Leentje_P schreef:
@ Hilary: Wat bedoel je precies met "op de cirkel zetten"? Moet ik dan denken aan Parelli of eerder aan een soort Emiel Voest

Ik werk volgens de methode Voest.

Overigens zou ik niet alle genoemde oefeningen in één sessie gaan proppen of puur als oefening doen. Leiden, volgen, halthouden, achterwaarts en een stapje wending om de achterhand zijn bijvoorbeeld oefeningen die je automatisch doet als je een paard meeneemt uit wei / stal / paddock, even over het erf loopt naar de poetsplaats, het paard daar neerzet en vraagt een stapje om te doen.

Een oefening als achterwaarts kun je, als je 'm correct uitvoert volgens de Voest methode, prima gebruiken om te kijken of het paard snel leert.

Verder zou ik 'm vooral graag willen loswerken (ook methode Voest); even kijken hoe het paard reageert op mijn lichaamstaal, ontdekken of het paard (in deze situatie en met dit mens) voorwaarts is of juist wat op de rem loopt etc. En even naar de manier van bewegen kijken.