paard wil niet rechtsom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: paard wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:31

Nadeel is natuurlijk dat ik ook niet weet hoe de merrie voorheen bereden en getraind werd. Maar als het werkelijk is zoals ik denk (met veel schoppen tegen de buik om enkel harder te gaan) zal ik helemaal vanaf nul moeten beginnen en dus ook wijken voor druk en ook om haar ook rustig te houden als ik opstap (want dan wil ze al meteen gaan draven)

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:36

Ik heb hier niet veel verstand van maar ik denk dat een osteopaat hier best kan helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:12

MaricoGraphy schreef:
@ 0000: Ik wou de tanden van Harley laten controleren omdat ik gelezen had dat wolfstanden al kunnen verschijnen tussen de 6 en 18 maanden. Harley wordt 5 mei 22 maanden oud.

Beste TS, je intenties zijn ontzettend goed maar helaas ontbreekt het je in veel gevallen nog aan een stukje basiskennis. Dat is niet erg, alleen in combinatie met het erg standvastig vasthouden aan een idee dat je eenmaal in je hoofd hebt, zorgt dit er helaas voor dat je je, keer op keer, focust op precies de verkeerde dingen.
Ik zet bovenstaande quote erbij omdat het een mooi voorbeeld is van wel een idee hebben in welke richting je moet denken maar niet echt begrepen hebben hoe en wat. Wolfstanden zijn helemaal niet erg en hoeven echt niet weggehaald te worden als je paard een jaar is. Wolfstanden geven problemen omdat ze vaak precies op een plek zitten waar ze tegen het bit aankomen. Het is daarom verstandig om voor je je paard aan een bit laat wennen, dit even te laten controleren. Aangezien een jaarling geen bit in hoeft heeft hij (hele grote uitzonderingen van bijvoorbeeld ontstekingen daargelaten) dus ook geen last van wolfstanden...

Bovenstaande is een voorbeeldje maar vergelijkbare redenaties zie ik ieder topic opnieuw en sorry, maar ze lijken wel met het topic onlogischer te worden. Je overdenkt alles enorm geloof ik maar daardoor maak je gedachtesprongen en hang je conclusies aan bepaalde dingen die gewoon echt niets met elkaar te maken hebben....

Misschien is het een idee om, in plaats van alles proberen te verklaren en beredeneren vanuit het verleden eens gewoon te gaan kijken naar het nu? Bijvoorbeeld, als de merrie een rugprobleem heeft (wat me geheel niet zou verbazen uit jouw beschrijvingen) is het echt volslagen niet relevant hoe of op welk niveau ze gereden is, of ze wel of niet rechtsom wil en of het zadel wel of niet past. Je begint telkens bij 75 ipv bij 0...Maar als je start op 75, red je het nooit tot 100. Als je start bij 0, kom je er uiteindelijk wel maar dat kost tijd, geduld en begeleiding.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:31

Precies die hier boven!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:46

Ik begin me eerlijk gezegd af te vragen of dit geen trollaccount is......en ik ben volgens mij niet de enige.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:52

22 maanden oud?

En jullie rijden er dus al op?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:55

linnie050 schreef:
22 maanden oud?

En jullie rijden er dus al op?

Ze rijdt een ander paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:55

Linnie hoe kom je daar nou bij? Dat heeft de ts toch niet gezegt.
Ze heeft zelf een ruintje van 22 maanden en ze rijd op een merrie van een andere eigenaar. Dat is echt een kwestie van gewoon lezen...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:58

Oh ik dacht al. De naam van de merrie wist ik niet.
Verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:46

Citaat:
cobiie Te hoog gegrepen weet ik niet. In ieder geval weet ik van mijn vriendin dat mijn houding slecht is (is niks van gezegd geweest op de manege) en dat het paard gewoon geen respect heeft. Komt in onze persoonlijke ruimte.

Je hebt één proefles gedaan op de manege, nogal wiedes dat ze je daar inderdaad niet op wijzen op de manege, ze kunnen daar geen wonderen verrichten en ze weten niet eens of je wilt blijven. Dan had je een privé proefles moeten vragen zodat ze ook kunnen zien in welke groep ze je het beste kunnen plaatsen.

Dat geen van de paarden geen respect voor je heeft was al lang en breed duidelijk, wel fijn dat je het nu ook een keer van iemand aanneemt. Overigens stelt een L amazone (in mijn ogen) weinig voor; heeft ze het paard waar ze zelf op L niveau mee rijdt zelf opgeleid? Tussen rijden en kunnen uitleggen (of kunnen uitleggen en rijden) zit een wereld van verschil. Wel bijzonder aardig dat je nu eindelijk wel op locatie les mag krijgen van de weide eigenaars, ik zou er wel voor kiezen om alsnog ook lessen te blijven volgen al dan niet op een manege. Grondwerk maakt je geen goede ruiter, en een goede ruiter wordt je ook niet door rondjes te blijven lopen naast je paard en inderdaad bij 0 beginnen; niet bij 75. Niet alleen omdat je de merrie (en later je eigen dier) op die manier niet kunt helpen maar ook je eigen rijstijl kan er op die manier niet beter op worden..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:20

Die vriendin heeft haar fries idd van veulen af aan helemaal zelf opgeleid. Wel les genomen bij een goede instructeur waardoor ze is gaan zien dat ze op de maneges waar ze gerede had dingen verkeerd aanleerde want ook haar houding was nog verre van goed.

Dus mijn vooroordelen over maneges blijft nu nog meer hangen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:24

Waarom neem je dan les op een manege en geen priveles?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:28

Omdat ik in mijn omgeving geen instructeur kan vinden laat staan ene die ook nog eens op zondag kan komen.
De meeste zitten op minstens 2 uur rijden. Dan wordt het wel een heel dure les hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:32

En de instructeur van die vriendin dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:35

MaricoGraphy schreef:
Omdat ik in mijn omgeving geen instructeur kan vinden laat staan ene die ook nog eens op zondag kan komen.
De meeste zitten op minstens 2 uur rijden. Dan wordt het wel een heel dure les hoor.

Het is geen dure les, maar een investering in je eigen rijden en je eigen paard in de toekomst heeft daar ook alleen maar profijt van. Zelf zou ik geen les willen van iemand die net de B uit is en zelf naar jouw zeggen ook geen jofele rijhouding heeft..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:39

Correctie geen jofele houding HAD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:41

MaricoGraphy schreef:
Correctie geen jofele houding HAD.

Excuses. Heeft je vriendin ook d'r Orun of iets vergelijkbaars gehaald? Misschien wel verzekeringstechnisch handig. En anders zou ik persoonlijk die 2 uur voor lief nemen; het is een investering en je hoeft er echt niet dagelijks heen te gaan om te lessen, maar het is wel een investering voor je eigen paard ook.

Ik blijf er ook bij dat ik wel vind dat je ten onrechte alle maneges nu over 1 kam scheert; immers vond je het wel prima dat ze je erop lieten zitten en dat je al direct mee mocht doen met alle moeilijke kunstjes, alleen achteraf vond je het jammer dat er niks over je houding werd gezegd...
Dat is overigens géén verwijt, maar ook je vriendin of welke instructeur dan ook kan geen wonderen verrichten; het grondwerk vind ik hartstikke goed dat je dat nu eindelijk serieus aanpakt want daar heb je enkel profijt van maar ik zou je wel aanraden om toch echt ook rijlessen te volgen bij een kundige instructeur...

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:50

Wat wil je eigenlijk bereiken met dit paard? Wanneer je geen les neemt van een degelijke instructeur (eentje die ook echt weet waarover ie praat), heeft het toch vrij weinig nut om verder door te gaan met dit paard? Ik vind het in ieder geval zonde, van jouw tijd maar ook van het paard. Het leert hier niets van, begrijpt er waarschijnlijk nog minder van, en het wordt alleen maar lastiger als er straks iemand mee aan het werk wil die er wel verstand van heeft.

Je opent dit topic met een doel. Wat ga je ermee doen? Er worden talloze tips gegeven, heb je er al 1 uitgeprobeerd?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:51

En nog één dingetje: waar mag jij dan wel niet wonen, als de dichtsbijzijnde instructeur op 2 uur afstand woont...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:54

:D
Wipher schreef:
En nog één dingetje: waar mag jij dan wel niet wonen, als de dichtsbijzijnde instructeur op 2 uur afstand woont...

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:55

Ts, ik vraag je nog een keer, waar sta je ergens in de buurt? Misschien kan ik je helpen met zoeken en op welke manege heb je gereden?

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:57

En er zijn best wel intructeurs/trices die verder willen rijden, al dan niet te combineren met iemand anders die (bij jou in de buurt) ook rijles wil hebben. En dan is het misschien duurder, maar dan doe je zo'n les minder frequent en laat je er meer (oefen)tijd tussen zitten. Ik les ook 1x per maand (ook iemand die ver weg woont en de les combineert ivm reiskosten). Er is en blijft genoeg oefenmateriaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:15

Is het die merrie op die foto's uit dat andere topic? Die overbouwde met die holle rug? Want als ik de bouw van dat dier zie, dan vraag ik me af of dat verzet niet voortkomt uit fysieke klachten, eerlijk gezegd. Ik ben helemaal geen type dat bij elke scheet die een paard laat al roept dat de zadelmaker, de hoefsmid of de veearts erbij moet komen.

Maar bij dit dier zou ik echt de veearts even laten komen om te checken of ze fysiek geschikt is voor het werk. En dan eentje met écht verstand van paarden en niet een veearts die voornamelijk koeien en varkens ziet. ;) Want bij zo'n rug kan je maar beter voorzichtig te werk gaan....

Mits het hetzelfde paard betreft natuurlijk. :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:36

Antwerpen is nu eenmaal een ver stuk om te rijden. Hier in Belgische Limburg kan ik geen instructeur vinden.

Het is idd de merrie met die holle rug. Maar de foto's geven een ander beeld weer. De rug valt namelijk wel mee als je naast de merrie staat.
Het verschil tussen schoft en kroep is maar enkele cm. En ik zal deze week eens het verschil in schoft en diepste punt van de rug meten.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:43

Ik heb een tijdje les gehad in Helchteren (België) van een instructrice die uit Zuid-Limburg (Nederland). Ze combineerde dat. Ik weet niet of ze nog steeds lesgeeft, ze is inmiddels een academie gestart... Maar wellicht kent ze mensen die (net zo goed als zij) lesgeven?