longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:29

Lekker een jaar op de wei zetten en puppie laten zijn.
TS, ik neem aan dat je het welzijn van je paard voorop stelt en genoeg om hem geeft om hem geen gezondheidsrisico's te laten lopen omwille van je eigen egoisme. Gewoon lekker babypaard dus laten zijn. Waarom die haast en wat maakt dat ene jaartje wachten uit voor jou? Zijn gezondheid moet ten alle tijden voor gaan :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:34

TS, Gezien je eerdere posts en forumgedrag hou mijn hart vast nu ik zie dat je een eigen pony hebt! Vooral als ik zie dat je hem nog maar anderhalve maand hebt en nu al niet het geduld hebt te wachten met dingen als vrijspringen en longeren! Ik hoop eerlijk dat je ook het geduld hebt/vindt en er niet voor zijn tijd op gaat zitten..

Zoals iedereen in het topic hier al heeft gezegd; Je paardje is hier echt te jong voor, laat hem lekker puppy zijn.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:35

Ik mijn paard ook vanaf 1,5 jaar, maar geen haar op mijn hoofd die er toen aan dacht om al te longeren, ook al is het niet op een volte.
Wat ik in het begin heb gedaan is gewoon stappen in de bak en braaf meelopen.
Halt houden, wat aandraven gewoon heel makkelijk en gewoon recht door.
En gewoon consequent blijven, dat is heel belangrijk. Niet voor je uitlopen, niet door je heen lopen als jij stil wilt staan, gewoon luisteren.

Als je dit 100x herhaalt hebt kan je kleine stukjes buiten gaan wandelen.
Het is echt niet nodig om zo vroeg al te beginnen, vind ik.
En ja, misschien is dit niet zo leuk als longeren, maar het wel een stukje basis wat er gewoon goed in moet zitten.

Mijn paard wordt dit jaar 5 en ik zit er nog niet op. Ze is lichamelijk nog veelste puppy achtig en op de grond is er nog zoveel te doen.
Vanwaar die haast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:37

Pearlx schreef:
TS, Gezien je eerdere posts en forumgedrag hou mijn hart vast nu ik zie dat je een eigen pony hebt! Vooral als ik zie dat je hem nog maar anderhalve maand hebt en nu al niet het geduld hebt te wachten met dingen als vrijspringen en longeren! Ik hoop eerlijk dat je ook het geduld hebt/vindt en er niet voor zijn tijd op gaat zitten..

Zoals iedereen in het topic hier al heeft gezegd; Je paardje is hier echt te jong voor, laat hem lekker puppy zijn.

Precies dit dus :=

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:38

Ik heb 2 maanden geleden een NF merrie rechtstreeks van de fokker gekocht, 3,5 jaar oud maar nog nooit iets mee gedaan. Mijn merrie is ook nog puppy, alles is eng/nieuw.
Ik heb haar welgeteld in 2 maanden tijd 3x 15 min. aan de longeerlijn gehad en 2x mee gewandeld met volwassen paard erbij.....laat die beesten toch eerst eens wennen aan de nieuwe omgeving, vriendjes en aan jou en de bijbehorende dagelijkse rituelen.

Ik snap werkelijk jouw haast niet zo, misschien kun je uitleggen waarom je het zo belangrijk vind nu al zoveel informatie en belasting te geven aan de pony?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:39

Mijn vriendin die me dit heeft gezegd heeft al 15 jaar ervaring met paarden. En al 3 à 4 jaar haar eigen paard. Die ze ook zelf ingereden heeft toen die 3 was.
Maar ik lees ook de CAP en daarin stond een artikel ’’Vrijspringen zo doe je dat’’ die fokker Vromboutshoeve laat jaarlingen ook vrijspringen en longeren omdat de paarden meedoen aan wedstrijden vrijspringen. Fokkers weten toch ook wat kan en niet kan?? Of althans daar ging ik van uit.

OK ik begrijp jullie wel. En wat hengst zijn betreft... ik denk dat het kwam omdat hij nog alleen stond in de wei. Want nu is hij echt kalmer bij het wandelen.
Ik wandel daarnaast ook echt alleen met halster, ik heb nu een touwhalster kan dit ook voor gewoon te gaan wandelen? Of vinden jullie dat weer te hard inwerken op de neus?

Met hem gaan fietsen doe ik liever niet. Is hetzelfde als met je hond gaan fietsen. Hij moest maar eens voor het wiel komen of echt schrikken van een plotse knal ofzo.

Wat beteft die 2 oudjes, die rijd ik niet meer. De haf zijn gebit is ontzettend scheef waarvoor ik gevraagd heb of hun da er eigenlijk wel eens naar kijkt. Heb dan maar voorgesteld de da er eens naar te laten kijken aangezien deze dat nog nooit gedaan had.
Ik weet over paarden echt zeer veel, maar soms kan ik dat in een geschreven tekst gewoon niet aantonen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:40

MaricoGraphy schreef:
Mijn vriendin die me dit heeft gezegd heeft al 15 jaar ervaring met paarden. En al 3 à 4 jaar haar eigen paard. Die ze ook zelf ingereden heeft toen die 3 was.
Maar ik lees ook de CAP en daarin stond een artikel ’’Vrijspringen zo doe je dat’’ die fokker Vromboutshoeve laat jaarlingen ook vrijspringen en longeren omdat de paarden meedoen aan wedstrijden vrijspringen. Fokkers weten toch ook wat kan en niet kan?? Of althans daar ging ik van uit.

Meid, alle mensen die in dit topic hebben gereageerd hebben bij elkaar wel 200 jaar ervaring met paarden en die zijn het ook allemaal unaniem eens; Nog niet doen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:42

Dat er een fokker is die dit doet lijkt me nog geen reden om het ook te doen, en met een beetje gezond verstand kun je zelf ook wel bedenken dat 1,5 jaar echt nog te jong is?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:43

Fokkers doen ook niet altijd fijne dingen... Bij ons op stal fokken ze ook springpaarden, en die laten ze echt niet vrijspringen op die leeftijd, gebeurt pas een stuk later.

Wandelen met een touwhalster kan geen kwaad, maar niet mee vastzetten natuurlijk. Geniet rustig van je paardje, dan heb je des te langer plezier van hem :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:43

Dat vrijspringen was ook maaf 1x over 20 cm. Kon er gemakkelijk overheen stappen als die wou.
Daarnaast vond ik longeren ook te vroeg. Want longeren is een volte maar stappen in de wei aan een lange lijn is toch hetzelfde als ermee gaan wandelen? Alleen met wat meer afstand tussen jou en het paard?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:44

Sorry hoor.. Al 15 jaar? Ik heb ook PAS 15 jaar ervaring met paarden. En geloof me, 15 jaar is NIKS, echt niks. Zeer veel is niet alles, en in jou geval blijkbaar zeer zeker niet genoeg, anders zou je je niet in je hoofd halen een jaarling van 19 maanden te gaan longeren. Het is namelijk werkelijk waar, in heel zijn uiterlijk nog een veulen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:44

MaricoGraphy schreef:
Dat vrijspringen was ook maaf 1x over 20 cm. Kon er gemakkelijk overheen stappen als die wou.
Daarnaast vond ik longeren ook te vroeg. Want longeren is een volte maar stappen in de wei aan een lange lijn is toch hetzelfde als ermee gaan wandelen? Alleen met wat meer afstand tussen jou en het paard?

Niet echt, je moet ook denken aan de mentale belasting, werken. Een jonkie kan mentaal ook nog niet zo veel aan als een ouder paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:46

LiesbethDW schreef:
Fokkers doen ook niet altijd fijne dingen... Bij ons op stal fokken ze ook springpaarden, en die laten ze echt niet vrijspringen op die leeftijd, gebeurt pas een stuk later.

Wandelen met een touwhalster kan geen kwaad, maar niet mee vastzetten natuurlijk. Geniet rustig van je paardje, dan heb je des te langer plezier van hem :)

Vastzetten doe ik niet hoor alleen bij het poetsen maar met het weidehalster. Al helemaal niet bij het wandelen.
Na het wandelen gaat de weidehalster gewoon terug aan.

Daarnaast mag wandelen volgens sommige reacties eigenlijk ook niet. Of althans dat is wat ik eruit opmaak.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-02-15 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:46

Sunrise19 schreef:
_-:( dat is het enige dat ik te zeggen heb...

Koop een volwassen paard..

Zelfde gedachte.

waarom kocht je dan een jong dier? als je er direct teveel van wilt vragen en ermee aan de slag wilt.

Had dan een volwassen dier gekocht...........

19 maanden is piepjong.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:47

MaricoGraphy schreef:

Het is daarom ook goed dat je hier vragen stelt of je het wel of niet moet doen. Hier op dit forum zitten heel veel mensen met vooral stuk voor stuk veel ervaring. Dat een fokker iets doet betekend niet dat het goed is. Recent was hier nog een topic over een veearts die een hoefbevangen paard heeft verkocht aan een bokker. Dat iemand een fokker, veearts etc is betekend niet dat ze heilig zijn.

Je paardje is nog erg jong en je moet zowel aan het fysieke als het mentale denken wanneer je iets wil gaan ondernemen met zo'n puppy. Vooral pas na een maand in jouw bezit. Laat hem even rustig wennen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:48

Pearlx schreef:
MaricoGraphy schreef:

Meid, alle mensen die in dit topic hebben gereageerd hebben bij elkaar wel 200 jaar ervaring met paarden en die zijn het ook allemaal unaniem eens; Nog niet doen.

:') Dat 1 persoon iets doet betekend niet dat het goed is. Ik denk dat er idd heel wat jaartjes meer ervaring in dit topic zitten. Ik denk dat er een hoop mensen tussen de reacties zitten die wel 30 jaar + ervaring met paarden hebben. (bijvoorbeeld ik zelf zit al tegen de 20 jaar ervaring aan en heb 3 paarden ingereden en heb mijn paard al vanaf veulen, ik weet zeker dat er hier mensen zitten met veeeel meer ervaring!..)
Maargoed je wil het niet horen, waarom open je dan uberhaupt een topic?!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 04-02-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:49

Longeren is te belastennd voor zon jong dier, ga lekker door met vanalles leren maar niet longeren... je laat een kind
van vier ook niet iets doen wat een volgroeide volwassenen wel aan zou kunnen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:50

MaricoGraphy schreef:

Een jong dier heeft een leider nodig.. en dat is degene die voorop (of naast) loopt.. jij dus.
Als je verder weg gaat lopen heeft hij geen leider meer, en kunnen er 2 dingen gebeuren.. óf hij komt braaf naar je toe.. óf hij draait om en rent weg, met de lijn tussen zijn benen met alle gevolgen van dien.. want het zal niet het eerste jonge dier zijn wat in blinde paniek gaat als hij iets tussen zijn benen voelt bungelen..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:55

TS, niet iedereen heeft het geluk als kind al met paarden in aanraking te komen. Ik snap heel goed dat je als volwassene nu alsnog de paarden opzoekt. Bedenk wel dat hier op bokt naast de jonge onervaren relschoppers ook heel veel mensen met jaaaaren ervaring rondlopen.

Volgens mij wil je graag leren maar heb je niet de juiste mensen om je heen die dat kunnen. Manege is blijkbaar ook geen optie (vrijwel iedereen is ooit zo begonnen!) maar scheer dat niet over een kam, er zijn genoeg volwassenen die ook lessen en dat is echt geen rondje hobbelen zoals je met een 5 jarige doet. Wat houdt je tegen om alsnog te beginnen? Over 2 jaar heb jij weer een heleboel bijgeleerd en is je pup een puber waar je mee aan de slag kunt.

1 iemand geeft je het advies al wat met je pup van 1,5 jaar te gaan klooien. Feit dat je hier een topic over opent geeft al aan dat je voelt dat er iets niet klopt, toch? ;)

Je bent erg blij om te beginnen, heel begrijpelijk. Maar paardrijden is geduld hebben. Geduld vanwege leeftijd, het wachten op een zadel, het opbouwen van training, blessures.. Wat betreft jong longeren en vrijspringen. Dit zijn typisch dingen die je terug ziet bij bijvoorbeeld dekhengsten. Die moeten vroeg presteren en daar is training voor nodig. Het zijn topsporters, dat kun je niet vergelijken met het voor je hobby/passie hebben van een paard die de komende 30 jaar jouw maatje is. Daar moet je zuinig op zijn.

Er zijn vast ervaren bokkers in jouw omgeving die je kunnen helpen of waar jij misschien eens een dagje mag meedraaien. Mensen die je in het echt ziet en waar je 100 vragen aan kan stellen. Wie weet, misschien kun je een dag/ochtend per week meehelpen op een stal of manege. Er zitten zo veel ervaren mensen op dit forum, pak je voordeel!
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 04-02-15 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:55

MaricoGraphy schreef:
Ik weet over paarden echt zeer veel, maar soms kan ik dat in een geschreven tekst gewoon niet aantonen.

Zeer veel??? Lijkt me ontzettend onwaarschijnlijk. Niet aantonen? Je hebt al lang aangetoont dat je geen bal verstand heb....

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:57

Zou je een kind van acht ook aan het werk zetten? In de zin van een baan? Ohnee wacht, dat is wel strafbaar..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:06

Je zegt dat je qua paarden zeer veel weet.
Daar geloof ik niets van!

Maak van AL 15 jaar maar PAS 15jaar.
Ik rij ook al 15 jaar paard en heb PAS 7 jaar eigen paarden en ik leer iedere dag nog steeds!

Waarom gebruik je voor je uk een touwhalster? Weet je waarvoor een touwhalster gebruikt wordt?

Ik heb een minishetlander gekocht van een half jaar. En een mini van 1.5 jaar.
Die van anderhalf jaar ben ik pas na een jaar aan de longeerlijn gaan pakken, dus toen die 2.5 was. En ook dat vond ik nog erg jong, maar ik merkte zelf dat die meer uitdaging wou.
Die van een half jaar heeft nog nooit aan de longe gelopen.

Ik ging altijd lekker met ze wandelen en poetsen en tutten.

En ik hoop zo voor jouw pony dat je zeker wacht tot die MINIMAAL 3.5 is voordat je hem gaat inrijden, mocht je echt niet langer kunnen wachten, want 4 is veel beter voor je paard om pas beleerd te worden.

En ook hoop ik voor je paardje dat die lekker puppy mag zijn voor Nog minimaal een jaar en bij andere paarden in de wei mag staan.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:07

Cinderella schreef:
Zou je een kind van acht ook aan het werk zetten? In de zin van een baan? Ohnee wacht, dat is wel strafbaar..

Dan wordt er gesproken van kinderarbeid.. Jammer genoeg bestaat er in de dierenwereld geen punt als dierenarbeid.
Een dier is bereid voor je Door het vuur te gaan, mits je elkaar respecteert.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:09

Clau1981 schreef:
MaricoGraphy schreef:

Zeer veel??? Lijkt me ontzettend onwaarschijnlijk. Niet aantonen? Je hebt al lang aangetoont dat je geen bal verstand heb....

Hoeft dat nou? Dat is TS alleen maar afbreken i.p.v. haar te helpen. Wie geeft nu graag toe dat hij/zij heel weinig kent van paardrijden? Zijn er weinig, toch? Het is eigen aan mensen om snel te roepen dat hij/zij al veel ervaring heeft met paarden, er alles van kent. En het 'grappige' is dat we dat vooral riepen als we tieners/twintigers waren, maar pas veel later beseffen dat hetgeen we toen kenden of aan ervaring hadden, echt niet veel voorstelde :-).

Enfin, misschien is het nuttiger als we haar wat interessante boeken of andere leerstof kunnen aanreiken? Zodat ze haar kennis nog kan vergroten en die kan funderen op wetenschappelijk bewezen zaken en onderzoeken, en niet moet voortgaan op het advies van één of enkele personen uit haar omgeving?

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:11

Niemand houd je tegen om je veulen te longeren.
Ik bedoel het is ons paard niet.
Je hebt er veel meer baat bij later als je hem nog even lekker baby laat zijn opgroeien.
Wen aan elkaar en probeer een band op te bouwen.
Wandelen is meer dan genoeg! poets hem etc, ga desnoods wat 'schriktraining' doen aan de hand.
Laat hem over een zijltje lopen daar heb je veel meer baat bij later!

Als je nu begint met longeren is hij waarschijnlijk al afgeschreven als je daadwerkelijk er mee mag beginnen.