Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lady62 schreef:Natuurlijk kan het maar of het verstandig is ik vind van niet.
Een paard staat niet voor niets bekend als onberekenbaar daarom gebeuren er zo veel ongelukken.
Op eigen terrein moet je zelf weten wat je doet maar op een vreemd terrein moet je ook rekening houden met andere mensen.
En over die film met loslopende paarden in een groep natuurlijk volgen de andere paarden maar je zult er maar lopen met je kinderwagen uitwijken kan ook niet.
Ik vind het onverantwoord en dat zal je verzekering ook vinden als er iets gebeurd.
En regels waar je je aan moet houden zijn er iedere dag en voor iedereen ook rekening houden met.
En natuurlijk is er ook nog zoiets als gezond verstand je moet een dier ten alle tijden onder controle hebben buiten en dat is ook om het dier tegen zichzelf en anderen te beschermen zij kunnen niet denken dat moeten wij voor ze doen.
Bernoe schreef:Ik vind het wel degelijk relevant want zo is de praktijk. Maargoed daarin verschillen we dus duidelijk van mening.
denisesilver schreef:Dat zijn nogal vooroordelen ikke, ik rijd dressuur en ik aanbid Anky echt niet als een of andere godheid en een deel van bokt doet dat ook niet. Daarbij zegt het gros hier dat het zou kunnen zonder afleiding en met een getrainde begeleider en een getraind paard. Ik ken daarbij genoeg uitstekende jury's, waarvan een toch wel zo is "hij kan nog zo goed de proef lopen, als het een en al spanning is krijg je echt lagere punten"
Je scheert zo iedereen over een kam.
ikke schreef:denisesilver schreef:Dat zijn nogal vooroordelen ikke, ik rijd dressuur en ik aanbid Anky echt niet als een of andere godheid en een deel van bokt doet dat ook niet. Daarbij zegt het gros hier dat het zou kunnen zonder afleiding en met een getrainde begeleider en een getraind paard. Ik ken daarbij genoeg uitstekende jury's, waarvan een toch wel zo is "hij kan nog zo goed de proef lopen, als het een en al spanning is krijg je echt lagere punten"
Je scheert zo iedereen over een kam.
Wie de schoen past, trekt hem aan.......
Ik trek een algemene conclusie uit wat hier geschreven wordt.
maysancho schreef:Ik vind het ook belachelijk. Hoe goed je band ook is het blijven inderdaad vluchtdieren.
Hier in het dorp ook een meisje die met haar pony,dan wel met halster en touw, galloperend over de weg gaat. In het donker!! Hoe gek ben je... Plus vaak genoeg mensen met neckrope door het bos. Het kan gewoon niet altijd goed gaan, lijkt mij dan.
cp112 schreef:En de vergelijking waarom je hond wek los mag lopen en je paard niet vind ik zo achterlijk... Ben je nou zelf echt zo dom dat je dit verschil niet snapt?
Paard als vluchtdier, 20-40 kilo of 750 kilo op je motorkap? Dikke kans dat bij het 2e de bestuurder het ook niet na kan vertellen.
Hoe achterlijk ben je om die vergelijking te maken, sorry. Maar dan ben je je eigen daden aan het probereb goed te praten. Zonder beste onderbouwing. Wat alleen maar bijdraagt waarom het dus de groorste onzin is.
Er zal een klein kind lopen zeg...
Imo heb je ze echt niet alle 24 in een kratje als je zo bezig bent en bovenstaande blijkbaar je denkwijze is.
Amandavd schreef:Olivia, lees bovenstaande post eens en dan zie je dat wat je zegt kant noch wal raakt. Een hond met een paard vergelijken? Serieus?
En het is altijd gevaarlijk, ook met kennis en kunde.
ikke schreef:cp112 schreef:En de vergelijking waarom je hond wek los mag lopen en je paard niet vind ik zo achterlijk... Ben je nou zelf echt zo dom dat je dit verschil niet snapt?
Paard als vluchtdier, 20-40 kilo of 750 kilo op je motorkap? Dikke kans dat bij het 2e de bestuurder het ook niet na kan vertellen.
Hoe achterlijk ben je om die vergelijking te maken, sorry. Maar dan ben je je eigen daden aan het probereb goed te praten. Zonder beste onderbouwing. Wat alleen maar bijdraagt waarom het dus de groorste onzin is.
Imo heb je ze echt niet alle 24 in een kratje als je zo bezig bent en bovenstaande blijkbaar je denkwijze is.
Oh, dus omdat ik de kritische vragen stel waar jij geen antwoord op kunt geven ben ik opeens de onverantwoordelijke persoon? Apart.....
Blijkbaar heeft men hier geen enkel beeld bij leerprincipes van dieren en hoe je dat in je eigen nut, voordeel en veiligheid in kunt zetten.
En dan; waar schrijf ik dat ik het zelf doe? Enkel omdat ik persoonlijk mensen ken die hun paarden wel zodanig hebben opgeleid dat het kan en ik daar dus niks van zeg, ben ik opeens dom bezig?
Omdat ik de vervelende vragen stel, doe ik die dingen ook en wil ik dat verdedigd zien? Bijzondere redenering........Amandavd schreef:Olivia, lees bovenstaande post eens en dan zie je dat wat je zegt kant noch wal raakt. Een hond met een paard vergelijken? Serieus?
En het is altijd gevaarlijk, ook met kennis en kunde.
Dan moet je niet aan paarden beginnen. Denk je nu echt dat jij iets in te brengen hebt als je erop zit en paard gaat er in blinde paniek vandoor?
Hey, als wij een snelweg overstaken over een viadukt, stapten wij altijd af. Als ie wil springen, doet ie dat maar alleen..........
Ptje007 schreef:Ik vind t ook onzin... Het is wss om te 'bewijzen' dat een zo'n goede band hebben met hun paard. Terwijl als je echt naar een goede band streeft, je dat enkel aan je paard en jezelf moet bewijzen.
Ik denk ook dat het zeer gevaarlijk is, honden die loslopen dat is verboden (in bepaalde gebieden) en daar klaagt iedereen ook over terwijl het baasje zegt dat 'hij nog nooit iets stouts heeft gedaan'.
En dan zou een vluchtdier van 600kg wél los mogen lopen??
Als er iets gebeurt zal de verzekering daar wss heel moeilijk over doen trouwens, als ze al moeilijk doen over bitloos rijden enzo...
Wie weet is het niet eens legaal, zo op paden die niet privé zijn je dier los laten lopen. Bij honden mag het immers ook niet. Als je de Wild Bunch na wil doen doe t dan lekker in je eigen wei
Bravura schreef:Kijk eens naar het zorgplicht artikel (wat nog van kracht moet worden) in de Wet Dieren, art 1.4 lid 2, daar kan dit los laten open van paarden ook onder vallen....het is een misdrijf; http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/H ... 13-11-2014
Verder kan artikel 5 van de Wegenverkeerswetgeving van kracht zijn; http://www.wetboek-online.nl/wet/Wegenv ... l%205.html
En de aansprakelijkheid genoemd in het Burgerlijk Wetboek; http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 06-11-2014
cp112 schreef:En de vergelijking waarom je hond wek los mag lopen en je paard niet vind ik zo achterlijk... Ben je nou zelf echt zo dom dat je dit verschil niet snapt?
ikke schreef:Bravura schreef:Kijk eens naar het zorgplicht artikel (wat nog van kracht moet worden) in de Wet Dieren, art 1.4 lid 2, daar kan dit los laten open van paarden ook onder vallen....het is een misdrijf; http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/H ... 13-11-2014
Verder kan artikel 5 van de Wegenverkeerswetgeving van kracht zijn; http://www.wetboek-online.nl/wet/Wegenv ... l%205.html
En de aansprakelijkheid genoemd in het Burgerlijk Wetboek; http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 06-11-2014
Maar er staat nergens HOE je dat moet doen!!!
Het is JOUW (lees: de begeleider van het dier) verantwoording dat het dier geen gevaarlijke situaties of schade veroorzaakt. HOE je dat doet laat de wetgever aan jouw inzicht en verantwoording over!!!
Denk je nou echt dat, puur fysiek gezien, jij ook maar iets in te brengen hebt op het moment dat een paard besluit de kuierlatten te nemen? Joh, dan moet je gaan wandelen met je paard aan de stalen lierkabel van je dikke 4x4 geknoopt middels een stalen halster en dan nog geef ik je geen garanties........
vencedor schreef:pignon ook zat filmpjes over te vinden dat het mis gaat hoor! Dat je zo rond wil rijden is een, maar je brengt ANDEREN er door in gevaar. m.a.w. heel de wereld moet zich aanpassen omdat jij graag zo los wil crossen met gevolgen van dien.
Als jouw losse paard niet reageert op honden aan zijn hakken of een crossmotor naast zich dan is hij gewoon braindead.