Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jillsil schreef:@randalinpony ik kijk regelmatig naar onze paarden in het land, uren zelfs aangezien we vanaf ons tuinset zo op het land kijken. Maar ik heb ze nog nooit op een blok zien staan met een been naar voren. En ja, er liggen wel degelijk houtblokken waar ze op kunnen staan.
Het gaat mij niet zozeer om het feit of de ene tak van sport beter is als de andere. Het gaat mij erom dat sommige mensen doen alsof vrijheidsdressuur iets geweldigs is maar in sommige gevallen vindt het paard het gewoon niet leuk of heeft de eigenaar/verzorger er het geduld niet voor en komt die tact van sport in een verkeerd daglicht. Waar ik nu getuige van ben geweest.
Mensen uit de Traditionele ruitersport die dat niet begrepen (bruggen te ver)lijkt mij niet juist geformuleerd . Ik denk dat geen enkele tact het juiste is. Sommige paarden zullen denken ga jij lekker weg met je domme kunstjes en je buigen +strekken waar een ander paard zal genieten van de aandacht. Maar VD en bitloos rijden is niet altijd de beste oplossing. Maar dat er combinaties zijn waar het wel werkt en goed gaat heb ik inmiddels gezien. Super leuke foto's @neenavdw
xSlvna schreef:Wat VisibreTeam zegt heb ik dus wel bij mijn (jong en nieuwsgierig) paard. "Hee, eerst kreeg ik een snoepje als ik been gaf, nu niet. Doe ik het niet hoog genoeg? En nu dan? Nog niet?"
Dan heb ik opeens een uitslover voor me staan. Maar mijn pony is gewoon niet nieuwsgierig.
Citaat:Wat je ook zult zeggen, een paard een appel onder zijn buik houden en met zijn hoofd naar beneden trekken waarbij een paard zicht extreem verzet omdat hij dit niet kan of wil of misschien zelfs pijn heeft is niet normaal
Citaat:Wat ik met die topic wil zeggen is dat sommige mensen net doen of vrijheidsdressuur (want zo noemen de meeste het en geen tricktraining) het allerbeste is wat een paard kan overkomen. Dat de paarden alles op vrijwillige en natuurlijk basis doen en er geen dwang aan te pas komt.
Borisje schreef:Je beeld van afgelopen zaterdag is inderdaad niet het goede voorbeeld van vrijheidsdressuur.
Om je nog even extra te overtuigen:
[ Video ]
Dit ben ik overigens zelf
[ Video ]
Honza Blaha *is overigens meer Parelli NH*
[ Video ]
*geen vrijheidsdressuur maar wel een beeld van een paard wat de vrijheid heeft om te kiezen*
[ Video ]
Frederic Pignon, op Horse Event
[ Video ]
Clémence Faivre
Op al deze filmpjes zie ik paarden die graag hun best doen voor hun eigenaar, mee willen werken en zoeken naar manieren om beloningen te krijgen. Zeker op het filmpje van Frederic zie ik vrolijke, blije, energieke paarden die de grootste lol hebben.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het meeste geniet van Frederic en zijn paarden, omdat hij de paarden ook initiatief laat nemen en het niet erg vind als ze even niet 'luisteren', zolang ze maar plezier hebben.
randalinpony schreef:xSlvna schreef:Wat VisibreTeam zegt heb ik dus wel bij mijn (jong en nieuwsgierig) paard. "Hee, eerst kreeg ik een snoepje als ik been gaf, nu niet. Doe ik het niet hoog genoeg? En nu dan? Nog niet?"
Dan heb ik opeens een uitslover voor me staan. Maar mijn pony is gewoon niet nieuwsgierig.
Misschien is jouw pony wel te oud voor zulke zaken. En misschien is ze gewoon niet het type ervoor. Wij hebben ook zon pony, superlief voor kinderen, heel fel in het tuig maar die gaat echt niet voor haar lol zich in bochten wringen voor een hapje.
Jillsil schreef:@randalinpony ik kijk regelmatig naar onze paarden in het land, uren zelfs aangezien we vanaf ons tuinset zo op het land kijken. Maar ik heb ze nog nooit op een blok zien staan met een been naar voren. En ja, er liggen wel degelijk houtblokken waar ze op kunnen staan.
Fiffill schreef:Niks wat je doet met paarden is vrijheid.