Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:14

Misschien kun je beginnen aan clicker training hier leer je een mooie basis aan die je bij veel dingen kan helpen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:28

:roll:

TS, even om terug te komen op de reactie die je eerder op mij gaf. Je hebt, als je het goed wil doen, twee opties
- Les nemen met je eigen (verzorg) paard
- Een sessie volgen met een ander paard dat al grondwerk kent.
Zou je leren rijden op een onbeleerd paard? Nee toch? Tenzij je echt heel goede instructie hebt. De meeste mensen leren rijden op een beleerd, ervaren paard en gaan daarna pas een eigen paard beleren.

Bedenk je dat grondwerk net zo goed iets is waar je intensief mee bezig moet zijn, net als het trainen naar een bepaald dressuur of springniveau als je echt iets moois en goeds wil bereiken. Niet iets wat je even ernaast doet. Het is paardentaal leren spreken en een manier van omgaan met je paard, die niet stopt als je de bak verlaat.

Ik ben bezig met een theorieboekje NH voor mijn kamp van de zomer. Ik kan het je wel sturen als je wil? :) het is wel een beetje gericht op meiden van 12-15 jaar, weet niet hoe oud je zelf bent?

PrimaDonna_

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:01

@Cassidy: Ik waardeer het dat je zoveel informatie geeft, maar je gaat op sommige dingen wel heel diep in en ik snap de meeste dingen niet eens waar je het over hebt. Ik wil nu gewoon de beginselen weten van het grondwerk en je hebt het over woorden waar ik niks van snap..

@Izabelle: Dat zie je meer in de vrijheidsdressuur toch?

@Magrathea: Ik hoef er toch niet persee les in de nemen? Ken genoeg mensen die er zelf mee aan de slag zijn gegaan en hun paarden goed onder controle hebben. De eigenaresse van de pony en ik willen het er gewoon bij doen naast het rijden, of wij er echt intensief mee aan de slag gaan weten wij nog niet.
Ik ben 22 jaar, kan je dat digitaal sturen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:28

Wat zijn de woorden die je niet snapt? Sensibiliseren is gevoelig maken. Desensibiliseren is ongevoelig maken. Een paard dat je bijv. gaat inrijden moet ongevoelig gemaakt worden voor bijv de druk van het zadel, en hij dient te accepteren dat er een ruitergewicht op zijn rug komt. Maar wilt ook dat hij gehoor geeft aan druk van het been, of aan een teugelhulp. Daar ga je hem gevoelig voor maken.

En hetzelfde geldt voor grondwerk. Gevoelig maken voor bepaalde dingen en aanwijzingen, ongevoelig maken voor andere dingen.

Gevoelig maken en ongevoelig maken gaat hand in hand, en moet in gelijke doses. Maak je een paard te gevoelig, gaat hij flippen bij alles wat hij tegenkomt. Maak je hem te ongevoelig, dan gaat hij niet reageren op je hulp.

Dus voordat je aan grondwerk toekomt, zul je een paard dienen te leren reageren op bepaalde dingen, en andere dingen te ignoreren. Dat op zich is al een kunst apart, omdat jij bij het ongevoelig maken, tegen dingen aan kunt lopen waar een paard van kan schrikken. Stop je op het verkeerde moment met wat je doet, dan bereik je het tegendeel wat je op dat moment wilt. Je maakt hem namelijk gevoelig.

Om te weten wat je doet, wanneer je kunt stoppen en wanneer je door moet gaan met wat je aan het doen bent, dien je een paard te kunnen lezen, en genoeg lef te hebben om door te gaan, ook als de reacties heftig worden.

Een samenvatting van een opleidingstraject, grondwerk met basis Clinton Anderson. Goed luisteren wat hij zegt. Kun je veel informatie uit halen.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwry ... BF39653635

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFhxts

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

http://www.youtube.com/watch?v=_Jvz-340rOA

Maar als je denkt dat er een simpel antwoord is op je vraag, hoe begin ik met grondwerk, dan moet ik je teleurstellen. Je gaat namelijk te maken krijgen met paardengedrag en paardenpsychologie, en dat kan best complex worden. Ik ga er van uit dat je daarbij ook wilt weten naar het "waarom" en niet alleen het "hoe". Of ik moet me in je vergissen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:03

PrimaDonna_ schreef:
@Magrathea: Ik hoef er toch niet persee les in de nemen? Ken genoeg mensen die er zelf mee aan de slag zijn gegaan en hun paarden goed onder controle hebben. De eigenaresse van de pony en ik willen het er gewoon bij doen naast het rijden, of wij er echt intensief mee aan de slag gaan weten wij nog niet.
Ik ben 22 jaar, kan je dat digitaal sturen?

Maar ik denk niet dat die het gewoon ergens op internet hebben gelezen ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet bekritiseren ofzo, maar als je er zelf (nog) niet echt verstand van hebt kun je toch ook niet stellen of het grondwerk bij hen goed gaat of niet?
Het is wel nog niet af, maar als je me een PB stuurt dan krijg je het volgende week (dan hoop ik het dus wel af te hebben).

Wbt "gewoon erbij", het is niet heel moeilijk allemaal MAAR het is wel een manier van consequent omgaan met je paard. En dat stopt dus niet na je freestyle-sessie. Ik heb op de eerste dag van het kamp een grondwerkles met wandelen: stil doen staan, ruimte vragen en achteruit laten gaan. Na de les gaan de paarden weer op het land en dan laten ze die paarden soms weer heel dicht op hen lopen... "De les is toch al gedaan?" :+ Nee, het idee is juist dat je leert om om te gaan met je paard, altijd, overal, op een manier waardoor jij leiderschap uitstraalt en waardoor je paard meer respect voor jou zal krijgen.

Er zijn ook dingen die minder te maken hebben met wat je doet in het dagelijks leven (cirkels, los grondwerk etc) maar ook dat zijn manieren om de band met je paard te verbeteren en meer respect voor elkaar te krijgen. Dus het is maar net hoe veel je wilt doen. Ik kan je wel garanderen dat alles van pas komt. Los grondwerk als je paard is ontsnapt of hij niet naar je toe wil komen in de wei, cirkels als gehoorzaamheidstraining wat van pas komt bij het longeren... Longeren is trouwens ook grondwerk :D doe je dat al? Als je dat moeilijk vindt is het ook goed om daar een beetje les in te nemen, je kunt namelijk onbewust signalen voor versnellen of vertragen afgeven en daarmee je paard verwarren.

Weer een heel verhaal, maar ik wens je in elk geval veel succes. Krijg ik een PB van je? :)

Trouwens, Cassidy, ik zei al iets met een pannekoek eerder in dit topic. Jouw voorbeeld van de appeltaart is precies hetzelfde. Jij maakt je appeltaart waarschijnlijk heel anders dan ik, en mijn moeder maakt hem weer anders. Ze zijn beiden heel lekker maar mijn moeder en ik moeten niet beginnen over welke de beste is, dan krijgen we ruzie namelijk en we komen er toch nooit uit :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:02

Even een stapje terug dan Magrathea. Je hebt nog nooit een pannekoek of een appeltaart gebakken en wilt dit voor de eerste keer gaan doen. Je weet zelf nog nieteens dat je een koekenpan en een fornuis, of bij het bakken van de appeltaart een springvorm en een oven nodig hebt. Laat staan de ingredienten en de verhoudingen daarvan. Wat ga je dan doen? Ik weet wat ik zou doen. Ik vraag advies, en een recept. En daar ga ik me aan houden. De eerste keer dan. En wat daarop volgt dat weet ik niet. Ik kan namelijk beslissen dat ik het daarna toch anders ga doen. Omdat die appeltaart niet lekker was, of te bewerkelijk. Of ik bak hem helemaal niet meer. Maar de eerste keer hou ik me aan dat recept. En ga niet een recept van persoon A, B en C door elkaar heen gebruiken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:40

En wat nou als A, B en C samen een nieuw recept vormen? Zolang het maar resultaat boekt. Er is simpelweg niet 1 juiste manier. Net zoals meerdere wegen naar Rome leiden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:43

sylva schreef:
En wat nou als A, B en C samen een nieuw recept vormen? Zolang het maar resultaat boekt. Er is simpelweg niet 1 juiste manier. Net zoals meerdere wegen naar Rome leiden

Maar jij kan dat blijkbaar goed bepalen. Niet iedereen die net begint kan dat. Je zult het toch wel met me eens zijn dat lukraak iets doen ook hele nare situaties kan opleveren? Dus waarom niet aan een beginner aanraden om zich in een methode te verdiepen voor de basis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:47

sylva schreef:

Probleem is dat een paard geen recept is dat je kunt overdoen als het mislukt. Het is geen computer waar je de harde schijf van kunt resetten als dingen mislukken of je juist het tegendeel gaat bereiken van wat jij wilt.

Als je met een paard bezig gaat, dan volg een recept. En ga geen eigen mix maken, als je geen ervaring hebt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:52

Maar je gaat wel kijken naar wat het beste bij jou past (in eerste instantie). En dat hoeft geen Parelli te zijn :D

Verder loopt de gemiddelde haflinger niet direct trauma's op als je een keer de fout in gaat. Daar leer je alleen maar van: okee, blijkbaar werkt dit niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:54

Het maakt je zoektocht onnodig lang, en ook een Haflinger kan gevaarlijk worden als hij niet onder appel staat. Het is niet alleen dat ik me zorgen maak om het paard, maar ook om de persoon op de grond/in het zadel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:56

Als je geschoold genoeg bent om te weten wat voor een effect jouw handelen op een paard kan hebben is het niet erg om eens in de keuken van een ander te kijken en daar e.e.a. van over te nemen. Ik mag ook graag naar Anderson kijken al beoefen ik Parelli.

Maar ik vind het niet correct om dat aan te raden aan iemand die begint. "Doe maar gewoon wat je leuk lijkt, maakt niet uit wat.." Als je gaat paardrijden wil je dat toch ook op een correcte manier leren? En nee het hoeft helemaal geen Parelli te zijn, maar kies er een die bij je past en waar je je goed bij voelt en laat dat je basis zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:42

Ik betrok het eerder op mezelf. Gezien Cassidy haar opmerking naar mij gericht was. TS raad ik dat nogmaals dus niet perse aan. Ik had les nemen al aangeraden. Ik ben het ermee eens dat TS een methode kiest die bij haar past en gaandeweg vind je je weg daarin met dingen die je geschikt vindt. Ik ben het er niet mee eens dat dat perse Parelli moet zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:43

Jessix schreef:
Als je geschoold genoeg bent om te weten wat voor een effect jouw handelen op een paard kan hebben is het niet erg om eens in de keuken van een ander te kijken en daar e.e.a. van over te nemen. Ik mag ook graag naar Anderson kijken al beoefen ik Parelli.

Maar ik vind het niet correct om dat aan te raden aan iemand die begint. "Doe maar gewoon wat je leuk lijkt, maakt niet uit wat.." Als je gaat paardrijden wil je dat toch ook op een correcte manier leren? En nee het hoeft helemaal geen Parelli te zijn, maar kies er een die bij je past en waar je je goed bij voelt en laat dat je basis zijn.

Je doet toch wat je leuk lijkt, en daar neem je les in :) Dát raad ik TS aan. Net zoals iemand die net begint met paarden misschien een lesje mennen pakt, western, Engels en daarna besluit wat-ie het leukst vindt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:45

Cassidy is helemaal van Parelli en zal daarom ook denk ik niks anders als tip geven.
Heb al eerder genoemd dat ik mij nu het meeste in Emiel Voest kan vinden en mij hier wat meer in wil gaan verdiepen ;)
Ik ga er eerst zelf mee beginnen, samen met de eigenaresse van de pony. Merk ik dat ik er gewoon niet uit kom kan ik altijd een cursus volgen.

Verder houdt ik dit topic gewoon open voor andere en ervaren mensen die hun tips en ervaringen kunnen delen!
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 23-02-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:46

Het advies om voor Parelli te gaan was voor TS. Ben je verder in een traject en denk je dat Parelli een gepasseerd station is (en daar zou je je nog in kunnen vergissen) by all means, maak je eigen mix.
Maar nogmaals, voor de TS zou ik adviseren om een programma te volgen, met begeleiding. Ze hoeft geen les, dan haal het van DVD. Wil je een duidelijk stappenplan, ik blijf erbij, kies voor Parelli. Ga je per definitie tegen mijn advies in, dan kies wat anders. Niet alles is even toegankelijk, en sommige stromingen zijn een doodlopende weg. Maar uiteindelijk zul je dat zelf moeten ervaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:48

PrimaDonna_ schreef:
Cassidy is helemaal van Parelli en zal daarom ook denk ik niks anders als tip geven.
Heb al eerder genoemd dat ik mij nu het meeste in Emiel Voest kan vinden en mij hier wat meer in wil gaan verdiepen ;)
Ik ga er eerst zelf mee beginnen, samen met de eigenaresse van de pony. Merk ik dat ik er gewoon niet uit kom kan ik altijd een cursus volgen.

Verder houdt ik dit topic gewoon open voor andere en ervaren mensen die hun tips en ervaringen kunnen delen!

Als jij je vindt in Voest, dan ga voor Voest. Ik ben tegenwoordig van Clinton Anderson, maar Parelli is een goede tweede. Voest heeft bij Parelli lopen shoppen, dus als je taalproblemen hebt, ga voor Voest. Een taalprobleem kan zeer zeker een reden zijn om te gaan voor een kopie, en niet voor het origineel. Mijn zegen heb je.

Maar nog een kleine vraag of je alle filmpjes inmiddels hebt bekeken?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:23

PrimaDonna_ schreef:

Heel goed idee en veel plezier en succes gewenst. :D

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:33

-altijd dezelfde regels aanhouden, niet dat je haf eerst wel mag smeken(om eten bijv.) en de volgende dag niet.zorg er dus ook voor duidelijke afspraken/regels met de eigenaar
-als een oefening goed is gelukt meteen stoppen, want als je het nog een keer probeer en het mislukt dan moet je weer opnieuw beginnen. Bovendien als je paard merkt dat als hij het goed doet hij mag stoppen doet hij het ook beter.
-binnen drie sec. reageren (belonen etc.)
-paard/pony nooit zomaar slaan, hij doet het altijd met een reden.

MAAR VOORAL NIET OPGEVEN, OEFENEN, EN PLEZIER HEBBEN
nog veel succes en hopen niet een hechte band met je hafie +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:43

Magrathea schreef:
Jessix schreef:

Je doet toch wat je leuk lijkt, en daar neem je les in :) Dát raad ik TS aan. Net zoals iemand die net begint met paarden misschien een lesje mennen pakt, western, Engels en daarna besluit wat-ie het leukst vindt.

Nou dat is toevallig: dat raad ik TS nou ook aan... :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:44

PrimaDonna_ schreef:

Veel plezier TS, ik hoop dat je vind wat je zoekt. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:45

sylva schreef:
Ik betrok het eerder op mezelf. Gezien Cassidy haar opmerking naar mij gericht was. TS raad ik dat nogmaals dus niet perse aan. Ik had les nemen al aangeraden. Ik ben het ermee eens dat TS een methode kiest die bij haar past en gaandeweg vind je je weg daarin met dingen die je geschikt vindt. Ik ben het er niet mee eens dat dat perse Parelli moet zijn.

Ok duidelijk. :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:02

Top :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:12

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je iets vindt wat bij jou en je paard past.
Persoonlijk vind ik parelli bijvoorbeeld niet zo'n leuke en fijne methode. Dat maakt het voor mij al veel minder leuk, en dan ook meteen voor het paard. Maar er zitten wel dingen in wat ik wel fijn en goed vindt, dus die gebruik ik altijd nog gewoon.
Ik raad ook zeker aan om niet aan één methode vast te blijven houden. Elk paard moet je anders aanpakken (zowel met rijden als er naast), dus vind een weg wat jij en je paard fijn vinden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:12

Oei Cassidy, ik vind Parelli best oké, maar de manier waarop jij het propagandeert hier vind ik wel een beetje extremistisch. Wat jij ongeveer letterlijk zegt: Parelli is het beste, zelf nadenken moet je niet doen want Parelli weet het toch beter, en verder kijken of er nog andere programma's zijn dan Parelli die beter bij je passen is tijdsverspilling, want dat maakt je zoektocht onnodig lang. Ik vind dat soort uitspraken wel erg extreem en zelfs wel een beetje kwalijk, omdat je i.m.o. te allen tijden zelf moet nadenken en nooit iemand blind moet volgen.

Ik ben dus wel iemand die dingen pakt uit verschillende programma's en dat bevalt me heel goed. Wat ik wel vind is dat de conventionele programma's (en dan heb ik het over Parelli, Voest, en welke andere 'stroming' er nog is) voorbij gaan aan een heel krachtig stukje training, namelijk de positieve bekrachtiging. Clickeren dus. En dat is de reden dat ik oefeningen pak uit de verschillende programma's. Ik combineer het namelijk met het clickeren. Een voorbeeldje: bij Parelli dien je op een gegeven moment je paard het overal ongemakkelijk te maken, behalve bij een pion. Na een hele tijd je paard ongemakkelijk maken, loopt 'ie naar een pion. Voila, hij staat bij de pion! Ik vind dat dus omslachtig. Je kunt ook simpel clicken bij de pion, dan loopt 'ie er meteen naartoe. In dit specifieke voorbeeld vind ik positieve bekrachtiging dus beter en efficiënter, en ook nog eens vriendelijker naar je paard. Net zoals er situaties zijn waarin negatieve bekrachtiging (het wijken voor druk) handiger/beter is (al ken ik er daar weinig van). En er zijn nog meer, goed te onderbouwen, redenen om voor de clicker te kiezen, liefst in combinatie met negatieve bekrachtiging.

En nee, ik zal dus nooit een topster worden in Parelli, omdat ik het programma dus niet volg maar er slechts elementen uit haal, maar dat is voor mij geen graadmeter in hoe 'goed' ik ben. Niet goed in Parelli, inderdaad. Maar niet goed in 'grondwerk'/trainen? Dat is dus een ander verhaal.