paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:59

ah dat zijn dus de 5 basis grondwerk oefeningen. Hoe gaan die en dan ben ik met name benieuwd hoe oefening 1 gaat

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:08

Ik vind het gewoon weg schofterig om een oud paard van 22 zo aan het werk te zetten!
Als "trainer" bestaat er ook nog een antwoordt dat NEE heet. Omdat iemand iets aan je vraagt hoef je dat nog niet te doen. Nee het paard is te oud om dit nog van te vragen (na zo lang niet te zijn bereden) is in dit geval (mijn mening) het enige goede antwoord.
Tuurlijk kan je nog lekker wandelen en grondwerk doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:00

Nou heb alles een beetje bijgelezen (ben ook niet continu online hé).

De eigenares (50+er) is er ALTIJD bij als ik bezig ben met de paarden. Zij vind het zelfs tof dat ik er niet af val als het paard gaat bokken.
Zij vind mij zelfs op een heel vriendelijke manier omgaan. Maar ik moet van haar een zweep gebruiken voor als het paard stopt en niet verder wil wandelen.
Ik doe ook alleen maar wat de eigenaar me vraagt.

Maar ik wil jullie tips best opvolgen en rustig aan doen met het paard.
Ik ga ook niet in galop (zelfs niet aan de longe), omdat ik eerst controle wil over het paard wanneer hij in draf gaat.

Enkele positieve dingen die voorheen negatief waren.
- Komt sneller als ik hem roep.
- blijft staan als ik hem een halstertouw om de hals doe om naar de stal te begeleiden.
- blijft staan als ik hem wil opzadelen.
- wil me niet meer bijten.
- tijdens het scheren was hij ook heel braaf.
- legt zijn oren niet meer plat in de nek als ik hem wil strelen.
- ik mag hem overal aanraken (zelfs aan de oren gaat ook al beter)

Morgen ga ik weer naar de paarden en ga ik me ook bezig houden met de fjord.
Eens opzadelen en wat wandelen in de weide. Bij hem zal ik geen problemen hebben aangezien hij ontzettend braaf is en er vroeger dressuur mee gereden werd.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:12

Heeft de fjord weer goede bloedwaardes? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:18

ja die zijn weer goed :)
Weet niet wat er precies mis was, maar door de inenting is alles weer in orde.

En terwijl ik MyLord (de fjord) rijd kan Astra rusten op de andere wei ;)

Astra wil ik morgen vooral oefenen met grondwerk en een beetje wandelen in de wei.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:18

Het is jammer dat het zo moet gaan, want 2 uren in een bak rijden is echt veel te veel voor zo'n pony.
Dat doet niemand, zelfs geen mensen met dressuurpaarden.

Een half uurtje is genoeg, daarna zou je nog een half uur losjes buiten kunnen rijden (als daar de gelegenheid voor is).

TS: het paard is op leeftijd, geen robot, e ook geen doorgetrainde atleet. Take it easy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:21

Als jij straks een jaar of 70 bent ga jij dan ook ongetraind een marathon lopen? Geen wonder dat dat arme dier verzet toont, die moet wel vergaan van de spierpijn. Als iemand mij ging dwingen om twee uur lang zo met een paard om te gaan zou ik vriendelijk bedanken voor de eer en op zoek gaan naar een ander paard om te rijden. Klinkt misschien hard maar op dit moment maak je je min of meer schuldig aan dierenmishandeling.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:26

Als je een voorbeeld wil van de opbouw vor een - ook nog op leeftijd zijnd - ongetraind paard, dan kun je het via Google en paardensites overal vinden.

Ik heb geen ongetrained paard, en ook niet eentje op leeftijd (want de mijne is 9 jaar), dat maakt 't paard nog geen atleet die even 2 uur bak- buffelen aankan.... wees zuinig op wat het paard je aanbiedt, en wees de wijste, door het paard het werk in hapklare brokjes, van 20-30 minuten aan te bieden.

Ik drens met mijn Tink x Fries van 9 jaar ook niet een uur door in de bak.

Genoeg is genoeg, er zijn zoveel andere geweldig leuke dingen die je met het paard kan doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:09

pff volgens mij lezen jullie niet eens mijn nieuwe reacties.
Waarom zou ik dan moeite doen om te luisteren?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:17

MaricoGraphy schreef:

jij doet precies het zelfde

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:19

dit is eerder een negatief topic dan een positief topic, laat er een een modje bij komen!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:25

Ik wil niet negatief zijn tegenover jou, maar ik vind het gewoon een beetje raar.

Zorg voordat je erop gaat gewoon dat alles voor elkaar is, maakt het veel makkelijker.
En ga een paard niet 2 uur laten lopen.

Het gaat er toch omdat het beestje braaf is en doet wat jij wilt.
Als die dat doet laat het dan klaar zijn en rij niet verder, zo lok je alleen maar raar gedrag uit, waaronder het bokken.

Logisch nadenken is wel gewenst bij het rijden van een paard, of deze nou makkelijk is of niet.

Maar hoe je hiermee om gaat is natuurlijk aan jezelf :)

Ik zou gewoon rustig aan doen, helemaal als je er niet veel tijd voor hebt.
als die braaf is, is het een keer goed.

veel succes :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:02

_lotteeee het bokken is enkel op het begin. Van het moment hij daarmee stopt en de oren weer netjes houdt laat ik de teugels vieren en wandel ik met lange teugel in de wei.

en dan nog over mijn schoenen, er zijn meer mensen die zonder rijlaarzen rijden hoor.
En deze schoenen zijn heel stevig. Het zijn geen hakken of van die all-stars/converse.

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:16

maar het zijn geen hoge schoenen of chaps en zit er wel een goede hak onder

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:17

MaricoGraphy schreef:

Jij begint zelf een topic en vraagt om reacties. Nu krijg je dingen te horen die niet wil horen en dan moeten de mensen die reageren luisteren naar jou? Misschien moet jij eens luisteren naar de anderen. bijna 100% van de reacties benoemt dat 2 uur echt veel te lang is. Ook stappen is erg belastend voor een ongetraind paard en zeker een oudere die nog nooit zijn buik/rug anders heeft belast. Laat staan zijn mentale bealsting
Je reactie kan ook zijn: ik heb dit topic gestart omdat ik graag wil leren. Ik ga nu voortaan elke week 20 minuutjes aan het werk, stop op een goed moment en zo leren we beiden en hebben en houden er ook nog lol in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:34

komaan nou ik zie véél meer mensen rijden zonder hoge schoenen of met een hak eronder.
Wat maakt dat nou uit?

Pluisbeer, wat denk je dat in mijn nieuwe reactie staat:

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:35

Wat fijn er dingen zijn die wel steeds beter gaan!

Waarom als astra braaf is en stopt met bokken stop jij ook niet met rijden? Wat ga je daarna nog doen? rondstappen zeg je, om welke reden blijf je rondstappen?

Natuurlijk zijn er veel mensen die rijden met schoenen die niet geschikt zijn, zo zijn er ook een hoop mensen die niet netjes met dieren omgaan, dus daarom is het dan maar goed?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:39

MaricoGraphy schreef:

Goed zo :)

Over die schoenen zou ik me dan weer helemaal niet druk maken. ;)

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:46

MaricoGraphy schreef:
komaan nou ik zie véél meer mensen rijden zonder hoge schoenen of met een hak eronder.
Wat maakt dat nou uit?

ja maar dat die mensen slecht rijden betekent niet meteen dat jij dat wel mag, ik zeg ook niet dat die mensen goed rijden, en daar hoor jij dus blijkbaar bij >;)

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:49

Het is ook niet erg om op die schoenen te rijden hoor maar je hoeft je niet altijd te verdedigen je kunt ook gewoon zeggen, dat die schoenen wel fijn zijn om te gebruiken/mee te rijden, en dat je probeert de volgende keer andere laarzen aan te doen. Even goede vrienden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:00

Dat gezeur om die schoenen _-:( . Ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze bezig is met laarzen kopen. Kwalijker vind ik dat ze dat arme beest 2 uur lang traint.

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:01

kleiduiker schreef:
Dat gezeur om die schoenen _-:( . Ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze bezig is met laarzen kopen. Kwalijker vind ik dat ze dat arme beest 2 uur lang traint.

dat heeft ze ook al uitgelegd alleen dat staat al in het begin dus dan heb je het waarschijnlijk niet gevolgd, ik vind het zelf ook vreselijk ma ja

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:06

Het is al 100 x gezegd maar dan ook maar 101 keer. Je kunt dat paard echt geen 2 uur laten werken TS. Dat kan hij zonder opbouwen zowel fysiek als mentaal gewoon niet aan. Het grenst gewoon aan mishandeling. Hou dr asjeblieft mee op en begin eens met 20 minuten!

En je schoenen zijn gewoon onveilig. Paardrijlaarzen hebben niet voor niks een hak. Hoop niet voor je dat je dat op de harde manier hoeft te ondervinden als je met je voet erdoorheenschuift en vast komt te zitten. Want dan weet je wel "wat dat nou uitmaakt" ;)

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:09

het enigste wat eigenlijk erg is is dat ze twee uur rijd, ik bedoel als zij er dalijk verkeerd afvalt door haar schoenen heeft de pony gelukkig geen pijn met die twee uur rijden wel de schoenen zijn alleen voor haar eigen veilig heid doe met je zelf wat je wil alleen doe die pony geen pijn

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:15

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij een biet zal zijn met wat voor schoenen je rijdt of met of zonder cap. Al ga je er achterstevoren op zitten, maakt me ook niet uit, dat is jouw verantwoording voor jezelf. Maar ik begrijp echt met de beste wil van de wereld niet waarom je een bejaarde pony weer wilt gaan trainen. En dat zonder ook maar enige kennis van zaken, op wat theorie na. Ik zie in je profiel dat je 21 jaar bent, dan zou je op die leeftijd toch op zijn minst wel moeten begrijpen en in kunnen denken waarom je al de vorige adviezen krijgt. Je vindt het ook al vooruitgang volgens mij dat de pony niet zo lang bokt en dat je daarna aan de lange teugel kan stappen. Die pony is bejaard, dus die kan misschien niet eens meer lang bokken, zeker niet met de belasting van een ruiter op zijn rug. Het zou me niets verbazen als de pony binnen de kortste keren in de kreukels zit.