Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Re: Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:38

Vroeger fietste ik ook met mijn paard en naast de scooter kent ze ook.
Ze heeft ook naast de auto meegelopen (touw uit het raam :+ ), alleen op eigen terrein weliswaar, ging ook prima. Als we dan op een smal stukje kwamen ging ze keurig achter de auto lopen om er later weer naast te komen :D

Tegenwoordig loopt ze naast de scootmobiel mee en naast de rolstoel gaat ook prima. 1 x heb ik onderweg met de scootmobiel met een lege accu gestaan, toen heeft mijn paard mij, op mijn commando, naar huis getrokken :D

Zolang jouw paard goed is opgevoed, verkeersmak is en stemcommando's kent, is er niets aan de hand :)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:41

Haha, geweldig Judith_irene wat een braaf paard heb je.

Fijn dat het goed is gegaan TS! Zo heerlijk ontspannend saampies fietsen.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 23:12

Hier een foto van Jut en Jul samen

Afbeelding

en hier kwamen we net weer het erf op gefietst.

Afbeelding

Sorry voor de barre kwaliteit

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:20

Ik fiets heel vaak met mijn paard. Het kwam doordat de wei op een stukje van ons thuis stond en graak er niet op zonder zadel en stappen duurt zo lang... :D gewoon geprobeert paardlief had het nog nooit gedaan, maar ow! Zo braaf! ik kan zelf bepalen of ze rustig een meter achter of langs mij draaft ze is zo relaxed langs de fiets. Even mijn arm uit steken met een rustige 'hooow' en ze gaat stappen of stopt voor de baan over te gaan. Ik was erg verbaasd omdat ze buiten normaal redelijk hevig is en toch af en toe schrikt. Maar langs de fiets is ze volgens mij gewoon heel geconcentreerd en omdat er iets voor haar is helemaal niet bang. *\o/* Wel is ze 1 keer wat verschoten van een hond die plots blafte ze maakte een heel kleine sprongetje maar als je zorgt dat er zeker een meter afstand is een je koord los genoeg dat ze een 'sprongetje' kan maken zonder ze je eraf trekt ;)

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:43

mijn paard loopt ook regelmatig naast de fiets!
wij hebben alleen een buitenbak en als het zoveel regent is er niet meer in te rijden dan gaat ie naast de fiets zodat ie toch wat beweging heeft.
ik doe ook regelmatig z n pessoa tuig om zodat t ook nog echt een beetje werken is voor m!
paard is er super braaf mee en vind het ook erg leuk! hij staat wel op ijzers en wij doen enkel stap en draf naast de fiets

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 03:04

Ik moet wel nog waarschuwen voor de mede paardenmensen inbelgie....men mag hier geen paard noch hond aan leidsel meevoeren met de fiets...nu doe ik of mijn neus bloed hoor maar mag dus officieel niet -O-

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 04:56

Ik heb het een keer geprobeerd met mijn 2jarige shetje.
Aan de hand erg braaf en kent stemcommando's vrij goed.
Alles ging helemaal goed, totdat hij werd opgejaagd door een andere pony.
Eenmaal in galop was er geen houden meer aan, ik ging onderuit, pony ervandoor.
Hij had gelukkig niets, ik 2 gescheurde radiusbotjes (beide ellebogen) en nu ruim een half jaar later heb ik er nog last van.
Voor mij 1x nooit meer, hoe leuk ponylief t ook vond :')
1 voordeel..sindsdien is hij niet meer bang voor tractors, terwijl we die helemaal niet tegen zijn gekomen :+

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 11:06

Grappig dat het in België niet mag.
Weet je ook waarom niet?

Auw 2 gebroken polsen. Bha gelukkig allemaal weer goed nu.

Ik stap zo weer op dr fiets na stal voor rondje 2

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:10

Polsen? Ellebogen zitten toch echt ergens anders :P
En het is nog helemaal niet in orde helaas.

Fijn dat het goed gaat bij jullie :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:45

*43.1*. *Het* is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Staat in de wet helaas.... -O- -O- -O-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:51

LuckyLuna schreef:
Sure_lee schreef:
Ik ben ook erg benieuwd. Mij lijkt fietsen met een paard namelijk erg gevaarlijk... Wat als ie er ineens van door gaat...brr

Jha dat denk ik zelf dus ook...
zo snel sta je niet met beide benen op grond.

de persoon van wie ik de tip had heeft alleen maar goede ervaring.
vandaag dat ik graag van meer mensen wil horen wat zij denken/weten

Ik fiets al jaaaaren met de paarden, toen ik vroeger op de manege nog reed was dat heel normaal met het ophalen en wegbrengen naar het weiland. Paarden staan daar in natuurgebied en dat is al snel 20 munten fietsen. Kwestie van laten wennen bij de paarden en zelf handig worden. En geloof me, je staat snel op de grond als het moet.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat er sommige paarden zijn, waar ik niet mee fiets. Simpelweg door het karakter van de paarden soms wat onvoorspelbaar gedrag.

Mijn ene paard fiets ik hele stukken mee(rij ik niet meer en om wat afwisseling te bieden naast het werken op de grond) en dat gaat fantastisch. Mijn andere paard zou ik nooit mee gaan fietsen, die is daar totaal niet geschikt voor.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:29

Ik denk dat de agenten in België dan toch niet op de hoogte zijn :D ik wist niet dat het blijkbaar niet mag... Ik fietse gezellig met mijn paard langs de fiets, er passeert een politiewagen, ik steek vriendelijk mijn hand op en de agenten groeten gewoon vriendelijk terug! HAHAHA heb ik geluk gehad :p

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:41

yup. Hier ook fietsen met de paarden. Ze staan in de zomer nog wel eens een 10 minuten van stal op de wei. Dan is het toch wel handig! Al moet ik zeggen dat ik ook wel eens ben gevallen. Fietsen zonder paard kan al moeilijk zijn, laat staan mét. :o

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:48

Ik fiets ook heel vaak met mn draver! Hoog tempo gaat ook prima, reageert erg goed op mij en heeft nooit gekke dingen gedaan. Alleen in stap wil hij nog wel eens het gras induiken wat weer hilarische momenten oplevert haha! Maar dat is dan het enige, dit zal hij nooit in draf, rendraf of galop doen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:51

Politie weet sowieso niet veel, kwamen me laatst vertellen dat ik niet om de straat mag draven met het paard én niet op de weg mag. Hallo ik moet op de weg en ik heb gewoon de zelfde maximumsnelheid als de rest. :')

Ook met het paard in de stad en op de kermis heb ik nooit iemand gehoord, gewoon lekker fietsen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:06

Ik fietste weleens (levensgevaarlijk) met een shet , om haar eens vol gas te laten gaan op den duur op een berm naast het fiets pas. Eerste stuk langs een weg waar ze makkelijk 100 rijden en niet afremmen , dan heb je madam die constant naar beneden duikt voor gras (shet he ) . Zij schrikt niet maar ze dook wel naar beneden dus ben 1x omgetrokken maar wat correcties stem en touw hielpen. Maar met een goed afgericht paard zou het wle kunnen

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:19

Wees er asjeblieft voorzichtig mee en weet waar je aan begint. Oefen eerst op vertrouwt terrein, leer de hulpen naast de fiets. Op nummer 1 zorg ervoor dat je paard nooit sneller als een fiets gaat.. 1 keer meegemaakt en dat was flink foute boel. Paard was al flink aan t dribbelen en zich druk aan t maken enja hoor plots was meneer weg, resultaat ; ik op de grond omdat ik niet los wilde laten en hij in volle galop alleen langs de weg, op naar huis. Maaar, niet alles negatief zien want er kan altijd wat gebeuren. Ook leuke ervaringen met mijn oudere merrie van 25, die doet dit overigens super. Door het al wat ouder worden is rijden niet altijd meer een optie en fietsen een leuk alternatief :) en bovendien nog goed voor je eigen conditie :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:23

liekensancho schreef:
*43.1*. *Het* is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Staat in de wet helaas.... -O- -O- -O-

Dus een hond naast de fiets mag ook niet?
Als dat in NL ook zo is dan kunnen ze hier elke dag flink wat boetes uitschrijven.. Ik fietste zelf ook met mijn hond.
Hier zijn er vrij veel mensen die paarden of honden naast de fiets hebben

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 02:58

Het was een quote uit belgische wet, inderdaad mogen honden hier ook niet naast de fiets, ze vinden dat gevaarlijk in belgie omdat je dan breder bent, meer wegruimte nodig hebt als fietser wat moeite met passeren geparkeerde voertuigen mee brengt en blabla..... Zeer vreemd want die wielrenners die zich als egotrippers op de weg gedragen mogen ze van mij aan banden leggen....wegpiraten... }:) mijn honden gaan gewoon mee hoor en paarden ook... Doe alsof ik van niks weet en ach, idd, als jeje netjes gedraagt en het plaatje rustig oogt, waarom dan moeilijk doen toch als agent? Vooral hier op platteland ;-).