paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2822

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:21

ik volg dit ook even ..
erg jammer dat mensen ZO met paarden omgaan ..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:23

ik had trouwens niet verwacht dat er zo veel mensen zouden reageren op dit topic.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt ;)

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:27

Dit is zeker geen ongewone methode om de spieren van je paard te trainen, dit is enkel een vorm van "bijzetten" het aanspannen van de spieren van je paard. Maar dit zou eigenlijk áltijd onder toezicht moeten worden gedaan. Ik pas dit ook dagelijks toe, maar nooit langer dan drie kwartier, en ALTIJD onder toezicht, dit is een geweldige methode, ook om paarden door te rijden na het inrijden, ze maken dan kennis met hun eigen spieren, en het "nageven" doorgereden paarden, kunnen deze methode langer hebben. maar als jou paard zogezegt "loslaat" (zn hals ontspant) Moet hij hier abslouut geen last van hebben, en deze methode maakt ze lichter in jou hand, en sensibeler aan jou been. Van achter naar voor.

*D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:29

Dan ben ik toch benieuwd naar uitleg. Ik longeer mijn paard op die manier (ik neem even aan iets minder strak), maar ze zo op stal zetten begrijp ik echt het nut niet van. Leg uit!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:30

ik ben ook wel benieuwd eigenlijk..!
ik vindt drie kwartier trouwens best lang.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:30

sorry maar mij is geleerd dat je zo de rugspieren naar de klote helpt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:33

maudbruinsma schreef:
Dit is zeker geen ongewone methode om de spieren van je paard te trainen, dit is enkel een vorm van "bijzetten" het aanspannen van de spieren van je paard. Maar dit zou eigenlijk áltijd onder toezicht moeten worden gedaan. Ik pas dit ook dagelijks toe, maar nooit langer dan drie kwartier, en ALTIJD onder toezicht, dit is een geweldige methode, ook om paarden door te rijden na het inrijden, ze maken dan kennis met hun eigen spieren, en het "nageven" doorgereden paarden, kunnen deze methode langer hebben. maar als jou paard zogezegt "loslaat" (zn hals ontspant) Moet hij hier abslouut geen last van hebben, en deze methode maakt ze lichter in jou hand, en sensibeler aan jou been. Van achter naar voor.

*D

Hoe kan dat als ze stilstaan?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:34

Bij een naburig dorp zie ik ook regelmatig een paard zo staan. Erbarmelijk. Het gaat er bij mij niet in dat je op deze manier je paard goed traint, zoals sommigen hier ook beweren. De bijzet staat nl altijd op dezelfde manier. Je kunt niet reageren op spanning of ontspanning. Zo kun je dus ook geen beloning toepassing als het paard ontspant, door je eigen hand te ontspannen. Het paard leert dus niet het verschil tussen fout en goed nageven. Nageven komt daarnaast uit de juiste stelling en buiging, het is een kadootje. Als stelling en buiging klopt, kan het paard op de juiste manier nageven. Naar mijn mening leer je je paard nooit maar dan ook nooit op deze manier correct met zijn spieren om te gaan. :n

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:35

Nies_ schreef:
Volgensmij bedoelde IvankBacardi meer dat ze geen waarschuwing nodig hebben omdat ze donders goed weten dat dit zo eigenlijk niet kan in de ogen van de 'normale' mens.

jaaadat bedoelde ik!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:35

Doet me een beetje denken aan die chinese turn kindertjes die worden dubbelgevouwen met gewichten op de beentjes. Gewoon lekker 3 kwartier zo laten liggen. worden ze lekker flexibel van hoor! :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:36

_O- Maudbruinsma, mag ik u heel hartelijk danken voor het assisteren bij de hoognodige dagelijkse training van mijn buikspieren....
Onvoorstelbaar hoe je het zo gedraaid krijgt dat een paard van achter naar voor kunt trainen door 'm in de stal op te knopen 8)7 Mijn mond hangt nog steeds open van verbazing, niet alleen om de opmerking zelf maar de redenering erachter...Ik zou de politiek in gaan als ik jou was!

Iedereen die enige basiskennis heeft van training (en dat hoeft niet eens specifiek training van paarden te zijn) weet dat je spieren sterker maakt door ze afwisselend te laten aan- en weer ontspannen. Het vasthouden van een bepaalde houding voor langer dan enkele minuten heeft daarom ook geen enkele zin, je zit dan allang in de verzuringsfase waarbij spieren worden afgebroken ipv opgebouwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:37

maudbruinsma schreef:

*D

Wanneer ze stil staan heeft dit toch helemaal geen nut? Het correct nageven komt door het activeren van de achterhand. Hoe behaal je dit dan in stilstand? Heeft imo niets te maken met 'van achter naar voor'.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:37

mensen niet gelijk spanningen krijgen als jullie verder lezen zien jullie dat ik het anders bedoelde alleen de zin fout typte

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:39

ik vind het nergens op slaan wat die mensen doen
gewoon echt niet normaal
ik zou genoeg foto's maken en de DB bellen

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:40

in duitsland kan je hier geloof ik celstraf voor krijgen ofzo, ze zijn hier in iedergeval heel streng op. zowiezo op dierenmishandeling

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:41

Ik vind het eerder opsluiten dan trainen! Zo ver ik weet heb je voor een goede training ook het hele lijf nodig van het paard en een voorwaartse beweging om zo de achterkant erbij te pakken. Dat werkt met stilstaan niet zo ver ik weet, nu word hem een houding aangewend en geen dragende kracht met ontspanning in de juiste richting... maar ik zal dan ook wel ouderwets geworden zijn :j

esmee_2001

littlesannie schreef:
in duitsland kan je hier geloof ik celstraf voor krijgen ofzo, ze zijn hier in iedergeval heel streng op. zowiezo op dierenmishandeling

moeten ze hier in nederland ook zijn
grote straffen voor dierenmishandeling

Babbelaar20

esmee_2001 schreef:
littlesannie schreef:

moeten ze hier in nederland ook zijn
grote straffen voor dierenmishandeling

je leest m'n gedacht

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:42

is dit niet gewoon elastiek wat die paarden omh hebben? Afbeelding even voorbeeldje

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:43

littlesannie schreef:

aha, iemand uit duitsland vertelde mij ook dat je er de dierenbescherming voor kunt bellen.
in nederland weet ik dus niet, maar ik ga het wel doen.

Nafnaf, nee. ze hebben een een longeersingel en ze hebben aan alebei de zeikanten een touw zitten en van het bit tot de singel.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:43

nafnaf schreef:
is dit niet gewoon elastiek wat die paarden omh hebben? [ Afbeelding ] even voorbeeldje

maar met elastiek moet je ze ook niet paar uur per dag op stal zetten of in de paddock

Babbelaar20

nafnaf schreef:
is dit niet gewoon elastiek wat die paarden omh hebben? [ Afbeelding ] even voorbeeldje

dat lijkt mij niet minder slecht. wij longeren met elastiek over het hoofd, door het bit en dan vastklikken bij de oksel, lijkt mij niet goed als je dit 3 kwartier of langer doet.

nafnaf

oh, ja dan is het een ander verhaal..

IvankBacardi

dan snap ik nogsteeds het nut niet van een paard stil zetten met een elastiek om?

littlegun

Wat een nare methode om een paard z'n spieren te laten 'voelen'.
Het moet voor het paard zelf afschuwelijk zijn om er zo bij te staan, zelfs al is het 'maar' 3 kwartier.

Het lijkt erop dat het alleen bedoeld is voor de ruiter, zodat hij fijner met het paard zou kunnen rijden.
Maar het heeft totaal niks met rijkunst of dierenliefde te maken.
Het paard is geworden tot een ding, er wordt vergeten dat het een levend wezen is.
Als het plaatje maar klopt als de ruiter in de ring verschijnt, dat is het doel.
Laatst bijgewerkt door littlegun op 20-03-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt