Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Geryon schreef:AnneHorses schreef:Okee, dankjewel. Vond het al zonde om te stoppen, want dat vind ze echt leuk.
Rijden doe ik dan niet meer, want ik kan hier geen les nemen, want ik rijd zonder iets alleen met neckrope,en dat doet niemand hier in de buurt. En ik rijd ook niet op een manege, want vind het best saai, op een andere pony haha.
Whoknows schreef:Nou Annehorses hoeveel pony's zijn er bij jou al geblesseerd en Geryon hoeveel bij jou?
Whoknows schreef:Nou Annehorses hoeveel pony's zijn er bij jou al geblesseerd en Geryon hoeveel bij jou?
lailapri schreef:Precies wat ik ook bij de nd kant zie, paarden die iets gevraagt wordt waar ze snoep mee kunnen verdienen (ga ik van uit, kan ook wat anders zijn) en daardoor dus over een grens gaan van kunnen op dat moment.
sanne83 schreef:Dit staat mijn inziens volledig los van de manier van trainen. Het heeft dus niets met ND ansich te maken, maar alles met de kennis over biomechanica van het paard. Die ontbreekt in alle takken van sport.
Een groot deel van de oorzaak van spanning bij het paard wordt veroorzaakt door foutief gebruik van veel druk.
Bij deze manier van trainen ondervang je dat al. Dat maakt dit in mijn ogen een stuk minder schadelijk dan vele andere manieren van trainen.
Het is verder natuurlijk altijd goed om aan te geven dat een krulletje erin trainen niets van doen heeft met lichamelijke verbetering van een paard, maar dat is naar mijn idee meer een algemeen probleem.
crosmuller schreef:Mijn conclusie was dat het te moeilijk was voor mij, en ja ik heb toch veel filmpjes en foto's gezien waarvan ik dacht.. dit is het toch net niet. Ik mis bv vaak buiging. Het kan misschien wel, maar als trainer moet je dan wel een heel goed kunnen zien wanneer je paard goed loopt en een supergoede timing hebben. Dus ik vind ook niet dat je kan zeggen dat mensen die aan ND doen voor de makkelijke weg gaan.
swartbeessie schreef:Maar ND is meer dan die extreme bewegingen...
Waarom niet de subtiliteit opzoeken zonder hulpmiddelen?
Lara_Silver schreef:Omdat, om subtiliteit op te zoeken zonder hulpmiddelen, je eerst die subtiliteit moet kunnen opzoeken met adequaat harnachement. (bit of bitloos maakt niet uit) En dat is het waar het bij veeeeeeelen gewoon mis gaat. Ze hebben hun paard niet voor elkaar onder het zadel. Ze hebben in de B sporen aan, het dier loopt een kilometer achter de loodlijn en voltes worden nog steeds ingezet met de binnenteugel, ze denken bv dat je een schouderbinnenwaarts rijdt door het naar achter leggen van het binnenbeen, kortom allemaal dat soort fouten die aantonen dat de basis nog niet eens goed bevestigd is. Heb je een paard waarvan de basis bevestigd is, heeft de ruiter leren zitten, op zit en benen rijden en die teugels met rust te laten; dan pas kan er aan subtiliteit gewerkt worden. En is die subtiliteit bereikt met optoming, pas dan kijken hoe ver men kan gaan zonder. Dit is uiteraard mijn mening. Iedereen is vrij daar te beginnen waar hij wil.
crosmuller schreef:Lara_Silver schreef:Omdat, om subtiliteit op te zoeken zonder hulpmiddelen, je eerst die subtiliteit moet kunnen opzoeken met adequaat harnachement. (bit of bitloos maakt niet uit) En dat is het waar het bij veeeeeeelen gewoon mis gaat. Ze hebben hun paard niet voor elkaar onder het zadel. Ze hebben in de B sporen aan, het dier loopt een kilometer achter de loodlijn en voltes worden nog steeds ingezet met de binnenteugel, ze denken bv dat je een schouderbinnenwaarts rijdt door het naar achter leggen van het binnenbeen, kortom allemaal dat soort fouten die aantonen dat de basis nog niet eens goed bevestigd is. Heb je een paard waarvan de basis bevestigd is, heeft de ruiter leren zitten, op zit en benen rijden en die teugels met rust te laten; dan pas kan er aan subtiliteit gewerkt worden. En is die subtiliteit bereikt met optoming, pas dan kijken hoe ver men kan gaan zonder. Dit is uiteraard mijn mening. Iedereen is vrij daar te beginnen waar hij wil.
Maar als je met je paard dressuuroefeningen wilt doen terwijl je er naast loopt hoef je toch niet eens te kunnen rijden? Dat vereist een goed ontwikkeld oog voor de bewegingen van je paard en timing.
DaphneG schreef:Er is niets mis mee.
Zie toch meer plezier bij een paard die de piaffe ND uitvoert dan bij een gestresst dressuurpaard dat met stang en trens en sporen op de plaats wordt gehouden.... Niet bij allee dressuurpaarden zie je dat zo, maar toch..
De ruiters die nog 'ouderwets' denken ('protest is vervelendheid' , 'een paard moét doen wat jij wil') vinden ND over het algemeen dom omdat ze zelf niet toegeven dat ze het zelf niet kunnen geloven dat er een andere kijk op paarden bestaat....
VisibreTeam schreef:Ik denk ook niet dat je een paard 'natuurlijk' kunt dresseren zonder enig hulpmiddel. Maar vanaf de grond lijkt het me wel heel goed mogelijk.
Wat vinden jullie van dit plaatje van internet?
[ Afbeelding ]
Of van Nevzorov (al gaan de geruchten dat hij het zijn paarden schijnt te leren met optoming)
[ Afbeelding ]