Aanvallen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:38

Vandaag deed mijn haflinger weer vervelend. Ik heb hem laten galloperen aantal rondjes, en toen vooral veel overgangen maken, stap, draf draf, galop, galop, draf draf, stap. Juist als ik hem vraag harder te lopen gaat hij protesteren. Daarna ging het helemaal top.

:):)

Saintelette

Re: Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:47

Ben benieuwd of het verder werkelijk echt zo 'goed' gaat als TS zegt..
Ik vond het vroeger ook prima als een pony voor me uit liep, me omver liep om een plukje hooi te pakken en dat soort fratsen, wist ik veel.. totaal geen respect, achteraf gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:49

Goedzo, aan het werk zetten zodat jij bepaalt wat ie doet.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:56

Je kan je paard heus wel 1á 2x een pets geven maar als je nou merkt dat dit niet werkt, zou je toch op zoek gaan naar een andere methode?!
Zelfde heb ik vandaag weer het paard van mij gelongeerd en voor het eerst sinds tijden met longeersingel en slof. Ging super! Geen enkele uitval, protest of duivelse blik! En ik heb ook niet hoeven te slaan met de zweep...

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:57

RoosDami schreef:
Je kan je paard heus wel 1á 2x een pets geven maar als je nou merkt dat dit niet werkt, zou je toch op zoek gaan naar een andere methode?!
Zelfde heb ik vandaag weer het paard van mij gelongeerd en voor het eerst sinds tijden met longeersingel en slof. Ging super! Geen enkele uitval, protest of duivelse blik! En ik heb ook niet hoeven te slaan met de zweep...

Goed gevoel dan he :)

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:02

Jaa er fijn idd lindandy! Hele tijd geroepen 'goedzo meis ' of 'braaaaafff! ' of 'juist'.. Mensen die langs kwamen zullen wel denken...

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:03

RoosDami schreef:
Jaa er fijn idd lindandy! Hele tijd geroepen 'goedzo meis ' of 'braaaaafff! ' of 'juist'.. Mensen die langs kwamen zullen wel denken...

Hahahhaa inderdaad, dat had ik vandaag ook, duidelijk laten merken dat het of
goed of fout is. Op een gegeven moment hoorde ik het zelf niet meer :P
Maar dat is de beste methode.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:06

Dat denk ik ook! En dan vooral wat goed is duidelijk laten weten!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:08

Er komt meer kijken bij longeren dan alleen een zweep....en een touw

Je kan wel gaan kletsen met de zweep maar dat is je laatste redmiddel (zo zie ik dat) wat ik doe is schreeuwend en stamp-voettend op hem aflopen zodra hij ook maar denkt aan aanvallen! Als hij kan dreigen kan jij dat ook maar veel beter!

En zorg dat je ter hoogte van zijn schouder/schoft staat dus goed in de driehoeks verhouding tijdens het longeren, zodra hij z'n oren in z'n nek legt zet jij al een dreigende stap naar voren komt hij dan alsnog naar je toe gebruik je armen (zwaai omhoog) als dat niet werkt pak je gelijk je zweep erbij en tik hem tegen z'n schouder aan. Maak je maar eens flink boos en groot en dan echt duidelijk!

Verder hou hem goed voorwaarts en hou hem bezig met tempo wisselingen bijvoorbeeld!

succes!

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:13

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:54

ik hoop niet dat het zo erg is als in het filmpje....dan ben je al te ver van huis!

(ik ga de docu wel kijken waar het film fragment uit komt als ik hem kan vinden ten minste)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:01

Je weet zeker dat hij verder niks mankeert.

Die van mij deed dit namelijk ook altijd. Totdat ik hem voor een onderzoek op de kliniek had en bleek dat hij 2 plekken op zijn poot heeft waardoor hij gewoon pijn had tijdens het longeren.

Nu is de plek in behandeling geweest en valt hij niet meer aan.
Ik zou dus eerst zeker weten dat hij niks mankeert verder.
Weet niet of het al eerder gevraagd is maar haalt hij ook fratsen uit onder het zadel?

Het hoeft uiteraard niet altijd iets lichamelijks zijn, maar hou er wel rekening mee dat dat ook tot een optie behoort.

Mijn paard is overigens ook zeer dominant maar wist/weet zijn plek wel.

Monaaatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:26

shadow19871 schreef:
Mijn instructrice vertelde toevallig dat ze dit vroeger ook heeft gehad met haar dominante merrie.
Zij heeft dit opgelost met een paraplu. Iedere keer als paardlief met muil open op haar af kwam gestevend klapte ze de paraplu open, wat toch even voldoende indruk maakte, omdat baasje dan ineens heel 'groot' werd. Na een tijdje heeft ze het niet meer gedaan.

Mijn instructrice gebruikte vroeger ook de paraplu om paardje te laten schrikken.
Het werd alleen niet zo'n succes toen ze met lesgeven in de regen een paraplu pakte.
Ik wist niet wat er gebeurde toen het paard op hol sloeg hihi.