Niet trainen -> trucjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:14

liljebo schreef:
Waar het om gaat is dat je zelf weet wat je wilt en waarom en daarmee werkt. Niet wat ik of een ander vindt of denkt.
En als je zelf denkende blijft en af en toe je werk bijschaaft, is daar niets mis mee.
Beter dan al die mensen die klakkeloos doen wat anderen doen, omdat iedereen het zo doet.

:j Precies! En met dingen uitproberen en achteraf evalueren wat je het beste vindt, is ook niks mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:22

Je moet je niet slecht voelen hoor, maar ik schrok er toch wel van moet ik zeggen ;)

Heb zitten denken ... Alles vanuit ontspanning is prachtig en is het ideaalbeeld, maar ik vraag me af of dit wel kan. Dit zal best kunnen met een (jong) paard wat je volledig zelf alles kan leren. Maar een paard wat al 13 jaar op een bepaalde (vastgeroeste) manier loopt, ik weet het niet ... Ik denk dat je dat paardje toch zover moet krijgen dat die bepaalde dingen gaat doen, waarbij die zich waarschijnlijk niet meteen zo goed voelt, omdat die spieren moet gaan aanspreken die hij nog nooit heeft moeten gebruiken. En dan kan het wel moeilijk lijken, of geforceerd, of met spanning, dat is ook gewoon zo, maar dat lijkt me een logisch iets. Hij zal misschien ook spierpijn hebben gehad daarna of vandaag, maar om die reden doe ik ook niet elke dag hetzelfde, en ook geen uren aan een stuk. Ik denk wel als ik dit regelmatig eens een stukje meeneem dat hij die spieren beter gaat trainen en het ook steeds makkelijker gaat vinden, en dan komt die ontspanning weer terug...

Als ik zelf naar de filmpjes kijk en probeer objectief te kijken (wat moeilijk is aangezien ik het achtergrondverhaal weet) dan zie ik op het eerste filmpje een pony die zoekende is, die wil zakken maar het moeilijk vind, maar die het wel probeert. Verder zie ik dat hij zowat de hele tijd met de achterhoef in het spoor van de voorhoef zit, en dus een actieve achterhand heeft. Als ik dan naar het 2e filmpje kijk zie ik een pony die wat sloft, die achterhand werkt niet, de hoef geraakt nog niet eens aan de afdruk van de voorhoef, en het hoofd bengelt ook maar mee om het zo te zeggen, zit in een bepaalde houding en hij zoekt wel, maar probeert toch niet erg hard, en zakken zit er helemaal niet in. En dan denk ik dat je uiteindelijk dressuurmatig meer bereikt als je paard loopt zoals op het eerste filmpje, met de kanttekening dat je rekening ermee houdt dat hij dit moeilijk vind en dat er dus nog heel veel ontspanning gaat moeten komen, maar dit kan niet allemaal in 1 keer.

En dit alles in acht genomen doe ik het liever zoals het nu gaat, dan dat ik hem tegen de bijzetteugels laat aanlopen, of met dubbele longe werk (al ga ik dat in de toekomst wel doen, maar dan wil ik dat hij eerst meer kan ontspannen en z'n hoofd durft/kan laten zakken). Het gaat langzaam, het is zoeken, maar het gaat wel en hij probeert zo hard het juiste te doen, en dat alleen al is geweldig :D

@ Visitor : bedankt voor je reactie, fijn dat je toch ook wat ziet :Y)
Instructrice probeer ik te vinden, maar dat vinden is nog niet zo simpel. Heb pas een pb gestuurd naar iemand die een advertentie had hier op de bokt markt, leek heel mooi, pb is gelezen maar geen reactie. En als er iets is wat ik niet doe dan is het achternalopen van mensen, als zij geen les willen geven dan laten ze het :+

Mijn pony moet van mij aan het werk :j Niet met enorm grote doelen, maar ik wil wel dat hij eens ontspannen rond kan gaan en het hoofd durft laten zakken en niet steeds opgekropt in z'n eigen houding rondgaat. Mag voor mij gerust gewoon zoals nu los in de roundpen, dat ik dit 1 of 2x per week even mee kan nemen (eventueel als opwarming voor het rijden ofzo), maar gewoon dat hij leert te ontspannen, en durft te ontspannen (terwijl hij toch vanachter blijft werken :Y) ). Dat is momenteel mijn doel. En dat is gewoon voor mezelf en vooral voor de pony, want die wordt er niet jonger op en wil hem wel nog even sterkt & gezond houden ;)

liljebo

Re: Niet trainen -> trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:32

Fijn dat je er niet te zwaar aan tilt. Moet je ook niet doen. Zoals gezegd weet ik ook niet alles.
Ik werk zelf overigens ook met stijve harken. Silja is vanuit een sportcarriere jaren geleden opeens stop gezet en nooit echt beleerd ohz en lijkt wat ataxie-achtige verschijnselen te hebben in achterhand, Hälga is zo scheef als een hoepel en heeft wat artrose en is eigenlijk naar de vaantjes gereden, Billy heeft wat afwijkende gewrichten en Trulsa is een lilliputter.

Ik werk op een andere manier dan jij. Ik werk veel aan de hand op de manier van kurland en werk ook met de buiging, het wijken en voorbereiding van lateraal werk volgens haar methode, maar wil dan minder met 'hoofd in houding' werken wat zij doet, omdat ik dat net iets te gespannen vind ogen.
Maar ik kan daar best fout mee zitten.

Ik probeer ook maar gewoon heel erg goed na te denken wat ik wil/niet wil en waarom en schaaf dat gerust regelmatig bij.
Blijven denken is altijd goed, vind ik. Dan ben je in ieder geval bewust bezig.

Het scheelt natuurlijk dat ik niet mee hoef te doen aan de OS. Ik kan mij permitteren om er eindeloos lang mee bezig te zijn, puntje voor puntje. Ik hoef of moet niets. Ik probeer alleen te leren.

Hoofd laag oefen ik met Hälga ook wel, vanwege de stijve rug, maar alleen op commando hoofd laag bv tijdens het wandelen (en straks onder het zadel), maar ik laat haar ook lopen met stelling naar binnen op de volte.
Vooralsnog ben ik vrijwel alles in stap aan het doen. Vind ik nog moeilijk zat. :)

Dus... gewoon werken aan wat je zelf het beste vind en waar je zelf achter kan staan. Ieder heeft toch zijn eigen idee/visie. Vooral de mensen die de grote massa niet volgen. En ook onder de groten onder de paardentrainers heersen verschillende meningen.
Het gaat erom dat je je eigen mening vormt. En als die, naarmate je zelf groeit, hier en daar bij gesteld moet worden... prima toch? Teken dat je bewust bezig bent en bij leert.

Ik denk dat je je minder moet aantrekken van wat anderen vinden of denken, maar meer op jezelf moet vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:47

True, maar als je dan eens trots foto's of filmpjes laat zien en je krijgt 25 reacties dat het geen nut heeft waar je mee bezig bent en dat je net zo goed niks kan doen dan raak je vanzelf aan de twijfel :+ Vandaar ook de vraag van het topic .. kan je door middel van trucjes (wat ik nu vooral doe de laatste tijd) je paard wel echt trainen .. of heeft het allemaal weinig zin en kan je het dus beter laten ... ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:50

[***] schreef:
True, maar als je dan eens trots foto's of filmpjes laat zien en je krijgt 25 reacties dat het geen nut heeft waar je mee bezig bent en dat je net zo goed niks kan doen dan raak je vanzelf aan de twijfel :+ Vandaar ook de vraag van het topic .. kan je door middel van trucjes (wat ik nu vooral doe de laatste tijd) je paard wel echt trainen .. of heeft het allemaal weinig zin en kan je het dus beter laten ... ;)

Op die manier trainen? De mensen die op je vorige topic reageerden zullen waarschijnlijk overwegend zeggen van niet - en de mensen in dit topic menen overwegend van wel, geloof ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:51

Hmmja, waarschijnlijk :+
Alweer een hopeloze zaak dus :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:52

Tja, paardrijden (of -trainen) is niet makkelijk... ;)
Laatst bijgewerkt door Visitor op 04-08-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:53

[***] schreef:

Zoals ik al eerder zei, de meeste mensen hebben geen verstand van clicker training dus trek je er niks van aan. Maar probeer van de mensen die wel verstand hebben van dressuur de relevante info los te peuteren en ga dat lekker op je eigen (clicker) manier trainen :). Maak dus verschil tussen WAT je traint bv achterhand erbij, en HOE je dat traint bv met de clicker.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:54

crosmuller schreef:
[***] schreef:

Zoals ik al eerder zei, de meeste mensen hebben geen verstand van clicker training dus trek je er niks van aan. Maar probeer van de mensen die wel verstand hebben van dressuur de relevante info los te peuteren en ga dat lekker op je eigen (clicker) manier trainen :). Maak dus verschil tussen WAT je traint bv achterhand erbij, en HOE je dat traint bv met de clicker.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:55

@ Visitor: Vroeger wel ... toen rijden nog gewoon rijden was :+ :))
(snap wel dat er toen genoeg dingen verkeerd gingen, maar dan ben je je er niet van bewust en heb je gewoon plezier, iets waar ik nu echt op moet letten dat ik dat blijf houden en niet téveel ga denken :Y) ).

@ crosmuller : ik denk dat het zoiets gaat worden :j Heel veel kijken naar en lezen over de (klassieke) dressuur, zoeken naar wat goed is en wat niet en waarom, en daar dan op mijn eigen manier proberen naartoe te werken, dan hebben we wel genoeg te doen :Y) :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:00

Ik ga hiermee helemaal met crossmuller mee. In de tradi wereld is weinig begrip voor clickertraining. Je zult het goede uit de dressuur moeten pikken en dat op eigen manier moeten trainen. Niet makkelijk, wel leerzaam. :) Je moet het gewoon als een boeiende uitdaging zien. Tijd zat om te leren. Tenzij je volgende week de grand prix wilt rijden....

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:01

En zo komen we toch uit op een antwoord op je vraag, via enkele omwegen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:23

Alleen spijtig dat er maar enkele mensen zijn die hier hun mening (durven?) geven, was wel nieuwsgierig naar veel verschillende meningen (alhoewel .. misschien raak ik dan weer in de war :P :)) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:26

meningen verschillen nu eenmaal. Zelfs bij grootmeesters onderling.
Het gaat erom zoveel mogelijk visies te bekijken, erover na te denken en dan te beslissen wat je zelf wilt, afgestemd op je eigen situatie en je eigen paarden (en wat je leuk vindt... laten we dat niet vergeten)
En dat kun je dan weer bijstellen als je daartoe een reden ziet
Zo blijf je van de straat. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:02

[***] schreef:
Alleen spijtig dat er maar enkele mensen zijn die hier hun mening (durven?) geven, was wel nieuwsgierig naar veel verschillende meningen (alhoewel .. misschien raak ik dan weer in de war :P :)) ).

Ik ben zelf nog minder ver dus zal ik niet snel commentaar geven, maar vooruit :). Misschien zou ze in het eerste filmpje ontspannener lopen als je het neusje er nog wat uit clickt. Ze loopt ook iets traversmatig dwz binnenachterbeen zet ze niet onder haar lijf. Maar dat is lastig op te lossen als ze losloopt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:04

Hij :+
Maar ik bedoelde niet zozeer commentaar op het filmpje (maar toch bedankt voor je mening ;) ) maar over het onderwerp in het algemeen :Y) Bedoeling is dat neusje er nog meer uit gaat, nu valt hij nog steeds in de gewoonte om de neus naar de borst/knie toe te brengen en dat wil ik eruit, maar dat gaat echt maar heel langzaam gaan omdat hij dat heel erg moeilijk vindt. En verder loopt hij best wel scheef, dat heb je heel goed gezien :+ Maar dat kan ik los niet meteen opgelost krijgen, daarom dat ik hem eerst wil leren ontspannen en dan gaan we weer verder met lange teugelen en/of dubbele longe en dan gaat dat rechtrichten ook beter gaan in principe ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:14

[***] schreef:
Hij :+
Maar ik bedoelde niet zozeer commentaar op het filmpje (maar toch bedankt voor je mening ;) ) maar over het onderwerp in het algemeen :Y) Bedoeling is dat neusje er nog meer uit gaat, nu valt hij nog steeds in de gewoonte om de neus naar de borst/knie toe te brengen en dat wil ik eruit, maar dat gaat echt maar heel langzaam gaan omdat hij dat heel erg moeilijk vindt. En verder loopt hij best wel scheef, dat heb je heel goed gezien :+ Maar dat kan ik los niet meteen opgelost krijgen, daarom dat ik hem eerst wil leren ontspannen en dan gaan we weer verder met lange teugelen en/of dubbele longe en dan gaat dat rechtrichten ook beter gaan in principe ;)

Kwestie van clicken op de momenten dat het neusje eruit gaat, dat had je vast al zelf bedacht :)

Eerst vw nw en ontspannen en daarna rechtrichten is wel een goede volgorde denk ik. Zo heb ik het wel van mijn academische rijkunst instructrice geleerd.

Sorry hij, het is al laat ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 03:19

st
[***] schreef:

Zoveel mensen, zoveel meningen. :+
Het meest lastige van een mening krijgen op een filmpje, is dat een filmpje een Moment is uit je training. Je trekt het trainingsgedeelte eigenlijk uit je context van trainen en de kijkers beschouwen het vaak als een eindproduct. Jij wilt zeggen 'kijk eens waar ik al ben gekomen, gezien de context waar je vandaan kwam', de kijker (bokker) leest 'kijk eens waar ik al ben gekomen. PUNT'.

Omdat het voor de kijker meestal niet duidelijk is waar je vandaan komt en of waar je naar toe wilt of welke methode je hanteert, krijg je kritiek (opbouwend of afbrekend) al naar gelang waar de kijker zich bevindt in zijn kennis.

Daarom is het moeilijk een filmpje te beoordelen. Dat jij een 'ga door' signaal gebruikt, bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:19

crosmuller schreef:
Wat is dan de oplossing? Eerst focussen op de achterhand?

Tja, focussen op de achterhand, hoe zie je dat voor je? Als je een paard teveel boven zijn eigen tempo zet, valt hij ook uit elkaar. Wat ik zelf zou doen, met het volledige in vrijheid werken, is eerst maar eens veel aan souplesse werken. Binnenlangs en buitenlangs wenden op de volte, achterhand laten wijken op de volte en gewoon aan de lange zijdes met zijgangen aan de slag. Zijgangen zijn goed om in vrijheid 'verzameling' te trainen omdat de zijwaartse beweging het paard al iets blokkeert, waardoor het tempo automatisch gecontroleerder is.

In de eerst plaats bewezig zijn met braaf wijken voor jou druk, ook zijwaarts, tempo etc. komt dan vanzelf wel. Zonder hulpmiddelen een paard opzij zetten is ook nog eens precisiewerk qua hulpen en lichaamstaal, dus het is meteen een mooie spiegel voor de trainer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:30

Ik moet zeggen dat dat dan weer een van de goede dingen is, die ik alexandra zie doen. Ze begint ook met soepel maken van het paard/wijken voor druk etc. Je ziet dan dat de paarden zelf beter gaan onderstappen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:10

rider schreef:
crosmuller schreef:
Wat is dan de oplossing? Eerst focussen op de achterhand?

Tja, focussen op de achterhand, hoe zie je dat voor je? Als je een paard teveel boven zijn eigen tempo zet, valt hij ook uit elkaar. Wat ik zelf zou doen, met het volledige in vrijheid werken, is eerst maar eens veel aan souplesse werken. Binnenlangs en buitenlangs wenden op de volte, achterhand laten wijken op de volte en gewoon aan de lange zijdes met zijgangen aan de slag. Zijgangen zijn goed om in vrijheid 'verzameling' te trainen omdat de zijwaartse beweging het paard al iets blokkeert, waardoor het tempo automatisch gecontroleerder is.

In de eerst plaats bewezig zijn met braaf wijken voor jou druk, ook zijwaarts, tempo etc. komt dan vanzelf wel. Zonder hulpmiddelen een paard opzij zetten is ook nog eens precisiewerk qua hulpen en lichaamstaal, dus het is meteen een mooie spiegel voor de trainer.

Dank je dat is een goede tip. Ik heb ook les in academische rijkunst en dan doe je dit ook aan de hand, wel negatief bekrachtigend (www.paardenbegrijpen.nl) . Ik wil dit graag voor elkaar krijgen mbv alleen de clicker. Misschien pak ik haar dan eerst met het halster aan een lang touw en dan in buiging om me heen laten stappen voordat ik haar helemaal los laat lopen om duidelijk te maken wat ik wil.

Ik heb wel een soort parelli porcupine game met haar getraind maar dan met superlichte druk van mijn hand en meteen klikken als ze week. Dus geen druk vergroten. Soms stonden we minutenlang stil in de aanleerfase totdat ze het deed maar ze doet het nu heel goed. Dat is natuurlijk nog geen wijken voor lichaamstaal maar misschien iets om op voort te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:34

Ik kom dit topic net tegen, heb niet alles doorgelezen maar ik wil toch even reageren.

In principe is elke manier van iets met een paard doen een leerproces voor het dier, als je het mij vraagt.
Als je niet consequent genoeg bent zal het dier bizar snel leren hoe hij onder dingen uitkomt, als je dat wel bent zal hij heel snel leren hoe hij jou tevreden kan stellen. Echter gaat het wat mij betreft niet om het commando of om iets anders, maar om het resultaat (mits dit rustig wordt geïntroduceerd aan het paard).

In feiten is het nageeflijk lopen van een dier wel degelijk een 'trucje'. Je geeft namelijk een commando (druk in de mond) na verloop van tijd snapt het paard dit en geeft het dier na en ontspan jij (beloning). Of je dit nou doet door heel hard LAAG te roepen, druk te geven met een bit, met een bitloos hoofdstel of dmv het wijzen naar de borst, zal mij een zorg zijn... Als het dier erop reageert, er geen negatieve ervaring aan overhoudt (dus je handen vast zetten waardoor hij uit ellende maar zijn hoofd buigt) en het een gewenst effect heeft, wat maakt het dan uit?

Ik verzorg een IJslander die slechte rugspieren heeft. Hij hobbelt vaak lekker buiten en hoeft dressuurmatig eigenlijk niets. Persoonlijk heb ik het niet heel veel op de dressuur, maar ik snap wél dat het noodzakelijk is om je paard gezond te houden, als je er veel op rijdt. (ik rijd 'm zelf niet). Hierom hebben we hem nu aan de pessoa lopen, in principe ook een 'kunstje' als je het zo bekijkt. Allereerst met een touwhalster (cross-bridle iets, dus niet alleen maar getrek aan de neus) maar daar reageerde hij niet goed op, dus doen we het alsnog met bit. Ben ik een voorstander van een bit? Nee, ik rijd liever bitloos. Ben ik tegen 'n bit? Nee ook niet. In dit geval is het duidelijker voor de pony wat van hem verwacht wordt en leert hij het 'trucje' dus makkelijker aan.

Zelfs als je kijkt naar de hogere dressuur vind ik alles eigenlijk neerkomen op trucjes. Nou zal een menig hoog dressuur ruiter dit misschien niet willen zeggen, maar je geeft commando's, het dier reageert en je beloont... Dat het dier reageert op je been en daarvoor op zij gaat, is net zo goed naar iets luisteren dat als ik op de lip van mijn paard tik, zodat hij gaat flehmen.

Dus... Conclusie! Nee, trucjes om je paard te trainen vind ik absoluut niet verkeerd, zeker niet als het paard in kwestie hier erg goed op reageert. Zolang het 'zachtaardig' gebeurt en het resultaat gewenst is, waarom niet?

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:16

VisibreTeam schreef:
Absoluut niet!
Er hoeft zeker geen teugel aan pas te komen, kijk eens naar Eva Roemaat.... Shilas loopt super, brengt zijn achterhand onder, richt zich op en heeft een super houding.

Training is als een paard zijn lichaam opbouwend gebruikt, met of zonder tuig, met of zonder ruiter.

Ja eva roemaat doet het super! Ik vind het nog mooier los dan met tuig!