Tenzij je het touw heel losjes doet, maar daar is ook niet ieder paard op ieder punt in de training mee gebaat. Een losvast aanleuning, en een paard dat niet echt door durft te lopen uit angst een tik in de mond te ervaren is niet wat je wilt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Ik denk at deze hulp simpelweg voor ieder paard werkt, maar het scheelt ook een boel hoe je ermee omgaat.
Picassox schreef:Ik vind het wel interessant de ervaringen te lezen. Ik wilde juist er eentje aanschaffen omdat mijn merrie nogal heftig reageert op de pessoa en dit ding me fijner leek. Ik ga er toch nog eens even over nadenken...
Joolien schreef:Ik denk at deze hulp simpelweg voor ieder paard werkt, maar het scheelt ook een boel hoe je ermee omgaat.
Picassox schreef:Het gaat om heftig reageren in de zin van bokken naar het bontje achter de kont bij een pessoa. Ik heb een echte echte merrie-merrie, en mevrouw wil dat gewoon niet. Ik probeer vaak te oefenen maar op een gegeven moment vraag ik me af of dat wel zinvol is.
Joolien schreef:Ik dacht al wat krijg ik tegenstrijdige reacties maar ik bedoel juist dat het NIET voor ieder paard werkt
Suzanne F. schreef:randalinpony schreef:@Maiska: om het paard te leren de neus te laten zakken, is een gogue heel geschikt. Vooral als je hem niet in een 'driehoek' vastmaakt, maar hem alleen vanaf de riem tussen de benen van het paard, langs de oren laat lopen en dan vastmaakt aan het bit.
Dan is het geen gogue meer maar een chambon.
Juist die driehoekswerking is aan een gogue zo top.