negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:01

Nou joolien, dat denk ik dus niet. Want paarden die heel gevoelig in de mond zijn, zullen dit niet fijn vinden of juist helemaal achter de aanleuning kruipen en dat lijkt me dus niet behulpzaam. ;)

Tenzij je het touw heel losjes doet, maar daar is ook niet ieder paard op ieder punt in de training mee gebaat. Een losvast aanleuning, en een paard dat niet echt door durft te lopen uit angst een tik in de mond te ervaren is niet wat je wilt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:06

Joolien schreef:
Ik denk at deze hulp simpelweg voor ieder paard werkt, maar het scheelt ook een boel hoe je ermee omgaat.

Dat is ook maar net welk doel je voor ogen hebt. Wil je gewoon ontspannen longeren of wil je een paard klaarmaken voor een keuring?
Zoals jouw paard loopt op het filmpje... ja allemaal leuk en aardig en lekker relaxed maar zo krijg je geen merrie in de gewenste bespiering voor de keuring.

Voor sommige paarden kan dit wel een uitkomst zijn maar zoals al gezegd gebruik ik daarvoor een gogue. Werkt eigenlijk hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 10-01-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:07

Ik mis een theoretische onderbouwing. Het merk dat het erg gevoelsmatig is. Wie is bekend met een goede theorie?

Anoniem

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:09

Dat is zo Suzanne, zelf heb ik overigens deze manier overgenomen nadat ik t op concours heb gezien, een groom van Rodrigo Pessoa was een paard aan het longeren op deze manier.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:13

Sinds wanneer kunnen paarden niet dom zijn???

ALLE PAARDEN ZIJN DOM.

Heb je gezien hoe groot (klein) hun hersens zijn? Die beesten zijn niet slim te noemen hoor. ;)

Alleen begrijpt de een iets sneller als de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:14

Als paarden slimmer waren geweest hadden ze ons niet eens op ons rug geduld :')

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:15

Mijn doel met longeren is ook anders, namelijk een ontspannen paard.
Ik heb mijn oudere (13) merrie wel 2 weken voor de keuring afwisselend gelongeerd met longeerhulp en pessoa en niet gereden. Merrie is wat bloot op de rug en ik kreeg de tip om er dan een paar weken geen zadel op te doen zodat ze niet slijt van zweten, gewicht van het zadel.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:18

Ik vind het wel interessant de ervaringen te lezen. Ik wilde juist er eentje aanschaffen omdat mijn merrie nogal heftig reageert op de pessoa en dit ding me fijner leek. Ik ga er toch nog eens even over nadenken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:20

Picassox schreef:
Ik vind het wel interessant de ervaringen te lezen. Ik wilde juist er eentje aanschaffen omdat mijn merrie nogal heftig reageert op de pessoa en dit ding me fijner leek. Ik ga er toch nog eens even over nadenken...

Let wel dat je m met deze lijn ook moet opbouwen, maar ik neem aan dat je dat wel gaat doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:23

Mijn advies zou zijn om een merrie die heftig op hulpteugels reageert, met de dubbele longe te longeren in een afgesloten longeerkraal. Zo kan je zelf de druk laten vieren en krijgt het paard niet het gevoel 'vast te zitten.' :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:27

Het gaat om heftig reageren in de zin van bokken naar het bontje achter de kont bij een pessoa. Ik heb een echte echte merrie-merrie, en mevrouw wil dat gewoon niet. Ik probeer vaak te oefenen maar op een gegeven moment vraag ik me af of dat wel zinvol is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:27

Joolien schreef:
Ik denk at deze hulp simpelweg voor ieder paard werkt, maar het scheelt ook een boel hoe je ermee omgaat.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Mijn merrie een keer of 5 gelongeerd met deze hulp maar het enige wat ik dan krijg is strijd.
Paard is super makkelijk in de hand met rijden heeft dus absoluut geen probleem met nageven. Maar met deze hulp deed ze het echt niet.
Ze ging er tegen in. Met tot gevolg dat ze na iets meer dan 5 minuten recht overeind stond omdat zij dat de enige uitweg vond.
Normaal longeer ik altijd met een pessoa. En dubbele longe. Maar dit ding is duidelijk niet geschikt voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:29

Ik dacht al wat krijg ik tegenstrijdige reacties maar ik bedoel juist dat het NIET voor ieder paard werkt :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:30

Waarom alleen negatieve ervaringen vragen? Dan kan je toch nooit een goed oordeel vormen?

Mijn paard doet het erg prettig op de longeerhulp. Hij loopt er erg ontspannen mee en laat echt z'n rug lekker los. Ik longeer dan ook niet alleen met het touw, want dan zou hij alleen maar met z'n neus over de grond lopen. Dus ik wissel 'm af met dan weer de bijzet of pessoa (niet op dezelfde dag, maar de ene keer longeer ik met touw, dan met bijzet, etc.)

Overigens had mijn stalhouder eens voor een longeercursus een gogue bij mijn paard omgedaan. Dit was bij mijn paard geen succes (understatement). Hij ging totaal in verzet en spande z'n rug helemaal aan. Zo zie je maar dat het per paard verschilt waar ze het best op reageren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:31

Picassox schreef:
Het gaat om heftig reageren in de zin van bokken naar het bontje achter de kont bij een pessoa. Ik heb een echte echte merrie-merrie, en mevrouw wil dat gewoon niet. Ik probeer vaak te oefenen maar op een gegeven moment vraag ik me af of dat wel zinvol is.

Nou ja je kan niet zeggen dat ze haar achterhand niet héél actief gebruikt dan bij de pessoa. :P

@Joolien: ja zo komen de misverstanden in de wereld. :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:48

Joolien schreef:
Ik dacht al wat krijg ik tegenstrijdige reacties maar ik bedoel juist dat het NIET voor ieder paard werkt :')

Kijk en dan ben ik het dus ook gewoon met je eens.

Denk ook dat je de hulpteugels bij het paard moet uitkiezen. Elk paard behoeft een andere manier van omgang. En ook een andere manier van longeren.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:28

Suzanne F. schreef:
randalinpony schreef:
@Maiska: om het paard te leren de neus te laten zakken, is een gogue heel geschikt. Vooral als je hem niet in een 'driehoek' vastmaakt, maar hem alleen vanaf de riem tussen de benen van het paard, langs de oren laat lopen en dan vastmaakt aan het bit.

Dan is het geen gogue meer maar een chambon.
Juist die driehoekswerking is aan een gogue zo top.

Dankjulliewel allebei, ik ken deze hulpteugel alleen van naam en plaatjes ;) Dus zelf niet eerder op gekomen. Vind ze er ook wat eng uitzien eigenlijk :P Zal me er eens in verdiepen, maar ga het wel met deze longeerhulp eerst proberen. Tis al de vraag of het past op mijn paard van 1.85 die ook nog redelijk lang is. Mag hem iig terugbrengen bij EJ. ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:22

Er bestaan ook paarden met geestelijke aandoening.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:27

Mijn paard loopt heel relaxt met de longeerhulp. Mooi lang en laag en geen gezaag aan het bit daardoor. Ik ben alleen zelf bang dat als hij een keer struikelt of ergens van schrikt en dan zijn hoofd omhoog gooit, dat hij dan zijn mondhoeken uitscheurt... Daarom gebruik ik hem nu al tijden niet meer.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:40

Waardeloos ding, geeft continu rukjes in de mond. Voor mij geen optie :n

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:45

Ik vind het dus ideaal. Ik heb alleen niet zo'n ding, maar een slof die nog in de kast ligt.. Het liefst doe ik dit wel met een kaptoom.. Dan heb je dus niet dat het inwerkt op de mond/het bit, maar mijn paard loopt er heerlijk ontspannen mee. Ik gebruik dit ding dus ook alleen op een rustdag waarbij ze wel wat spierpijn eruit moet lopen..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:48

jeetje wat een reacties zeg! erg interessant om het allemaal te lezen. ik heb vandaag voor de 2de x gelongeerd en het ging ietsjes beter. ik heb ontdekt dat ze het heel vervelend vind dat ze haar hoofd ff niet omhoog kan gooien......op dat moment dat ze dat wil en de touwtjes gaan dan strak staan dan slaat ze af. ik heb het voorzichtig iedere x weer opnieuw geprobeerd en volgens mij begint ze het wat te snappen. mijn gevoel zegt toch dat deze vorm van longeren erg goed voor de rug is. ze is ook behandeld door de osteopaat voor een vastzittende rug.....na overleg met mijn osteopaat ga ik het nog een weekje proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:56

Als ze omhoog wilt komen moet jij corrigeren door haar weer voorwaarts te vragen, zo wordt ze actiever en zal ze beter loslaten.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:00

Joolien, ik corrigeer haar dan ook maar dan is ze mij te snel af en slaat ze af en dan draait ze om en staat ze stil, ik begin dan gewoon weer overnieuw........ik durf ook niet te heftig te corrigeren, aangezien ik verhalen lees over paarden die compleet achterover zijn gevallen, ik zie mijn paard daar ook voor aan, ik heb haar 1x gigantisch zien steigeren aan de gewone bijzet vorig jaar en dat beeld vergeet ik niet zomaar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:05

Probeer het voor te zijn, kijk goed naar haar lichaamtaal en probeer haar op een constant tempo te houden.