Bedoelde dat hij gewoon HEEEEEL schuin liep
Paard hoort idd over 3 of 4 sporen te gaan.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rechtsom loopt hij
Ik lette even niet op door aanstormende paarden
Wat ik nu deed toen ik schouder binnen deed (ken het onder het zadel wel) was een volte maken en dan die stelling van de volte houden en probeeren door te zetten op de lange zijde. Idefix snapt hier alleen geen bal gehakt van (kan er altijd wel om lachen, is ook logisch ja
) en went netjes af
Ik probeer hem dan met mijn buiten teugel tegen te houden, maar als ik dit teveel doe raak ik mijn stelling kwijt, en als ik dan binnen er ook iets bij pak raakt hij helemaal opgefokt doordat hij niet weet wat hij moet doen. Ik heb nu een beetje gesjoemeld
ik hem zijn kond met mijn heup een zetje gegeven zodat hij schuin kwam, toen die hulpen gegeven na 2 passen weer recht gesteld en beloont, maar dat is vast niet de bedoeling dat je je eigen lichaam gebruikt hahaha
Mischien is hij er ook gewoon nog niet aan toe?, of moet ik door dat hij gestresst raakt heen zetten en toch die hulpen groot laten? andafries schreef:Juist niet je lichaam gebruiken dan gaan ze uiteindelijk tegen je aan hangen en dat is ook niet de bedoeling. En als je schouderbinnenwaarts wil doen dan komt het schouder naar binnen en niet dat de achterhand naar buiten gaat want dat is niet de bedoeling denk ik. Probeer niet teveel van je paard te vragen begin eerst eens met beetje schoudervoor. Schouderbinnenwaarts is een oefening een zijgang daarvoor heeft het paard tijd nodig om aan te leren. En hoe is je teugelvoering tijdens de schouderbinnenwaarts en daarvoor ? Wat je paard nodig heeft is dat je duidelijk bent en consequent
Een klein beetje naar binnen vind ik al beter dan niets
Ik wilde schouder binnen gewoon met dezelfde hulpen aanleren als schouder buiten, wat hij al kent, maar dan natuurlijk naar de andere kant
Wanneer je consequent bent kunnen ze absoluut niet gaan hangen, dat ligt aan je eigen snelheid reactie.. ZusJacobs schreef:Dan kun je beter ook gelijk zonder omheining trainen.. Laten we dan ook zonder teugels proberenWanneer je consequent bent kunnen ze absoluut niet gaan hangen, dat ligt aan je eigen snelheid reactie..
Begrenzing kent hij dus zeker wel. Zonder teugels lijkt me erg lastig
), en zal je het dus ook anders op moeten lossen. Maar in het beginstadium, is even een duwtje in de goede richting (haha woordspeling
) echt geen doodzonde.
Even gekopieerd uit ander topic:
En zoals hij bij alle nieuwe spannende uiterst leuke (in zijn opinie dan
) oefeningen doet, ging hij ook vandaag uiterst vlijtig aan de gang met zn huppelsteigertjes
*Ik neem m iets terug in staptempo* *Umpire: oooh nu moet ik vast gaan stijgeren
springt met 2 benen de lucht in* *Ik wil een SB in stap doen* *Umpire: oooh ja ik weet het zeker, nu moet ik omhoog
* *Vanuit het halthouden naar de draf* *Umpire: jaja kijk eens wat ik kan Eline
let op
*pooiing** 
Umpire heeft iets nieuws ontdekt hoor 
Gelukkig waait het vrij snel weer over
Ik maar denken dat ik vet slecht bezig was, maar er zijn dus meerdere shetten die over enthousiast worden
Ik was bezig met schouder buiten op de binnen hoefslag te rijden en toen dat netjes ging heb ik ook schouder binnen gedaan op de binnehoefslag, wat hij ook goed oppakte. Ik heb nog wel dat ik hem met mijn zweepje tegen zijn buik begrens om hem schuin te houden en van de hoefslag te houden, maar dat mag toch? omdat je met je zweepje ook aanwijzingen mag geven?
daarna weer opgepakt en toen ging hij weer normaal haha
Ik ben alleen zo vaak bang dat ik hem overvraag. Dat schouder binnen en buiten teveel is om in 1 uur te doen. Schouder buiten doe ik al een aantal weken en nu dat dus netjes gaat pak ik schouder binnen erbij, maar hij word dan vaak dus erg heet

arans schreef:Oh die wil ik ook graag! Hoe groot is de shet waar jij hem op hebt liggen?
Als je paard te heet is kan je hem ook van te voren (of tijdens) longeren. Dat doe ik met Malibu altijd, als ik merk dat hij alleen maar wilt rennen laat ik hem aan de longe even galoperen tot hij niet meer zo hyper is, en dan ga ik veder.
Daarna ging het wel weer goed gelukkig. Het nageven gaat steeds makkelijker, het zijn maar kleine stukjes maar iets is beter dan niets
Schouder buiten heb ik nu uitgebreidt door vandaag schouder binnen te oefenen. Dit gaat al heel netjes voor de 2e keer, alleen moet ik zijn achterhand soms nog even begrenzen met mijn zweepje, maar ik hoef mijn lichaam niet meer in de strijd te gooien
Sosm moet ik hem nog wel wat actieveren of hem er een beetje beter uit te laten lopen (hij loopt soms erg achter de lood lijn) maar voor de rest gaat het heel goed. Ik heb wel dat als ik hem op de rechterhand op de volte zet en hij over zijn schouder weg loopt en ik mijn buiten teugel als begrensing erbij bak dat hij juist extra, bijna wijkend, die kant op gaat. Op de linkerhand kan ik mijn buiten teugel wel gebruiken als begrenzing.... beetje lastig
haha. Ik ben eerst nog wel even zoet met schouder binnen, maar wat zou een eventuele goede oefening kunnen zijn om hierna uit te proberen?
) maar gewoon even uit interesse

loveidefix schreef:Ik ben vandaag weer even bezig geweest. Hij was ontzettent fris in het begin dus na 10 minuten wanhopig meneer netjes te laten lopen heb ik hem eerst even een rondje laten galoperen, waar hij gebruik van maakte door even lekker te bokkenDaarna ging het wel weer goed gelukkig. Het nageven gaat steeds makkelijker, het zijn maar kleine stukjes maar iets is beter dan niets
Schouder buiten heb ik nu uitgebreidt door vandaag schouder binnen te oefenen. Dit gaat al heel netjes voor de 2e keer, alleen moet ik zijn achterhand soms nog even begrenzen met mijn zweepje, maar ik hoef mijn lichaam niet meer in de strijd te gooien
Sosm moet ik hem nog wel wat actieveren of hem er een beetje beter uit te laten lopen (hij loopt soms erg achter de lood lijn) maar voor de rest gaat het heel goed. Ik heb wel dat als ik hem op de rechterhand op de volte zet en hij over zijn schouder weg loopt en ik mijn buiten teugel als begrensing erbij bak dat hij juist extra, bijna wijkend, die kant op gaat. Op de linkerhand kan ik mijn buiten teugel wel gebruiken als begrenzing.... beetje lastig
![]()
haha. Ik ben eerst nog wel even zoet met schouder binnen, maar wat zou een eventuele goede oefening kunnen zijn om hierna uit te proberen?
Degene die al galop proberen, hoe merkte je dat je pony er klaar voor was? Idefix voor mijn gevoel echt nog laaaaannnggg niet () maar gewoon even uit interesse