Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opisop_shop schreef:Sabine ik heb van jou weleens topics gezien inderdaad waarbij je je paard nageeflijk liet rondlopen zonder iets geloof ik, dat is dan dressuur in vrijheid?
Wat maakt VD dan VD, waarom is het niet gewoon "truukjes doen met je paard?"
JuliaMaria, jij doet nu dus niets meer met paarden??
[***] schreef:Ik begrijp Tendance welZo denk ik namelijk ook.
Ik doe het op mijn manier, op mijn gevoel. Ik lees veel, maar volg geen bepaalde methode. Ik doe gewoon wat ik op dat moment denk te moeten doen (en blijkt dat niet het juiste te zijn laat mijn pony dit wel merken).
Maar dit vind ik eigenlijk meer offtopic dan de voorgaande dingen
opisop_shop schreef:[naam] ik heb van jou weleens topics gezien inderdaad waarbij je je paard nageeflijk liet rondlopen zonder iets geloof ik, dat is dan dressuur in vrijheid?
Wat maakt VD dan VD, waarom is het niet gewoon "truukjes doen met je paard?"
JuliaMaria, jij doet nu dus niets meer met paarden??
[***] schreef:Je doet moeilijk![]()
Citaat:Met betrekking tot dat laatste .. dat hangt af van wat we bezig zijn. Sommige dingen moeten op dat moment gewoon even, omdat ik het wil en hij paard is. Maar daar behoren de VD-kunstjes niet toe. Als hij die op dat moment niet wil zoek ik wat anders. Wat daar bv. wel bijhoort is het achteruit gaan, wijken voor druk, longeren, .... de 'gewone' dingen zeg maarDie moeten als ik dat wil, en dat aanvaard ik niet als hij zegt 'joh, ik heb nu geen zin om aan de kant te gaan'.
Over sommige oefeningen van Parelli moet ik ook nog even nadenken of ik ze doe en op welke manier. Wat ik wel probeer is om een puzzel te maken van de oefeningen (is ook nodig, anders krijg ik een niet nader genoemd paard niet vooruit/slechtgezind), zodat paard moet nadenken, het leuk vind en we eigenlijk niet met één oefening specifiek bezig zijn. Als ik op iets wil oefenen, ga ik proberen dat iets op te delen en met die delen apart iets te doen. Hierdoor kun je meer afwisselen, en kun je op dat iets verder oefenen zonder dat paardlief verveeld geraakt. Uhm, ben ik een beetje duidelijk zo laat in de avond?Citaat:Echter zit hier voor mij ook een verschil .. Je hebt het bv. eerder over communicatie, dat sommige dingen vanzelfsprekend zijn en gewoon moeten en daar geen beloning aan moet vasthangen. Ik neem nu het voorbeeld van achteruit gaan. Ik vind ook dat een paard dit gewoon moet doen wanneer jij dat wilMaar ik vind dan weer niet dat je paard ook een hele piste achteruit moet gaan terwijl jij aan 1 kant met je vingertje staat te wijzen (zie je bij Parelli nogal eens voorkomen). Daar zit voor mij een verschil. Wel werk ik er met mijn pony ook aan dat hij een aantal passen achteruit kan terwijl ik blijf staan, maar dit is dan wel als oefening, en dit wordt dan ook beloond (met voedsel).
In het begin deed ik dit niet .. achteruit was achteruit en dat moet hij gewoon doen. Maar dan deed hij gewoon z'n best niet ... en al helemaal niet als ik dan niet mee ging. Daar heb ik toen ook nog een topic over gehad (kan ik wel even opzoeken moest je interesse hebben) en door een reactie van iemand in dat topic ben ik dat achteruit gaan ook als oefening gaan zien, en sindsdien gaat het prachtig
Maar let op .. als hij iets doet wat ik op dat moment niet aanvaard dan stuur ik hem ook gewoon achteruit, en dit moet hij dan en daar krijgt hij ook geen beloning voor (ja, de rust van het niet meer achteruit moeten en een aai over z'n neus ofzo, maar geen voedsel of iets dergelijks). Dus voor ons zit er een verschil tussen waarom hij achteruit moet ... We maken het graag moeilijk
[***] schreef:Maar er is toch een verschil tussen voetje geven voor de verzorging en dingen als buiging enzo? Of ligt dit nu aan mij?Er staat toch nergens dat je paard niks meer uit respect moet doen en enkel nog dingen doet waarbij die beloond wordt met snoepjes?
Of doe ik nu te moeilijk?
[***] schreef:Maar er is toch een verschil tussen voetje geven voor de verzorging en dingen als buiging enzo? Of ligt dit nu aan mij?Er staat toch nergens dat je paard niks meer uit respect moet doen en enkel nog dingen doet waarbij die beloond wordt met snoepjes?
Of doe ik nu te moeilijk?
[***] schreef:We doen allemaal moeilijkMaar zolang ons paard maar met ons mee wil werken is dat prima toch
Meestappen lijkt vanzelfsprekend, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het dat niet is .. Ik zit nu op een punt dat mijn pony begint mee te draven, los zijnde welteverstaan, als ik langs/voor hem loop. Dit deed hij gewoon niet (zelfs stappen in het begin niet). Als ik drijvend sta totaal geen probleem (meer, was het vroeger ook wel), maar leidend is een ander paar mouwen ... Dus ja, als hij nu bij wijze van spreken 1 pasje meedraafd ben ik laaiend enthousiast en krijgt hij ook wat
Dit bouw ik overigens wel af, ik blijf niet belonen voor 1 pas
Maar om maar even aan te geven waarom het kan dat mensen dit doen
pearlie schreef:Mijn grote "bezwaar" tegen VD is inderdaad ook het belonen met snoepjes... Dan maak je mij niet wijs dat ze het echt leuk vinden, maar ze doen het gewoon voor het snoepje.
Je kunt toch ook belonen met je stem of met een klopje?
liedje89 schreef:pearlie schreef:Mijn grote "bezwaar" tegen VD is inderdaad ook het belonen met snoepjes... Dan maak je mij niet wijs dat ze het echt leuk vinden, maar ze doen het gewoon voor het snoepje.
Maar als een paard iets doet omdat hij graag positieve aandacht wil doet hij het toch ook voor de aandacht niet omdat hij de handeling zelf leuk vind. Bovendien willen veel mensen liever niet met voedsel beloning werken maar werken ze wel met correcties imo zijn correcties net zo goed omkoping of beter gezegt afpersing. Ik vind het helemaal niet zo kwalijk dat voedsel voor een paard een grotere motivatie is dan het ontvangen van een aai. Ik krijg ook liever een doos chocola als alleen een schouder klopje als ik iets goed doe hoe lief ik je ook vind
![]()
. Imo doet een paard sowieso geen dingen voor jou omdat hij het leuk vind om te doen, maar omdat jij hem daartoe zelf gemotiveerd hebt. En hem hebt geleerd dat het voordelig en leuk is om te luisteren. Als je een paard op geen enkele manier motiveerd zal hij het ook niet leuk vinden om voor je te werken.
Ik denk trouwens ook dat als je er het paard voor hebt je ook best vd kan doen zonder voedsel beloning. Immers kent ook bijna ieder paard voetje geven en omstappen gewoon op commando zonder dat je daarvoor ooit een voedsel beloning hebt gebruikt. Ik denk alleen dat het bij veel paarden net zo makkelijk is om ze wel te motiveren met voedsel, ik zie daar namelijk het nadeel niet zo van in.
H_Nalanta schreef:Ik denk dat het vrijheidsdressuur heet omdat je, inderdaad, je paard gymastiseert.
liedje89 schreef:pearlie schreef:Mijn grote "bezwaar" tegen VD is inderdaad ook het belonen met snoepjes... Dan maak je mij niet wijs dat ze het echt leuk vinden, maar ze doen het gewoon voor het snoepje.
Maar als een paard iets doet omdat hij graag positieve aandacht wil doet hij het toch ook voor de aandacht niet omdat hij de handeling zelf leuk vind. Bovendien willen veel mensen liever niet met voedsel beloning werken maar werken ze wel met correcties imo zijn correcties net zo goed omkoping of beter gezegt afpersing. Ik vind het helemaal niet zo kwalijk dat voedsel voor een paard een grotere motivatie is dan het ontvangen van een aai. Ik krijg ook liever een doos chocola als alleen een schouder klopje als ik iets goed doe hoe lief ik je ook vind
![]()
. Imo doet een paard sowieso geen dingen voor jou omdat hij het leuk vind om te doen, maar omdat jij hem daartoe zelf gemotiveerd hebt. En hem hebt geleerd dat het voordelig en leuk is om te luisteren. Als je een paard op geen enkele manier motiveerd zal hij het ook niet leuk vinden om voor je te werken.
Ik denk trouwens ook dat als je er het paard voor hebt je ook best vd kan doen zonder voedsel beloning. Immers kent ook bijna ieder paard voetje geven en omstappen gewoon op commando zonder dat je daarvoor ooit een voedsel beloning hebt gebruikt. Ik denk alleen dat het bij veel paarden net zo makkelijk is om ze wel te motiveren met voedsel, ik zie daar namelijk het nadeel niet zo van in.