[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:10

ZusJacobs schreef:
Ziet er goed uit, zou wel echt rustig aan doen hoor. Ik zou persoonlijk nog een paar weekjes rust geven.

Ja, ik ga ook niet heel veel longeren, doe ik ook niet vaak, wandel meer en doe ook meer VD.
Ik ben ook pas van plan er over 2/3 maanden iemand op te zetten.
Ze krijgt veel rust, ik longeer/andere dingen doe ik niet iedere dag, hoogstens 3x per week, meestal maar 1x per week.

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:16

[***] schreef:
Oh, balen, hier hebben ze het moeten bestellen .. Blijkbaar heb je het in 100 ml of in 1000 ml, is nu 100 ml besteld, ik hoop dat dit voldoende is .. Het zou 2x moeten gebruikt worden, maar ik weet eigenlijk niet hoe je het moet gebruiken :o Gewoon in het water doen en daarmee wassen? Of echt op je paard smeren? Want dan is 100 ml wel weinig natuurlijk := (maar 1000 ml begin ik niet aan, zo duur :oo (dus hopelijk heb ik zoveel niet nodig :+ ) ). Nuja, ik kan nog zien, anders moeten ze nog maar eens opnieuw een flesje van 100 ml bestellen :+

Hier heb ik ook van die momenten gehad hoor .. Dan denk je echt: wat doe ik hier met dit paard .. Hij wil gewoon niks en als hij iets doet lig ik op de grond ... :+ Maar ik moet zeggen dat dit de laatste tijd gewoon niet meer voorgekomen is, het gaat momenteel echt super :D Dus misschien heb ik nu, na 5 jaar, de knopjes gevonden :Y) :))

Je moet het echt verdunnen met véél water. We hebben amper wat gebruikt, ook omdat het zo goed werkt heb je niet veel nodig. Nu, ik denk dat de te behandelen oppervlakte bij jou groter is (bij Maluah was het alleen rond de ogen), dus misschien dat je niet te veel over gaat hebben.

Tot over 3 weken iedereen!

ZusJacobs

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:53

Fijne vakantie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:46

Ik ga gewoon de helft van een flesje in een volle emmer doen en hem daarmee wassen, denk dat dit wel ok moet zijn? Ook omdat hij eerst met de isobetadine gewassen wordt ... Of misschien dat ze het bij de apotheek anders aanraden, zal zien wat ze morgen erover zeggen ;)

Heb trouwens nog een leuke van gisteren :+
[***] vindt Chase The Hond véél leuker dan Chase The Tiger ... Baasje (van [***] & hond) vind dat toch iets minder := :') (hond daarentegen vond het ook wel wat :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:18

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:24

Haha! Wat een heerlijk beest heb je zeg! :j Erg leuk!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:55

:wave:

ik meld me ook :+
ookal is Vienna verkocht en gaat Silke mee, ik zal toch wel actief blijven in grondwerk/lange lijnen/freestyle/agility/VD :+

Nu eerst weer eens trainen.. ik heb goede hoop dat de bak eindelijk weer iets droger is...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:52

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:45

Hoi Hoi!

Ik wil me hier ook graag melden, kwam hier weer via het topic van Dressuur in vrijheid, ik heb niks met "kunstjes aanleren" (denk aan VD), vind het leuk om te zien maar nee zou daar zelf niet zo snel mee bezig gaan. Die kunstjes snap ik gewoon niet wat daar nou het nut voor je paard bij is? Sommige zijn best leuk zoals flemen op commando, kusje geven e.d. maar het is allemaal omdat wij dat leuk vinden.

Mijn paardje zou begin dit jaar ingereden worden, het longeren kent die (al maakt ie er vaak dankbaar gebruik van dat hij sterker, slimmer en sneller is dan dat ik ben dus heb ik in het begin de bak af moeten zetten om er niet achteraan te vliegen. :+ ), nu kan ik hem longeren met een losse dubbele longe, gewoon in het land. Al ben ik al zeker een halfjaar niet meer met hem bezig geweest, ow en het zadel kent ie ook maar nog geen ruiter op zich. Het inrijden hebben we uitgesteld omdat meneer in z'n conditie enorm achteruit ging (kwam waarschijnlijk o.a. door slecht ruwvoer en het stal beleid) heb hem toen dus weer vakantie gegeven door middel van 24/7 lekker op het land samen met een shetlander hengstje (meneer heeft er een hekel aan om alleen te staan, en terecht!) Heb ook in die tijd niet meer met hem bezig geweest, ja eens een wandeling door het bos lekker ontspannen met constant een los lijntje (is anders geweest). Planning is nu zo'n beetje tegen de winter aan (septermber) hem onder de man verder in te rijden, ik wil uiteindelijk ook echt verder met hem in de dressuur. Maar meneer moet in z'n rug, en vooral z'n achterhand nog wat sterker worden (is ook wel te zien in het laatste topic van hem, zie onderschrift).. Dus leek het mij wel een hele leuke, goede, manier van bezig zijn om ons te gaan verdiepen in dressuur in vrijheid. Hem zo sterker te maken in zijn lijf, en zonder invloed van een ruiter toch te leren wat voor hem een goede manier van 'bewegen' is.

Immers ben ik van mening dat elk paard een eigen manier van lopen aanleert maar dit lang niet altijd voor hen een hele goede manier is. Als ik het even terug haal op mensen, allemaal leren wij kruipen, lopen, rennen, klauteren en tallloze manieren van bewegen aan in ons leven. HIerbij nemen we een voor ons prettige houding aan, echter is dit niet altijd de juiste houding dit kan komen door een scheefheid in het lichaam maar hoeft natuurlijk niet altijd. Echter juist door de verkeerde houding aan te nemen maken we dingen soms alleen maar erger, snellere slijtage van bepaalde botten, spieren, gewrichten e.d. Gevolg op latere leeftijd kom je dan bij de fysio en moet je alsnog een hele andere manier van bewegen aanwennen. Terwijl wanneer dit in het begin al gecorrigeerd was er veel problemen waren voorkomen en het ook lang niet zo moeilijk was om de goede houding aan te wennen. Zo zie ik dat dus ook bij paarden, elk paard leert lopen, rennen, spelen, stoeien en dus een manier van bewegen went het zich aan. Ik wil dus leren zien aan mijn paard wanneer hij zijn lichaam op een juiste manier gebruikt, en dit ook belonen en aanmoedigen. Scheefheid uit het lichaam zoveel mogelijk weg te halen, en hem helpen z'n lichaam sterker te maken. Dressuuroefeningen zijn naar mijn mening uitermate geschikt hiervoor, het maakt een paard immers lenig, soepel en sterk.

Maar hoe te beginnen? Gewoon beginnen om hem nieuwsgierig te maken naar mij? Dat hij uit zichzelf mij volgt en enthousiast word als ik wil "spelen"?

Meneer is trouwens een 3 jarige ruin van Vivaldi x Zichem (half gelders dus), absoluut geen kleintje. Maar meer info, en foto topics van ons zie in mijn profiel. ;)

Afbeelding

Groetjes Marinke & Discovery of Gold US (aka Dis / Disco)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:26

Hoi! Welkom! ;)
Prachtig dier heb je!

Tips om te beginnen met DIV zijn misschien makkelijker te vragen in dat info-topic, sowieso staat er op het forum (wel engelstalig) al heel wat hoe je eventueel zou kunnen beginnen ;) Hier in het HK-topic is het meer om gezellig te kletsen over wat je allemaal gedaan heb, natuurlijk kunnen hier wel eens informatieve dingen voorbijkomen, maar echt gericht op DIV is fijner in dat topic denk ik ;)

Even inhaken op die kunstjes .. voor mij kunnen ze wel degelijk nut hebben. Maar wel GOED uitgevoerd, en niet om het kunstje op zich. Bv. het 'mooi staan' (zal je onder de vorm van 'ramener' tegenkomen bij DIV) is nuttig om de bovenhalsspieren vanuit de schoft te rekken. Kunstjes als jambette en later spaanse pas zijn goed om de schouders los te maken (en volgens mij ook wel om wat meer gewicht op de achterhand te krijgen). Je kan stretchen met de spagaat enz. Maar dus zoals gezegd: wel als ze goed uitgevoerd zijn. Je hebt er niks aan als je paard in de spaanse pas loopt met een weggedrukte holle rug bv., en dat zie je nog wel eens ;) Hier heb je een stukje op een website over stretch-oefeningen: http://www.dressuurinvrijheid.nl/stretchen.html Zoals je ziet zijn die gewoon "VD-kunstjes" ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:26

Welkom iedereen!

Gave foto's van Vienna! Ziet er echt veeeeel beter uit dan eerst, met al dat tuig etc.. Echt super knap, en toch een goed einde van jullie saampjes! Het is fijn als je zo kunt ''afsluiten''..

Marinke, om je paard mee te laten spelen.. Echt zelf enorm enthousiast zijn, als ik ik met mijn paard in de bak kom, eerst sluit ik het hek, klik hem los van het touw, en ren gewoon echt keihard weg, en door mijn enthousiasme rent hij altijd mee, krijg de gekste sprongen aangeboden!

Verder heeft vrijheidsdressuur veel los gehaald bij mijn pony, oefeningen zoals het compliment of de klassieke buiging zijn best intensief en een hele goede oefening om de spiertjes op te rekken. Verder kleine oefeningen zijn behalve leuk voor ons (en voor het paard, die krijgt natuurlijk de beloning) niet heel bijzonder (wel is het gewoon leuk als een paard mee leert denken en word ook juist door de makkelijkere kunstjes gemotiveerd voor het moeilijkere werk!).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:28

Vandaag weer lekker bij de Shetten geweest.
We oefenen met Shiela met longeren, ze vind het erg moeilijk en heeft het misschien nooit echt geleerd.
Het vangen, gingen met wat hulp van iemand buitenaf, wonderbaarlijk snel. Met longeren zijn we nu zover dat ze aan het halster en zonder helper een paar rondjes kan stappen(draf zit er nog niet echt in, ze kan nu een paar pasjes, maar meer niet).

Met Zorro weer een klein beetje VD gedaan, niets moeilijks: Kusje geven, voetje geven(helaas is dat schrapen geworden, iemand een idee hoe ik dat uit kan bouwen?) en achteruit lopen. :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:28

'met al dat tuig etc...' ?

Heeft iemand nog leuke ideeen om mee te grondwerken? :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:32

Touwhalster, zadel met borstriem, bit etc etc :)

Eske_B

VisibreTeam schreef:
'met al dat tuig etc...' ?

Heeft iemand nog leuke ideeen om mee te grondwerken? :P

Bedoel je het bovenste bij mij?

Misschien kan je schrikparcourtje doen of aan de hand springen?

Bojangles

Inderdaad, vrijheidsdressuur is júist zéér nuttig, in feitte is het (mits op de juiste manier gedaan) gymnasticeren van je paard. Juist de kunstjes die je zelf noemt zoals flehmen en kusjes, zijn meer voor de 'leuk' erbij.

Een goede basis voor VD is dan ook erg belangrijk. VD is echt een hype geworden de laatste jaren en is helaas meer een soort van race geworden 'wie kan de meeste kunstjes' en meer om de kunstjes op zich dan het oorspronkelijke idee erachter :+
Best jammer :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:33

EskeGirl schreef:
Vandaag weer lekker bij de Shetten geweest.
We oefenen met Shiela met longeren, ze vind het erg moeilijk en heeft het misschien nooit echt geleerd.
Het vangen, gingen met wat hulp van iemand buitenaf, wonderbaarlijk snel. Met longeren zijn we nu zover dat ze aan het halster en zonder helper een paar rondjes kan stappen(draf zit er nog niet echt in, ze kan nu een paar pasjes, maar meer niet).

Met Zorro weer een klein beetje VD gedaan, niets moeilijks: Kusje geven, voetje geven(helaas is dat schrapen geworden, iemand een idee hoe ik dat uit kan bouwen?) en achteruit lopen. :D

Eigenlijk 'heel simpel' ;)
Schrapen negeren, kleine momentjes van nette jambettes (iig ik neem aan dat je voetje naar voren gestrekt bedoelt) belonen.
Geduld en consequent zijn en je komt al heel snel een heel eind :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:34

aaah op die manier :j
dat was omdat ik dan vast kon zetten, zadel was confortabel op lange stukken, bitloos buitenrijden was nog geen optie etc etc etc :P

Aan de hand (agility) ben ik al veel mee bezig, heb geen zin om heel een baan op te bouwen :))
maar kan wel wat dingen met banden en balkjes verzinnen ^^

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:34

Bojangles schreef:
Inderdaad, vrijheidsdressuur is júist zéér nuttig, in feitte is het (mits op de juiste manier gedaan) gymnasticeren van je paard. Juist de kunstjes die je zelf noemt zoals flehmen en kusjes, zijn meer voor de 'leuk' erbij.

Een goede basis voor VD is dan ook erg belangrijk. VD is echt een hype geworden de laatste jaren en is helaas meer een soort van race geworden 'wie kan de meeste kunstjes' en meer om de kunstjes op zich dan het oorspronkelijke idee erachter :+
Best jammer :)

dat klopt ja :j
veel mensen vergeten dat bij steigeren een paard moet verzamelen en zijn rug moet gebruiken, een paard bij de spaanse pas moet verzamelen en ook correct rug en achterhand gebruik moet tonen en bij de klassieke buiging ook goed door de schoft moet zakken :j

vienna heeft het knopje nageven en ruggebruik bij de spaanse pas zeker :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 27-07-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:36

VisibreTeam schreef:
aaah op die manier :j
dat was omdat ik dan vast kon zetten, zadel was confortabel op lange stukken, bitloos buitenrijden was nog geen optie etc etc etc :P

Snap ik hoor! En is ook niet erg (mits het goed ligt en het niet wordt misbruikt), maar zonder is natuurljik nog veel mooier :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:38

zonder is gaver ja :j
mn streven is het weekend van 30 juli met neckrope in de drunense duinen te werken... als eindfotoshoot :)
en als het even kan ook erop met neckrope in galop... alle vrijheid :D
maar dan moet ze wel een enorm brave bui hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:40

Dan hoop ik voor jou dat dat zo is :+ Ben wel nu al benieuwd naar de foto's :Y) :))

@ Joyce: dat idee heb ik ook mbt VD :j Heb me daar zelf ook schuldig aan gemaakt, maar ik had het toch snel door, want het werkt niet bij mijn pony om alles maar te willen omdat anderen het ook doen :') Ik wil nog steeds graag, maar ik zie wel waar we komen, zolang we maar lol hebben in alles wat we doen, dat is voor mij het belangrijkste :Y)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:41

ik vogel alles zelf telkens uit maar ben pas een jaar serieus aan het trainen, daarvoor was het altijd aanrommellen... Nu let ik beter op spiergebruik :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en dan hopelijk alleen met een neckrope :+:

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:38

Vanmiddag weer lekker getraind, Indy even met sidepull en barebackpad, verzameling ging weer super meer mooi stukken richting passage en enkele passen correcte passage. Ik rijd van oorsprong western dus dit is echt een hele uitdaging voor ons :D
Beetje VD gedaan en het mutsje heeft nu voor het eerst compliment rechts gedaan ohz :D
Verder lekker door het lijf gereden :)

Ook nog even met Rach getraind, maar waren ineens veel vliegen dus hebben het kort gehouden :)

Morgen weer een dag! Zal zo nog wat foto's plaatsen :) (van eergister dan)