Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NouJaDan schreef:Geduld hebben, pas met 4 jaar gaan beleren. Niet met 4 jaar al in het M willen starten. Een paard de tijd geven, sterker te worden fysiek en mentaal. Hem gezond weten te houden tot op hoge leeftijd en niet met 10 jaar afschrijven omdat hij teveel, te snel en te grof alles heeft moeten doen. Een paard in ZIJN tempo en niet in JOUW tempo klaarstomen.
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan...
NouJaDan schreef:Volgens mij geeft zij les volgens Bent. Niet Dé klassieke rijschool. En met klassieke rijkunst bedoel ik de Spaanse Rijschool. De authenthieke manier. Is toch even een paar gradaties vakkundiger. Kijk alleen maar eens naar een capriool volgens Bent of van de Spaanse Rijschool. Bij de een valt het paard in talloze stukken uit elkaar bij de ander komt het vanuit de verzameling, juist prachtig bij elkaar. Bij de een niet meer dan een aardig circuskunstje bij de ander dressuurmatige bekwaamheid.
NouJaDan schreef:Capriool volgens Bent:
http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ
Capriool Spaanse Rijschool:
http://www.youtube.com/watch?v=aQOMrTHT8RU
PetraVANL schreef:ik vind dat bent gezever ook allemaal onzin hoor, mede zijn aanhang maar is dat filmpje van zijn capriool niet een paard wat het voor het eerst leert?
NouJaDan schreef:Onder dwangmatig valt o.a het gebruik van slofteugels en dergelijke. Tegenwoordig haast van zelfsprekend geworden omdat men door onkunde van zichzelf de paarden zo verrot sterk heeft gemaakt. Dat men niet meer door gebruik van slechts de ringvinger een paard mooi over de hals kan rijden. Dát noem ik modern....nouja..je paard verzieken meer.
Geduld hebben, pas met 4 jaar gaan beleren. Niet met 4 jaar al in het M willen starten. Een paard de tijd geven, sterker te worden fysiek en mentaal. Hem gezond weten te houden tot op hoge leeftijd en niet met 10 jaar afschrijven omdat hij teveel, te snel en te grof alles heeft moeten doen. Een paard in ZIJN tempo en niet in JOUW tempo klaarstomen.
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan...
heavon13 schreef:Ik ben me op het moment erg aan het verdiepen in de Academische rijkunst en het rechtrichten. Ik wil als het me even lukt de instructeursopleiding gaan doen volgend jaar.
Wat ik fijn vind is dat je bij elke oefening ook duidelijk uitgelegd krijgt wat het doel er van is.
Ik geef hier wel eens mensen les die al 10 jaar dressuur rijden bijvoorbeeld. Dan vraag je of ze weten wat het doel van een schouderbinnenwaarts is en dan krijg je dit als antwoord: "Nou ik rij al 10 jaar dressuur maar dat zou ik eigenlijk niet weten, misschien omdat het er mooi uitziet" ? Ppff daar vallen je de schoenen toch van uit heZegt mij wel iets van het niveau van de lesgever.
Ik denk wel inderdaad dat het fijner is als je er ook les in krijgt. Degene op de grond ziet net iets beter of het paard zijn achterbeen wel echt in de juiste positie zet of dat jij als ruiter zijnde iets net iets anders moet doen.
Maar ik blijf dit super interessant vinden, ook omdat je ziet dat paarden die eerder veel problemen hadden een stuk beter gaan lopen. Of dat zelfs dressuurpaarden die Z lopen nog steeds schots en scheef zijn en door dit te combineren met de Academische Rijkunst los je dit probleem op en gaat je paard nog beter en soepeler lopen.
NouJaDan schreef:Capriool volgens Bent:
http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ
Capriool Spaanse Rijschool:
http://www.youtube.com/watch?v=aQOMrTHT8RU
Need I say more....?
In het laatste filmpje zie je trouwens de échte klassieke dressuur en niet wat mensen er tegenwoordig van brouwen dmv van een cursusje van 4 dagen ofzo. En er vervolgens een stickertje erop plakken van: Ik geef les in klassiek dressuur.Daar lopen er nl niet zoveel van rond....
Johanna59 schreef:Kom nou, dat los je op met goede instructie van een goede instructeur. Niets te maken met academische rijkunst.
PetraVANL schreef:academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..
das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P
de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D
PetraVANL schreef:academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..
das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P
de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D