Academische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:29

Onder dwangmatig valt o.a het gebruik van slofteugels en dergelijke. Tegenwoordig haast van zelfsprekend geworden omdat men door onkunde van zichzelf de paarden zo verrot sterk heeft gemaakt. Dat men niet meer door gebruik van slechts de ringvinger een paard mooi over de hals kan rijden. Dát noem ik modern....nouja..je paard verzieken meer.

Geduld hebben, pas met 4 jaar gaan beleren. Niet met 4 jaar al in het M willen starten. Een paard de tijd geven, sterker te worden fysiek en mentaal. Hem gezond weten te houden tot op hoge leeftijd en niet met 10 jaar afschrijven omdat hij teveel, te snel en te grof alles heeft moeten doen. Een paard in ZIJN tempo en niet in JOUW tempo klaarstomen.

Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 06:39

NouJaDan schreef:
Geduld hebben, pas met 4 jaar gaan beleren. Niet met 4 jaar al in het M willen starten. Een paard de tijd geven, sterker te worden fysiek en mentaal. Hem gezond weten te houden tot op hoge leeftijd en niet met 10 jaar afschrijven omdat hij teveel, te snel en te grof alles heeft moeten doen. Een paard in ZIJN tempo en niet in JOUW tempo klaarstomen.

Mooi gezegd, geduld is een schone zaak. De tijd nemen om SAMEN met hem te groeien om tot verfijnt paardrijden te komen. Dan zijn de oefeningen er om hem sterker (fysiek en mentaal) te maken en geen kunstjes die je hem leert om wedstrijden voor je te winnen.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:04

Ylvie Fros in lunteren die doet ook les geven in klassieke dressuur. Een vriendin van mij zit nu op stage bij haar.
Zelf heb ik er niet zo veel mee.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:40

Volgens mij geeft zij les volgens Bent. Niet Dé klassieke rijschool. En met klassieke rijkunst bedoel ik de Spaanse Rijschool. De authenthieke manier. Is toch even een paar gradaties vakkundiger. Kijk alleen maar eens naar een capriool volgens Bent of van de Spaanse Rijschool. Bij de een valt het paard in talloze stukken uit elkaar bij de ander komt het vanuit de verzameling, juist prachtig bij elkaar. Bij de een niet meer dan een aardig circuskunstje bij de ander dressuurmatige bekwaamheid.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:45

NouJaDan schreef:
Volgens mij geeft zij les volgens Bent. Niet Dé klassieke rijschool. En met klassieke rijkunst bedoel ik de Spaanse Rijschool. De authenthieke manier. Is toch even een paar gradaties vakkundiger. Kijk alleen maar eens naar een capriool volgens Bent of van de Spaanse Rijschool. Bij de een valt het paard in talloze stukken uit elkaar bij de ander komt het vanuit de verzameling, juist prachtig bij elkaar. Bij de een niet meer dan een aardig circuskunstje bij de ander dressuurmatige bekwaamheid.

Heb je daar filmpjes bij? Staat vast genoeg op youtube... En ik ben wel geïntresseerd in dat verschil!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:59

Capriool volgens Bent:

http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ

Capriool Spaanse Rijschool:

http://www.youtube.com/watch?v=aQOMrTHT8RU

Need I say more....?

In het laatste filmpje zie je trouwens de échte klassieke dressuur en niet wat mensen er tegenwoordig van brouwen dmv van een cursusje van 4 dagen ofzo. En er vervolgens een stickertje erop plakken van: Ik geef les in klassiek dressuur. :Z Daar lopen er nl niet zoveel van rond....

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:13

PetraVANL

Re: Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 02:34

ik vind dat bent gezever ook allemaal onzin hoor, mede zijn aanhang maar is dat filmpje van zijn capriool niet een paard wat het voor het eerst leert?

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:13

PetraVANL schreef:
ik vind dat bent gezever ook allemaal onzin hoor, mede zijn aanhang maar is dat filmpje van zijn capriool niet een paard wat het voor het eerst leert?

Heyhey dat gezever is zeker geen onzin. Het is alleen een andere manier. Alle jurken, pakken, zwaarden en capriolen zijn wel onzin :) Ik wil beslist verder volgens Bent, maar de hogeschool sprongen vind ik niet nodig...

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:23

Voor het werk "boven de grond" zul je ook een paard moeten hebben dat alle fysieke eigenschappen bezit om ze vlekkenloos en zonder gevaar voor fysieke problemen te kunnen uitvoeren. Niet alle paarden kunnen een goede capriool springen en een spiertje is zo gescheurd. Botten, gewrichten, pezen, banden en spieren zullen eerst voldoende moeten zijn uit gehard en mentaal moet het paard deze oefeningen ook nog eens kunnen behappen.

Ik ben geen voorstander van Brent, sorry. Er zitten een aantal zaken in verwerkt die ik niet kan rijmen met een goede training. Het werk aan de hand op een uitertst kleine volte is voor jonge paarden nog altijd slecht te noemen. Eerst stabiel rechtuit zien te krijgen....

Men mag vinden van Spaanse Rijschool wat men wil, maar over hun kwaliteit is gewoon geen discussie mogelijk. Klassieke rijkunst in al zijn facetten, waarbij de paarden alle tijd wordt gegund zich goed te ontwikkelen en tot op hoge leeftijd het zware werk fysiek en mentaal prima blijven volhouden. Gezonde en mooie paarden, die schitteren in de allerhoogste dressuur, met de allerbeste ruiters!

Wie zijn wij als "kneuzen op Bokt" om daar aan te twijfelen....?

mahgeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:03

Paardrijden is doen, volhouden, analyseren. Ik rijd al zo'n 34 jaar, en als paardrijden niet commercieël zou zijn, had ik en vele anderen met mij al jaren geleden veel en veel meer van paarden en het rijden geweten. Het is een supermooie sport, en zeg nou zelf welke doorgewinterde paardenliefhebber, zou niet zijn geld willen verdienen met zijn meestgeliefde hobby. Het is net als de franse keuken, de chef geeft ook niet al zijn recepten prijs. Maar tegenwoordig is er internet, en als je een beetje zoekt en leest en probeert kun je heel wat ervaring opdoen. Academische rijkunst Klassieke rijkunst, voor mij valt het ook allemaal onder een noemer. Maar het allerbelangrijkste is de BASIS, en geloof me, lees eens het leuke F.N.R.S boek voor manegeruiters, en je haalt er de hele basis uit. Dus ook de manege´s dragen een goed steentje bij. En dan is er nog de mens in al zijn kleuren en geuren, er is GÉÉN mens hetzelfde, daarom hebben we ook alemaal een eigen mening en doen we het allemaal anders, omdat we het vaak zelf beter weten. Open je vizier, ogen oren, en doe je best, er zijn voldoende chefgeheimen prijsgegeven als het om paardrijden gaat.
Het verschil in een `gewone` en een `uitzonderlijke `ruiter zit hem echt in de volharding,training en doorzettingsvermogen.
Mijn motto is geniet en leer er iedere keer iets bij, neem ook wat aan van een ander, niet van de beterweter langs de rijbaan die eens komt kijken, maar begin voor jezelf een keuze te maken hoe kom ik verder en hoe niet.dus ook wie kan me echt helpen.
Blijf altijd correct met je viervoeter omgaan, het is letterlijk geven en nemen, spanning en ontspanning. Geniet !!!!!!!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:44

NouJaDan schreef:
Onder dwangmatig valt o.a het gebruik van slofteugels en dergelijke. Tegenwoordig haast van zelfsprekend geworden omdat men door onkunde van zichzelf de paarden zo verrot sterk heeft gemaakt. Dat men niet meer door gebruik van slechts de ringvinger een paard mooi over de hals kan rijden. Dát noem ik modern....nouja..je paard verzieken meer.

Mooi! Dan ben ik het helemaal met je eens :D !!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:48

heavon13 schreef:
Ik ben me op het moment erg aan het verdiepen in de Academische rijkunst en het rechtrichten. Ik wil als het me even lukt de instructeursopleiding gaan doen volgend jaar.

Wat ik fijn vind is dat je bij elke oefening ook duidelijk uitgelegd krijgt wat het doel er van is.

Ik geef hier wel eens mensen les die al 10 jaar dressuur rijden bijvoorbeeld. Dan vraag je of ze weten wat het doel van een schouderbinnenwaarts is en dan krijg je dit als antwoord: "Nou ik rij al 10 jaar dressuur maar dat zou ik eigenlijk niet weten, misschien omdat het er mooi uitziet" ? Ppff daar vallen je de schoenen toch van uit he :P Zegt mij wel iets van het niveau van de lesgever.

Ik denk wel inderdaad dat het fijner is als je er ook les in krijgt. Degene op de grond ziet net iets beter of het paard zijn achterbeen wel echt in de juiste positie zet of dat jij als ruiter zijnde iets net iets anders moet doen.

Maar ik blijf dit super interessant vinden, ook omdat je ziet dat paarden die eerder veel problemen hadden een stuk beter gaan lopen. Of dat zelfs dressuurpaarden die Z lopen nog steeds schots en scheef zijn en door dit te combineren met de Academische Rijkunst los je dit probleem op en gaat je paard nog beter en soepeler lopen.

Kom nou, dat los je op met goede instructie van een goede instructeur. Niets te maken met academische rijkunst.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:49

NouJaDan schreef:
Capriool volgens Bent:

http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ

Capriool Spaanse Rijschool:

http://www.youtube.com/watch?v=aQOMrTHT8RU

Need I say more....?

In het laatste filmpje zie je trouwens de échte klassieke dressuur en niet wat mensen er tegenwoordig van brouwen dmv van een cursusje van 4 dagen ofzo. En er vervolgens een stickertje erop plakken van: Ik geef les in klassiek dressuur. :Z Daar lopen er nl niet zoveel van rond....

Duidelijk.
Die Spaanse Rijschool is echt te gek. :9

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:51

Johanna59 schreef:
Kom nou, dat los je op met goede instructie van een goede instructeur. Niets te maken met academische rijkunst.

Ja inderdaad. Maar weetje.....het is dus vaak zo dat de gemiddelde instructeur het HOE en WAAROM er niet bij verteld.
Tenminste, dat kom ik heel vaak tegen.

Dus je kunt zeggen dat het niets te maken heeft met de ac. rijkunst. Aan de ene kant is dat dus zo, want dan ligt het gewoon aan welke instructeur je hebt.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:13

weet iemand een instructeur in omgeving utrecht ?

Heb me erg verdiept in deze rijkunst en het spreekt me erg aan. vandaar opzoek naar een instructeur

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:59

Ja ik ook. Weet iemand een GOEDE instructeur/instructrice in omgeving Elburg?

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:52

Sorry, jullie zitten me beide te ver weg..... ;) Maar je bent altijd welkom bij mij. Of op een van de clincis.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:35

En als je nu als het ware wilt beginnen met meer volgens de klassieke rijkunst te rijden, waar kun je dan beginnen? Of moet je dan wel les nemen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:19

kijk als je wil gaan lessen volgens deze methode naar hoe je instrukteur rijdt en hoe deze les krijgt en bij wie zo iemand les neemt. wees kritisch in je les,vraag erom waarom iets zo moet en hoe lang en wat er dan gebeuren moet en zeg wat je vindt en voelt. je komt er dan snel achter of degene die het zo mooi staat te vertellen in het midden de boel ook kan onderbouwen,er zijn meer instrukteurs die op de [in mijn ogen ]goede manier les geven en die hoeven niet aangesloten te zijn bij een club zoals marijke de jong of antoine de bot . dat zijn allemaal zijtakken gestoeld op de eeuwenoude klassiekers .

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:22

PetraVANL schreef:
academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..

das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P

de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D

ik ben nu wel heel benieuwd naar wat jij zo stelt hier, wil je dat toelichten ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:29

NouJaDan schreef:
Sorry, jullie zitten me beide te ver weg..... ;) Maar je bent altijd welkom bij mij. Of op een van de clincis.

en wie ben jij dan ?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:31

Interessante discussie. Mijn ervaring is, is dat klassieke en dus ook academische instructeurs meer kennis lijken te hebben. En daarbij dus de dressuur gebruiken voor het paard in plaats van het paard voor de dressuur. Is geheel mijn ervaring en daarom ben ik dus ook een fan van academische en ook klassieke rijkunst. Instructeurs lijken beter geschoold te zijn of meer geïnteresseerd in de achtergrond van het gehele rijden. Er zijn natuurlijk ook goede reguliere instructeurs, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Ik train dus lekker academisch verder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:30

@spokie ,jij zegt t helemal goed de dressuur hoort er te zijn voor het paard en niet andersom. je gebruikt de dressuur om het paard sterker te maken ,in staat zijn de ruiter te dragen en zich te ontwikkelen sterker en soepeler te worden. haast\druk\stress\dwang\ komen daar niet aan te pas, elke instrukteur die zich daaraan houdt en er de juiste uitleg bij kan geven volgt de eeuwenoude klassiekers. je moet als instrukteur wel zo integer kunnen zijn om bij je standpunt te blijven en geen basis over te slaan. veel te veel ruiters willen resultaat binnen een maand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:53

PetraVANL schreef:
academisch is allemaal in het leven geroepen door 1 man, en 2 extreem comemrcieel ingestelde dames(zal hier geen namen noemen) maar er zit geen verschil tussen..

das net als ik baucher zou beheersen (wat voor iedereen minstens de basis zou moeten zijn) en het dan "petras nieuwe rijden" ga noemen:P

de correcte benaming is klassiek dressur, dat academische is gewoon een verkoop praatje:D

Toevallig las ik in Das Gymnasium des Pferdes, dat Baucher helemaal niet goed zou zijn?
Iets met de stuwkracht van het paard tegenwerken, dat zou paarden de vernieling in helpen.
Ik weet niet of dat hier past, maar ben wel nieuwsgierig naar deze methode.