Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:20

H_Nalanta schreef:
Ja las het ook al! :=

Nouja weet je wat het is, ik heb haar vaak genoeg gezegd dat ze het niet meer moet gaan vragen, misschien over een paar maanden als ze beide wat verder zijn. Gisteren op msn vroeg ze hoe ze het aan kon leren op een goede manier.. :\

Heb hier geen antwoord op gegeven..

Maargoed, als ze het écht écht écht wil dan help ik haar liever zodat het goed gaat dan dat ik het weiger en dat ze zelf aan gaat lopen klooie..

Als ze weer eens een les wil en ze wil het steigeren weer aan gaan leren kijk ik tezijnertijd wel hoe het gaat. :)

Als ze de weg naar je weet te vinden....wat ik van harte hoop. Maar ik heb er een hard hoofd in...

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:23

Ik begrijp je ongerustheid en het siert je. Maar je kan niet iedereen helpen en ook niet alle paarden. De meeste paarden bezitten een zeer grote veerkracht en op een dag "slaan ze terug". Dan komt Truusje huilend thuis en wordt de pony verkocht. Dan kunnen we alleen hopen op een verstandiger thuis. Maar in de tussentijd heeft de pony wel te vreten en aandacht gehad wat tegenwoordig al helemaal niet meer vanzelfsprekend is, helaas!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:24

Cassidy schreef:
Als ze de weg naar je weet te vinden....wat ik van harte hoop. Maar ik heb er een hard hoofd in...

Oh absoluut hoor, want ze wilde wel les bij het aanleren zodat het niet weer fout zou gaan. :)

Cassidy

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:29

Idd, niet weer fout zou gaan. Na 1 les VD meteen steigeren meenemen (en zonder begeleiding)....dan zit de basis van de VD er toch nog niet in?

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:32

Een instructeur die in de eerste VD les bij een beginneling of matig gevorderde een steigerende oefening meeneemt in het lesprogramma moet wat mij betreft zelf eerst nog even een aantal jaartjes op cursus gaan! Die verknallen namelijk de goede reputatie van de échte VD-ers en brengen cursisten in gevaar!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:33

Paard kende basis al wel hoor. Toen ik daar de eerste x les ging geven kon 't paard ook al heel wat kunsten. :) Maar echt doorpakken vind ze lastig, heb nu ook gezegd dat ze moet gaan werken aan respecteren van ruimte.

@NouJaDan: even voor de duidelijkheid: ík heb het steigeren niet aangeleerd met haar! ;) Nadat ik haar les had gegeven kreeg ik 2 dagen later een krabbel dat ze hem had leren steigeren. ;) Vervolgens kon ik gisteren het steigeren weer af gaan leren omdat het toch niet helemaal goed ging zoals zij het aan had geleerd. :=

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:35

Was ook niet op de persoon bedoeld. Maar in algemeen. Daarnaast kan een paard wel kunstjes beheersen maar dat wil niet niet zeggen dat ze goed genoeg onder apél staan voor het echte werk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:36

Oh gelukkig, dacht al.. Als mensen dat nu maar niet gaan denken.. :=
Met je laatste zin ben ik het eens hoor. :j

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:40

Ik ben het helemaal met je eens Cassidy, maar je moet niet vergeten dat de Levade of Pesade niet slecht is.

Denk maar eens aan een kookplaat en een klein kind. Moeders heeft al tig keer gezegd tegen het kind; niet aankomen dat is heet en dan verbrand je je! Kind doet het toch ondanks de waarschuwing van moeders. Kind verbrand zichzelf, kind heeft pijn MAAR kind heeft wel geleerd nooit meer de kookplaat zo aan te raken.

Dus het maakt niet uit hoeveel je waarschuwt, ze doen het toch wel. Beter kun je zoals Hannah (H_nalanta) zegt een goede uitleg geven en duidelijk benadrukken dat het niet zo verstandig is om dit te doen, dan dat je alleen maar roept: niet doen.

Ik vind het heel erg nobel van je dat je ieder paard en kind in bescherming wil nemen, maar luisteren doen ze toch pas als ze gevoeld hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:42

Dan is het te hopen dat het voelen zonder blijvende gevolgen is voor het kind. Een steigerend paard die niet onder appel staat en waar het niet correct is aangeleerd, is potentieel staatsgevaarlijk.

En dan is het te hopen dat het paard niet uiteindelijk bij de slager beland (of erger nog, wordt doorverkocht zonder gebruiksaanwijzing en zo een risico vormt voor een tweede kind) omdat wij vinden dat iedereen zijn eigen fouten moet maken, en je vooral het steigeren hier op bokt moet toejuichen en niet hoeft te waarschuwen?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:43

pfff ik moet soms moeite doen om mijn springerige beestje NIET te laten steigeren, als hij in een dwarse bui geen zin heeft in achteruitlopen voor mij of tijdens het rijden ergens bang voor is gaat hij hopsakee omhoog, en zie je hem denken: ja maar ik ben groter dan jij dus als ik niet wil doe ik het lekker niet! ik zal gek zijn als ik hem steigeren wil AANleren op dit moment!! dan kom ik helemaaaal nergens meer!

ik denk, dat als je paard alle basisdingen en trucjes volledig en compleet beheerst kan doen op een minimale hulp, je kan beginnen aan steigeren op commando.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:46

@ Cassidy

Je maakt nu krom wat redelijk recht was. Niemand juicht het toe en geeft duidelijke waarschuwingen wat de risico's zijn.
Het bodweg NEE zeggen werkt gewoonweg niet. Leg uit, geef advies en verder zal iedereen zijn eigen verantwoording moeten dragen.
Ook eigenwijze pubers, maar daar zijn het pubers voor.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:46

Ik zeg niet dat je het steigeren moet toejuigen en al helemaal niet dat het goed is dat zoveel mensen er onbezonnen mee beginnen. Want zoals ik in een paar posts eerder ookal gezegd heb, men moet over een aantal cruciale punten beschikken om het steigeren (Levade, Pesade) goed aan de kunnen "leren".

En ik weet helaas ook dat het vaak voorkomt dan mensen die onbezonnen beginnen aan het steigeren en hun pony/paard verabbezakken en doorverkopen aan een onwetend iemand.

Ik wil er alleen mee zeggen dat als je weet waar je mee bezig bent het steigeren an sich niet iets slechts is.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:48

Tammy_ schreef:
pfff ik moet soms moeite doen om mijn springerige beestje NIET te laten steigeren, als hij in een dwarse bui geen zin heeft in achteruitlopen voor mij of tijdens het rijden ergens bang voor is gaat hij hopsakee omhoog, en zie je hem denken: ja maar ik ben groter dan jij dus als ik niet wil doe ik het lekker niet! ik zal gek zijn als ik hem steigeren wil AANleren op dit moment!! dan kom ik helemaaaal nergens meer!

ik denk, dat als je paard alle basisdingen en trucjes volledig en compleet beheerst kan doen op een minimale hulp, je kan beginnen aan steigeren op commando.

En toch, als redelijk ervaren VD-er zou ik dit paard juist wel een pesade op comando aanleren. Tot in den treure herhalen net zolang tot hij het als werk gaat zien en merkt dat jij totaal niet onder de indruk bent. Dan is de lol ervan af en doet hij het uitsluitend nog op commando.

Tja, nu krijg IK heel Bokt over me heen! :D Mag ach, ben inmiddels geen puber meer...snik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:51

soeboenoe schreef:
Ik wil er alleen mee zeggen dat als je weet waar je mee bezig bent het steigeren an sich niet iets slechts is.

Dat ontken ik niet. Wat ik wel betwijfel is in vele gevallen de context, de kennis van de persoon ernaast en het tijdstip binnen de opleiding waarin het aangeleerd wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:52

NouJaDan schreef:
Tammy_ schreef:

En toch, als redelijk ervaren VD-er zou ik dit paard juist wel een pesade op comando aanleren. Tot in den treure herhalen net zolang tot hij het als werk gaat zien en merkt dat jij totaal niet onder de indruk bent. Dan is de lol ervan af en doet hij het uitsluitend nog op commando.

Tja, nu krijg IK heel Bokt over me heen! :D Mag ach, ben inmiddels geen puber meer...snik.

Ik ben het met je eens. Als een paard de steiger gaat uitvoeren om ergens onderuit te komen, is een van de oplossingen de steiger aan te leren op een commando....niets mis mee.
Hoeveel paarden echter die hebben leren steigeren vallen in die categorie?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:53

NouJaDan schreef:

:(:)

Ik wou eigenlijk net hetzelfde gaan zeggen. :+ Mijn paard stond altijd te schrapen-stampen op de poetsplaats... Van daaruit heb ik jambette geleerd. Nadien deed ze het niet meer ongevraagd... Dus voor steigeren zou het even goed kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door Vie op 23-10-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:56

Uit mijn bestand de helft :o Alle onopgevoede monsters die geleerd hadden het tegen hun eigenaar te gebruiken. Eigenaar bang en paardje super zelfverzekerd. Dus rijp voor de slager en als laatste redmiddel naar mij...zucht. Dan is het in de meeste gevallen een sessie van een uurtje en klaar is kees. Steigeren is ineens niet leuk meer na 80 keer. Een nadeel echter, dit soort paarden zijn onverkoopbaar. En dus blijven ze om echte ongelukken in onervaren handen te voorkomen. Maar meestal zijn ze super voor show dus zo erg is het ook weer niet. ;)

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ook bij mij soms het zweet in de bilnaad stond. Schatjes kon je ze niet noemen.
Laatst bijgewerkt door NouJaDan op 23-10-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:58

Ik wil nieteens weten hoeveel paarden, die het steigeren zijn gaan misbruiken, de weg naar jou niet hebben gevonden NouJaDan...

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:59

Cassidy schreef:
Ik wil nieteens weten hoeveel paarden de weg naar jou niet hebben gevonden NouJaDan...

Ik ook niet eerlijk gezegd. |( Ik zou er ook geen plek voor hebben. Ook niet de energie trouwens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:08

Dan hebben de paarden die jij hebt kunnen opvangen het toch maar goed getroffen.

En ik ben nu stiekem toch wel nieuwsgierig naar wat foto's van optredens van je....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:59

NouJaDan schreef:

dat zou inderdaad ook een idee zijn, maar daar moeten we (lees: ik :Y) ) in de VD toch nog wat verder zijn om daar zelf mee te beginnen denk ik. Wat ik nu doe is het steigeren negeren, (hij slaat niet uit, hij maakt zich alleen groot) en zodra hij neergekomen is gewoon verdergaan alsof er niks gebeurd is. Het steigeren op commando zetten doe ik liever met begeleiding van een meer ervaren iemand, ik ben toch wat bang dat ik zo'n zware en toch wel gevaarlijke oefening verkeerd zal aanleren.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:50

Tammy_ schreef:
NouJaDan schreef:

dat zou inderdaad ook een idee zijn, maar daar moeten we (lees: ik :Y) ) in de VD toch nog wat verder zijn om daar zelf mee te beginnen denk ik. Wat ik nu doe is het steigeren negeren, (hij slaat niet uit, hij maakt zich alleen groot) en zodra hij neergekomen is gewoon verdergaan alsof er niks gebeurd is. Het steigeren op commando zetten doe ik liever met begeleiding van een meer ervaren iemand, ik ben toch wat bang dat ik zo'n zware en toch wel gevaarlijke oefening verkeerd zal aanleren.

Natuurlijk probeer je het eerst te negeren. Dat is altijd fase één. Maar als dat niet werkt en fase twee: het overbluffen ook niet, fase 3 fysiek afstraffen ook niet het beoogde resultaat geeft dan zul je wat anders moeten doen. Gelukkig zullen jullie in de praktijk weinig aan fase 4 toekomen. Dat zijn nl de echte moeilijke. Blijf daar van af en ga zeker zelf niet proberen. De kans dat je ernstig letsel oploopt is serieus aanwezig. Van de 10 vingers zijn er 7 af gebroken geweest door dit soort leuke heerschappen, even los van bijtwonden, arm uit de kom etc etc... Om nog maar niet te spreken van de bijna ongelukken.

Ik doe het ook niet voor de lol, maar omdat ik vind dat ieder paard een kans verdient. Als ik binnen één week geen verbetering zie ( al is die nog zo klein) dan stopt het voor mij ook. Dan zal ik samen met anderen bekijken wat een goede oplossing is. Maar fysiek kan ik met mijn 50 kilo ook niet alle paarden handelen. Ik ken mijn grenzen.

En jij dus ook! Heel goed want van je beperkingen leer je en weet je wanneer je moet stoppen. Men moet zich bedenken dat iedere keer dat je van een paard "verliest" het dier extra in zijn negatieve gedrag wordt gesterkt en dus het probleem alleen maar groter wordt. Als je niet zeker weet dat je het gaat "winnen" of opgelost krijgt, begin er dan niet aan! Dat is geen afgang maar getuigd van inzicht. Neem iedereen die roept ik krijg ieder paard wel klein, maar niet al te serieus. Ze hebben nog nooit een écht verkeerde getroffen. Bovendien niet ieder paard zal je liggen, in karakter. Zo kan ik bijvoorbeeld weinig met introverte flegmatieke dieren. Maar met dominante hysterische bloedkikkers weer wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:06

Natuurlijk verdient elk paard een kans. Maar waarom toestaan (en al is het maar via een forum als bokt) dat jong volwassenen die weinig ervaring hebben in de VD en zich niet kunnen voorstellen wat er op ze zit te wachten als het echt goed misgaat, probleempaarden creeeren als het met een simpele waarschuwing voorkomen kan worden (de enkeling uitgesloten die wel een hele dikke betonnen plaat voor zijn hoofd heeft en het alsnog mee denkt te moeten nemen?)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:08

Ik denk enkel dat een waarschuwing niet volstaat. Je zou met voorbeelden kunnen komen en ik denk dat dat harder inslaat dan enkel de woorden: niet doen omdat....