Aanvallen tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 07:58

punke schreef:
En als jullie denken dat paarden onderling in't wild vechten klopt dit niet. Hier wordt zelden gevochten. Mss tussen twee hengsten om het leiderschap maar voor de rest zullen zij zelden overgaan tot lichamelijk elkaar aanvallen. Zij hebben een rangorde en de leidende/hogere hoeft enkel te kijken of een bepaalde houding aan te nemen en het is klaar.Paarden leven om zich voort te planten en te overleven en dan is onderling vechten en elkaar toetakelen geen goed idee want dat houd risico's tot verwonding in en verwonding betekend zwakker zijn en zwakker zijn betekend een maaltijd worden.

Onze gedomesticeerde paarden hoeven niet te vechten en doen dat ook niet, goed ze hebben wel eens ruzie, ze delen rake klappen uit........ maar echt vechten, nee hoor komt heel, heel zelden voor........

dan even over het dikgedrukte. ZO is het, en zo hoort het ook te zijn in de relatie tussen mens en paard. Het gaat altijd, en dan heb ik het over ALTIJD fout omdat de mens het paard de gelegenheid bied om weerstand te bieden tegen het gevraagde....... of dat nou werk, of meelopen, of poetsen, of voetjes geven, of trailerladen of, of, of is. Sommige paarden vinden het gescheten en doen toch wel wat het mens wil, ook al maakt mens fout op fout op fout........... Die doen gewoon braaf hun dingetje en die snappen gewoon wat dat domme ding op twee benen met de stem vraagt wat ze met de houding laat.

En andere paarden raken in de war, die weten niet wat ze moeten doen......... die worden lastig.......

en dan heb je de paarden die zeggen...... STick it up Yours!!! Nou leren paarden slechts van herhaling...... Als zo een paard er een paar keer dit gedrag heeft vertoond en toen gekregen wat het wilde..... dan heeft het geleerd dat dit gedrag werkt en die circel moet je doorbreken.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:54

Ja ik ga hier echt geen moeite en energie meer instoppen hoor, want als er iemand is die hier de dingen uit de cont. rukt....
Beetje zielig om mensen met een andere visie zo aan te vallen, in mijn ogen pure jaloezie omdat je zelf geen andere oplossing kunt vinden dan je zwak opstellen en slaan.
Ik weet wat ik gezien heb met andere paarden en met mijn eigen paarden, zowel wat slaan en tikken en zwepen betreft als wat je kan bereiken met NH.
Als je brain echt zo klein is dat je niet verder kan zien dan je neus lang is vind ik dat heel jammer.
Als je niet openstaat voor andere mogelijkheden is dat ook heel jammer.

En voor er weer een hoop zich aangevallen voelen, dit is niet naar één iemand hier persoonlijk bedoeld. Dit is mijn mening over mensen die over het algemeen oogkleppen hebben opstaan en alleen openstaan voor hun mening.

En nog maar eens, lees lees lees dan weet je wat ik met dubbele lijnen zou doen.

Veel plezier nog op dit topic en ik hoop dat de opstartster haar verstand gebruikt.

KiWiKo

Re: Aanvallen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:55

laten we het daarop houden............

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:02

Punke, ik vind jouw reacties alles behalve netjes eigenlijk. Komt zo even binnen vallen met een stapel kritiek op iedereen die dingen anders doet dan jij en een grote mond... Sorry hoor!

Liever 1 keer een goed geplaatste en goed getimede mep dan eeuwig blijven fluisteren en nederig vragen of zijne keizerlijke hoogheid paard heel mischien, alstublieft, in overweging zou willen nemen om z'n voeten op de vloer te houden... Tegen de tijd dat je uitgefluisterd bent kan de ambulance meestal komen.

Slaan word vaak om verkeerde redenen gedaan maar bij steigeren vind ik een tik echt, helemaal, volledig op z'n plaats. Dat is zo gevaarlijk voor zowel jezelf als je paard (omklappen) dat ze dat zo snel mogelijk af moeten leren en dat gaat nou eenmaal niet met vriendelijk vragen.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:16

Nog één die niet goed kan lezen... 8)7

Ik kwam niet ZOMAAR binnenvallen en heb het zelfs eerst heel netjes gedaan.
Men vroeg mij zelfs soms naar mijn mening en hoe ik het zou doen en dan mag ik dus best reageren, of mag dat ookal niet meer.
En als ik het ergens niet mee eens ben dan heb ik ook het recht om dit neer te zetten.
Niet iedereen volgt zomaar de groep hoor.
En als men mij aanvalt dan mag ik mij gerust verdedigen.

Over binnen vallen gesproken en een gote mond...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:20

binnenvallen mag, advies geven mag, jouw denkwijze mag........ alles mag geen probleem

ik ben het alleen niet met je eens, en dat mag ook :)

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:22

Heel juist KiWiKo :D
Veel plezier nog. :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:37

punke schreef:
Ja ik ga hier echt geen moeite en energie meer instoppen hoor, want als er iemand is die hier de dingen uit de cont. rukt....
Beetje zielig om mensen met een andere visie zo aan te vallen, in mijn ogen pure jaloezie omdat je zelf geen andere oplossing kunt vinden dan je zwak opstellen en slaan.
Ik weet wat ik gezien heb met andere paarden en met mijn eigen paarden, zowel wat slaan en tikken en zwepen betreft als wat je kan bereiken met NH.
Als je brain echt zo klein is dat je niet verder kan zien dan je neus lang is vind ik dat heel jammer.
Als je niet openstaat voor andere mogelijkheden is dat ook heel jammer.

En voor er weer een hoop zich aangevallen voelen, dit is niet naar één iemand hier persoonlijk bedoeld. Dit is mijn mening over mensen die over het algemeen oogkleppen hebben opstaan en alleen openstaan voor hun mening.

En nog maar eens, lees lees lees dan weet je wat ik met dubbele lijnen zou doen.

Veel plezier nog op dit topic en ik hoop dat de opstartster haar verstand gebruikt.

Wat zielig om je gelijk te moeten halen door anderen te kleineren, de reactie's die ik heb gelezen waren allemaal netjes en dan vind jij dat je op zo'n manier moet reageren?
Je zou zelf ook kunnen openstaan voor de mening van anderen en er minstens over na kunnen denken of er een waarheid in zit.
Ik zie Kiwiko meerdere keren zich netjes verduidelijken en te zien aan jouw reactie's neem je niet eens de moeite om het goed te lezen.

punke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:20

Anneliesdj, KiWiKo en ik zijn er allang uit hoor en respecteren elkaars mening, moest je dat gemist hebben.

Ik vind het zielig dat er mensen zijn die er maar in moeten blijven wroeten.
Laat het zoals het nu is nu de rust is wedergekeerd.
Ik heb trouwens nergens niemand zitten kleineren enkel mijn mening gegeven en mijn reactie op anderen hun mening over mij, 't is toch een forum of niet soms.
En ik sta helemaal open voor meningen van anderen maar daarom moet ik er nog niet mee akkoord gaan of wel soms.

Het was nu net terug rustig nu laat het ook zo. Of heb jij mss meer recht tot spreken dan ik en/of anderen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 02:39

punke schreef:
Anneliesdj, KiWiKo en ik zijn er allang uit hoor en respecteren elkaars mening, moest je dat gemist hebben.

Ik vind het zielig dat er mensen zijn die er maar in moeten blijven wroeten.
Laat het zoals het nu is nu de rust is wedergekeerd.
Ik heb trouwens nergens niemand zitten kleineren enkel mijn mening gegeven en mijn reactie op anderen hun mening over mij, 't is toch een forum of niet soms.
En ik sta helemaal open voor meningen van anderen maar daarom moet ik er nog niet mee akkoord gaan of wel soms.

Het was nu net terug rustig nu laat het ook zo. Of heb jij mss meer recht tot spreken dan ik en/of anderen?

Wie zegt dat ik meer recht heb dan een ander?
Jij vind dat je wat mag zeggen, wat uiteraard ook mag, ik mag dat ook.
En ik mag jou er ook op aanspreken als ik vind dat je 't niet netjes houd.
Ik heb in de vorige post jouw reactie gequote en daarin bepaalde teksten dikgedrukt, dat is geen mening, dat is gewoon een ander kleineren.
Je kunt wel zeggen dat jullie elkaar's mening respecteren maar dat blijkt niet uit je eerdere reactie's.
Je mening geven mag, graag zelfs want ik vind het een intressante discussie, maar je gelijk proberen te halen door te zeggen dat anderen oogkleppen hebben, een klein brein, zwak en jaloers zijn en niet openstaan voor andere meningen is gewoon zielig.

En dit lijkt me inmiddels duidelijk genoeg, ik ga er niet nog een keer op in, als je het nu nog niet snapt dan is dat jammer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:44

Ik wil ook ff mijn mondje roeren en zal er maar meteen bij zeggen dat´ik de wijsheid niet in pacht heb, zodat anderen dat niet meer hoeven te doen. :D

Even een kleine opmerking om mee te beginnen.
Hier en daar wordt geadviseerd om met de longeerzweep te slaan, want... waar heb je dat ding anders voor.
Nou... mijn inziens na om aanwijzingen te geven en niet om je vege lijf te redden, want dan is er al behoorlijk wat mis gegaan-.

En daarmee kom ik dus op mijn visie...
Ik denk eerlijk gezegd dat TS al tig signalen heeft gemist voordat het zover komt. Dominante paarden zijn keien in subtiel het een en ander uit te proberen en zo de leiderschap van baasjelief te testen. Dan kan met het o zo schattige tegen je aandrukken beginnen, je net even aan de kant duwen, 'per ongeluk' op je voet gaan staan, je vragen negeren (of jou negeren) enz... en dat wordt niet altijd opgemerkt.
Ik ken TS natuurlijk niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het daar al mis is gegaan.
Feit dat TS het niet zag aankomen en aan haar reacties te merken, ben ik toch bang dat hier sprake is van het niet helemaal goed kunnen vertalen van gedrag (wat soms ook moeilijk kan zijn) gecombineerd met toch wel van het stuk laten brengen/beetje over zich heen laten lopen van een paard en dat is nu uitgelopen in een gevaarlijke situatie.
Want dat is het.

Natuurlijk begrijp ik dan volkomen dat mensen zeggen dat je op dat moment je eigen lijf moet beschermen, hoe dan ook. Lijkt me ook wel het gezondste.
Alleen had het nooit zover mogen komen...

Maar goed.. het is zover gekomen en nu zit TS met het probleem. Persoonlijk denk ik dan dat de optie het paard flink op zijn donder geven in deze situatie met betreffende TS (met toch wel wat angst?) leidt tot een nog veel gevaarlijkere situatie.
Want ze kan zich ferm opstellen en zich aan de adviezen willen houden, maar als ze het doet omdat het geadviseerd is en niet de daarvoor nodige overtuiging en lef beschikt, prikt haar paard daar feilloos doorheen en is het hek van de dam.
Want dan komt het tot een gevecht.
Drie keer raden wie wint.

Jezelf verdedigen is alleen weggelegd voor degene die absoluut niet bang zijn om geimmiteerd raken door dergelijk gedrag. Anderen kunnen er beter voor zorgen dat het niet nodig is, om letsels te voorkomen.

In het geval van TS, als ik haar goed inschat, lijkt het mij verstandig dat het werk wordt overgenomen door iemand met een goede kennis van zaken. Die zijn zeker ook in NH te vinden, maar het moet iemand zijn met ervaring (geen vriendinnetje of buur of zo) met probleemgedrag.
Liefst gaat zo iemand een tijd met het paard aan het werk, schat het karakter in en mogelijke probleempunten, zorgt dat het paard weer gewoon de leiding krijgt die het nodig heeft en gaat dan de eigenaresse trainen om diezelfde leiding te geven

Want het is juist de eigenaar die training nodig heeft en als jezelf verdedigen en erop los slaan al nodig is, dan is het al veel te ver gekomen en zul je terug naar de basis moeten. Als eigenaar dan. Paarden weten het over het algemeen wel.
Ze zeggen niet voor niets dat dominante paarden de allerbeste mensentrainers zijn.

dewixowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:18

oke dat kan gebeuren dat is een teken van dat het paard het niet leuk vind dat vinden veel paarden maar het moet gebeuren je kan een paar dingen doen:

* heel veel overgangen
*als hij het weer geet proberen je zweepje iets naar zijn neus wijzen dat is vaak genoeg.
*ben je daar me te laat spring even helemaal open dus armen wijd en zeg 'whaa nee'

dat werkte bij mijn pony hij moet gewoon reageren het is geen echte dominansie!!!
meer van kom we gaan stoppen!!

gr

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:21

Ik ben het met je eens liljebo.
De TS heeft eerder in het topic al aangegeven hulp te gaan zoeken. Dus hopelijk komt het goed. Ik heb ook al genoemd dat ze al meerdere signalen over het hoofd heeft gezien en dat ze ook maar eens haar paard moet gaan observeren (als een deskundig iemand longeert) om die signalen te gaan leren zien...

Ik ben het met je eens dat de TS niet zelf moet gaan aanmodderen. De kans van een slecht getimede tik is heel groot, waarmee je het probleem idd niet verhelpt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:22

dewixowen schreef:
oke dat kan gebeuren dat is een teken van dat het paard het niet leuk vind dat vinden veel paarden maar het moet gebeuren je kan een paar dingen doen:

* heel veel overgangen
*als hij het weer geet proberen je zweepje iets naar zijn neus wijzen dat is vaak genoeg.
*ben je daar me te laat spring even helemaal open dus armen wijd en zeg 'whaa nee'

dat werkte bij mijn pony hij moet gewoon reageren het is geen echte dominansie!!!
meer van kom we gaan stoppen!!

gr

Ik denk niet dat het alleen maar is "kom we gaan stoppen" en ik denk ook dat het probleem al te groot is om het op te lossen met alleen jouw tips...

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:04

benieuwd wat de TS inmiddels gedaan heeft om het probleem op te lossen.

al eens gedacht aan een fysiek ongemak? klopt het dat de haf er in een keer mee begonnen is?

dominant kan ook, waarom dan geen join up doen? met join up kun je je leiderschapspositie immers (weer) bevestigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:30

Nog even afgezien van het feit dat ik geen fan ben van een join up en het uitvoeren daarvan ronduit onverstandig vindt voor iemand die dat niet eerst onder persoonlijke begeleiding heeft geleerd en dus precies weet waar ze mee bezig is, vind ik het in deze situatie ronduit levensgevaarlijk.

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:38

Volgens mij gaat het niet helemaal meer over het onderwerp waar het eerst over ging.. Maar mijn verzorgfjord doet hetzelfde. Ik ben nu wat nieuws aan het uitproberen. Ik zet iemand met longeerlijn en zweep in de hand in het midden en ga er zelf op zitten. De eerste paar keer ging ze als ik haar aanpakte stilstaan en achteruit lopen.. Ik ben dan natuurlijk veel te eigenwijs en pak haar nog harder aan en wie volhoud wint daar ben ik wel achter gekomen het gaat steeds beter..

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:42

Laat zien dat je niet bang bent,, ik weet dat het heel eng is.. maar als jij blijft staan en doet
of dat je het heel normaal vindt en hem een goed op ze donder geeft..
meot het zo op houden..
zorge ook dat je de zweep er goed bij houd.. zo dat hij minder snel de kans krijgt om naar jou toe te kome..

SUCCES!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:48

Wendy1991 schreef:
Volgens mij gaat het niet helemaal meer over het onderwerp waar het eerst over ging...

Volgens mij wel hoor, TS krijgt nog steeds tips en adviezen over hoe hier mee om te gaan...

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:27

Ben na een tijdje weer online geweest, en het gaat al eens tuk beter, mijn instructrice heeft nog geen tijd gehad hem onder handen te nemen, maar het gaat best wel goed !
Want als ik hem gewoon in de bak liet rennen (om zijn energie kwijt te kunnen) en ik ging er zelf ook instaan, probeerde hij het ook, maar hoefde vandaag alleen maar naar zijn neus te wijzen met de zweep, als hij het weer probeerde, en hij kwam niet naar me toe, maar ging gewoon door met rennen.
Zal alsnog proberen te longeren (kijken of hij het ook nog tijdens het longeren probeerd) en zoja, toch nog mijn instructrice erbij halen.

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:36

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Meningen verschillen nou eenmaal, daar is het ook een discussieforum voor. Het is echter niet de bedoeling om een mening door te drammen. Graag inhoudelijk blijven reageren op de vraag van de TS en op elkaar