Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:57

sjeik schreef:
Het gaat vast wel weer over. Toen ik 15 was vond ik het stoer om met een opgevoerde Puch met hoog stuur met 100 over de weg te razen. En ik mocht nog niet eens brommeren :D

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:14

sjeik schreef:
Het gaat vast wel weer over. Toen ik 15 was vond ik het stoer om met een opgevoerde Puch met hoog stuur met 100 over de weg te razen. En ik mocht nog niet eens brommeren :D

Verstand komt idd met de jaren. Als je je voor die tijd niet te pletter rijdt, want dan kom je niet tot de jaren van verstand. En hopen dat je niet iemand te pletter rijdt met je onbesuisde gedrag, want dan sleep je die last voor de rest van je leven mee....(no offense, waarschuwing voor de kids....)

Margoooo

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:33

Ben het wel met jullie eens. Steigeren is heel gevaarlijk.
Ik rijd een paard die ook steigeren op commando is aangeleerd, door zijn eigenaar, voordat ik kwam.
Pony doet het nooooit in de bak, maar buiten, als we alleen weg gaan. Eerst was het uitproberen maar ze doet het nu best vaak. Dit is gewoon echt niet grappig meer, eerder levensgevaarlijk!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:01

Margoooo schreef:
Ben het wel met jullie eens. Steigeren is heel gevaarlijk.
Ik rijd een paard die ook steigeren op commando is aangeleerd, door zijn eigenaar, voordat ik kwam.
Pony doet het nooooit in de bak, maar buiten, als we alleen weg gaan. Eerst was het uitproberen maar ze doet het nu best vaak. Dit is gewoon echt niet grappig meer, eerder levensgevaarlijk!

_/-\o_ ....I rest my case!

Natuurlijk ontzettend vervelend voor jou maar je schetst wel precies een gevolg wat een aantal van ons hier bedoelen en hoe in de toekomst hier iemand anders gevaar door loopt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:00

Cassidy schreef:
In het profiel staat 14 jaar...

daar werd ik in een ander topic al op gewezen door haar :+ [GVL] dreigen het steigeren dus wel een probleem is voor Laura

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:04

djuno schreef:
Cassidy schreef:
In het profiel staat 14 jaar...

daar werd ik in een ander topic al op gewezen door haar :+ [GVL] dreigen het steigeren dus wel een probleem is voor Laura

je kent me niet eens! oordeel dan niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:07

We trekken onze conclusies over die lieve pony van jou die blijkbaar niet zo lief blijkt te zijn. En dat komt door de topics die je plaatst. Hoeven we jou niet voor te kennen...:x

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:10

Cassidy schreef:
We trekken onze conclusies over die lieve pony van jou die blijkbaar niet zo lief blijkt te zijn. En dat komt door de topics die je plaatst. Hoeven we jou niet voor te kennen...:x

ik ben het echt zat!
wat jullie denken klopt niet!
Beauty is lief!
Er bestaan toch ook dagen, waarop jij je dag niet hebt?
Wel, bij paarden is dat ook zo!
En hou nu maar op! Ik heb jullie hulp niet meer nodig!
Aan commentaar heb ik niks, als je me de les wil spellen, kom dan kijken,
je mening zal snel veranderen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:13

Paarden mogen gerust een dag hebben dat ze hun dag niet hebben. Maar dan wil ik geen gedreig zien, en als er gedreig komt, weet ik dat op te lossen, en heb ik geen bokt nodig die me verder helpt.

Alleen een ding: als die pony van jou het steigeren onder de man kent, en een keer zijn dag niet heeft, kan dat heel gevaarlijk worden. Voor degene die erop zit, en dan maakt het niet uit of jij dat nu bent of een ander dat is.

Een paard dat kan steigeren, kan het tegen je gaan gebruiken. Net zoals Beauty nu gaat dreigen, en er mee wegkomt.

Heb je de filmpjes al bekeken die ik eerder in dit topic heb geplaatst?

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:17

Cassidy schreef:
Paarden mogen gerust een dag hebben dat ze hun dag niet hebben. Maar dan wil ik geen gedreig zien, en als er gedreig komt, weet ik dat op te lossen, en heb ik geen bokt nodig die me verder helpt.

Alleen een ding: als die pony van jou het steigeren onder de man kent, en een keer zijn dag niet heeft, kan dat heel gevaarlijk worden. Voor degene die erop zit, en dan maakt het niet uit of jij dat nu bent of een ander dat is.

Een paard dat kan steigeren, kan het tegen je gaan gebruiken. Net zoals Beauty nu gaat dreigen, en er mee wegkomt.

Heb je de filmpjes al bekeken die ik eerder in dit topic heb geplaatst?

Ik snap wat je bedoeldt..
Ik zal ze morgen eens bekijken, want ik moet nu gaan, ga schaatsen..
:P

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:19

Ik zou niet weten hoe ik het aan de ts duidelijk zou moeten maken, maar alsjeblieft, doe het niet.
Heb een paard gekend dat op deze manier een enkeltje slachthuis kreeg, en geloof mij, dat wil je echt niet op je geweten hebben.

Waarom wil je het na al deze goedbedoelde adviezen, nou niet aannemen?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:56

Ik heb een veulen wat regelmatig stijgerd. Vooral naar andere paarden. Heeft het 1 keer tegen mij gebruikt en heb m toen behoorlijk op zn flikker gegeven. Hij heeft het (nog) niet weer gedaan. Hoe kun je dit oplossen, Ik wil zeer zeker niet dat het een probleem wordt... Ik Haaaaat stijgeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:58

Dit kun je oplossen door hem iedere keer als hij naar jouw toe steigerd ongelofelijk op zijn flikker te geven (wat je dus al gedaan hebt). Leert hij het vanzelf af.

Je zegt zelf dat hij het na die correctie niet nog een keer heeft gedaan. Dus was de correctie effectief genoeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:04

sjeik schreef:
Wij hebben een in de kost gehad die ze hadden leren steigeren. Onder het zadel, jawel. Binnen vier maanden was dit paard niet meer rijdbaar en hij stond om de vijf minuten op de achterbenen. Wat begon als een spelletje was levensgevaarlijk geworden. Het heeft twee maanden gekost hem dit af te leren. En het heeft de eigenaar dus geld gekost.

TS heeft al duidelijk aangegeven dat haar paard het niet misbruikt dus waarom er meteen zo'n heisa van maken? Dat je een paar paarden kende die dat deden door het verkeerd aan leren hoeft nog niet te betekenen dat al het steigeren OHZ meteen slecht is.

TS; Ik zou erop gaan zitten en dan iemand anders het commando geven, dit een aantal keer oefenen en dan de volgende dag zelf een commando gaan gebruiken, dit kan op stem of zweephulp. Je zou bijv aan kunnen leren dat als jij de zweep omhoog doet langs zijn/haar hoofd dat dat de hulp voor het steigeren is. Succes! :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:05

TS, mijn Haflinger steigert ook op mijn eigen hulpen als ik erop zit. Eerst zelf een zadel opgedaan en toen zelf van voren gevraagd,
toen een vriendin erop en op een gegeven moment reageerde hij ook op mij. Misbruikt? NEVER, en het is me toch een draak.....! Steigeren
is gevaarlijk, maar dat is niet de reden om het meteen niet meer te doen. Omdat een paard steigeren kent wil dat niet meteen zeggen dat hij
dit tegen je zal gebruiken als daar een keer een aanleiding naar is. Zoals ik al zij, mijn Haflinger is een buffel eerste klas maar heeft het nog nooit
tegen mij gebruikt. Dit door correcte training. Ik PB je wel even een site :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:07

djuno schreef:
sjeik schreef:
Hoezo is het topic dan verpest?
is het dan fout om te waarschuwen tegen gevaarlijke toestanden?
En wie kan me uitleggen wat het nut is, om een paard te leren steigeren?

Ikke! :P

Het is stoer...staat leuk op foto's...werkverschaffing voor 1ste hulp-posten/ziekenhuizen...werkverschaffing voor DA's...werkverschaffing voor professionele stallen om het weer af te leren en lukt dat niet dan pikt de slager ook nog een graantje mee ;)

WHOEHAHAH!
Beetje zielig als je zo denkt! :=

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:08

Tjonge jonge, heeft ook iemand een keer iets mis zien gaan _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:10

xDonja schreef:
Ahum, vergelijk je nu een politiehond met een paard? :P

Sorry hoor, maar ik zie de vergelijking niet. Voor een politiehond is het [***], en een hond zit in de natuur (en ligt) veel vaker dan een paard. Hond is een jachtdier en een paard een prooidier.

Moet ik nu eerst wachten tot in de zomer, mijn paard leren liggen en zitten (een totaal onnatuurlijk kunstje) voordat ik ook maar aan steigeren mag denken? :P

Zitten is niet onnatuurlijk, paarden zitten weleens voordat ze opstaan ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:11

Inderdaad, zei iemand dat praktisch ALLE paarden het steigeren gaan misbruiken! _O- Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit één gezien in onze VD-kring. :=

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:15

Ik wel, helaas. Dat paard moest uiteindelijk weg hier omdat het gevaarlijk werd. Leuk dat de verzorger dat aangeleerd had, maar vervolgens begon het paard in de beginnerslessen ook te steigeren...

Nee, nu ik het lievelingspaard van mijn zusje weg heb zien gaan denk ik er wel meerdere keren over na of ik zoiets wel aan wil leren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:16

Steigeren kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar als het goed aangeleerd is en je weet dat het paard er geen misbruik van zal maken.. waarom niet?
en TS zegt dat haar paard het niet zal misbruiken aangezien hij het steigeren vanaf de grond gevraagd ook niet misbruikt..

Bokt springt er meteen weer bovenop. Lees eerst eens GOED wat in de OP staat en reageer dan normaal.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:26

Hannah_Menno schreef:
xDonja schreef:
Ahum, vergelijk je nu een politiehond met een paard? :P

Sorry hoor, maar ik zie de vergelijking niet. Voor een politiehond is het werk, en een hond zit in de natuur (en ligt) veel vaker dan een paard. Hond is een jachtdier en een paard een prooidier.

Moet ik nu eerst wachten tot in de zomer, mijn paard leren liggen en zitten (een totaal onnatuurlijk kunstje) voordat ik ook maar aan steigeren mag denken? :P

Zitten is niet onnatuurlijk, paarden zitten weleens voordat ze opstaan ;)

Ja, dat weet ik. Maar ze zullen niet uit zichzelf zeggen: Joh, ik ga er eens even bij zitten ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:28

Nee, dat denk ik ook niet! _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:30

Hannah_Menno schreef:
Bokt springt er meteen weer bovenop. Lees eerst eens GOED wat in de OP staat en reageer dan normaal.

Om te beginnen heb ik het inmiddels afgeleerd om iedereen klakkeloos te geloven als hij het heeft over zijn niveau van kennis met paarden, ongeacht of dit nu vanaf de grond is of in het zadel, zonder dat ik ze zelf bezig heb gezien. En als je dat nu even in je achterhoofd houdt, kun je misschien begrijpen waarom "Bokt" er meteen opspringt en met klem adviseert om het niet te doen.

Helaas is het niet een kwestie van "een keertje zien dat het mis gaat", je creeert een probleem dat niet zo makkelijk de wereld uit te helpen is als het misgaat, als het de wereld al uit te helpen is. En ik zie de gevallen hier op bokt niet langskomen waarin mensen eerlijk toegeven dat het verkeerd is gegaan. Die paarden verdwijnen via de achterdeur en daar hoor je nooit meer wat van. Alleen is het zo ontzettend jammer dat een dier het leven moet laten omdat het EGO van een PUBER te groot was om adviezen aan te nemen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:34

Nou nou, de TS vermeld dat haar paard er geen misbruik van zou maken, enneh, kunnen wij wat anders zeggen? Kennen wij dat paard? :Y)
Cassidy ik snap je ábsoluut, er zijn zoveel gevallen dat het misgaat en het paard bij het minste al de lucht in komt. Maar vergeet niet, er zijn ook
paarden en mensen die het wél goed aanpakken en hier alleen tips vragen.

Citaat:
Alleen is het zo ontzettend jammer dat een dier het leven moet laten

Wat overdreven, sorry.