Bijzet met longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:26

Hier zijn zoooveel verschillende meningen over, maar omdat gewoon alleen ieder zn mening wordt gevraagd zal ik ook vertellen hoe ik graag longeer:
helemaal los dus zonder iets (kan ook met lijn er aan maar vind ik onhandig).
Uiteindelijk gaat het paard vanzelf vaak genoeg zakken en over de rug lopen.
Mijn mening is dat als ik hem met iets vastzet (hoe weinig ook), het nooit echt ontspannen is (maar wat anderen vinden vind ik prima!).
Om beter de rug te gebruiken, gebruik ik weleens balkjes in de longeerkraal (rond dus). Paard moet dan zn rug gebruiken en benen optillen. Kan 1 balkje en kan opvoeren naar een paar (wel juiste afstand uiteraard).
(Door te vaak vastzetten (ook slof enzo) kun je soms zelfs artrose in nek veroorzaken volgens een aantal goede DA's (en heb het resultaat daarvan helaas gezien..)).
Ik longeer dus liever zonder bijzet :-) maar probeer anderen daar niet van te overtuigen. Iedereen zn ding ;-).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:28

PERENBOOMPIE schreef:
Nou Johanna59 ik denk dat joycebunny probeert aan te geven dat wanneer het paard gespannen is en de hals eruit trekt en rug wegdrukt de pessoa vanachter het bontje aantrekt waardoor de achterhand geactiveerd wordt en dan vanzelf de achterhand eronder gezet dient te worden waardoor het paard zijn rug en hals vanzelf gaat onspannen en voor losgelaten wordt,dus er staat niet constant spanning op het bit.
En bij een bijzet worden ze in een stand gedwongen, als ze dan willen zakken kunnen ze niet verder naar beneden en krijg je zo'n valse knik in de hals en kan het neusje niet uitgestoken worden en zie je vaak paarden die weer te veel terugkomen in de hals en achter de loodlijn gaan lopen omdat die houding door de bijzetjes zo aangeleerd wordt.

Het is een fijne manier om de achterhand sterker te maken waarbij je onder de man daar ook veel voordeel van hebt en toch kan je je paard zo dan eens trainen zonder gewicht op de rug.

Om terug te komen op je vraag "wordt je paard niet naar beneden gedwongen"is mijn antwoord "nee hij wordt gedwongen zijn achterhand te laten werken wat ten goede komt in zijn ruggebruik en hoofdhalshouding en krijgt alleen zijn eigen tegendruk te verwerken en niet de blijvende dwang van een vastgezette ruiterhand of een vastgezet bijzetje die niet nageven of het paard niet narijden.

Als ze verder willen zakken bij een pessoa wordt er gezaagd in de mond door de pessoa, aangezien omstebeurten de achterbenen naar achteren gaan... Dus dan wordt het paard ook nog belemmerd en kan te diep komen.

Marieke_K

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:32

Bijzetteugels zijn zo schadelijk als de handen van de longeur.. Voorbeelden van snijdende passoateugels: heb je wel eens naar de gemiddelde ruiterhand gekeken? ;)

Of je wel of niet longeert met hulpmiddelen (bijzet, dubbele longe) hangt af van wat je wilt bereiken met longeren. Ik longeer altijd met de dubbele longe omdat ik longeren zie als afwisseling in het werk, maar het paard moet wel werken. Met longeren kan ik hem trainen, bijschaven en verder ontwikkelen.

Wat bij jou past moet je zelf uitvinden :) Ik vind een passoa een onding en andere bijzetteugels ook, maar er zijn er genoeg die de dubbele longe onzin vinden en paarden liever rondslingeren. Ook goed.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:34

Ik longeer ook met bijzet, mijn pony is moeilijk nagevelijk te rijden en is stijf in haar rug aangezien ze bij de vorige eigenaar alleen maar heeft gesprongen. Laatst ben ik naar Kraemer geweest (ruitershop in Duitsland) en daar heb ik een hele handige bijzetteugel gekocht. Heel simpel, het is gewoon één lang dik touw met aan de uiteindes een klipsluiting, touw moet over de rug en beide uiteindes tussen de voorbenen naar het bitje, zo kun je heel gemakkelijk longeren en het is fijner dan al dat gepruts met een pessoa (deed ik eerder altijd), vind ik zelf.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:38

nena123 schreef:
Heel simpel, het is gewoon één lang dik touw met aan de uiteindes een klipsluiting, touw moet over de rug en beide uiteindes tussen de voorbenen naar het bitje, zo kun je heel gemakkelijk longeren en het is fijner dan al dat gepruts met een pessoa (deed ik eerder altijd), vind ik zelf.

Ook hoe je de bijzet of lijnen instelt verschilt per paard :) Als ik bij die van mij de lijnen door zijn voorbenen laat lopen zoals jij beschrijft laat hij een rollkur zien waar Anky trots op zou zijn ;) Ik zet hem tegenwoordig wat hoger ingesteld in, zodat hij wat meer de achterhand er onder kan brengen en van voor omhoog kan komen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:38

Als ze verder willen zakken bij een pessoa wordt er gezaagd in de mond door de pessoa, aangezien omstebeurten de achterbenen naar achteren gaan... Dus dan wordt het paard ook nog belemmerd en kan te diep komen.
X_Marr deze bovenstaande reactie van jou getuigd er dus van dat je niet weet waar het over gaat.

Zat eerst te twijfelen moet ik hier op in gaan of niet maar ja doe het toch.

Ik weet niet hoe jij een pessoa aanbrengt of uberhaupt ooit aangebracht hebt of dit misschien eens een keer bij een stalgenootje gezien hebt die met een pessoa aan het prullen was,maar een zagende pessoa?? :+
Er zitten namelijk katrolletjes aan die de touwtjes gelijkmatig heen en weer laten bewegen,dus bij jouw zagende pessoa kan ik me geen voorstelling maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:43

PERENBOOMPIE schreef:
X_Marr deze bovenstaande reactie van jou getuigd er dus van dat je niet weet waar het over gaat.

Ik weet niet hoe jij een pessoa aanbrengt of uberhaupt ooit aangebracht hebt of dit misschien eens een keer bij een stalgenootje gezien hebt die met een pessoa aan het prullen was,maar een zagende pessoa?? :+
Er zitten namelijk katrolletjes aan die de touwtjes gelijkmatig heen en weer laten bewegen,dus bij jouw zagende pessoa kan ik me geen voorstelling maken.

Katrolletjes? Ik heb nog nooit katrolletjes aan een pessoateugel gezien.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:49

Aan een passoa zitten inderdaad katrolletjes (zie bij longeersingeel, deze voorkomen shokken)

Afbeelding Rotte van de teugel vind ik dat je geen invloed kan uitoefenen tijdens het longeren, je zet ze in een houding en laat ze rondjes lopen. Wat meer inbuigen of een ophouding maken lukt niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:52

Ik zie het nu ook, aan de musketon die vastgeklikt word aan het bit zitten katrolletjes.
Maar dan zaagt ie toch nog? Als het ene achterbeen naar achteren gaat gaat wordt het aan de voorkant aan die kant korter?
Zoals hier te zien is:
http://www.saddleupinternational.co.uk/images/b817l.jpg
Kon geen duidelijker plaatje vinden van de verbinding met de mond.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:53

Oh dat zijn weer andere katrollen := iig op een andere plaats. := Dat zie ik trouwens niet vaak.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:54

x_Marr schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Katrolletjes? Ik heb nog nooit katrolletjes aan een pessoateugel gezien.

Dat bedoel ik....I rest my case!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:54

Nee want de lijnen lopen over de katrollen en blijven nergens 'vast zitten' zodat er niet gezaagd kan worden (katrollen vangen klappen). Op deze manier kunnen ze vrij bewegen zonder rukken in de mond (alleen kan jij ook niks veranderen tijdens het longeren, of je moet je paard stil zetten, alles opnieuw optuigen en weer verder).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:55

x_Marr schreef:
Oh dat zijn weer andere katrollen := iig op een andere plaats. := Dat zie ik trouwens niet vaak.

Zelfde passoa als op jouw foto, alleen anders bevestigd :)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:59

ik longeer mijn paard weleens met chambon en moet zeggen dat ik het als iets positiefs ervaar..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:01

Marieke_K schreef:
Nee want de lijnen lopen over de katrollen en blijven nergens 'vast zitten' zodat er niet gezaagd kan worden (katrollen vangen klappen). Op deze manier kunnen ze vrij bewegen zonder rukken in de mond (alleen kan jij ook niks veranderen tijdens het longeren, of je moet je paard stil zetten, alles opnieuw optuigen en weer verder).

Maar het stuk touw wordt dan toch korter. Vanaf de bovenkant van de longeersingel naar de katrol toe wordt het touw korter als het paard zijn achterbeen naar achteren brengt?

Perenboompie: Zo dat is een post met toegevoegde waarde ;) Op een gemiddelde foto zie je namelijk dat katrolletje aan de musketon niet zitten ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:07

Marieke_K schreef:
Aan een passoa zitten inderdaad katrolletjes (zie bij longeersingeel, deze voorkomen shokken)

Afbeelding Rotte van de teugel vind ik dat je geen invloed kan uitoefenen tijdens het longeren, je zet ze in een houding en laat ze rondjes lopen. Wat meer inbuigen of een ophouding maken lukt niet.

Tuurlijk kun je wel een ophouding maken en wat in laten buigen en daarna weer nageven met de hand waar je je longeerlijn in hebt liggen en de achterhand iets activeren door de longeerzweep toe te steken of even te zwaaien naar de achterhand met het touwtje aan de longeerzweep.
Je moet ook niet te veel willen rommelen voor, want het is de bedoeling dat het paard zichzelf meer gaat dragen zonder al te veel willen controleren van diegene die staat te longeren.
Dat is ook vaak het euvel vind ik, dat veel ruiters/amazones maar te veel zitten te doen en te corrigeren terwijl er niks te corrigeren valt en zo'n dier niet eens zelf de kans krijgt om iets zelf uit te zoeken zonder bemoeienis,laat ze zelf eens wat meer zoeken en de kans krijgen te vinden.

Als het nodig is ze van achteren motiveren naar voren/stimuleren en als ze voor te veel weg willen lopen een ophouding geven en wanneer daar goed op gereageerd word en ze gaan zich dragen dan laat ze maar lekker zelf het bit op gaan zoeken en gaan ze vanzelf de juiste hoofd-halshouding aannemen hoor!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:13

x_Marr schreef:
Marieke_K schreef:

Maar het stuk touw wordt dan toch korter. Vanaf de bovenkant van de longeersingel naar de katrol toe wordt het touw korter als het paard zijn achterbeen naar achteren brengt?

Perenboompie: Zo dat is een post met toegevoegde waarde ;) Op een gemiddelde foto zie je namelijk dat katrolletje aan de musketon niet zitten ;)

Het verschil van mijn toegevoegde waarde en de jouwe is dat ik in een topic reageer vanuit ervaring en jij vanaf plaatjes die je gegoogled hebt :Y) Vandaar mijn reactie op jou omdat jou reactie nergens op slaat en je een mening geeft over iets wat je nog nooit zelfs van dichtbij gezien hebt dus.......wie heeft het hier over reactie's plaatsen met een toegevoegde waarde }:0

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:35

Prima uitleg Perenboompie, maar de passoa is mijn ding niet :) Vind het veel te 'vast' al die touwtjes en wil graag in mijn hand voelen wat er gebeurd, vind dat met de passoa toch minder. Van achter 'opjagen' met zweep is ook niet mijn ding, dan vliegen ze vaak naar voren van het achterbeen af, maar dat is mijn ervaring.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:40

Vanuit ervaring? Waarom zet je er dan een post neer met I rest my case? Als je die ervaring voor jezelf wil houden zit je dus voor niks in dit topic.
Overigens vraag ik me af waarom je iets eerst van dichtbij moet hebben gezien voordat je er over kan oordelen, vaak zijn foto's of filmpjes namelijk duidelijk genoeg.
Oerigens als je zoveel ervaring hebt, waar blijft het antwoord op mijn vraag?

Als je ze op eigen benen wil laten lopen moet je er niks aanhangen. Aan de pessoa hebben ze immers steun.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:49

Ik ben ook niet voor bijzet of wat voor hulpteugel dan ook, het is altijd gedwongen, het trainen van een paard op de juiste manier moet jezelf kunnen voelen, of hij licht is in je hand, dat kun je nooit controleren met een bijzet, het paard word gedwongen in een houding te lopen, vaak ook nog te lang zodat de spieren gaan verzuren en als je paard dan daar tegen in wil word hij in dezelfde houding terug gedwongen, als jij je paard kan voelen dan weet je als hij even zijn spieren wil laten rusten.
Ga zelf eens 15 min in dezelfde houding lopen of staan met je armen zijwaarts , voel wat er gebeurd, dat houden wij niet vol, een paard wel, maar dat maakt in zijn lijf veel kapot op den duur.
Ik vind dat je zelf moet gaan ontwikkelen om je paard goed te trainen en geen hulpmiddelen erbij pakken, want daar houd je eigen kennis op, en het is eerlijker voor je paard en nuttig voor jezelf om je eigen kennis te ontwikkelen toch??

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:52

Ik zette daar weg I rest my case omdat ik al in de gaten had dat jij totaal niet weet waar je het over hebt door neer te zetten dat een Pessoa zagende bewegingen maakt en dit voor mij weereens een penny-alarm was waar ik eigenlijk geen zin in heb om m'n tijd aan te verdoen,omdat je nog net doet of je gelijk hebt ook.

En het gaat mij er om een TS antwoord te geven op haar/hem vragen om hulp of mening en niet om iemand zoals jij die dus zoals je nu inderdaad bevestigd dat jij ervaringen uitwisselt of je meningen verkondigd aan de hand van foto's en filmpjes terwijl je dus niet weet waar je het over hebt....pfffff daar heeft een TS niks aan hoor.

Zo ook weer deze opmerking:Als je ze op eigen benen wil laten lopen moet je er niks aanhangen. Aan de pessoa hebben ze immers steun.
Je snapt het echt niet he....en dat is ook helemaal niet erg maar doe dan ook niet alsof je het allemaal wel weet....en ga je eerst eens meer verdiepen en ervaring opdoen en dan meepraten zodat ook jou posts een toegevoegde waarde krijgen. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:57

PERENBOOMPIE schreef:
Ik zette daar weg I rest my case omdat ik al in de gaten had dat jij totaal niet weet waar je het over hebt door neer te zetten dat een Pessoa zagende bewegingen maakt en dit voor mij weereens een penny-alarm was waar ik eigenlijk geen zin in heb om m'n tijd aan te verdoen,omdat je nog net doet of je gelijk hebt ook.

En het gaat mij er om een TS antwoord te geven op haar/hem vragen om hulp of mening en niet om iemand zoals jij die dus zoals je nu inderdaad bevestigd dat jij ervaringen uitwisselt of je meningen verkondigd aan de hand van foto's en filmpjes terwijl je dus niet weet waar je het over hebt....pfffff daar heeft een TS niks aan hoor.

Zo ook weer deze opmerking:Als je ze op eigen benen wil laten lopen moet je er niks aanhangen. Aan de pessoa hebben ze immers steun.
Je snapt het echt niet he....en dat is ook helemaal niet erg maar doe dan ook niet alsof je het allemaal wel weet....en ga je eerst eens meer verdiepen en ervaring opdoen en dan meepraten zodat ook jou posts een toegevoegde waarde krijgen. :D

Genoeg paarden die op de teugels gaan hangen, waarom zouden ze dan niet op de pessoa gaan hangen?
Ik weet niet hoor, maar achter mijn opmerkingen staat een VRAAGTEKEN. Zeg ik dan dat ik het allemaal weet? Geloof van niet, ik VRAAG het namelijk. Ik denk namelijk na erover en kom dan tot zo'n conclusie, en vraag dan wat anderen ervan vinden en hoe hun het zien.

Maargoed als jij die vraag dus niet kan beantwoorden en mij een penny noemt omdat ik nooit katrolletjes had gezien aan een pessoateugel.. geloof dat dat meer over jou zegt dan over mij. Maar vind het knap als jij op een doorsnee foto de katrolletjes ziet zitten bij de musketons.

Maar ik vraag me nu nogsteeds af hoe dat paard netzoveel ruimte van voor kan houden als het touw naar achter gaat... een katrol kan immers er niet opeens meer touw bij toveren..

Trouwens, lees even je post na en oordeel dan pas over iemand anders(mij iemand noemen die vind dat het de enige waarheid is wat ze zegt...? ;)). Dat jij ervaring mee hebt wil niet zeggen dat jij het perse bij het juiste eind hebt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:59

Marieke_K schreef:
Prima uitleg Perenboompie, maar de passoa is mijn ding niet :) Vind het veel te 'vast' al die touwtjes en wil graag in mijn hand voelen wat er gebeurd, vind dat met de passoa toch minder. Van achter 'opjagen' met zweep is ook niet mijn ding, dan vliegen ze vaak naar voren van het achterbeen af, maar dat is mijn ervaring.

Bedankt Marieke,en als je "al" die touwtjes niks vindt en het longeren met de dubbele wel dan is dat toch ook goed,je moet doen wat je voorjezelf het beste lijkt.
Toch vraag ik me wel af waar ik geschreven heb dat je het paard met de longeerzweep moet "opjagen"??
Ik heb geschreven motiveren/stimuleren naar een voorwaartse drang en dit moet je gedosseert doen,bij het ene paard hoef je alleen maar te wijzen naar de achterhand en is genoeg,een ander paard heeft misschien wat meer stimulans nodig dat is altijd verschillend en je dosseert dit he dus gaat niet als een of andere gek staan te knallen of slaan natuurlijk want daar wordt geeneen paard ontspannen van en dat is toch de bedoeling want zonder ontspanning kun je het wel vergeten,maar ze moeten ook weer niet zo ontspannen zijn dat het slaapwandelen wordt :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:12

x_Marr schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Genoeg paarden die op de teugels gaan hangen, waarom zouden ze dan niet op de pessoa gaan hangen?
Ik weet niet hoor, maar achter mijn opmerkingen staat een VRAAGTEKEN. Zeg ik dan dat ik het allemaal weet? Geloof van niet, ik VRAAG het namelijk. Ik denk namelijk na erover en kom dan tot zo'n conclusie, en vraag dan wat anderen ervan vinden en hoe hun het zien.

Maargoed als jij die vraag dus niet kan beantwoorden en mij een penny noemt omdat ik nooit katrolletjes had gezien aan een pessoateugel.. geloof dat dat meer over jou zegt dan over mij. Maar vind het knap als jij op een doorsnee foto de katrolletjes ziet zitten bij de musketons.

Maar ik vraag me nu nogsteeds af hoe dat paard netzoveel ruimte van voor kan houden als het touw naar achter gaat... een katrol kan immers er niet opeens meer touw bij toveren..

Trouwens, lees even je post na en oordeel dan pas over iemand anders(mij iemand noemen die vind dat het de enige waarheid is wat ze zegt...? ;)). Dat jij ervaring mee hebt wil niet zeggen dat jij het perse bij het juiste eind hebt.

Oke X_Marr ik ga je vraag met een vraag beantwoorden en dat is :Waarom denk jij dat sommige paarden op de teugels gaan hangen?
Mijn antwoord is hierop: Omdat de ruiter het paard niet eerst activeert op het been naar voren toe,maar WEL bijvoorbaat al aan de teugels gaat hangen of naar beneden probeert te trekken omdat het ingebogen MOET gaan lopen want dat hoort zo en zien ze van andere stalgenootjes of bakgebruikers.

Nee het gaat er in eerste instantie om dat een paard lekker voorwaarts gaat lopen dmv kuithulp en alleen wanneer dit nodig is,dus niet zoals je zovaak ziet dat men continue met die onderbenen zit te pompen.

Loopt het paard "aan het been"dus kun je je benen stilhouden en blijft hij/zij toch voorwaartse drang houden dan ontspannen de rugspieren en wervels die weer in verbinding staan met de nekwervels waardoor het paard nageeft en zichzelf voor dan inbuigt,je deze met kleine druk gesloten na kunt rijden in de oprichting en zakkend voor en krachtig vanuit de achterhand,ZONDER dat ze in je hand gaan hangen.

Bij het goed monteren van een pessoa kun je dit dus ook bewerkstelligen zonder dat je erzelf op zit,dus kun je je paard toch trainen maar zonder gewicht van de ruiter,wat ook wel eens fijn is voor zo'n dier en hij lekker de ontspanning kan opzoeken maar toch lekker gedragen aan het werk is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:28

Ben ik het helemaal met je eens(over het rijden), maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. EN er zijn ook paarden die op het punt van nageven gaan hangen (of achter de teugel komen) omdat ze het moeilijk vinden(en dat is dus inderdaad geen nageven.)
Wanneer het paard na gaat geven en gaat 'drukken' tegen de teugels aan(het punt wanneer je dus onder het rijden zelf ook na moet geven) geeft die pessoateugel niet na maar blijft inwerken. En daarover ging mijn 'zagen' vraag.

Even een plaatje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel en hoe ik het zie:
http://i48.tinypic.com/10dchv9.jpg

Wanneer het touw door het achterbeen wat naar achteren gaat ook mee naar achteren gaat(lichtgroene pijl), wordt het touw bij de donkergroene pijl toch korter? Omdat het meegenomen wordt.
De slingerwerking van het achterbeen wordt misschien wel korter, maar wanneer het paard meer wil zakken wordt hij tegengehouden in de mond.