Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:06

Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt. Ik heb meer het idee dat het om een goede, diervriendelijke africhtingsmethode gaat, die al jaren in bijv. het circus wordt gebruikt, bij honden (zie Martin Gaus) en in Dolfinarium Harderwijk. Het is natuurlijk een supermanier om te trainen, maar ik denk dat ik het toch meer als 'spelen' ga zien dan als de enige methode om mijn paard iets aan te leren. Verder lijkt het me toch op den duur ook lastig om altijd een beloning in de vorm van voedsel bij me te hebben, en hoe doe je dat als je op je paard zit? Of worden deze vragen beantwoord in haar boek (waar ik al meer dan 2 weken op wacht, helaas..) Op het filmpje op haar site zie je dat zij de beloning geeft aan het paard dat het goed doet met de ruiter op zijn rug. Maw de ruiter geeft zelf niet de beloning aan haar paard.
Ik heb dus zo wat vragen over de conditionering van je paard, wil hij dadelijk alleen nog werken voor een bridge-beloning? Raakt hij gefrustreerd als er geen beloning meer komt? Maar goed wat ik al schrijf, wie weet staan dit soort antwoorden in haar boek. Ik zou het overigens geweldig vinden dat mijn paard zou knielen voor het opstijgen....is er hier iemand al zo ver gevorderd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:39

Fransje_70 schreef:
Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt. Ik heb meer het idee dat het om een goede, diervriendelijke africhtingsmethode gaat, die al jaren in bijv. het circus wordt gebruikt, bij honden (zie Martin Gaus) en in Dolfinarium Harderwijk. Het is natuurlijk een supermanier om te trainen, maar ik denk dat ik het toch meer als 'spelen' ga zien dan als de enige methode om mijn paard iets aan te leren. Verder lijkt het me toch op den duur ook lastig om altijd een beloning in de vorm van voedsel bij me te hebben, en hoe doe je dat als je op je paard zit? Of worden deze vragen beantwoord in haar boek (waar ik al meer dan 2 weken op wacht, helaas..) Op het filmpje op haar site zie je dat zij de beloning geeft aan het paard dat het goed doet met de ruiter op zijn rug. Maw de ruiter geeft zelf niet de beloning aan haar paard.
Ik heb dus zo wat vragen over de conditionering van je paard, wil hij dadelijk alleen nog werken voor een bridge-beloning? Raakt hij gefrustreerd als er geen beloning meer komt? Maar goed wat ik al schrijf, wie weet staan dit soort antwoorden in haar boek. Ik zou het overigens geweldig vinden dat mijn paard zou knielen voor het opstijgen....is er hier iemand al zo ver gevorderd?

eerst maar eens goed inlezen en in verdiepen, dan krijg je vanzelf de antwoorden op je vragen.
En nee... als je het goed doet, gebruik je de clicker alleen in de aanleerfase van iets nieuws.
Ik zie het niet als 'spelen' maar als een toevoeging die zeer waardevol kan zijn bij het aanleren van nieuwe zaken voor een paard op elk gebied.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:30

liljebo schreef:
Ran.... dat kan ik vanachter mijn computer niet beoordelen. Ik heb geen idee hoe jij met paarden bent/werkt en hoe de interactie tussen jou en je paard is, hoeveel je van paardengedrag weet en in hoeverre je in staat bent om probleem situaties op te lossen enz.
Het enige wat ik je kan aanraden is je eerst goed in te lezen
Het boek van Inge geeft veel info en persoonlijk vind ik Harts visie op clickertraining met paarden erg goed
Zijn site:
http://www.hartshorsemanship.com/
Het is in het engels, maar de moeite van het doorspitten waard.

Zelf zit ik al een leven lang tussen paarden (ben 49) en verdiep mij vooral de laatste jaren erg in NH. Je bent in dat opzicht nooit uitgeleerd. Clickertraining is voor mij een toevoeging, ter motivatie.
Ik ben ermee begonnen toen ik mijn merrie kreeg, die dusdanig getraumatiseerd bleek dat zelfs de lichtste druk onmogelijk was en heb mij er vandaar uit in verdiept.
Ik gebruik het nu ook met mijn shetten (loswerken, agility, voorbereidingen mennen etc) en met het paard van mijn man, een zeer zelfbewuste dame die ik rijklaar zou maken.
Maar ik werk wel vanuit de basis waarin de verhoudingen al duidelijk zijn en ik gebruik ten alle tijde lichaamstaal en werk elke dag eraan om het te verbeteren.

Ja, snap dat dat lastig is om dat van achter de Pc te beoordelen. Ik wilde je al uitnodigen om dan eens te komen kijken, maar ik zie dat je niet om de hoek woont... ;) dus dat wordt lastig. Ik denk dat ik toch eerst maar eens met mijn neus in de boeken moet, ik heb o.a. dezelfde vragen als Fransje70, hopelijk worden die dan opgehelderd. Ik begrijp dat jij de clicker meer als een hulpmiddel ziet bij een al toegepaste methode dan als een methode op zich?

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:43

In feite wel. Ik denk dat je eerst een behoorlijke kennis van gedrag moet hebben en moet weten waarom een paard doet wat het doet en hoe het denkt.
Bekendheid met lichaamstaal vind ik echt een voorwaarde.
Alleen als je goed het gedrag van je paard kunt interpreteren, kun je daar iets mee doen als alles niet gaat zoals gepland.
Vergeet niet dat het heel wat anders is dan clickertraining met een hond.
Een paard weegt 500/800 kilo (of meer) en als die gefrustreerd raakt omdat jij niet duidelijk bent, levert dat wel degelijk een probleem op.
Daarnaast denkt een paard gewoon anders dan bv een hond.
Een hond is een jager, die van oudsher een probleemoplossend vermogen heeft. Wolven jagen in roedels en werken samen om een prooi te vangen. Ze maken daarbij gebruik van tactieken.
Dus ze zijn gewend om te werken voor voedsel en om probleemoplossend te denken.
Een paard daarentegen is een graseter, met (onder natuurlijke omstandigheden) voedsel altijd ter beschikking. Het heeft niet het instinct om te werken en problemen op te lossen om aan voedsel te komen. Voedsel is er gewoon en zo niet, dan zal het proberen om toegang te krijgen tot dat voedsel. Op de grond, in de schuur of in de zak van de baas. Dat is geen 'stout' gedrag, maar normaal gedrag van een paard wat tot problemen kan leiden. Zeker bij een dominant paard wat het absoluut niet vanzelfsprekend vindt om iets te doen voor voer, in tegenstelling tot een hond.
Een paard moet dat leren en dat kan alleen als de trainer zich bewust is van natuurlijk gedrag en van de wetenschap achter de clicker.
Zo is een paard ook een vluchtdier en kun je angst bv niet wegwerken met voer. Als een paard bang is, werkt voer niet. Dan zul je eerst daaraan moeten werken
En zo zijn er tal van zaken die overwogen moeten worden.
Lees de site van Hart maar eens door. Een aanraden. Inge geeft ook goede tips.

Goed toegepast is een clicker echter een perfect hulpmiddel. Het maakt het trainen voor een paard namelijk leuk. Een paard wat heeft geleerd hoe het werkt, zal meestal zeer ijverig de opdrachten vervullen en dmv een click kan de trainer precies aangeven wat hij/zij wil. Bv... het onderbrengen van de achterhand (stapje voor stapje uiteraard)
Paarden raken zeer gemotiveerd en het maakt het mogelijk om te trainen, puur en alleen op basis van positieve bekrachtiging ivv negatieve bekrachtiging of straf
(dat laatste zul je ook nooit moeten combineren met clickertraining, want dan breng je het paard in verwarring en gaat de motivatie naar de knoppen.)

Maar ik zou zeggen... lees je goed in. Er is enorm veel literatuur te koop. En als je toch bezig bent... er zijn ook geweldige boeken omtrent NH en gezien er op dat gebied je nooit uitgeleerd bent....

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:00

Ja, ik ga er zeker meer over lezen en zal ook eens op die website kijken die je noemde. I.i.g. bedankt voor je uitgebreide uitleg hierover, dat geeft al een hoop helderheid over het hoe en wat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:18

Fransje_70 schreef:
Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt.

Voor mij valt het niet onder NH. Alle Natural Horsemanship methoden die ik ken, werken vanuit een 'negatieve reinforcement'* Druk opvoeren tot het gewenste gedrag en druk wegnemen als beloning.

Clicker training is een manier van trainen waarbij de trainer enkel en alleen 'positive reinforcement' gebruikt. Click = voedsel = plezierige beloning. :9

Reinforcement betekent: versterkend, bekrachtigend, belonend.
Een dier leert zichzelf een gedrag aan wanneer dit gedrag hem iets belonend oplevert. Hij zal dit gedrag steeds vaker laten zien omdat hij ervaren heeft dat dit een plezierig resultaat geeft.
Men spreekt van Positieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat hij iets krijgt wat hij graag wil hebben, het gedrag levert iets ‘extra’s op wat prettig is, bijvoorbeeld voer, spel, bal etc, (+ teken betekent iets toevoegen.
Men spreekt van Negatieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat iets onplezierigs ophoudt of verminderd, bijvoorbeeld pijn, ( - teken betekent iets wegnemen.

Zowel Positieve als Negatieve Reinforcement werken bekrachtigend, want ze zorgen er allebei voor dat een bepaald gedrag iets plezierigs oplevert voor het dier.

Edit:
Dit topic zou daarom m.i. tevens onder [OPG] Omgang en Paardengedrag kunnen vallen... Clicker training is niet alleen vanaf de grond mogelijk.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:53

Zijn er ook mensen die clickeren met hun paard in de omgeving Alkmaar (NH)?

En wie gebruikt het niet alleen voor kunstjes, maar ook voor de algemene omgang/training/rijden et cetera?

Ik heb van de week de nieuwe dvd van Piet Loof binnen gehad en gekeken en die is echt super! Zeker als je beginner bent, maar hoewel ik er al aardig wat van weet haalde ik er toch nieuwe dingen uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:11

IK gebruik het om mijn paard stil te laten staan als ik het hek achter zijn kont moet sluiten. Hij kan daar niet draaien, dat is te smal. Heel handig dat ze nu blijft staan, dat heb ik met de clicker aangeleerd. Ook voeten geven heb ik met de clicker aangeleerd. Oja en in het begin liet ze zich helemaal niet aanraken, vond alles eng. Bijna alles heb ik met de clicker aangeleerd (halsteren, door een deur heen gaan zonder erdoor te springen, aanraken aan benen, uier, voeten enz)

Verder is ze nog te jong om te rijden, dus dat komt over een paar jaar.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:54

@liljebo, bedankt voor de toelichting. Gisteren en vandaag ben ik begonnen met de basis: bridgen en handtarget. Noa vindt het bereleuk! Ze is helemaal alert en leert supersnel, tot zover. Het is natuurlijk nog maar een begin, maar het is goed te zien dat ze er lol in heeft (tot nu toe ben ik voor haar natuurlijk een lopende snoepmachine). Spannend gaat het worden als we gaan beginnen met hoofd laag en wijken etc. Rustig beginnen. Ik hoop alleen dat ik Inge Teblick nu eindelijk eens kan bereiken om te vragen of ik mijn boek nog krijg, na 3 weken..... nog even geduld dus met de literatuur. Ik zal in ieder geval die site van paardenman Hart alvast lezen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:55

Clicker training is echt leuk! alleen een vraagje waar koop je die clicker?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:15

HippoLogic schreef:
Fransje_70 schreef:
Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt.

Voor mij valt het niet onder NH. Alle Natural Horsemanship methoden die ik ken, werken vanuit een 'negatieve reinforcement'* Druk opvoeren tot het gewenste gedrag en druk wegnemen als beloning.

Clicker training is een manier van trainen waarbij de trainer enkel en alleen 'positive reinforcement' gebruikt. Click = voedsel = plezierige beloning. :9

.

Parelli en een aantal andere NH personen werken idd met negatieve reinforcement. Maar zeker niet alle NH-ers.
Hart bv valt ook onder NH en werkt alleen met positive reinforcement. En zo zijn er meer.
Hart heeft zelfs een e-boek uitgegeven met de 50 elementen van horsemanship en die zijn zeer de moeite waard als een toevoeging tot het clickeren en gaan uit van positieve reinforcement.

Dus ja, wat mij betreft wel degelijk NH. Want hoewel een aantal bekende NH-mensen gebruik maken van
negatieve reinforcement, is NR zeker geen kenmerk van NH.
NH staat gewoon voor een natuurlijke manier van omgaan met paarden.
En zoals altijd zijn er ook in dit opzicht meer wegen die naar rome leiden.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:26

HippoLogic schreef:
IK gebruik het om mijn paard stil te laten staan als ik het hek achter zijn kont moet sluiten. Hij kan daar niet draaien, dat is te smal. Heel handig dat ze nu blijft staan, dat heb ik met de clicker aangeleerd. Ook voeten geven heb ik met de clicker aangeleerd. Oja en in het begin liet ze zich helemaal niet aanraken, vond alles eng. Bijna alles heb ik met de clicker aangeleerd (halsteren, door een deur heen gaan zonder erdoor te springen, aanraken aan benen, uier, voeten enz)

Verder is ze nog te jong om te rijden, dus dat komt over een paar jaar.

Even een vraagje, de dingen die nu goed gaan, blijf daarbij de clicker gebruiken of gebruik je die alleen bij nieuw aan te leren oefeningen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:46

Ik probeer af te bouwen, want een click = voer. Het is onmogelijk om haar voor alles te blijven voeren, dan kan ik een kruiwagen met biks naast me houden. :+

Ik heb mezelf echter blijkbaar ook 'getraind': ik ben erg gewend om veel te clicken. Ik werk vanuit de kleinste stapjes vooruitgang. En ik merk dat ik het best moeilijk vind om de clicks af te bouwen en te vervangen voor een stembeloning en/of kriebel. Het clicker zit nu ook in mijn systeem.

Bij sommige dingen oefeningen gaat het afbouwen 'vanzelf'. Puur omdat het niet praktisch is om dan te blijven voeren, bijvoorbeeld bij het halsteren of als ze rustig een hek door gaat, voor hoeven optillen of vaststaan.

Maar als ik VD aan het doen ben, vind ik het toch moeilijker om af te bouwen. :o Gewoon omdat ik dan zo trots ben dat ze het kunstje weer doet, en ook zo goed!

Ik ben mezelf nu aan het aanleren minder vaak voor bekende oefeningen te clicken. Het helpt om iemand te laten kijken of mezelf te filmen. Ik weet dat ik nog minder kan clicken, terwijl ik betere resultaten zal krijgen: een variabele beloning motiveert nu eenmaal enorm. :j

Edit: het doel is om haar meer te laten doen voor 1 click en ik wil de click (=voer) uiteindelijk gaan vervangen voor een stembeloning.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:52

@ liljebo: ik ga even kijken op de site van Hartman. Altijd goed om te horen dat mijn 'vooroordeel' of in dit geval mijn ervaring (NH is negative reinforcement) niet juist is en mijn referentiekader groter te maken.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:58

HippoLogic schreef:
Ik probeer af te bouwen, want een click = voer. Het is onmogelijk om haar voor alles te blijven voeren, dan kan ik een kruiwagen met biks naast me houden. :+

Ik heb mezelf echter blijkbaar ook 'getraind': ik ben erg gewend om veel te clicken. Ik werk vanuit de kleinste stapjes vooruitgang. En ik merk dat ik het best moeilijk vind om de clicks af te bouwen en te vervangen voor een stembeloning en/of kriebel. Het clicker zit nu ook in mijn systeem.

Bij sommige dingen oefeningen gaat het afbouwen 'vanzelf'. Puur omdat het niet praktisch is om dan te blijven voeren, bijvoorbeeld bij het halsteren of als ze rustig een hek door gaat, voor hoeven optillen of vaststaan.

Maar als ik VD aan het doen ben, vind ik het toch moeilijker om af te bouwen. :o Gewoon omdat ik dan zo trots ben dat ze het kunstje weer doet, en ook zo goed!

Ik ben mezelf nu aan het aanleren minder vaak voor bekende oefeningen te clicken. Het helpt om iemand te laten kijken of mezelf te filmen. Ik weet dat ik nog minder kan clicken, terwijl ik betere resultaten zal krijgen: een variabele beloning motiveert nu eenmaal enorm. :j

Edit: het doel is om haar meer te laten doen voor 1 click en ik wil de click (=voer) uiteindelijk gaan vervangen voor een stembeloning.

Oke, want dat vroeg ik me al af hoe anderen dit doen. Als je inderdaad voor alles een click moet geven, mag je idd wel een kruiwagen met voer meenemen. Maar kan me voorstellen dat het lastig is om het clickeren af te bouwen. Ik denk dat ik dit zelf ook zal gaan krijgen als ik hiermee begin, zeker als het paard er al helemaal op rekent dat het wat lekker gaat krijgen voor het uitgevoerde.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:01

Het is meer dat het in *mij* zit, die gewenning. Wat mijn merrie schooit niet als ik geen click geef.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:40

Wat ik van de Dvd van Inge zag, is dat je paard steeds meer moet doen voor een beloning. Aangezien je het doel moet plannen (bijv volgen van de targethand) en dan deelstapjes gaat maken, beloon je ze eerst voor een deelstap, maar dan wordt dat stapje weer moeilijker en krijgt ze geen beloning meer als ze het bekende ding doet, maar bijv als ze volgt over een grote afstand, dan in draf, dan over een stuk plastic etc. Dus je stelt de beloning steeds langer uit, ze moet er steeds meer voor doen. Of je doet een reeks van oefeningen achter elkaar en daar beloon je uiteindelijk voor als ze ze goed uitvoert. Ik denk inderdaad dat je jezelf moet behoeden overal voor te bridgen, en dat je goed in de gaten houdt of het echt nieuw gedrag is of een 'freeshape' gedrag wat je opeens ziet waarvoor je dan wel kan bridgen, maar niet iets wat ze al heel vaak heeft laten zien (of misschien een kriebel om het nog even te bevestigen?)

Leuk dit clickertopic, ik ben erg enthousiast, het geeft mij meer houvast om met mijn paard te werken. Ik was al langer bezig met freestyle grondwerk, maar ik vind het moeilijk mijn paard te belonen als ze het goed doet precies op het juiste moment , en daarnaast blijf ik het ook lastig vinden goed te werken met mijn lichaamstaal. Ik maak daar nog wel eens fouten in, en ik zie dan meteen aan Noa dat ik niet duidelijk ben. Door nu voor mezelf een duidelijk doel te stellen en deelstappen te verzinnen, hou ik mezelf ook veel beter bij de les, en werken we samen aan één doel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:45

Beau_Myrthe schreef:
Clicker training is echt leuk! alleen een vraagje waar koop je die clicker?

Clickers kun je in de meeste dierenwinkels op de hondenafdeling vinden. Ook op internet zijn er genoeg (dieren)winkels waar je er een kunt bestellen. Ze zijn tussen de €1,50 en €4,-
Sommige clickers kun je in toonhoogte en/of geluidssterkte afstellen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:57

Ik heb nu een gele in de vorm van een hondenbotje voor 2,50. Je kunt met een knopje het geluid van de klik harder of zachter maken. Maar voor mijn paard gebruik ik het woord 'yes'. Vooral nu met die kou is het niet te doen om te klikken met handschoenen en dan ook nog een beloning te geven.

Harlie deed vandaag al 3 passen Spaanse Pas achter elkaar! Dat vindt hij een leuk kunstje, want hij probeert het altijd als ik wat anders ga vragen als eerste haha.

Ook parelli Circling Game gedaan met de clicker. Erg leuk!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:35

Hee, Ik houd het denk ik ook bij 'EKS'. want de ene keer EKS e de andere keer click lijkt me ook lastig.
Maar ik ben blij met dit topic.
een beetje een houvast zeg maar.

edit: Als je net begint, en je gaat ernaartoe hoeveel spelletjes/oefeningetjes doen jullie?
Want ze leren niet lang, maar als je bijv. handtarget doet, en daarna borstelen/friendly game. Is dat dan in één keer te veel? Of kan dat wel gewoon. of doen jullie ook wel eens heengaan, 4 min ong. targetten, en dan weer terug in de stal en dan verder niets meer doen?

Xx LeonieL

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:48

HippoLogic schreef:
Fransje_70 schreef:

Reinforcement betekent: versterkend, bekrachtigend, belonend.
Een dier leert zichzelf een gedrag aan wanneer dit gedrag hem iets belonend oplevert. Hij zal dit gedrag steeds vaker laten zien omdat hij ervaren heeft dat dit een plezierig resultaat geeft.
Men spreekt van Positieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat hij iets krijgt wat hij graag wil hebben, het gedrag levert iets ‘extra’s op wat prettig is, bijvoorbeeld voer, spel, bal etc, (+ teken betekent iets toevoegen.
Men spreekt van Negatieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat iets onplezierigs ophoudt of verminderd, bijvoorbeeld pijn, ( - teken betekent iets wegnemen.

Zowel Positieve als Negatieve Reinforcement werken bekrachtigend, want ze zorgen er allebei voor dat een bepaald gedrag iets plezierigs oplevert voor het dier.

Edit:
Dit topic zou daarom m.i. tevens onder [OPG] Omgang en Paardengedrag kunnen vallen... Clicker training is niet alleen vanaf de grond mogelijk.

Dankje!
ik ga morgen ff kijken bij de dierenwinkel in de buurt!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:24

@liljebo: op de site van Ben Hart bij Case studies staat al weer een schat aan informatie! Bijv. dat een paard moet leren geduld te hebben voordat hij de beloning krijgt en dat een heuptasje (met voedselbeloning) ook duidelijk kan maken dat het trainingstijd is etc. Dank je voor de tip. Ik ga geloof ik ook maar zijn boek bestellen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:55

ga waarschijnlijk het met rocky doen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:08

Fransje_70 schreef:
@liljebo: op de site van Ben Hart bij Case studies staat al weer een schat aan informatie! Bijv. dat een paard moet leren geduld te hebben voordat hij de beloning krijgt en dat een heuptasje (met voedselbeloning) ook duidelijk kan maken dat het trainingstijd is etc. Dank je voor de tip. Ik ga geloof ik ook maar zijn boek bestellen.

Fijn dat je er iets aan hebt. Ik ben ook erg te spreken over zijn aanpak en de info die hij geeft.
Ik heb zelf zijn boek, het e-boek met het stappenplan en het e-boek 50 elementen van NH en heb daar weer veel info uitgehaald.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:16

Hoe/op welk moment zouden jullie dit belonen?:
Ik ben bezig met rechtrichten. Noa heeft een geschiedenis van scheve rugwervel door scheef rijden en rijden met slof. Ik heb haar 4 maanden en ben voornamelijk met haar aan de hand aan het werken. Eerste fase rechtrichten heb ik al gedaan: op de volte lopen met neus laag voor loodlijn. Telkens iets meer buiging gevraagd. Nu moet ze een flink stuk buiging doen en daar heeft ze moeite mee (wegdribbelen, hals krom trekken, harder gaan lopen). Tot nu toe werk ik met haar alleen met 'gewoon' belonen met stem en kriebel, maar zat te bedenken of ik dit ook met de bridge kon doen en op welk moment vooral. Of zou ik dan weer helemaal vanaf het begin moeten beginnen en eerst bridgen als ze haar neus laag doet op mijn aanwijzing in stilstand (ik werk met de kaptoom en geef iets druk op de middelste ring van de neusriem), en dan langzaam uitbouwen met lopen op volte maar dan met bridgen?

En voor degene die ervaring hiermee hebben, is het handig om met voedsel te belonen in dit geval, ik heb mijn handen vol, ene hand de teugel waaraan kaptoom zit, andere hand zweepje om tegen buik te tikken om buikspieren te activeren. Als ik dan moet belonen als ze loopt op de volte, moet ik haar dus stoppen op het moment dat ze goed buigt en goed instapt?