Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fransje_70 schreef:Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt. Ik heb meer het idee dat het om een goede, diervriendelijke africhtingsmethode gaat, die al jaren in bijv. het circus wordt gebruikt, bij honden (zie Martin Gaus) en in Dolfinarium Harderwijk. Het is natuurlijk een supermanier om te trainen, maar ik denk dat ik het toch meer als 'spelen' ga zien dan als de enige methode om mijn paard iets aan te leren. Verder lijkt het me toch op den duur ook lastig om altijd een beloning in de vorm van voedsel bij me te hebben, en hoe doe je dat als je op je paard zit? Of worden deze vragen beantwoord in haar boek (waar ik al meer dan 2 weken op wacht, helaas..) Op het filmpje op haar site zie je dat zij de beloning geeft aan het paard dat het goed doet met de ruiter op zijn rug. Maw de ruiter geeft zelf niet de beloning aan haar paard.
Ik heb dus zo wat vragen over de conditionering van je paard, wil hij dadelijk alleen nog werken voor een bridge-beloning? Raakt hij gefrustreerd als er geen beloning meer komt? Maar goed wat ik al schrijf, wie weet staan dit soort antwoorden in haar boek. Ik zou het overigens geweldig vinden dat mijn paard zou knielen voor het opstijgen....is er hier iemand al zo ver gevorderd?
liljebo schreef:Ran.... dat kan ik vanachter mijn computer niet beoordelen. Ik heb geen idee hoe jij met paarden bent/werkt en hoe de interactie tussen jou en je paard is, hoeveel je van paardengedrag weet en in hoeverre je in staat bent om probleem situaties op te lossen enz.
Het enige wat ik je kan aanraden is je eerst goed in te lezen
Het boek van Inge geeft veel info en persoonlijk vind ik Harts visie op clickertraining met paarden erg goed
Zijn site:
http://www.hartshorsemanship.com/
Het is in het engels, maar de moeite van het doorspitten waard.
Zelf zit ik al een leven lang tussen paarden (ben 49) en verdiep mij vooral de laatste jaren erg in NH. Je bent in dat opzicht nooit uitgeleerd. Clickertraining is voor mij een toevoeging, ter motivatie.
Ik ben ermee begonnen toen ik mijn merrie kreeg, die dusdanig getraumatiseerd bleek dat zelfs de lichtste druk onmogelijk was en heb mij er vandaar uit in verdiept.
Ik gebruik het nu ook met mijn shetten (loswerken, agility, voorbereidingen mennen etc) en met het paard van mijn man, een zeer zelfbewuste dame die ik rijklaar zou maken.
Maar ik werk wel vanuit de basis waarin de verhoudingen al duidelijk zijn en ik gebruik ten alle tijde lichaamstaal en werk elke dag eraan om het te verbeteren.
Fransje_70 schreef:Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt.
HippoLogic schreef:Fransje_70 schreef:Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt.
Voor mij valt het niet onder NH. Alle Natural Horsemanship methoden die ik ken, werken vanuit een 'negatieve reinforcement'* Druk opvoeren tot het gewenste gedrag en druk wegnemen als beloning.
Clicker training is een manier van trainen waarbij de trainer enkel en alleen 'positive reinforcement' gebruikt. Click = voedsel = plezierige beloning.![]()
.
HippoLogic schreef:IK gebruik het om mijn paard stil te laten staan als ik het hek achter zijn kont moet sluiten. Hij kan daar niet draaien, dat is te smal. Heel handig dat ze nu blijft staan, dat heb ik met de clicker aangeleerd. Ook voeten geven heb ik met de clicker aangeleerd. Oja en in het begin liet ze zich helemaal niet aanraken, vond alles eng. Bijna alles heb ik met de clicker aangeleerd (halsteren, door een deur heen gaan zonder erdoor te springen, aanraken aan benen, uier, voeten enz)
Verder is ze nog te jong om te rijden, dus dat komt over een paar jaar.
HippoLogic schreef:Ik probeer af te bouwen, want een click = voer. Het is onmogelijk om haar voor alles te blijven voeren, dan kan ik een kruiwagen met biks naast me houden.![]()
Ik heb mezelf echter blijkbaar ook 'getraind': ik ben erg gewend om veel te clicken. Ik werk vanuit de kleinste stapjes vooruitgang. En ik merk dat ik het best moeilijk vind om de clicks af te bouwen en te vervangen voor een stembeloning en/of kriebel. Het clicker zit nu ook in mijn systeem.
Bij sommige dingen oefeningen gaat het afbouwen 'vanzelf'. Puur omdat het niet praktisch is om dan te blijven voeren, bijvoorbeeld bij het halsteren of als ze rustig een hek door gaat, voor hoeven optillen of vaststaan.
Maar als ik VD aan het doen ben, vind ik het toch moeilijker om af te bouwen.Gewoon omdat ik dan zo trots ben dat ze het kunstje weer doet, en ook zo goed!
Ik ben mezelf nu aan het aanleren minder vaak voor bekende oefeningen te clicken. Het helpt om iemand te laten kijken of mezelf te filmen. Ik weet dat ik nog minder kan clicken, terwijl ik betere resultaten zal krijgen: een variabele beloning motiveert nu eenmaal enorm.
Edit: het doel is om haar meer te laten doen voor 1 click en ik wil de click (=voer) uiteindelijk gaan vervangen voor een stembeloning.
Beau_Myrthe schreef:Clicker training is echt leuk! alleen een vraagje waar koop je die clicker?
HippoLogic schreef:Fransje_70 schreef:Leuk, de clickertraining, ik ga er ook binnenkort aan beginnen met mijn merrie. Ik vraag me soms af of het wel onder 'Natural Horsemanship' valt.
Voor mij valt het niet onder NH. Alle Natural Horsemanship methoden die ik ken, werken vanuit een 'negatieve reinforcement'* Druk opvoeren tot het gewenste gedrag en druk wegnemen als beloning.
Clicker training is een manier van trainen waarbij de trainer enkel en alleen 'positive reinforcement' gebruikt. Click = voedsel = plezierige beloning.![]()
Reinforcement betekent: versterkend, bekrachtigend, belonend.
Een dier leert zichzelf een gedrag aan wanneer dit gedrag hem iets belonend oplevert. Hij zal dit gedrag steeds vaker laten zien omdat hij ervaren heeft dat dit een plezierig resultaat geeft.
Men spreekt van Positieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat hij iets krijgt wat hij graag wil hebben, het gedrag levert iets ‘extra’s op wat prettig is, bijvoorbeeld voer, spel, bal etc, (+ teken betekent iets toevoegen.
Men spreekt van Negatieve Reinforcement als het gedrag tot resultaat heeft dat iets onplezierigs ophoudt of verminderd, bijvoorbeeld pijn, ( - teken betekent iets wegnemen.
Zowel Positieve als Negatieve Reinforcement werken bekrachtigend, want ze zorgen er allebei voor dat een bepaald gedrag iets plezierigs oplevert voor het dier.
Edit:
Dit topic zou daarom m.i. tevens onder [OPG] Omgang en Paardengedrag kunnen vallen... Clicker training is niet alleen vanaf de grond mogelijk.
Fransje_70 schreef:@liljebo: op de site van Ben Hart bij Case studies staat al weer een schat aan informatie! Bijv. dat een paard moet leren geduld te hebben voordat hij de beloning krijgt en dat een heuptasje (met voedselbeloning) ook duidelijk kan maken dat het trainingstijd is etc. Dank je voor de tip. Ik ga geloof ik ook maar zijn boek bestellen.