HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:50

Unoo schreef:
@ Niinatjuh: Goede tips zijn hier al heel veel langsgekomen. Die kan ze ook gebruiken.

Ja sorry xD
ik lsa even onwijs fout, en ik was der met men hoofd niet bij.. Sorry peeps mijn fout!

Lyonesse

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:47

Heb je detour nou al een pb gestuurd TS?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:17

Jeetje wat een reacties. Niet te geloven dat hier werkelijk wordt geroepen dat het paard op zijn hoofd geslagen moet worden. 8)7
Het paard doet wat hem aangeleerd is en is zich van geen kwaad bewust. Het dan plots een mep op zijn kop verkopen is dan echt het stomste wat je kunt doen...
Jammer dat zo veel mensen nog steeds geloven in het principe van leren door straf. Zowel bij mensen als bij paarden (juíst bij paarden) werkt het niet iets aan of af te leren door middel van straf.
Beloning is de enige manier om iets te leren als je een meewerkend en gelukkig (!) paard wilt houden.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:39

tuffi schreef:
Jeetje wat een reacties. Niet te geloven dat hier werkelijk wordt geroepen dat het paard op zijn hoofd geslagen moet worden. 8)7
Het paard doet wat hem aangeleerd is en is zich van geen kwaad bewust. Het dan plots een mep op zijn kop verkopen is dan echt het stomste wat je kunt doen...
Jammer dat zo veel mensen nog steeds geloven in het principe van leren door straf. Zowel bij mensen als bij paarden (juíst bij paarden) werkt het niet iets aan of af te leren door middel van straf.
Beloning is de enige manier om iets te leren als je een meewerkend en gelukkig (!) paard wilt houden.

dat is tenminste de eerste die snapt wat maar een 3 mensen proberen duidelijk te maken maar lekker blijven slaan is goed :(
ben het helemaal met je eens. :o

maar je had het niet aangeleerd en weer wel wat is het nou wat heb je gedaan en wat niet ?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:30

Mijn reactie was gericht naar mensen met paarden die zonder dat het aangeleerd is gaan steigeren! Maakt wel een verschil uit en is mijn fout dat ik niet goed gelezen had!

Aangezien het toch waarschijnlijk aangeleerd gedrag is (aangeleerd gedrag kan ook komen doordat het paard niet meteen bij de eerste keren flink op z'n nummer is gezet!!!) vereist het een hele consequente aanpak om 'm weer manieren te leren.

Om eerlijk te zijn, in dit geval zou ik ook het steigeren op commando maar zo snel mogelijk proberen af te leren! En dat doe je door heel consequent te zijn in al je gedragingen, en er enorm op te letten dat je ook niet per ongeluk de aangeleerde hulp geeft om te gaan steigeren! Vermijd elke bevestiging van het ongewenste gedrag! Mischien kan je het over een paar jaar, als jullie beiden ouder en meer ervaren zijn, nog eens proberen maar ik raad het eerlijk gezegd niemand aan. Ook niet aan vergevorderde mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn. Het is een oefening waar te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden en daarmee ronduit levensgevaarlijk is TENZIJ je heel goed weet waar je mee bezig bent! En eerlijk gezegd, dat is de gemiddelde tiener niet.

Volwassenen met tig jaar ervaring raad ik het ook af, hoewel ik ze niet tegen ga houden als ze het toch willen aanleren. Jonge meiden met vrolijke en wilde ideeen hou ik echt ook tegen als ze het proberen aan te leren.

Voor iets als steigeren moet je alle consequenties van die oefening kunnen overzien, inclusief het mogelijke misbruik door het paard en dat is gewoon heel moeilijk. Zolang autorijden ook niet toegestaan is voor mensen onder de 18 omdat er gesteld wordt dat jongere mensen niet alles kunnen overzien valt steigeren op commando wat mij betreft onder diezelfde categorie.

Ik zelf zie de meerwaarde er niet van in, dus zal het nooit aanleren aan mijn paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:25

_Inzo_ schreef:
Zweepje mee, flink op de kop geven. Mijn haf kan ook voetjes geven, maar ik heb ook een hekel aan dat opdringerige 'geef me wat' bij anderen. Dan geef ik haar op haar kop, want ik had geen voetje gevraagd. Dat moet jij ook doen, want je had het niet gevraagd! Dus zit je pony fout! Kun je me pb'en hoe je dat geleerd hebt?

en jij wilt voor hetzelfde probleem komen te staan als TS?
Als jou pony ongevraagd trucjes uit gaat halen heb je het m niet goed aangeleerd en is dus NIET de schuld van je pony

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:27

Voorwaarts rijden.
Een paard wat loopt, kan niet steigeren.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:29

jammer dat diegene die het probleem heeft niet reageert hoe je het aangelleerd heb en waar denk je zelf waar het fout is gegaan je kan alleen paar oplossingen geven maar niet echt helpen ..dus als je meer zou willen vertellen zou fijn zijn :9

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:34

hoe ze het aangeleerd heeft: Optillen aan 1 been... dat zegt voor mij genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:45

mick75 schreef:
Het is een oefening waar te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden en daarmee ronduit levensgevaarlijk is TENZIJ je heel goed weet waar je mee bezig bent!

Als je weet waar je mee bezig bent *wil* je die oefening niet eens aanleren! :+
In de eerste plaats omdat die nergens toe dient (geen gymnastische of gehoorzaamheids"waarde")
en in de 2e plaats omdat je paard op de verkeerde momenten kan "denken", dat het gedrag (stijgeren) gevraagd wordt.

Ik geloof niet in "misbruik" maken.
Als jij correct met zo'n dier omgaat zal de behoefte om "misbruik" te maken niet bestaan.

Stijgeren valt in de natuur zowel onder spelgedrag als agressief gedrag.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld "liggen": een gedrag dat alleen vertoont wordt als een paard zich veilig voelt.

Interessant genoeg lukt het een aantal Penny's wél om hun paarden te leren stijgeren,
maar níét om hun paard te leren liggen.
Lijkt me iets om over na te denken..... ;)

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:10

zo heeft iedereen zijn eigenwaarde aan iets aan leren ... maar dit is uit de hand gelopen helaas alleen jammer dat ze zelf niet reageert

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:05

mick75 schreef:
Voor iets als steigeren moet je alle consequenties van die oefening kunnen overzien, inclusief het mogelijke misbruik door het paard en dat is gewoon heel moeilijk. Zolang autorijden ook niet toegestaan is voor mensen onder de 18 omdat er gesteld wordt dat jongere mensen niet alles kunnen overzien valt steigeren op commando wat mij betreft onder diezelfde categorie.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Je speelt met vuur als je een paard als kunstje leert om een agressieve houding aan te nemen, dan moet je HEEL zeker weten dat hij jou als leider accepteert. Ik zou het nooit doen, ik zie er geen nut in en vind het niet grappig om aan mijn vriendinnen te laten zien o.i.d.

Dan over het slaan om het af te leren: prima bij een paard dat uit verzet ongehoorzaam is (NOOIT te hard, voordat ik 100 mensen op mn dak heb straks :P ). Hij moet weten dat daar voor jou een grens ligt waar hij niet overheen mag.

Maar ga eens na of je paard uit verzet ongehoorzaam is, of dat hij juist probeert jou te gehoorzamen. Zoals de meesten hier, ga ik er vanuit dat er hier sprake is van dat laatste geval.

Voorkom maar dat hij het doet, zoals omtrekken (VOORdat hij in de lucht is, het is namelijk om hem uit balans te brengen en je kunt wel raden wat er gebeurt als je paard zijn evenwicht verliest terwijl hij voluit rechtop staat). Vooral goed voorwaarts blijven rijden.

Je coole trucje zou ik niet meer opvoeren. Als je hem er niet meer voor beloont en voorkomt dat hij het doet, hoop ik voor je dat het vanzelf ophoudt.

Ik vind niet dat je in dit geval het recht hebt je paard te slaan. Hij weet niet dat hij iets verkeerds doet. Jij vindt het ook vreselijk als je geslagen wordt en je niet weet waarom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:52

Een paard gebruikt geen dingen tegen je, zo denkt een paard niet.

Dit is niet meer dan een gevolg van iets niet goed (consequent) aanleren.

Verder heeft reageren denk ik weinig nut gezien de weinig toevoegde reacties van TS

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:14

Je kan veel zeggen met paarden straffen en dat soort dingen. Maar wat bereik je daar nou mee!!! Je paard heeft ontzettende pijn, hij krijgt er niet meer vertrouwen van en als je echt van je paard houd doe je dat ook niet!!!
Dus al zet je hier van die rotdingen over paarden neer en wat jou mishandelmanier is....bedeknt dan een andere hobby!!!(hier zijn alle paarden het mee eens!) Ga lekker je hobbel paard kapot slaan maar niet een levend wezen!! Nou ik weet wel een levend wezen wat je kapot kan slaan.....je zelf dan weet je hoe het voelt en dan zal je het nooit meer doen.
Ik word hier echt ontzettend boos over!!!

Ik hoop dat jullie hier iets van leren!
daag

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:18

Mijn vriendin haar paard stijgerde ook altijd, maar dat had ze hem nooit aangeleerd.
ze gaf hem wel altijd een klap tussen zijn ooren als hij omhoog kwam.
Nu doet hij het niet meer :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:56

Voor de duidelijkheid, paarden kunnen wel degelijk "misbruik" maken van aangeleerde oefeningen zoals steigeren. Wanneer het steigeren aangeleerd is maar niet op een consequente wijze, dus wanneer het paard als het ware beloond wordt als ie het doet aan de hand, dan kan ie makkelijk gaan denken dat het onder zadel ook een beloning oplevert. En dat is wel degelijk "misbruik" maken van de situatie, of grenzen opzoeken. Net hoe je het wil uitleggen. Maar ze weten dondersgoed wat de grens is, mits die goed is aangeleerd! En als ze die grens niet zeer duidelijk hebben aangeleerd zijn er heel wat paarden die de grens gaan opzoeken! Met alle mogelijke gevolgen van dien.

En ja, ik ken paarden die om niets gaan steigeren. Is ze aangeleerd op een betrekkelijk eenvoudig commando en die gaan te pas en vooral te onpas op de achterbenen staan. Lijkt me niet de bedoeling! En ze zoeken zeker de grenzen op, als steigeren in het assortiment oefeningen zit kunnen ze dat ook onder zadel gaan proberen. Niet geschoten is altijd mis, dat kan een paard ook bedenken. Dat is de reden dat ik nooit iemand zal adviseren steigeren aan te leren. Sterker nog, dat ik altijd mijn uiterste best zal doen dat iemand uit zijn/ haar hoofd te praten! Het is gewoonweg te gevaarlijk om mee te spelen! (of je moet net die ene hele brave hebben die echt niets doet zonder daar opdracht voor gekregen te hebben. Maar die zijn zeldzaam!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 01:01

tuffi schreef:

En wat ga je doen als paardlief zijn evenwicht een keer verliest en bovenop je ligt?

Ik zeg ook dat je hem op zijn hoofd moet slaan en dan ook in een keer goed dat het maar een keer hoeft, dan blijven aanklooien met van die wannabe-oplossingen omdat je bang bent dat beest pijn te doen. Het is 500kg, geen 5kg. Jammer dat het paard de gevolgen moet dragen van jouw onverantwoordelijkheid.

Aan een stel penny's die denken dat paarden doetjes zijn en zich nooit verdiept hebben in het wezen paard heeft TS niets als ze in het ziekenhuis ligt omdat het paardenbeest boven op haar is gaan zitten. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat iedereen die gilt dat het zielig en zelfs mishandeling is, nog nooit een paard dat écht steigert onder zijn of haar billen gehad heeft.

Enneh, die tips van dat ei en die fles water enz. Moet je nou voor het praktische eens even over denken hoe je dat zou forceren? :)

Nuwble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 01:58

Mijn paard had ook eens een stijgerperiode,
Ik heb haar dat afgeleerd door haar om te trekken als ze begint te stijgeren (je trekt ze zegmaar naar beneden opzij toe)
en geefte ze dan een knal met de zweep op de kont.
Ze kunnen door dit op zij trekken nooit recht overeind komen te staan en blijf je dus iets te vertellen hebben.
Sindsdien heb ik verschillende paarden gereden die stijgerden bij mensen en dit heeft bij mij altijd geholpen.
Eieren op hoofd emmers water en weet ik wat allemaal lijkt me allemaal wat moeilijk te realiseren...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:53

Iedereen komt met goede tips en TS geageerd niet meer...
Slaan vind ik ook none done maar zoals ik al eerder aangaf.. zoek hulp ipv het hier neer te zetten want je krijgt met dit soort topic iedereen over je heen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:56

mick75 schreef:
Voor de duidelijkheid, paarden kunnen wel degelijk "misbruik" maken van aangeleerde oefeningen zoals steigeren. Wanneer het steigeren aangeleerd is maar niet op een consequente wijze, dus wanneer het paard als het ware beloond wordt als ie het doet aan de hand, dan kan ie makkelijk gaan denken dat het onder zadel ook een beloning oplevert. En dat is wel degelijk "misbruik" maken van de situatie, of grenzen opzoeken. Net hoe je het wil uitleggen. Maar ze weten dondersgoed wat de grens is, mits die goed is aangeleerd! En als ze die grens niet zeer duidelijk hebben aangeleerd zijn er heel wat paarden die de grens gaan opzoeken! Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Dat vind ik dus geen misbruik maken.
Als een paard om wat voor reden dan ook omhoog wil, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando leert of niet.

Als een paard niet weet wat de grens is, is dat de fout van de trainer en niet van het paard

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:05

Als een paard om wat voor reden dan ook omhoog wil, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando leert of niet.

Als een paard niet weet wat de grens is, is dat de fout van de trainer en niet van het paard[/quote]

ben het met je eens alleen
dat snapt niet iedereen :D

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:05

Bonitakonya schreef:
stef schreef:

Als een paard niet weet wat de grens is, is dat de fout van de trainer en niet van het paard

ben het met je eens alleen
dat snapt niet iedereen :D

Ik ben bang dat je hier helemaal gelijk in hebt, getuige de reacties op dit topic |(

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:14

blijf goed voorwaarts rijden je vindt het ook spannend
probeer dat niet te laten merken
rot voor je dat je zo veel reacties krijgt dat het stom was
om je pony te leren steigeren hoe moet jij
nou weten dat dit zou gebeuren!!
k leef met je mee
succes!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:30

1906: Kwestie van bezint eer ge begint.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:56

Ook vanuit een voorwaartse beweging kunnen ze steigeren. Zelfs vanuit een galop als ze echt willen. En door die voorwaartse kracht komen ze dan alleen maar hoger, en dus gevaarlijker. Het is vaak vanuit een voorwaartse beweging dat ze omklappen.

Ik ga voor omtrekken als je het op tijd doorhebt, dus net voordat ie van de grond komt maar eerst en voor al bezig houden, hou ze zo bezig dat ze geen tijd hebben om aan steigeren of andere ongein te denken. Nooit een rechte lange zijde rijden, veeeeeeel figuren, tempowisselingen en oefeningen die hij moeilijk vindt. Geef hem geen ruimte om zelf te gaan denken dat ie ergens geen zin in heeft.