Unoo schreef:@ Niinatjuh: Goede tips zijn hier al heel veel langsgekomen. Die kan ze ook gebruiken.
Ja sorry xD
ik lsa even onwijs fout, en ik was der met men hoofd niet bij.. Sorry peeps mijn fout!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tuffi schreef:Jeetje wat een reacties. Niet te geloven dat hier werkelijk wordt geroepen dat het paard op zijn hoofd geslagen moet worden.![]()
Het paard doet wat hem aangeleerd is en is zich van geen kwaad bewust. Het dan plots een mep op zijn kop verkopen is dan echt het stomste wat je kunt doen...
Jammer dat zo veel mensen nog steeds geloven in het principe van leren door straf. Zowel bij mensen als bij paarden (juíst bij paarden) werkt het niet iets aan of af te leren door middel van straf.
Beloning is de enige manier om iets te leren als je een meewerkend en gelukkig (!) paard wilt houden.
_Inzo_ schreef:Zweepje mee, flink op de kop geven. Mijn haf kan ook voetjes geven, maar ik heb ook een hekel aan dat opdringerige 'geef me wat' bij anderen. Dan geef ik haar op haar kop, want ik had geen voetje gevraagd. Dat moet jij ook doen, want je had het niet gevraagd! Dus zit je pony fout! Kun je me pb'en hoe je dat geleerd hebt?
mick75 schreef:Het is een oefening waar te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden en daarmee ronduit levensgevaarlijk is TENZIJ je heel goed weet waar je mee bezig bent!
mick75 schreef:Voor iets als steigeren moet je alle consequenties van die oefening kunnen overzien, inclusief het mogelijke misbruik door het paard en dat is gewoon heel moeilijk. Zolang autorijden ook niet toegestaan is voor mensen onder de 18 omdat er gesteld wordt dat jongere mensen niet alles kunnen overzien valt steigeren op commando wat mij betreft onder diezelfde categorie.
). Hij moet weten dat daar voor jou een grens ligt waar hij niet overheen mag.tuffi schreef:Jeetje wat een reacties. Niet te geloven dat hier werkelijk wordt geroepen dat het paard op zijn hoofd geslagen moet worden.![]()
Het paard doet wat hem aangeleerd is en is zich van geen kwaad bewust. Het dan plots een mep op zijn kop verkopen is dan echt het stomste wat je kunt doen...
Jammer dat zo veel mensen nog steeds geloven in het principe van leren door straf. Zowel bij mensen als bij paarden (juíst bij paarden) werkt het niet iets aan of af te leren door middel van straf.
Beloning is de enige manier om iets te leren als je een meewerkend en gelukkig (!) paard wilt houden.
mick75 schreef:Voor de duidelijkheid, paarden kunnen wel degelijk "misbruik" maken van aangeleerde oefeningen zoals steigeren. Wanneer het steigeren aangeleerd is maar niet op een consequente wijze, dus wanneer het paard als het ware beloond wordt als ie het doet aan de hand, dan kan ie makkelijk gaan denken dat het onder zadel ook een beloning oplevert. En dat is wel degelijk "misbruik" maken van de situatie, of grenzen opzoeken. Net hoe je het wil uitleggen. Maar ze weten dondersgoed wat de grens is, mits die goed is aangeleerd! En als ze die grens niet zeer duidelijk hebben aangeleerd zijn er heel wat paarden die de grens gaan opzoeken! Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Bonitakonya schreef:stef schreef:Dat vind ik dus geen misbruik maken.
Als een paard om wat voor reden dan ook omhoog wil, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando leert of niet.
Als een paard niet weet wat de grens is, is dat de fout van de trainer en niet van het paard
ben het met je eens alleen
dat snapt niet iedereen