hoe slof bevesigen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe slof bevesigen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:10

Nou oke, maar je vond die manier van "optuigen" toch wel correct, en je kwam zelf ook met het idee om de longe over het hoofd van je paard heen te knopen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:16

ik hbe het veel mensen zo zien doen dus ikdacht dat het een correcte manie r was
op de link die je stuurde staat deze manier ook omschreven hoor. Maar de eigenaar heeft ook een kaptoom daar ga ik ook eens mee longeren als hij er is en wat uitleg heeft gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:18

De link die ik vermeldde laat een heel ander plaatje zien, daar zit de longe door de binnenste bitring en door de neusriem maar zeer zeker niet achter de oren langs.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:20

iets lager staat eht wel zo
ik hbe het gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:26

Ja, er staat inderdaad een foto van die manier, maar je moet ook even lezen wat erbij staat Knipoog
Dit staat er:
Trekt een paard sterk naar buiten? Een al enigszins geoefende longeur kan dan de longe door de binnenbitring achter de oren van het paard langs aan de buitenbitring bevestigen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:16

Bevestigen van de longe hangt van het paard af: een noteire trekker die zelfs in een afgezette longeercirkel je de handen opentrekt, krijgt van mij de longe eens achter zijn oren, net lang genoeg tot ze doorhebben dat ik dat grapje beu ben. Voor de rest gebruik ik ook zoveel mogelijk de andere manier.

Wanneer zijn de touwtjes lang genoeg => Het paard moet in stand nog makkelijk de neus voor de loodlijn kunnen brengen, en zeker als lang en laag wilt, moet de lengte van het touw voldoende toe laten om de neus vw-nw te laten zakken tot net aan de kogel.

Ga niet prutsen met dubbele longe, dat is iets voor ervaren longeurs...

Verder raad ik je aan met prikpaaltjes een cirkel af te zetten en zeker even het boek van lammert te lezen, je ziet zelf wel wat je ermee doet dan Ja

Longeren is erg leuk en een hele goede manier om te kunnen kijken hoe je paard beweegt Lachen Hou het wel eerlijk: longeren is superlastig, dus niet te lang, hou het afwisselend, en niet te lang met touwtjes ed. laten sjouwen, ze overdoen zich zo snel...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:29

standaard maak ik de longe ook op de Haanstra-manier vast; bevalt mij goed. Maar er zijn ook andere manieren. Bijv. voor een paard dat niet wil buigen: door de binnenste bitring, door de buitenste bitring en dan aan de buitenkant aan de longeersingel(vrij hoog). Of alleen door de binnenste bitring en dan aan de binnenkant aan de longeersingel.

het belangrijkste is dat je kijkt hoe het paard reageert, kijkt wat je moet corrigeren en dat dan uitvoert. Gewoon zelf nadenken dus.

bijzetten doe ik ook graag met een touwtje. Ook gebruik ik weleens een gogue. Geweldige hulpteugel maar ook hier geldt: elk paard is anders. En je moet als je bijzet, heel goed observeren om te zien of hij strakker of losser moet. Niet klakkeloos in de krul trekken maar kritisch zijn.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:28

Adil18 schreef:
jessj22 schreef:
ik dacht dat een slof niet om te longeren was ik kan het miss hebben natuurlijk

maar van de ene kant snap ik de eigenaar ook wel
met een pessoa kun je niet nageven niet dat je dat met een slof wel kan met longeren

bij mijn paarden komt er ook geen pessoa aan ik heb het een keer gedaan doe het nooit meer waarom kun je me pb'en

Verklaar je nader, dit slaat namelijk helemaal nergens op... Verward

JIJ bent ook niet degene die na moet geven, het paard kan zelf de druk op het bit verminderen door van achter meer onder te treden en van voor rond te komen...

ik neem aan als je paard netjes rond loop ''aan de teugel'' dat jij zo fear bent om ook nategeven???
zeker moet je oaard ook nageven maar als hij perfect loopt kun jij toch ook wel beetje nageven hij doet het inmiddels goed

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:45

jessj22 schreef:
Adil18 schreef:

Verklaar je nader, dit slaat namelijk helemaal nergens op... Verward

JIJ bent ook niet degene die na moet geven, het paard kan zelf de druk op het bit verminderen door van achter meer onder te treden en van voor rond te komen...

ik neem aan als je paard netjes rond loop ''aan de teugel'' dat jij zo fear bent om ook nategeven???
zeker moet je oaard ook nageven maar als hij perfect loopt kun jij toch ook wel beetje nageven hij doet het inmiddels goed

Ehm, zo werkt dat niet bij een pessoa, je zit er namelijk niet op en je kunt dus geen druk reguleren, dat kan alleen het paard, dito met slof aan de longe. Dus daarom sloeg dit nergens op, het gaat er niet om of JIJ nageeft, het gaat erom dat je paard zelf druk kan reguleren door het gevraagde uit te oefenen Knipoog

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:55

waarom mag passoa niet en sloft wel dat snap ik niet en zeker nooit met hupteugels gaan experimentere doet dan meer kwaad dan goed