Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Zelf doe ik de 3 jarige opleiding bij dressuurnatuurlijk.nl. Helaas is deze website niet up to date i.v.m. vervelende gezondheidsproblemen van de eigenaresse. Maar ik vind haar een aanrader. Didactisch erg sterk.
. Ise is bij haar vorige eigenaresse door kinderen helemaal verkeerd geconditioneerd: rammen tegen de staldeur levert aandacht/snoep op. Ze was ook ontzettend happerig, gelukkig is dat wel een stuk minder geworden. Toen ik het hangen/opstappen aan het oefenen was, dacht ik een keer, ach, stop en een brokje in. Nou, dan weet ze van geen ophouden meer. Belonen doe ik door onspanning/rust, stem, kroelen. En aan het eind krijgt ze altijd wel wat lekkers maar wel in haar voerbak dan wel emmer.
Niet handig en ik moet dat soort stembeloning altijd even aanpassen want met goed zo doet hij het niet. 
!
.
tot die tijd doe ik alleen werken aan de hand, kan merken het al even niet meer gedaan te hebben, maar ze pakt het ook zo weer op, wel zo fijn

)
Die ben ik nu dus de clicker aan het leren, zodat ik tenminste tijd heb iets te vragen. Mijn ervaring is dat als je niet heel erg duidelijk bent met wanneer ze een beloning krijgen (oa, klik, stem command 'x'), ze altijd vervelend worden op de lange duur. Afhankelijk van het karakter is dat of bijten, of opdringerig, of van alles door elkaar...
Gebruiken jullie het ook met rijden? Ik doe het nu eigenlijk alleen met grondwerk (VD-achtig: wachten, komen, dat soort dingen).
Achterbenen ten alle tijde binnenboort houden aub