Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:42

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:49

Alles wat leuk is, is ook altijd uit de buurt :D

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:25

Grrrr een heel stuk getypt en verkeerde druk op de knop en foetsie een hele lap tekst :+

Zie dat andere al de website van Bastiaan hebben doorgegeven. Een vriendin heeft daar het eerste jaar net gedaan. Is een brede en goede opleiding maar elk jaar worden slechts enkele studenten geselecteerd n.a.v. een selectiedag. Mooi dat zijn vriendin ook de paarden vanuit het holistische aspect behandelt.

Er worden zeer regelmatig divere clinincs en workshops georganiseerd in Nederland, goed de divese website in de gaten houden (of dit topic ;) ). Zelf doe ik de 3 jarige opleiding bij dressuurnatuurlijk.nl. Helaas is deze website niet up to date i.v.m. vervelende gezondheidsproblemen van de eigenaresse. Maar ik vind haar een aanrader. Didactisch erg sterk.

Lekker bezig Anne, vrijspringen is een leuke afwisseling en worden ze handig van!

Woensdagavond een fijne sessie WADH met Ise gehad. Ik wandel nu eerst door de bak totdat ze ontspannen en is haar focus heeft op mij. Dan start ik pas met hoofd laag vragen in stilstand, lengtebuiging en vanuit daar de LVO opstarten op de volte. Veel belonen (rust en stem) werkt bij haar het beste. Ik kon nu ook zonder drammen, happen etc. rechtuit in buiging. Ik werk met mijn Rambo Micklem Multi mét bit. De lange lijn aan de kaptoom (middelste ring). Dat werkt voor ons tot op heden het fijnste. Tussendoor pak ik wat longeren mee (stap en draf). Belangrijk dat ik vooral linksom haar goed blijf begeleiden om haar binnenschouder vrij te maken. En tot slot zelf in schoudervoor halthouden op de hoefslag en vanuit daar een pasje sbw. Afgesloten met even spelen en in het donker buiten gezellig uitstappen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:34

Ik heb de sites van Bastiaan ook even doorgekeken, zitten leuke dingen bij maar helaas alleen met eigen paard? Heb al heel wat leuke opleidingen gezien, maar los van de kosten kan ik daar niet aan meedoen omdat ik geen geschikt paard heb (beeeeetje jong) en een ernstig gebrek aan trailer en trek-auto ;)

Het grootste probleem is daarnaast vaak de afstand. De leukste clinics zijn in braband, zuid-holland, etc. Dat is gewoon niet te doen vanaf Leeuwarden.... Ter Apel moet wel lukken, maar dan zit je weer paardloos.... Lastig!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:48

Helaas zijn inderdaad de meeste cursussen/opleidingen met eigen paard.

HL: vanmorgen in bed nog je topic van je verhuizing naar Canada gezien. Wat een onderneming, vooral de de reis van Kyra. Gelukkig dat Kyra nu goed is gewend. Leuke filmpjes ook, zoals je werkt ontwikkel je een geweldige basis.

Voor welke beloningsmanieren kiezen jullie in het WADH? Wie werkt er bijv. met voerbeloningen? Daar is voor mij namelijk geen beginnen aan :o . Ise is bij haar vorige eigenaresse door kinderen helemaal verkeerd geconditioneerd: rammen tegen de staldeur levert aandacht/snoep op. Ze was ook ontzettend happerig, gelukkig is dat wel een stuk minder geworden. Toen ik het hangen/opstappen aan het oefenen was, dacht ik een keer, ach, stop en een brokje in. Nou, dan weet ze van geen ophouden meer. Belonen doe ik door onspanning/rust, stem, kroelen. En aan het eind krijgt ze altijd wel wat lekkers maar wel in haar voerbak dan wel emmer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:59

Ik werk ook niet met voerbeloningen, wil geen paard wat gaat bedelen en zeuren. Werk met stembeloning en na een moelijke oefening mag ze even lang en ontspannen lopen voor ik haar weer oppak.

Soms werk ik met een fries die wel snoepejs krijg. Zodra je dan braaf zeg stopt hij met wat hij aan het doen is en kijkt je verwachtingsvol aan *snoepje* :D Niet handig en ik moet dat soort stembeloning altijd even aanpassen want met goed zo doet hij het niet.

Ben van de week begonnen met renvers aan de wat langere lijnen en met mezelf op de binnenhoefslag. Heb het geleerd met mezelf aan de buitenkant dus dit is voor mij ook erg wennen maar gaat vast wel lukken.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:59

Het zal je weinig verbazen dat ik precies t zelfde heb. Vingers zijn onveilig als je met voer beloont en resulteert alleen in ongeconcentreerd paard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:07

Tegen datzelfde loop ik ook aan, cursussen zijn altijd zo ver uit de richting, helaas.
Net als Carolien volg ik de opleiding bij dressuurnatuurlijk.nl, onwijs veel geleerd de afgelopen 2 jaar. Maar ben wel heel blij als ik straks mijn laatste jaar gehad heb, om meerdere redenen is het voor mij genoeg(en ja ook daarin speelt het lange reizen een rol).

Ik werk bij Calypso wel met voerbeloningen omdat zij heel moeizaam te motiveren is, je moet echt van verre huize komen om haar (met name in het begin van de training) in te laten zien dat het echt wel leuk is. Naarmate je wat langer bezig bent, zij wat losser is en we wat meer naar de zijgangen kunnen werken. Vind ze het veel leuker en doet heel enthousiast haar best.
Bij Whisper gebruik ik niet tot nauwelijks voer, op een heel enkele keer na als ik vind dat hij dat echt verdient heeft.

Mijn trainingspaard voor de jaaropdracht van afgelopen jaar, kon ik absoluut niet met voer belonen. Die werd daar gewoon zo vreselijk drammerig van en tel daarbij op dat hij als veulen altijd letterlijk op schoot mocht en dat nu nog wel dacht te kunnen... Bij hem wel voerweigeren en wachten geïntroduceerd, omdat ik vind dat ook als ik voer bij me heb hij gewoon respect voor mijn ruimte moest opbrengen. Dat gaat inmiddels heel goed, maar in het werk gebruik ik het niet meer. Inmiddels is het zo als ik hem voer na het werken, dat hij netjes een pas terug gaat zodat ik rustig de voerbak neer kan zetten en pas op mijn teken gaat hij eten.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:14

Ik werk ook met voerbeloning, zelf reden als IJssnuiver, dat Kyra moeilijk te motiveren is. Gelukkig is het bij haar wel heel duidelijk: als ze wat krijgt is het goed, als ik niets geef is het ook goed.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:15

Wiljemijn, ha ha...lijken wel een Siameze 2-ling :D !

Het hangt denk ik sterk van het type paard af of je met voerbeloningen werkt.
Het paard van mijn vriendin waarmee ik tijdens de opleiding werkte, reageert bijv. wel goed op een brokje.
Inderdaad Anne, altijd je eigen ruimte bewaken, dat hebben ze te respecteren. Ise weet dit ook donders goed en wacht keurig totdat ik haar een teken geven dat ze mag gaan eten maar ja, pubers proberen wel eens grenzen te verleggen ;) .
Hoe leer je voer weigeren??

Fransje: succes met de training van de renvers! Leuk dat je al zover bent!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:27

Ik weet dat het in de vrijheidsdressuur een vast onderdeel is, maar daar doe ik dan weer niet aan. Ik heb hem gewoon geleerd dat als ik met de voerbak in mijn handen stond hij terug moest en moest wachten(terug zetten en op moment dat hij rustig stond, mocht hij eten en dat uitbouwen). Voor die tijd moest ik hem al leren al uberhaupt uit mijn ruimte te gaan i.p.v. de aanval in te zetten, het heeft dus enige voeten in aarde gehad. Maar werpt wel zijn vruchten af.
Ik denk dat in de training wel soortgelijk is, pas mogen eten als je een daar het "teken" voor krijgt. Ik had altijd het idee van onze hond voor ogen, totaal ander dier een hond. Maar de hond moest altijd netjes gaan zitten als het voer in de bak ging en mocht pas eten als dat gezegd werd. Maar wellicht dat iemand uit de VD je daar meer over kan vertellen..

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:38

Inderdaad Anne, ook de Duitse Herders waar ik vroeger altijd voor heb gezorgd, kende het "wacht" en "vrij" commando perfect.

Zo, skipak, op naar stal. Ik heb net een belletje gehad dat mijn zadel klaarligt dus die gaan we natuurlijk ook even ophalen. Fijne middag!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:42

Ben benieuwd hoe lang ik nog gebruik kan maken van de bak nu het gaat vriezen, staleig sleept de bak gelukkig nog wel even.

Heb volgende wk zaterdag voor het eerst een proefles, eens kijken hoe haar insteek ik (ook geen idee waar ze mee wil beginnen).

Eergister is de tandarts voor Kyra geweest en komende maandag komt de smid en dan is de APK weer klaar :) tot die tijd doe ik alleen werken aan de hand, kan merken het al even niet meer gedaan te hebben, maar ze pakt het ook zo weer op, wel zo fijn :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:44

Leuk dat je zadel klaar is Carolien!

Leuk is dat he Daf, als ze alles zo lekker weer oppakken! Geeft aan dat je een goede basis gelegd hebt.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:57

Succes met rijden Caro :)

Nou idd, ze moet die balans weer terug krijgen, maar na 10 min stappen zie je alweer zo'n verschil. Eerdaags de renvers ook weer eens meepakken, blijf dat een moeilijke oefening vinden en net toen we m goed onder de knie hadden (nou eigenlijk toen we met alles super bezig waren) kwam mijn zwangerschap, haar verhuizing, peesblessure er tussen :+

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:19

Ik werk nog altijd het prettigste op stem. Ik heb mijn paard zo opgeleid en ze reageert daar heel sterk op, het is dan ook een bijzonder sensibele merrie. Maar na afloop krijgt ze toch altijd even een snoepje :o

De websites van Bastiaan doen het hier op het werk niet, thuis maar even kijken dan.

Heeft er iemand nog een aanrader qua workshop in Brabant?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:22

Ik werk naar mijn stem toe, probeer eerst een subtiele hulp te geven met lichaamstaal en maak mijn hulp dan steeds groter en uiteindelijk zo groot met stem. :)

Ik ben heel erg onzeker over iets en ben benieuwd wat jullie vinden. Loswerken gaat met mijn puber eigenlijk heel goed en hij reageert steeds sneller op subtiele hulpen. Stil staan gaat nog lastig, soms gaat het perfect en blijft hij netjes staan op 'zijn hoefslag', soms gaat hij wel stil staan maar draait hij dan zijn kont naar het midden toe (naar mij toe dus). Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Ik zie het kont naar midden (mij) toedraaien als onbeleefd en ga dan dus weer verder, maar hoe doen jullie dit? Hoe ga ik hier mee om?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:26

Als hij zijn achterhand in jouw ruimte zet zou ik er naar werken dat je op lichaamstaal zijn achterhand weer weg kan sturen. Daar dus een oefening op zich van maken. Ik werk zelf vanuit Parelli en dan kan je de achterhand (of welk deel van het lichaam ook) weg sturen dmv de driving game.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:37

Zo we gaan hard hier haha.. Thanks iedereen, ik heb echt veel zin om naar Canada te gaan, aan de ene kant hoop ik dat het heeel leuk wordt, maar ik moet ook wel weer terug willen haha!

Ik werk hier wel met voedsel, deels omdat het een goede motivatie is en het net wat meer kan bevestigen, ik aai mijn pony wel vaker zonder ''betekenis''. Maar inderdaad, je moet het wel echt goed weten te doseren, zo ben ik de laatste tijd mijn pony iets meer op voedsel aan het belonen en ze wordt (zoals boven ook al beschreven) gelijk net een koekie monster en vreet mijn hand er bijna bij op (scheelt ze heeft geen voortanden dus het is meer sabbelen :D )

Maar ook soms dat ik het vergeet (voedsel) en dan moeten ze het doen met een kriebel e.d. Het moet zonder kunnen maar ik vind ook met (je hebt er natuurlijk uitzonderingen tussen zitten!)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:03

Niet zo zeer in mijn ruimte, de cirkel is vrij groot, maar toch vind ik het een beetje brutaal? Haha? Of overdrijf ik dan?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:09

Hoe is jou lichaamshouding in het halthouden? Geef je niet onbewust de signalen om de schouder naar buiten te zetten(gevolg, achterhand naar binnen) of nodig je juist de achterhand uit naar binnen?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:11

Ligt eraan wat de oorzaak is Glitfaxi. Is het onbalans, nog niet goed stil kunnen staan, is je paard afgeleid en draait naar hetgeen die wil bekijken. Dat maakt dat je het ook anders benaderd.

Als het een kwestie van onbalans is, niet goed stil kunnen staan, dan daarop oefenen en als oefening op zich maken. Is het afgeleid zijn, dan duidelijk de achterhand terugzetten en doorgaan met wat je wilde doen. Evt zorgen dat je het voor bent, meer afwisseling oid :)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:28

Voeren tijdens het werk doe ik alleen op clicker, ik heb een gruwelijke hekel aan van die happers en bedelaars. Mo is volgens mij ook bekend met 'het snoepje bij goed werk'. Zodra hij door heeft dat je iets in handen hebt terwijl we werken vreet hij je bijna op. Terwijl hij op stal perfect kan wachten op een bak eten :? Die ben ik nu dus de clicker aan het leren, zodat ik tenminste tijd heb iets te vragen. Mijn ervaring is dat als je niet heel erg duidelijk bent met wanneer ze een beloning krijgen (oa, klik, stem command 'x'), ze altijd vervelend worden op de lange duur. Afhankelijk van het karakter is dat of bijten, of opdringerig, of van alles door elkaar...

Het kan wel heel krachtig zijn, die positieve beloning. Heb ook echt geen moeite met voerbeloningen, wel met missende vingers :+ Gebruiken jullie het ook met rijden? Ik doe het nu eigenlijk alleen met grondwerk (VD-achtig: wachten, komen, dat soort dingen).

Kont toe draaien zou ik ook anders behandelen afhankelijk van hoe hij het doet. Bij een jong paard dat is afgeleid vind ik het niet zo heel ernstig, paar keer voorzichtig corrigeren is wel voldoende. Bij een paard dat alle truukjes kent en gericht de kont naar binnen gooit ben ik veel minder lief }:) Achterbenen ten alle tijde binnenboort houden aub

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:40

Net definiet besloten dat ik (om meerdere redenen) samen met Whisper het laatste jaar van de opleiding zal afronden, ben heel benieuwd hoe hij dat als gekke jonge pony gaat oppakken.
Dus nu op zoek naar overnachting voor mezelf en leerlingen voor de jaaropdracht.. Stiekem had ik dat al een beetje voor me uit geschoven(heel naïef was ik er vanuit gegaan dat ik zou stoppen).

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:45

Wat super leuk dat je dat gaat doen :))