kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:17

Myca schreef:
joke165 schreef:
@plutolover: dank voor je reactie. Voor het zadel lukt in elk geval niet, dat zit voor geen meter dus enige logische is idd over het zadel. Zal dat es uitproberen, ik twijfel of ik dan genoeg lengte heb want zoveel heb ik al niet over. Ik laat het hier nog wel weten dan hebben anderen er evt. ook wat aan.

Heb je de longeerhulp al geprobeerd over het zadel?

Ik zag op youtube iemand die dat ook zo doet, ik kan me voorstellen dat je dan snel een lengte tekort hebt als hij wat kort aangemeten is:
http://www.youtube.com/watch?v=bIkfALhXe7I

Dit demonstreert nou precies waarom ik er niet meer mee longeer en mijn pony er kriegel van werd. Als ik longeer wil ik uiteraard dat mijn pony ontspant, maar zich niet ontrekt aan de verbinding. Je ziet dat de touwtjes constant in beweging zijn in het filmpje, een constante verbinding is dus niet mogelijk en de pony kan enkel 'fijn' lopen door geen enkele verbinding te pakken. Wat gebeurt er? In plaats van achter naar voor te lopen (zoals ik het wil) gaat het tempo van de pony omhoog en ligt deze veel te hoog en valt op de voorhand.

Nee, het is hem nog steeds niet voor mij :Y)

Laurie26

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:19

Wij longeren ook op deze manier, gebruiken een slof, voor onze paarden werkt het héél goed. Als ze gewend zijn aan een pessoa, dan kunnen ze dit ook verdragen. Ik vind de paarden er heel fijn mee lopen.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:49

Volgens mij is er zelfs een demo op het horse event geweest over dit systeem.
de een vind het geweldig en de ander niet dat is per paard ook verschillend hoe hij/ zij erop reageerd en hoe je er ook zelf mee omgaat.

Ik heb hem te leen van iemand en hem nu ook zelfs besteld en moet zeggen dat het een super systeem is voor mijn paard. hij loopt ontspannen naar beneden en gebruikt zijn rug. uiteraard moet je er zelf voor zorgen dat je paard wel de stuwing van de achterhand blijft gebruiken en doordat je de touwen kan verstellen zorg je er een beetje voor dat je paard niet naar binnen of buiten kijkt.
het is dus ook een kwestie hoe je er zelf mee omgaat en wat de behoefte van je paard zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:32

Ik ken deze manier niet, maar ik vind het er wel fijner uitzien voor het paard dan als je een normale singel hebt met een slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:19

Ik longeer sinds kort ook met deze longeerhulp. Mijn paard reageerde niet erg fijn op touwtjes, dus wilde dit proberen. Hier loopt hij beter mee , maar ben het nog een beetje aan het uitproberen. :)
In mijn onderschrift staat een link naar mijn topic over vandaag met deze longeerhulp

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:36

zijn die van ej het zelfde als van masterhorse?

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:40

Myca schreef:
joke165 schreef:
@plutolover: dank voor je reactie. Voor het zadel lukt in elk geval niet, dat zit voor geen meter dus enige logische is idd over het zadel. Zal dat es uitproberen, ik twijfel of ik dan genoeg lengte heb want zoveel heb ik al niet over. Ik laat het hier nog wel weten dan hebben anderen er evt. ook wat aan.

Heb je de longeerhulp al geprobeerd over het zadel?

Ik zag op youtube iemand die dat ook zo doet, ik kan me voorstellen dat je dan snel een lengte tekort hebt als hij wat kort aangemeten is:
http://www.youtube.com/watch?v=bIkfALhXe7I

Heb het geprobeerd en het ging prima. Viel reuze mee met de lengte je kunt hem nog aardig in lengte verstellen. Handig om eerst even te gebruiken voor je gaat rijden als je paard wat fris is. Is snel op en af te doen :-).

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:28

@ PintoNatal: Ik verkoop ze ook nog steeds. Heb al veel tevreden bokkers die er eentje gekocht hebben. beter kwaliteit en goedkoper!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:31

sonja8 schreef:
@ PintoNatal: Ik verkoop ze ook nog steeds. Heb al veel tevreden bokkers die er eentje gekocht hebben. beter kwaliteit en goedkoper!

oke, ik ga ff kijken hoe of wat bedankt voor de tip!

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:24

PintoNatal schreef:
zijn die van ej het zelfde als van masterhorse?

Die zijn inderdaad hetzelfde als die van Masterhorse ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:31

ik longeer ook zo, gebruik mijn slofteugel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:41

Over het zadel zal die bij mij niet lukken, dan is hij te kort. Ik heb m op de langste stand voor mijn langnekkige paard, en volgens mij is het wel paardenmaat (iig heb ik hem daarvoor overgenomen van een bokker). Mijn paard is echt een drama queen met bijzets, ze ging er altijd onwijs tegen vechten, hoofd shcuddne, in de mond trekken, nog gestresster worden, met alle gevolgen van dien, vast zetten, tegen het bit, bit niet meer in willne nemen bladieblaat. Ik durfte ook niet met bijzet meer te longeren daardoor.
Nu krijg ik hulp en hebben we samen deze hulpteugel uitgeprobeerd en het gaat eigenlijk wel lekker! Ook hoge bokke sprongen kan ze prima zonder zich helemaal in de bek te trekken. We hebben hem op het langst dan wel, maar helpt het toch om haar te laten ontspannen. Ze doet het er super op :j

Moment opnames (want ze is nog lange niet constant erin, maar de stukken worden langer)
Afbeelding
Afbeelding

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:00

Ziet er goed uit hoor Tancreda4

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:22

ik heb dit ook geprobeert op advies van een stalgenootje.. Zij dit het ook op deze manier en dat ging altijd erg fijn met mooie ontspanning, helaas ontstond er complete paniek bij mijn paard.. dus voor mij is dit een NO GO..

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:17

Heeft iemand een duidelijke afbeelding hoe ik het precies vast zet...kan het op de foto hier boven niet helemaal goed zien.
Heb een jonge merrie en wil van de week eens kijken hoe ze dit oppakt.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:03

Afbeelding niet, maar het is heel simpel. Je doet het touw over de rug van je paard. Dan doe je het tussen de benen door, het ene uiteinde haal je door het ringetje (zodat de twee touwen bij elkaar zitten zeg maar) en je klikt de clipjes aan het bit.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:18

Ok bedankt amj ...maar past dat door het ringetje?
Ik zal zo op stal eens kijken maar dat moet goed komen dan.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:26

Ja, dat past. Kan niet missen ;)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:27

idd heb net gekeken...bedankt voor de tip.
Eens zien wat ze ervan vindt....hoe reageren jonge paarden er over het algemeen op?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:01

Prachtige foto's Tancreda. Misschien is het ook wel interessant om te laten zien hoe ze liep zonder de hulp? Want het is echt een super grote vooruitgang!!

Scooby: ik ben er gewoon mee gaan longeren met mijn jonge paard, en dat ging echt super. Niet te kort doen, gewoon proberen.
Je kan het ook gewoon met twee zachte halstertouwen doen, als je nog niet zeker weet hoe je paard gaat reageren. Geef je iig niet je geld voor niets uit als je paard er niet goed op reageert.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:09

Meldt me ook even in dit topic want ben wel heel erg geinteresseerd in deze hulpteugel!

Zag dat sommige mensen ze ook zelf hebben gemaakt. Ik heb nog een oude longeerlijn liggen, zou het daar ook mee kunnen?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:40

Heb de laatste paar pagina's gelezen, alle 30 is een beeeetje veel :))

Maar hoe zit dit met drukke paarden, of paniekerige paarden?
Stel dat een paard ervan in paniek raakt, en gaat rennen/bokken/steigeren etc. Kan dit geen kwaad?

Want op de foto's die ik zie, ziet het er lekker ontspannen uit en lijkt het me een hele fijne manier van longeren :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:54

@ DeadxStar; mijn peerd durfte ik niet bij te zetten, omdat die er 'tegen gaat vechten', met hoofd zwaaien, hoofd gooien, rennen, bokken, achterlijk doet waardoor ze steeds een gigantische ruk in dr mond kreeg, en het alleen maar erger werd van stress. Daarom durfte ik niet meer bij te zetten. Maar met de longeerhulp werkt het, iig bij mijn paard, wel goed! Ze had laatst wel een beetje een 'stresserige' bui, maar vond het verbazinwekkend hoe rustig ze aan het rondspringen en bokken was zonder dat ze zichzelf in de mond trok. Mischien dat het ook wel helpt dat het over de rug ligt?

Ze moeten er niet te diep mee gaan lopen, maar dat is met geen een bijzet, want dan zouden ze kunnen struikelen en doen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:02

Citaat:
Heb de laatste paar pagina's gelezen, alle 30 is een beeeetje veel

Maar hoe zit dit met drukke paarden, of paniekerige paarden?
Stel dat een paard ervan in paniek raakt, en gaat rennen/bokken/steigeren etc. Kan dit geen kwaad?

Want op de foto's die ik zie, ziet het er lekker ontspannen uit en lijkt het me een hele fijne manier van longeren

je kunt ook even kijken naar de concord longe.
deze is speciaal ontwikkeld voor stresssituaties in samenwerking met de kliniek in utrecht.
tis een beetje hetzelfde systeem maar dan net ff wat anders.
www.miekeverdonk.nl

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:19

Tancreda4 schreef:
@ DeadxStar; mijn peerd durfte ik niet bij te zetten, omdat die er 'tegen gaat vechten', met hoofd zwaaien, hoofd gooien, rennen, bokken, achterlijk doet waardoor ze steeds een gigantische ruk in dr mond kreeg, en het alleen maar erger werd van stress. Daarom durfte ik niet meer bij te zetten. Maar met de longeerhulp werkt het, iig bij mijn paard, wel goed! Ze had laatst wel een beetje een 'stresserige' bui, maar vond het verbazinwekkend hoe rustig ze aan het rondspringen en bokken was zonder dat ze zichzelf in de mond trok. Mischien dat het ook wel helpt dat het over de rug ligt?

Ze moeten er niet te diep mee gaan lopen, maar dat is met geen een bijzet, want dan zouden ze kunnen struikelen en doen.

Klopt, want als ze eraan gaan trekken krijgen ze druk op de rug..