Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:16

Prachtige foto's amable. Jauke is idd erg mooi, maar vlgs mij heb ik dat al vaker gezegd. Ik vind het een prachtig paard.

Dat je rekening moet houden met shows, snap ik. Dat is ook een andere situatie dan beetje klooien in de wei. Ik ben zelf ook nog erg lerend en ik weet dat motivatieproblemen ook bij mij kunnen liggen.
Vandaag dus alles weer beetje omgegooid.
Ik werkte in principe altijd los, maar merkte nu dat vooral Silja dan enorm gefrustreerd kan raken. Ze wil alles meteen doen en ze wil het goed doen. Bij de minste twijfel begint ze met allerlei gedrag te gooien en wordt beetje pissig als dat niet is wat ik graag wil zien. Haar zin gaat dan ook beetje over (ze heeft nogal lange teentjes)
Ik heb vandaag geoefend met touwtje om koppie. Niet om haar vast te houden, maar om lichte aanwijzingen te geven... nee, lichte druk op de schouder is niet voorw of achterw . En dan vindt ze het antwoord veel sneller en dan zie je echt *eureka*. Hinnikt ze zachtjes en wordt heel ijverig
Merkte vandaag dat ik na wat moeilijker begin op deze manier al heel snel 3 ijverige paarden had die popelde om mee te doen. Leuke sessies gedaan. Geen bijzondere dingen, maar ik merkte heel erg goed dat ze graag meer aanwijzingen hadden. Sil in het bijzonder.
Maar Hälga net zo goed, want die doet anders gewoon niets. Blijft doodstil staan.
En Billy vervalt dan steeds in dezelfde oefening (naast)
Was dus wel leerzaam vandaag ondanks stormachtig weer.

En daarmee kom ik dus op het volgende voordeel van clicker (vind ik) Je krijgt nl veel meer communicatie. Noodgedwongen ga je veel meer letten op wat ze proberen te zeggen en daar iets mee doen, omdat je niet wil dwingen.
Net als amable die de oefeningen aan het paard aanpast per dag,
En misschien is dat wel het allerleukste hierbij

kat wil ik ook nog gaan trainen. Kip heb ik getraind. Die kon op bepaald moment uit een compleet kaartspel de joker aanwijzen. Familie hier lag dubbel.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:35

Kip heb ik ook gedaan en daar vond ik echt geen hol aan.. dat dier had binnen no time door wat het verschil was tussen blauw en geel. Maar die van jou vind ik wel leuk, misschien dat ik in de toekomst nog eens een kip clickeren.

Vriendin van me had een goudvis die op commando (2x tikken op raam) door de hoepel zwom. Was enorm grappig, maar het enige nadeel van vis is dat ze dus dood gaan van teveel eten en dat is dus ook met deze vis gebeurt.... Arm ding.

@amable: Dat is wel jammer, want als je dat wel zou doen zul je zien dat je dieren veel harder voor je gaan werken, dat zie ik igg bij de dolfijnen en orka's. (imo, als je een orka vraagt om iets te doen en hij doet het niet, kun je het ook maar beter uit je hoofd laten om het nog een keer te vragen)
Denk als je dadelijk met 2 paarden zou gaan werken dat je natuurlijk ook flexibeler zou kunnen zijn met dingen uitsluiten. Zou je dan niet elke sessie andere beloninging kunen gebruiken? Ik heb die van mij net verrast met stuk peer, nou meneer wist niet wat hem overkwam! Werd helemaal grettig en trok zijn hele trukke doos open! Ook weer niet te bedoeling, maar ik merkte gewoon dat mn gewone paardenbrokjes/wortel/ appel saai werden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:35

Ik vond de kip wel geinig. Was trouwens een ouwe kip en ook daardoor gestorven. Had er eerder meer, maar het was meer de laatste der mohikanen.
Vis die zich dood eet is wel beetje sneu, ja.

Ik moet ook eens andere beloningen verzinnen. Kan hier ook een rol spelen waardoor de motivatie soms ff wat minder is. Peer is een goed idee.

Even een vraag uit nieuwsgierigheid...

(imo, als je een orka vraagt om iets te doen en hij doet het niet, kun je het ook maar beter uit je hoofd laten om het nog een keer te vragen)

Wat zou er dan gebeuren? (de opmerking prikkelde dus mijn nieuwsgierigheid)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:53

Weet je Sandra, jouw verhaal doet me denken aan het boek van Karen Pryor, stop met blaffen. (ik weet even niet of ik haar naam goed schrijf :o) Daarin beschrijft ze een klas waarin de ene leerling de andere aan het clickeren is, de geclickerde leerling moet het licht uit doen via het lichtknopje aan de muur. Hij loopt echter al een hele tijd doelloos rondjes in de klas en komt maar niet bij de muur in de buurt. Uiteindelijk gaat de clickeraar in de buurt van de muur staan en op het moment dat de geclickerde leerling langs loopt haakt ze hem pootje, hierdoor valt hij naar voren en vangt zich op tegen de muur... CLICK! Ik vond het een schitterend voorbeeld hoe je iets wat eigenlijk onprettig is, direct omzet naar iets wat fijn is. Want er is m.i. niets zo vervelend als doelloos zoeken naar wat de bedoeling is. Ik kan me de opluchting voorstellen als je eindelijk snapt wat de bedoeling is :))

Ik reageer later op de andere dingen, moet nu echt weg. Er komt iemand van de phryso voor een interview n.a.v. Holland's got talent :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:00

Amable schreef:
Weet je Sandra, jouw verhaal doet me denken aan het boek van Karen Pryor, stop met blaffen. (ik weet even niet of ik haar naam goed schrijf :o) Daarin beschrijft ze een klas waarin de ene leerling de andere aan het clickeren is, de geclickerde leerling moet het licht uit doen via het lichtknopje aan de muur. Hij loopt echter al een hele tijd doelloos rondjes in de klas en komt maar niet bij de muur in de buurt. Uiteindelijk gaat de clickeraar in de buurt van de muur staan en op het moment dat de geclickerde leerling langs loopt haakt ze hem pootje, hierdoor valt hij naar voren en vangt zich op tegen de muur... CLICK! Ik vond het een schitterend voorbeeld hoe je iets wat eigenlijk onprettig is, direct omzet naar iets wat fijn is. Want er is m.i. niets zo vervelend als doelloos zoeken naar wat de bedoeling is. Ik kan me de opluchting voorstellen als je eindelijk snapt wat de bedoeling is :))

Ik reageer later op de andere dingen, moet nu echt weg. Er komt iemand van de phryso voor een interview n.a.v. Holland's got talent :)

Heel treffend. Idd.
Ik merk zoveel opluchting, vooral bij silja. En dat terwijl ik halster gewoon met los touwtje heb. Maar ik kan kleine aanwijzingen geven en dat heeft ze echt heel hard nodig. Het is idd erg doelloos rondzoeken, speciaal voor haar. Ze gaat gewoon allerlei gedrag naar mijn hoofd slingeren en raakt min of meer in paniek als dat het juiste antwoord niet is, waardoor ze niet open staat voor het clicken van subtielere zaken. Dat dringt dan gewoon niet echt door.

veel plezier.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:40

liljebo schreef:
Ik vond de kip wel geinig. Was trouwens een ouwe kip en ook daardoor gestorven. Had er eerder meer, maar het was meer de laatste der mohikanen.
Vis die zich dood eet is wel beetje sneu, ja.

Ik moet ook eens andere beloningen verzinnen. Kan hier ook een rol spelen waardoor de motivatie soms ff wat minder is. Peer is een goed idee.

Even een vraag uit nieuwsgierigheid...

(imo, als je een orka vraagt om iets te doen en hij doet het niet, kun je het ook maar beter uit je hoofd laten om het nog een keer te vragen)

Wat zou er dan gebeuren? (de opmerking prikkelde dus mijn nieuwsgierigheid)

Niets als je geluk hebt :+ Hij spettert je van top tot teen nat, of hij reageert zich af op zijn soortgenoten, of hij reageert zich af op de muur van zijn basin of hij zwemt weg.... En als hij echt een rot humeur heeft op jou...Wat helaas dus wel eens gebeurt maar dat is dus altijd de schuld van de trainer die de stress singalen miste..

Beetje afhankelijk van het karakter van het dier, situatie, enz enz. Kan neit echt zeggen DIT gebeurt er dan.

Mijn paard reageert zich bijvoorbeeld altijd af op mij, dat is de voornaamste reden dat ik me hem eigenlijk altijd train met een hek er tussen.Ik vraag vaak te veel van hem en dan word hij geirriteerd en dan willie wel eens met zijn tandjes open op me af komen. Is echt NIET grappig... Terwijl de oude merrie gewoon wegloopt en denkt "zoek het maar uit". Is gelukkig al maanden niet meer gebeurd, maar ik liep er in het begin wel eens tegen aan ja (en 1 keer die tandje in mn rug vond ik meer dan genoeg, was mn eigen schuld maar toch)
Laatst bijgewerkt door Urko op 31-08-11 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:41

Amable schreef:

Super leuk man! Veel plezier en ik wil het stukje graag lezen...! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:42

oké, was gewoon nieuwsgierig. Lijkt me dat je geen ruzie wil met een orka..:)
Ze hebben dus een lage tolerantiegrens?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:38

Nou idd, ruzie met een Orka lijkt me ook niet alles :')

Vanmorgen was erg leuk ja! Llevado voelde volgens mij al dat ze eigenlijk voor Jauke kwamen want hij stond meteen al luidkeels te hinneken en toen ik niet meteen de wei in kwam ging 'ie alvast liggen :)) Om natuurlijk zsm weer op te staan want ja, vrouwtje kwam niet meteen aanrennen dus dan gaat er niet beloont worden en het kan zelfs zomaar zijn dat ze die tijd voor Jauke gebruikt :oo De dame die het artikel ging schrijven is freelancer en heeft dus niet specifiek iets met friezen, ze was dus meteen helemaal weg van Llevado, had 'ie toch maar even voor elkaar gekregen :)) Ik heb eerst even met hem gespeeld, daarna in de volle wei ernaast gezet tot groot ongenoegen van Jauke, die wilde daar ook wel heen! Maar toen dat draadje dicht bleef was hij eigenlijk heel snel genegen om dan samen met mij wat te gaan doen :j Ik krijg als het goed is nog wat foto's doorgestuurd, we hebben o.a. een foto van beide knollies liggend :D

Over goudvissen gesproken, ik heb bij ons op de receptie een weekje een loge gehad, een goudvis in een kom, doodzielig maar ja, van de studievereniging hier en die hadden 'em ook maar gekregen... Maaar goed, ik heb me nooit echt gerealiseerd dat het kan, maar dat beest dat schooide dus serieus he! Telkens als ik op stond van mijn stoel zwom 'ie heel snel van links naar rechts, echt zo weven zeg maar, om aandacht te trekken dat 'ie nog wel wat wilde eten :+Ik weet zeker dat ik dat beest een boel had kunnen leren :D Maar ja, hij stond maar enkele dagen bij ons... Zou er bijna vissen voor gaan houden :D

Qua beloning merk ik dat Jauke veruit het meete doet voor gewone brokjes, die krijgt hij overigens ook alleen als beloning, niet als gewoon eten, dan heb ik musli. Iets anders vindt hij voor een keer wel lekker, maar niet echt mega. Ik heb ooit voor zijn verjaardag een emmer gepakt en daar gooide ik brokjes, stukjes wortel, appel, brood en banaan in. Weet je wat 'ie deed? Hij gooide die emmer om zodat hij als eerste de brokjes eruit kon eten. Het brood ging ongeveer tegelijkertijd mee naar binnen en daarna kwam de wortel. Ik had expres zoete appel genomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen en die banaan was al helemaal een stom idee, dat liet 'ie dus serieus gewoon staan. Dat was voor mij eigenlijk het moment dat ik realiseerde dat ik hem het meeste plezier doe met gewone brok. Llevado gooit overigens ook de appel en wortel uit zijn bak zodat hij z'n musli als eerste heeft, ik heb het nog niet met brok geprobeerd ;)

De druk die ik er op leg is wel altijd gematigd hoor, ik heb ooit met steigeren geprobeerd om Jauke hoger te krijgen door harder op zijn schouder te slaan. Dat was niet heel bewust, ik zat die dag (zo'n 5 jaar terug al weer) al rot in mijn vel en op stal ging het ook absoluut niet lekker met mijn stalgenoten, voelde me enorm buiten gesloten toen er 2 gezellig samen buiten gingen rijden zonder mij mee te vragen of uberhaupt een woord tegen me te zeggen. En toen wilde die rotbok ook nog eens niet fatsoenlijk steigeren, stomme paard snapte toch wel wat ik bedoel en het dan verdorie niet echt doen, gewoon zijn best niet doen voor me :( grrrrrr... Nou ja, dat heb ik geweten... Het heeft me 3 maanden gekost om hem uberhaupt nog een beetje te laten steigeren... Toen ik mijn frustraties zo op hem botvierde zei hij op een gegeven moment luid en duidelijk "goed, dat doe ik het gewoon niet meer, zoek het lekker uit" Owh mensen wat was ik boos!!! Achteraf is het zo'n goede les geweest :o Jauke gaf me echt een dikke middelvinger en ik heb figuurlijk moeten kruipen om hem te smeken of hij nog eens voor me wilde steigeren. Gelukkig zijn paarden vergevingsgezind, dus na een maand of 3 kwam het weer een beetje terug. Ook heb ik toen leren accepteren dat het voor hem gewoon een onwijs zware oefening is die hij nooit heel spectaculair uit zal voeren. Wel eens jaloers hoor, als die pemmy meisjes hun paard zonder moeite leren steigeren waarbij het beest vervolgens alleen nog maar rechtop staat... Kon hun paard het nou maar een beetje minder goed en de mijne het een beetje beter :+ Maar hij is zoals hij is en hij doet echt zijn uiterste best voor me :+:

Jemig, wat een verhaal heb ik weer getypt.. sorry :o

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:00

liljebo schreef:
oké, was gewoon nieuwsgierig. Lijkt me dat je geen ruzie wil met een orka..:)
Ze hebben dus een lage tolerantiegrens?

Nee helemaal niet zelfs! Hele leuke dieren en willen graag werken, vinden ze echt leuk. Maar als ze iets niet willen dat willen ze het ook echt niet. En als jij als trainer dan denk "ow maar jij moet wel, want ik zeg dat! "

Tja dat is vragen om problemen ja.. ... is bij zeeleeuwen en dolfijnen overigs niet anders..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:10

Amable schreef:
Nou idd, ruzie met een Orka lijkt me ook niet alles :')

Vanmorgen was erg leuk ja! Llevado voelde volgens mij al dat ze eigenlijk voor Jauke kwamen want hij stond meteen al luidkeels te hinneken en toen ik niet meteen de wei in kwam ging 'ie alvast liggen :)) Om natuurlijk zsm weer op te staan want ja, vrouwtje kwam niet meteen aanrennen dus dan gaat er niet beloont worden en het kan zelfs zomaar zijn dat ze die tijd voor Jauke gebruikt :oo De dame die het artikel ging schrijven is freelancer en heeft dus niet specifiek iets met friezen, ze was dus meteen helemaal weg van Llevado, had 'ie toch maar even voor elkaar gekregen :)) Ik heb eerst even met hem gespeeld, daarna in de volle wei ernaast gezet tot groot ongenoegen van Jauke, die wilde daar ook wel heen! Maar toen dat draadje dicht bleef was hij eigenlijk heel snel genegen om dan samen met mij wat te gaan doen :j Ik krijg als het goed is nog wat foto's doorgestuurd, we hebben o.a. een foto van beide knollies liggend :D

Over goudvissen gesproken, ik heb bij ons op de receptie een weekje een loge gehad, een goudvis in een kom, doodzielig maar ja, van de studievereniging hier en die hadden 'em ook maar gekregen... Maaar goed, ik heb me nooit echt gerealiseerd dat het kan, maar dat beest dat schooide dus serieus he! Telkens als ik op stond van mijn stoel zwom 'ie heel snel van links naar rechts, echt zo weven zeg maar, om aandacht te trekken dat 'ie nog wel wat wilde eten :+Ik weet zeker dat ik dat beest een boel had kunnen leren :D Maar ja, hij stond maar enkele dagen bij ons... Zou er bijna vissen voor gaan houden :D

Qua beloning merk ik dat Jauke veruit het meete doet voor gewone brokjes, die krijgt hij overigens ook alleen als beloning, niet als gewoon eten, dan heb ik musli. Iets anders vindt hij voor een keer wel lekker, maar niet echt mega. Ik heb ooit voor zijn verjaardag een emmer gepakt en daar gooide ik brokjes, stukjes wortel, appel, brood en banaan in. Weet je wat 'ie deed? Hij gooide die emmer om zodat hij als eerste de brokjes eruit kon eten. Het brood ging ongeveer tegelijkertijd mee naar binnen en daarna kwam de wortel. Ik had expres zoete appel genomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen en die banaan was al helemaal een stom idee, dat liet 'ie dus serieus gewoon staan. Dat was voor mij eigenlijk het moment dat ik realiseerde dat ik hem het meeste plezier doe met gewone brok. Llevado gooit overigens ook de appel en wortel uit zijn bak zodat hij z'n musli als eerste heeft, ik heb het nog niet met brok geprobeerd ;)

De druk die ik er op leg is wel altijd gematigd hoor, ik heb ooit met steigeren geprobeerd om Jauke hoger te krijgen door harder op zijn schouder te slaan. Dat was niet heel bewust, ik zat die dag (zo'n 5 jaar terug al weer) al rot in mijn vel en op stal ging het ook absoluut niet lekker met mijn stalgenoten, voelde me enorm buiten gesloten toen er 2 gezellig samen buiten gingen rijden zonder mij mee te vragen of uberhaupt een woord tegen me te zeggen. En toen wilde die rotbok ook nog eens niet fatsoenlijk steigeren, stomme paard snapte toch wel wat ik bedoel en het dan verdorie niet echt doen, gewoon zijn best niet doen voor me :( grrrrrr... Nou ja, dat heb ik geweten... Het heeft me 3 maanden gekost om hem uberhaupt nog een beetje te laten steigeren... Toen ik mijn frustraties zo op hem botvierde zei hij op een gegeven moment luid en duidelijk "goed, dat doe ik het gewoon niet meer, zoek het lekker uit" Owh mensen wat was ik boos!!! Achteraf is het zo'n goede les geweest :o Jauke gaf me echt een dikke middelvinger en ik heb figuurlijk moeten kruipen om hem te smeken of hij nog eens voor me wilde steigeren. Gelukkig zijn paarden vergevingsgezind, dus na een maand of 3 kwam het weer een beetje terug. Ook heb ik toen leren accepteren dat het voor hem gewoon een onwijs zware oefening is die hij nooit heel spectaculair uit zal voeren. Wel eens jaloers hoor, als die pemmy meisjes hun paard zonder moeite leren steigeren waarbij het beest vervolgens alleen nog maar rechtop staat... Kon hun paard het nou maar een beetje minder goed en de mijne het een beetje beter :+ Maar hij is zoals hij is en hij doet echt zijn uiterste best voor me :+:

Jemig, wat een verhaal heb ik weer getypt.. sorry :o

Eigenlijk zijn paarden ook maar stom he, (honden ook) dat ze zo goed zijn voor ons. Ik heb ook genoeg van die momentjes (helaas) gehad en er ontzettend veel vangeleerd.

Ik denk nu altijd... "oke.. als ik nu bij een orka had gestaan, hoe had ik dit dan aangepakt?" Want een orka een klap geven (moet je volgens mij wel vlug zijn en heeeeeeeeel hard kunnen slaan) betekent dat dat dier NOOIT NOOIT NOOIT meer voor je werkt (als je geluk hebt...zelfde geld slaat dat dier je dood..) Nu weet ik wel dat je diersoorten eigenlijk niet met elkaar mag vergelijken, maar als je een orka kan trainen zonder fysiek of mentaal geweld waarom een paard of hond dan niet?

Leuk stukje erover: http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM

Is overigs mijn grote voorbeeld, Ian Dunbar. Duurt een kwartiertje, ga er even lekker voor zitten met een koppie thee en een koekje. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:14

Die ga ik even bewaren, zit nu op mijn werk en het is gruwelijk rustig, maar op het gemak een filmpje kijken is dan wel weer het andere uiterste :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:16

Ik denk idd dat zeedieren zich niet laten dwingen (nja, het is wel mogelijk, schreef je, maar dan krijg je volgens mij toch echt niet die spectakulaire shows.)

leerzaam, zulke dingen. Vooral omdat eigenlijk alle verantwoordelijkheid van het al dan niet slagen van een training bij de trainer ligt.
Niet alleen kwestie van goed timen etc,., maar ook het goed 'lezen' van gedrag en daar iets mee doen.

Amable, heb jij dan een goed voorbeeld van, ja. Ik heb ook wel eens blunders begaan e.d. maar je krijgt het wel onmiddellijk op je brood.
Dat is dan weer het mooie van clickertrainen. De dieren krijgen een 'stem' en doen daar iets mee. En je zult het verdorie weten als je in hun ogen fouten maakt.
Hier is het echt niet anders en vooral Silja is daar een echte Miep in. Zeer lange teentjes, die dame. In mijn parelli-tijd konden we echt niet samen door een deur. Nadat ze mij flink beet, riep ik dat ik nooooooit meer met dat paard zou werken; te gecompliceerd, te moeilijk, te heftig etc (sil is eigenlijk mijn mans paard)
Maar na twee paarden met slechte ervaringen met mensen en pijn (door die mensen) en noodgedwongen andere wegen te zoeken (werd dus clicker) begreep ik dat Sil helemaal geen moeilijk paard is, maar een paard met zeer veel rechtvaardigheidszin. Ze wil heel graag voor je werken, maar haat onduidelijkheid en druk/dwang. (misschien door haar verleden, 8 jaar op de drafbaan?)
Momenteel werk ik dan ook heel graag met haar. Maar ze wijst je feilloos op je zwakke punten. Heel leerzaam.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:42

Urko schreef:
[

Leuk stukje erover: http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM

Is overigs mijn grote voorbeeld, Ian Dunbar. Duurt een kwartiertje, ga er even lekker voor zitten met een koppie thee en een koekje. ;)

Ik kende hem nog niet. Mooi stuk. Moeite waard. Thanx. Ga eens kijken of ik komende tijd wat meer over hem kan opsnorren.
Trouwens goed idee... jezelf afvragen hoe je het bv een orka zou leren.
Nu heb ik nooit orka's getraind, maar met wat fantasie kun je je voorstellen dat bepaalde dingen met zo'n dier niet werken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:48

IK heb net een stapel boeken van hem binnengekregen en de boeken zijn echt heel erg leuk om te lezen. Wat mij betreft zou iedere toekomstige puppy eigenaar zijn boeken moeten lezen!

Gister weer eens les gegeven op de hondenschool, was super leuk met al die puppys!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:56

Hallo allemaal. Ik heb weer eens bijgelezen in dit geweldige topic. Of topic gaan over andere dieren vind ik juist interessant daardoor krijg je weer een andere invalshoek. Ik zou ook niet graag ruzie krijgen met een orca. Hap, slik wég ben je, als trainer. :9
;)

Later zal ik weer een update geven over Kyra. Dan ga ik er even uitgebreid voor zitten.

liljebo schreef:
Enige probleem is dat de honden van buur niet altijd buiten zijn. Dat kan ik van hieruit niet zien, dus het blijft gokken en massa's tijd insteken om dit te trainen
(geen honden buiten =geen probleem met dais=geen training)
En natuurlijk is de tijd een probleem. Ik heb 3 honden om mee te werken en 3 paarden en ik moet nog zoiets belachelijks doen als werken. :)

Maar goed... ik hoef niet dagelijks te trainen he.

@liljebo: is het een idee om dan juist daar langs te lopen en daisy te clicken voor goed gedrag? Dat ze daar een positieve ervaring krijgt bij het hek (eerst zonder honden)? Of zeg ik iets geks? :+
@Amable: ik geniet ook erg veel van jouw topics, de filmpjes ga ik later nog even kijken.
Over de traditie:
Amable schreef:
Ik denk idd dat mensen voor nieuwe dingen open moeten staan om dit te willen. En af moeten van het idee dat een dier iets voor hun moet doen, daar kan ik me eerlijk gezegd zo vreselijk aan ergeren, al die mensen die roepen "ik wil niet dat hij het voor het snoepje doet, hij moet het voor mij doen!" En waarom zou hij het dan, in hemelsnaam, voor JOU moeten doen??? Wat heeft HIJ daar aan???

Die vergelijking met salaris (en vals geld) vond ik mooi. Maar ik denk ook altijd: Heb je liever dat je dier het kunstje (gevraagde gedrag, dus) voor een snoepje doet of om straf te ontlopen? Nou dan lekker voor een snoepje. Dan associeert het paard mij tenminste met iets leuks.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:50

Hippologic, leuk dat je er ook weer bij bent...
langs de buur gaan met dais als de honden er niet zijn, is lastig. Ik weet het nl nooit van te voren en het is best een eindje lopen. Als de honden er zijn, liggen ze meestal onder de varanda en dan zie je ze pas als je voorbij komt.
Maar ik ga komende tijd gewoon paar keer per week alleen met dais oefenen. Moet lukken. Laatste weken gewoon te druk daarvoor gehad.

Amable drukt het idd erg goed uit.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:28

Maar het grappige is dat mensen niet willen inzien dat een paard het doet om straf te ontlopen, nee, hij doet het omdat ze het vragen en als 'ie niet reageert, ja, dan vragen ze het wel wat nadrukkelijker ja... Maar ze blijven vragen :j :roll:
Ik zei een keer tegen iemand, we dwingen onze paarden. Nou, dat was toch niet zo hoor, nee, dat viel reuze mee... Dus ik, ok... stel jij geeft been en je paard reageert niet... Nou ja, jullie kennen het, meer been en uiteindelijk toch een tikje (jaja) met de zweep. Dus ik antwoord, aha, maar dat is dus geen dwang? Ik denk toch dat er verdomd weinig keuze overblijft. Zo grappig om iemand dan te zien denken en vervolgens met z'n geweten in de knoop te raken.

Ik vond het filmpje overigens leuk om te kijken, vervelend dat mijn engels niet heel erg goed is waardoor ik toch wat dingen miste, maar het meerendeel heb ik goed kunnen volgen. Zijn zijn boeken alleen in het engels beschikbaar?

Enneh, voor de liefhebbers :) [ITP] Spaanse valkhengst Llevado weer eens! & [GVL-ITP] Jauke weer eens aan het vd-en :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:05

@ amable: ik heb 2 nederlandse versies liggen, dus als je die wilt lenen kom je maar een keer langs ;) Wonen toch maar 10 km van elkaar af :P Wat stom dat ik daar nu pas achter kom.

Ik ga je topics bekijken.

@hippologic: zo oftopic gaan we toch niet, het is nog steeds PR, clickertraining! :D

@liljebo: Succes met trainen, komt wel goed! Jezelf bewapenen met worst en kaas hahaha

Ik heb de afgelopen paar dagen de rem wat beter op mijn paard geclickert met het gevolg dat hij nu liever stilstaat dan dat hij loopt. En ik maar wachten en voorwaarts denken belonen... tis wat... clickeren...Kreeg hem zelfs met mijn benen niet naar voren... braaf paard ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:15

Mooie topics amable. Ik denk dat het gebruiken van voerbeloning onterecht als omkopen wordt gezien. Iig bij de paarden. Ik zie het meer als blijk van waardering; iets waar paarden ook behoefte aan hebben.
Ik geloof nl niet dat de paarden, zoals bv hier, bereid zijn te doen wat ik vraag als ze daar geen zin in hebben, voor een schijfje wortel, terwijl we midden in een wei van 6 ha staan, bomvol met gras.
Ik denk dan toch dat ze het doen omdat ze het leuk vinden en omdat ze de keuze hebben.

Urka, ik moest wel lachen met je paard. Zie het helemaal voor me.

Ik vind het toch nog soms best moeilijk hoor, het clickeren.
Ik had besloten om er eens een VD oefening doorheen te gooien, gewoon voor de lol. Ik dacht aan het buigen, maar kom momenteel niet echt verder dan neus tussen de knieen. Ik focus nu op het iets naar achteren brengen van het gewicht, maar er zit niet echt schot in.
Ik doe het zeker niet goed; heb ook geen ervaring met VD, maar het kost me wel wat hoofdbrekens hoe ik dat zou kunnen oplossen. Heb wel wat mogelijkheden gelezen, maar kom er nog niet echt in vooruit.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:27

Het is iig erg belangrijk dat je het hoofd zo laag mogelijk vraagt eerst, echt neus aan de grond, als ze dat goed doen, leg dan je andere hand tegen z'n borst/buik, op de plek waar de singel ligt, dus echt net achter de voorbenen. Daar geef je een klein beetje druk mee, die druk helpt ze namelijk om naar beneden te zakken. Het is net als ik jou vraag om achterover te hangen, als je dat alleen doet voelt het wat spannend, als er iemand een hand tussen je schouderbladen legt geeft dat direct steun waardoor je met een veiliger gevoel achterover hangt. Meeste paarden zakken eigenlijk direct tegen je hand aan naar beneden :)

En idd, veel mensen zien het als omkopen, even vergelijken met kinderen. Wat doen de meeste mensen? Kind loopt te jengelen, drammen en te zeuren en ze geven het een ijsje zodat ze stil en even met iets bezig zijn. We weten allemaal wat er vervolgens gebeurd... Kind zal alleen maar meer gaan jengelen en zeuren, de supermarkt taferelen. Maar, stel nou dat je een dagje weg bent met de kinderen en ze hebben zich voorbeeldig gedragen, dan kan je ook een ijsje geven omdat ze zo goed meegewerkt hebben. Het is voor een clickeraar een heel logisch verhaal, wij zien wat er gebeurd, ook op het moment dat het gebeurt en we zien het verschil tussen het ene en het andere ijsje. Maar ik denk dat de niet-clickeraar het verschil tussen beide situaties niet ziet, zich laat verleiden door het gemak van het zoethoudertje en vervolgens met een op degrond liggend en stampend kind in de supermarkt zit. Dus is lekkers geven omkoperij...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:42

precies amable.
Trouwens... bedankt voor de tip. Ik wist het wel, van die hand op de borst en deed dat ook.
Maar mij was dus verteld dat je in feite het paard met de borst je hand laat targetten, en dat werkte hier niet. Ik zal het eens proberen met wat meer druk met die hand, kijken of dat helpt.
Haha, het houdt je wel bezig he.

Het gaat mij trouwens niet eens om die buiging, maar gewoon om eens iets aan te leren wat totaal anders is dan anders, waarvan ze dus ook niet de uitkomst weten... gewoon om zelf beter te worden met de clicker. En creatiever.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:59

Maar het wordt leuker om een oefening aan te leren als de kans van slagen ook groter is :) Daarbij is het ook handig om je paard goed te begeleiden bij zo'n oefening, omdat het ook weer werkt aan vertrouwen tussen trainer en eigenaar :) Kijk ook als je de buiging vraagt of hij iets wijdt staat, daarmee bedoel ik de ruimte tussen voor en achterbenen. Als die te dicht bij elkaar staan dan kan hij bij de buiging bij de koten "knakken" waardoor hij makkelijker uit evenwicht raakt.
Die hand op de borst gaat idd niet zozeer om targetten, het is echt steun. Ik kan me ook voorstellen dat je een beetje gebruikt maakt van het principe dat je paard tegen druk in gaat, maar ik merk bij de meeste paarden dat het vooral steun geeft :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:06

Tuurlijk... daarom noemde ik ook al voorzichtig mijn probleempje. Hihi. Maar ik snap idd je stelling en ik ga het zeker proberen. Het klinkt iig logisch.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:19

liljebo schreef:
Ik denk dat het gebruiken van voerbeloning onterecht als omkopen wordt gezien. Iig bij de paarden. Ik zie het meer als blijk van waardering; iets waar paarden ook behoefte aan hebben.
Ik geloof nl niet dat de paarden, zoals bv hier, bereid zijn te doen wat ik vraag als ze daar geen zin in hebben, voor een schijfje wortel, terwijl we midden in een wei van 6 ha staan, bomvol met gras.
Ik denk dan toch dat ze het doen omdat ze het leuk vinden en omdat ze de keuze hebben.

Ik zat dit stukje nog eens te lezen en het grappige is dat ik er gisteren nog over nagedacht. Ik had Vado en Jauke beide een bak voer voor de neus gezet en stond te wachten tot de bakken leeg waren. Beetje internetten op mijn gsm en springend van het ene naar het andere been want het was best heel erg fris :j Vado stond ineens voor m'n neus, kijkend wat ik aan het doen was en wat hij daar misschien mee kon. Dus hem uitgedaagd en al gauw renden we stukjes samen rond en maakte hij al bokkend ook alleen rondjes door de wei om daar weer heel hard aangestormd te komen, echt samen spelen, heerlijk! Toen ik uiteindelijk zo warm was dat ik er wel genoeg van had gestopt en meteen stonden ze samen bij me, lekker aan mijn jas likken want om de eoa reden is er niets zo lekker als aan me likken. Op dat moment kwam de gedachte bij me op dat ze ook gewoon ook echt een break in hun dag is, mijn komst en even samen bezig zijn. Ze zijn ook altijd aan het dringen om mee de wei uit te mogen terwijl ze gewoon op gras staan. Wel wat kort momenteel, ze moesten echt wat afvallen :o maar dus lekker buiten, vrij, eten, gezelschap en toch ruzie maken wie er mee mag... En ik vind dat toch zo heerlijk, nooit een onwillig paard die het stom vindt wat we gaan doen! Wel eens lastig hoor, want Vado is ondertussen al 2 keer (1 keer bij mijn bijrijdster) mee de wei uitgeglipt en wil eigenlijk niet terug voor hij iets leuks gedaan heeft :roll: