Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amable schreef:Weet je Sandra, jouw verhaal doet me denken aan het boek van Karen Pryor, stop met blaffen. (ik weet even niet of ik haar naam goed schrijf) Daarin beschrijft ze een klas waarin de ene leerling de andere aan het clickeren is, de geclickerde leerling moet het licht uit doen via het lichtknopje aan de muur. Hij loopt echter al een hele tijd doelloos rondjes in de klas en komt maar niet bij de muur in de buurt. Uiteindelijk gaat de clickeraar in de buurt van de muur staan en op het moment dat de geclickerde leerling langs loopt haakt ze hem pootje, hierdoor valt hij naar voren en vangt zich op tegen de muur... CLICK! Ik vond het een schitterend voorbeeld hoe je iets wat eigenlijk onprettig is, direct omzet naar iets wat fijn is. Want er is m.i. niets zo vervelend als doelloos zoeken naar wat de bedoeling is. Ik kan me de opluchting voorstellen als je eindelijk snapt wat de bedoeling is
![]()
Ik reageer later op de andere dingen, moet nu echt weg. Er komt iemand van de phryso voor een interview n.a.v. Holland's got talent
liljebo schreef:Ik vond de kip wel geinig. Was trouwens een ouwe kip en ook daardoor gestorven. Had er eerder meer, maar het was meer de laatste der mohikanen.
Vis die zich dood eet is wel beetje sneu, ja.
Ik moet ook eens andere beloningen verzinnen. Kan hier ook een rol spelen waardoor de motivatie soms ff wat minder is. Peer is een goed idee.
Even een vraag uit nieuwsgierigheid...
(imo, als je een orka vraagt om iets te doen en hij doet het niet, kun je het ook maar beter uit je hoofd laten om het nog een keer te vragen)
Wat zou er dan gebeuren? (de opmerking prikkelde dus mijn nieuwsgierigheid)
Amable schreef:Weet je Sandra, jouw verhaal doet me denken aan het boek van Karen Pryor, stop met blaffen. (ik weet even niet of ik haar naam goed schrijf) Daarin beschrijft ze een klas waarin de ene leerling de andere aan het clickeren is, de geclickerde leerling moet het licht uit doen via het lichtknopje aan de muur. Hij loopt echter al een hele tijd doelloos rondjes in de klas en komt maar niet bij de muur in de buurt. Uiteindelijk gaat de clickeraar in de buurt van de muur staan en op het moment dat de geclickerde leerling langs loopt haakt ze hem pootje, hierdoor valt hij naar voren en vangt zich op tegen de muur... CLICK! Ik vond het een schitterend voorbeeld hoe je iets wat eigenlijk onprettig is, direct omzet naar iets wat fijn is. Want er is m.i. niets zo vervelend als doelloos zoeken naar wat de bedoeling is. Ik kan me de opluchting voorstellen als je eindelijk snapt wat de bedoeling is
![]()
Ik reageer later op de andere dingen, moet nu echt weg. Er komt iemand van de phryso voor een interview n.a.v. Holland's got talent
liljebo schreef:oké, was gewoon nieuwsgierig. Lijkt me dat je geen ruzie wil met een orka..
Ze hebben dus een lage tolerantiegrens?
Amable schreef:Nou idd, ruzie met een Orka lijkt me ook niet alles![]()
Vanmorgen was erg leuk ja! Llevado voelde volgens mij al dat ze eigenlijk voor Jauke kwamen want hij stond meteen al luidkeels te hinneken en toen ik niet meteen de wei in kwam ging 'ie alvast liggenOm natuurlijk zsm weer op te staan want ja, vrouwtje kwam niet meteen aanrennen dus dan gaat er niet beloont worden en het kan zelfs zomaar zijn dat ze die tijd voor Jauke gebruikt
De dame die het artikel ging schrijven is freelancer en heeft dus niet specifiek iets met friezen, ze was dus meteen helemaal weg van Llevado, had 'ie toch maar even voor elkaar gekregen
Ik heb eerst even met hem gespeeld, daarna in de volle wei ernaast gezet tot groot ongenoegen van Jauke, die wilde daar ook wel heen! Maar toen dat draadje dicht bleef was hij eigenlijk heel snel genegen om dan samen met mij wat te gaan doen
Ik krijg als het goed is nog wat foto's doorgestuurd, we hebben o.a. een foto van beide knollies liggend
![]()
Over goudvissen gesproken, ik heb bij ons op de receptie een weekje een loge gehad, een goudvis in een kom, doodzielig maar ja, van de studievereniging hier en die hadden 'em ook maar gekregen... Maaar goed, ik heb me nooit echt gerealiseerd dat het kan, maar dat beest dat schooide dus serieus he! Telkens als ik op stond van mijn stoel zwom 'ie heel snel van links naar rechts, echt zo weven zeg maar, om aandacht te trekken dat 'ie nog wel wat wilde etenIk weet zeker dat ik dat beest een boel had kunnen leren
Maar ja, hij stond maar enkele dagen bij ons... Zou er bijna vissen voor gaan houden
Qua beloning merk ik dat Jauke veruit het meete doet voor gewone brokjes, die krijgt hij overigens ook alleen als beloning, niet als gewoon eten, dan heb ik musli. Iets anders vindt hij voor een keer wel lekker, maar niet echt mega. Ik heb ooit voor zijn verjaardag een emmer gepakt en daar gooide ik brokjes, stukjes wortel, appel, brood en banaan in. Weet je wat 'ie deed? Hij gooide die emmer om zodat hij als eerste de brokjes eruit kon eten. Het brood ging ongeveer tegelijkertijd mee naar binnen en daarna kwam de wortel. Ik had expres zoete appel genomen, maar dat had ik beter niet kunnen doen en die banaan was al helemaal een stom idee, dat liet 'ie dus serieus gewoon staan. Dat was voor mij eigenlijk het moment dat ik realiseerde dat ik hem het meeste plezier doe met gewone brok. Llevado gooit overigens ook de appel en wortel uit zijn bak zodat hij z'n musli als eerste heeft, ik heb het nog niet met brok geprobeerd![]()
De druk die ik er op leg is wel altijd gematigd hoor, ik heb ooit met steigeren geprobeerd om Jauke hoger te krijgen door harder op zijn schouder te slaan. Dat was niet heel bewust, ik zat die dag (zo'n 5 jaar terug al weer) al rot in mijn vel en op stal ging het ook absoluut niet lekker met mijn stalgenoten, voelde me enorm buiten gesloten toen er 2 gezellig samen buiten gingen rijden zonder mij mee te vragen of uberhaupt een woord tegen me te zeggen. En toen wilde die rotbok ook nog eens niet fatsoenlijk steigeren, stomme paard snapte toch wel wat ik bedoel en het dan verdorie niet echt doen, gewoon zijn best niet doen voor megrrrrrr... Nou ja, dat heb ik geweten... Het heeft me 3 maanden gekost om hem uberhaupt nog een beetje te laten steigeren... Toen ik mijn frustraties zo op hem botvierde zei hij op een gegeven moment luid en duidelijk "goed, dat doe ik het gewoon niet meer, zoek het lekker uit" Owh mensen wat was ik boos!!! Achteraf is het zo'n goede les geweest
Jauke gaf me echt een dikke middelvinger en ik heb figuurlijk moeten kruipen om hem te smeken of hij nog eens voor me wilde steigeren. Gelukkig zijn paarden vergevingsgezind, dus na een maand of 3 kwam het weer een beetje terug. Ook heb ik toen leren accepteren dat het voor hem gewoon een onwijs zware oefening is die hij nooit heel spectaculair uit zal voeren. Wel eens jaloers hoor, als die pemmy meisjes hun paard zonder moeite leren steigeren waarbij het beest vervolgens alleen nog maar rechtop staat... Kon hun paard het nou maar een beetje minder goed en de mijne het een beetje beter
Maar hij is zoals hij is en hij doet echt zijn uiterste best voor me
![]()
Jemig, wat een verhaal heb ik weer getypt.. sorry
Urko schreef:[
Leuk stukje erover: http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM
Is overigs mijn grote voorbeeld, Ian Dunbar. Duurt een kwartiertje, ga er even lekker voor zitten met een koppie thee en een koekje.
liljebo schreef:Enige probleem is dat de honden van buur niet altijd buiten zijn. Dat kan ik van hieruit niet zien, dus het blijft gokken en massa's tijd insteken om dit te trainen
(geen honden buiten =geen probleem met dais=geen training)
En natuurlijk is de tijd een probleem. Ik heb 3 honden om mee te werken en 3 paarden en ik moet nog zoiets belachelijks doen als werken.
Maar goed... ik hoef niet dagelijks te trainen he.
Amable schreef:Ik denk idd dat mensen voor nieuwe dingen open moeten staan om dit te willen. En af moeten van het idee dat een dier iets voor hun moet doen, daar kan ik me eerlijk gezegd zo vreselijk aan ergeren, al die mensen die roepen "ik wil niet dat hij het voor het snoepje doet, hij moet het voor mij doen!" En waarom zou hij het dan, in hemelsnaam, voor JOU moeten doen??? Wat heeft HIJ daar aan???
liljebo schreef:Ik denk dat het gebruiken van voerbeloning onterecht als omkopen wordt gezien. Iig bij de paarden. Ik zie het meer als blijk van waardering; iets waar paarden ook behoefte aan hebben.
Ik geloof nl niet dat de paarden, zoals bv hier, bereid zijn te doen wat ik vraag als ze daar geen zin in hebben, voor een schijfje wortel, terwijl we midden in een wei van 6 ha staan, bomvol met gras.
Ik denk dan toch dat ze het doen omdat ze het leuk vinden en omdat ze de keuze hebben.