Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:34

En hem in een andere wei zetten? Want hij word indirekt toch beloont worden voor zijn gedrag omdat jij hem telkens wegstuurt. Ik zou er voor kiezen om er een draadje tussen te zetten en als hij normaal doet (dus geen interrese in Jauke of jou toont, want dat is wat je wilt op dat moment) er naar toe gaan en wat met hem gaan doen. Kan MAANDEN DUREN, omdat hij een ontzettende vol houder is en omdat hij met dat gedrag nogal wat succes heeft behaalt.

edit: het wegsturen is hier de aandacht. Aandacht is beloning, enz enz.

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:52

Klopt, maar ergens vind ik het ook wel aandoenlijk :o Dan zit ik op Jauke en gaat hij tot 3 keer liggen in de hoop dat ik weer naar beneden kom :))
Als ik echt even serieus met Jauke aan de gang wil dan neem ik hem sowieso mee naar een bak. Het is meer als ik voor het voeren nog even wat met ze doe. En dat is natuurlijk de moeilijkheid, want dat zijn de momenten dat ik ook niet echt de tijd heb om hem echt serieus te trainen. En ja, negatieve aandacht is ook aandacht, I know. Moeilijk hoor, paarden trainen :+

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:20

Dan is het toch prima! :D Ik zou het persoonlijk iets vinden waar ik me dood aan zou lopen ergeren.

En ja, als de aaaaaaaaaaaaaaaaah schattig factor erbij komt kijken is het altijd moeilijk.. betrap ik mezelf ook op... vooral bij de honden dan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:21

tzt, als we echt shows gaan doen enzo, dan wordt het iets om wat bewuster mee aan de gang te gaan, want als ik ze ooit samen mee wil nemen zal hij ook moeten leren om even te wachten, maar dat is voor als we echt gaan trainen :) Ga je tips dus zeker onthouden :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:08

Neemt niet weg dat ik hartstikke jaloers op je ben wat je allemaal met Jauke kan hoor, ik heb echt de tijd niet om mijn paard zover te krijgen. Stop m'n tijd teveel in honden van andere mensen denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:47

Urko schreef:
Ik ben het niet eens dat je buiten je training wel correcties toe mag dienen. PR is geen trainingsmethode, het is een way-of-live. Een hond maakt geen onderscheid tussen training of geen training. Voor hem is elke ervaring een moment om iets te leren zoals je al zegt. De hond straffen op het moment dat hij vlees van de aanrecht jat is te laat. De hond zal alleen leren dat hij alleen vlees kan jatten als jij niet in de buurt bent. Het gedrag dooft hiermee niet uit dus. Ik vind het beter om de hond te trainen dat hij niet op het aanrecht mag komen, om te verkomen dat hij gaat stelen. Voedsel weigeren is daar een ideale training voor!

Als de hond al succes heeft gehad met het stelen van voeding van het aanrecht zou ik er voor kiezen om potten en pannen zo op te stapelen dat die omvallen als hij erop springt.

Natuurlijk leer je hem dat hij het vlees kan jatten als je niet in de buurt bent.
Maar als ik die avond zelf graag wil eten, zal ik toch het gedrag moeten onderbreken, voordat het vlees weg is.
Dat je daarna iets op het probleem zal moeten verzinnen, is logisch

Het is in feite exact hetzelfde als het voorbeeld van het tegen de bank plassen wat je zelf aanhaalde. Je moet een gedrag NU onderbreken omdat je anders een natte bank hebt/geen vlees voor het avondeten.
Dat het niets met trainen te maken heeft, weet ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:56

Amable, mijn mini is ook zo'n boemerang. Aandoenlijk, maar soms ook lastig. De andere paarden raken soms erg geirriteerd door hem, als hij zich met de training wil bemoeien.
Dan zet ik hem idd ook wel eens apart.
De twee grote paarden accepteren wat beter dat ze niet aan de beurt zijn.
Denk dat ik ook maar met vaste 'seintjes/borden of zo ga werken in de toekomst.

Dan mijn 'probleem'
Ik heb dus drie honden.
Ik heb al een leven lang honden, altijd op clubs getraind voor spoorzoeken/gehoorzaamheid/Pakwerk ed. maar altijd traditioneel en zo ben ik ook met onze honden begonnen.
Vooral bij Daisy (type stresshondje, geboren in kouwe koeienstal waar het de eerste weken heeft doorgebracht) werkte dat niet.
Ze stresste enorm aan de riem en flipte bij voorbijkomende auto's en honden etc.

Nu ben ik daar al een hele tijd vanaf gestapt omdat het niet werkte en ik ook het gevoel had dat het niet goed was, maar nog niet zo lang met clickertraining met hun aan het doen.
Het zijn dus echte crossovers.

Nu train ik oa het netjes wandelen aan de riem met alle drie. Tot dusver met een heel goed resultaat en zelfs auto's leveren geen echt probleem op.
Als we bv voorbij de tekeergaande honden van mijn buurman gaan, is er echter wel een probleem,
Daisy flipt dan nog steeds.
De andere twee willen soms nog wel eens even trekken, maar daar zit verbetering in (ik corrigeer uiteraard niet)
Maar bij Daisy merk ik geen verbetering.
Ik kan met haar alleen een aantal keer passeren en kan uiteindelijk haar zelfs redelijk langs laten lopen, maar een volgende keer (en al helemaal als ze met zijn drieen zijn) is het weer terug bij af

Ik werk uitsluitend met clicker, corrigeer niet en heb het zelfs met de gentle leader geprobeerd om iedere link met flippen/normale riem uit te sluiten.
Tot dusver zonder resultaat,

Suggesties zijn dus erg welkom.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:08

Zorgen dta je eerst met Dais alleen gaat oefenen, oefenen oefenen oefenen, als het goed gaat stapje verder: daarna met 1 van je andere honden erbij, net zolang totdat goed gaat voordat je nummer 3 erbij doet. Eventueel (ik weet niet of het mogelijk is) de afstand tussen het hek van je buurman groter maken waardoor het makkelijker word om te trainen en gewapend met gedroogde long of lever aan de slag. Dit gedrag is er gewoon met de jaren ingesleten en ontzettend moeilijk eruit te krijgen.

Flippen betekent afstand groter maken, aandacht vragen en afstand weer kleiner maken. Een hond die onzeker is zoveel mogelijk alleen mee nemen zonder zijn hondenvriendjes, want dan leert ze op eigen poten staan. Een probleem als dit heeft echt mega veel tijd in beslag en ontzettend veel geduld.

Als je met de stappen doorgaat, moet je altijd bedeken dat je weer terug gaat naar 0. Dus als dais alleen goed gaat en je gaat vervolgens met 2 honden wandelen, moet je de afstand tussen het hek weer groter maken.

WIl ze autos najagen of wil ze er echt voor weg?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:51

Ze wilde auto's najagen, maar dat gedrag is er eigenlijk praktisch uit. Is overigens best snel gegaan. Goed... als ze in de tuin loopt, doet ze het nog. Maar aan de riem eigenlijk niet meer.

Nu heb ik met daisy alleen geoefend en uiteindelijk gaat dat goed. Maar de volgende dag beginnen we weer bij 0. Maar wellicht elke dag bepaalde afstand oefenen (kan niet met erlangs gaan, maar wel met niet tot aan de buurman lopen...) hij woont ruim 300 m verderop. En dan vlgd keer dezelfde afstand aanhouden totdat dat dagelijks goed gaat en dan pas wat dichterbij.

Enige probleem is dat de honden van buur niet altijd buiten zijn. Dat kan ik van hieruit niet zien, dus het blijft gokken en massa's tijd insteken om dit te trainen
(geen honden buiten =geen probleem met dais=geen training)
En natuurlijk is de tijd een probleem. Ik heb 3 honden om mee te werken en 3 paarden en ik moet nog zoiets belachelijks doen als werken. :)

Maar goed... ik hoef niet dagelijks te trainen he.

Nadat ik merkte dat tradi-training hier geen succes was en zelfs Cesar Millner een tijd heb gevolgd en zijn methode heb toegepast zonder succes, heb ik ff voor het gemak gekozen en het achterwege gelaten. Dat is zo makkelijk hier he... ik hoef de honden niet aan de lijn te hebben om het bos in te gaan. Ik steek de weg over en kan een uur door het bos dwalen met de honden los (ze luisteren verder goed) Kom geen kip tegen hier.
Maar ja... zodra je ergens met hen naartoe gaat en ze daar onverwacht moet aanlijnen, heb je een probleem.
(eerst konden ze met zijn drieen nogal eens lastig zijn aan de lijn omdat ik het zo weinig deed. Nu gaat dat gelukkig goed)'
Daarnaast moet ik het met diepe sneeuw hebben van het wandelen over straat, omdat de bossen dan geen optie zijn.

Ik ben met dais hier naar de club geweest als pupje, maar dat was echt een flop. Ben echt wel wat gewend vanuit de tradi achtergrond, maar daar was het niets als corrigeren en schreeuwen. Ben ik ook meteen mee gestopt.
Als ik nu ooit weer met een pup zou beginnen, zou ik nooit meer op de tradi manier willen werken. Zo zie je maar... een mens is nooit te oud om te leren.
Maar het vergt wat om de openingen te zien en om om te scholen. En dat geldt niet alleen voor de dieren.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:39

Ik zal mn mening over Cesar Milan verder voor me houden, heb respect voor die man dat hij zo goed op het publiek in kan spelen en hij kan me nog wel wat marketing lessen geven....Nee, als je mij vraagt zou iedereen de methode van Ian Dunbar volgen (die overigs al 30 jaar langer heer en meester is op dit vakgebied dan CM). Dát is pas een leuke man!

Ik heb vroeger (nou 5 jaar geleden) ook via de tradi. methode en ik heb daarvoor 4 jaar met mijn paard lopen vechten en kwam geen steek verder. Ik krijg 2 nieuwe instructeurs en binnen een halfjaar is mijn paard verandert van *dwars* naar afgericht dressuur paard. (hij was niet dwars, hij was gewoon 10 keer slimmer dan zijn baas, inmiddels beste vriendin, want hij is verandert van, ik-haat-knuffelen naar de grootste knuffelkont die er is) Simpelweg door alle *fouten* dingen te negeren en al het goeds de lucht in te prijzen. Inmiddels niet fanatiek dressuur/spring ruiter meer, maar prof. boscros ruiter, heb geen zin meer in al dat trainen en ik vin VD vele malen leuker, paard ook.

Later ben ik via stage in dolfinariums terecht gekomen, en bij een ontzettend goede papegaairen trainer en TADAAA toen raakte ik verslaafd aan de clicker! Weer via stage terecht gekomen bij een hondenschool die alleen via de clickermethode werkt (eigenaar is ook de eerste in Europa die KPA gecertificeerd is). En nu wil (kan) ik niet meer anders denken, echt zo erg! Werk nu ook op die hondenschool en hoop in de toekomst nog ooit eens doortegroeien naar haar andere bedrijf (wat binnen kort een eigen docu krijgt op tv, maar dat zeg ik tegen die tijd nog wel)

Mijn eigen hond is een crosover geworden op 8 jarige leeftijd, en ik heb nu een *verzorg*hond (omdat mijn eigen hond inmiddels 11 is en dementeert) van 6 jaar die alleen in een buitenhok heeft gezeten, kruising beagle, helemaal geen gedraginging zoals zit ofzo kent, alleen konijnen najagen en weglopen voor UREN!. Leuke uitdaging en ik ben er nu 4 maanden mee bezig en ik kan hem al los mee nemen. Zou haar zo in huis willen nemen, maar helaas, mag er geen hond bij op het moment.

Doen jullie allemaal even heel hard voor mij duimen? Ik heb gesoliciteerd in het buitenland in een dolfinarium... heb er al meerdere keren stage gelopen en ik mocht weer terug komen dus ik heb stiekem wel een beetje hoop dat het wat word...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:47

Ik ben ook geen fan meer van CM hoor. Maar ik was een tijdje vanuit mijn tradi achtergrond onder de indruk van hem. Ian Dunbar ken ik niet. Zal ik eens opzoeken.

Maar je kent het dus... het switchen. Ik wil ook niet meer terug. Ik denk dat dat ook moeilijk wordt als je die switch eenmaal maakt. Het is gewoon een compleet andere manier van denken.
En knuffelen.. dan doen hier alle dieren. Haha.
Maar goed.. ik hoef ook niets te 'bereiken'. Ik wil gewoon lol hebben en ja... ik wil graag buitenritjes maken.
En ik heb zelf het gevoel dat een clickergetraind paard het veiligste paard is, omdat ze zelf mee willen werken. Maar ik heb nog een laaaaaaaange weg te gaan.

Leuk, die uitdaging met verzorghond. Ik kan hier nog vooruit met de eigen dieren. heb altijd tijd te kort.

Maar ik zal heel erg hard voor je duimen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:59

Dat heb ik nou precies hetzelfde! Ik hoef me niet te bewijzen op wedstrijdjes voor andere of om status te krijgen. Heb tegewoordig ook al geen bit meer in, en ik heb nog nooit ook maar een sec. het gevoel gehad dat ik geen controle had, zelfs meer controle want mn paard is mega op mijn zit gefocusd sinds dat metaal uit zijn mond is. (onder het moto van: ik train honden ook niet met een slipketting, waarom dan wel metaal in mijn paard zijn mond? ben ik daar de 1 op de andere dag mee gestopt.)

Ik vond het zo stom dat ik les geef en dan zelf geen hond meer hebben waarmee ik wedstrijden kan doen of kan trainen (mijn oude hond is sinds zijn dementie echt neit meer te vertrouwen met andere honden, hij kan ineens omslaan naar agressie) vond ik zo stom staan. En deze beagleX is ideaal, werkt super graag met me en kan overal mee naar toe in mijn tas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:43

Met een dementerende hond is het idd geen doen. Een verzorghond is dan een goede optie.
Ik rij overigens ook bitloos. mijn man ook. Voor mij heeft het bit geen meerwaarde, dus waarom zou ik?
Slipkettingen e.d. heb ik lang geleden al richting prullenbak verwezen.

Ik moet zeggen dat ik het trainen op deze manier veel en veel leuk vind.
Ik heb er alleen spijt van dat ik er niet veel eerder mee ben begonnen en dat ik vroeger niet wist wat ik nu weet. In dat opzicht hebben jullie jonge meiden een flinke voorsprong, waar ik beetje jaloers op ben.
Vroeger deed je wat iedereen in je omgeving/club deed omdat je niet beter wist
Tegenwoordig is met internet e.d de wereld zo groot geworden dat je een schat aan informatie krijgt. (soms beetje overspoeld wordt zelfs)
Maar ja... een mens is nooit te oud om te leren, zeggen ze
Maar soms schaam ik mij voor de manier waarop ik vroeger situaties aanpakte. Gemeen of hard was ik nooit, maar je kreeg vroeger met de paplepel ingegoten dat je moest laten zien wie de baas was e.d.
Pffff...

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:55

Ik heb een shetlander ingereden ,, maar ik vond het longeren en rijden te saai worden voor haar.
Dus toen las ik op internet over klickertraining ,, ik begon ermee en ze vond het heel leukk !
Ik doe het nu ook met mijn konijnen ...

het is voor iedereen een aanraden _/-\o_

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:05

liljebo schreef:
Met een dementerende hond is het idd geen doen. Een verzorghond is dan een goede optie.
Ik rij overigens ook bitloos. mijn man ook. Voor mij heeft het bit geen meerwaarde, dus waarom zou ik?
Slipkettingen e.d. heb ik lang geleden al richting prullenbak verwezen.

Ik moet zeggen dat ik het trainen op deze manier veel en veel leuk vind.
Ik heb er alleen spijt van dat ik er niet veel eerder mee ben begonnen en dat ik vroeger niet wist wat ik nu weet. In dat opzicht hebben jullie jonge meiden een flinke voorsprong, waar ik beetje jaloers op ben.
Vroeger deed je wat iedereen in je omgeving/club deed omdat je niet beter wist
Tegenwoordig is met internet e.d de wereld zo groot geworden dat je een schat aan informatie krijgt. (soms beetje overspoeld wordt zelfs)
Maar ja... een mens is nooit te oud om te leren, zeggen ze
Maar soms schaam ik mij voor de manier waarop ik vroeger situaties aanpakte. Gemeen of hard was ik nooit, maar je kreeg vroeger met de paplepel ingegoten dat je moest laten zien wie de baas was e.d. Pffff...

5 jaar geleden dacht ik ookt niet anders hoor. Denk niet dat het aan je leeftijd ligt, eerder aan je motivatie om open te staan voor nieuwe dingen. Genoeg mensen uit mijn omgeving die dezelfde leeftijd hebben als ik en nog volgens traditionele methodes trainen hoor, mijn methode *zwart* maken en me uitlachen.
Denk dus niet dat het zozeer leeftijd gebonden is, eerder omdat PR nu veel meer bekendheid krijgt via indd internet enz. En je staat voor nieuwe dingen open of niet.

Nou ik ga lekker rijden, het is nu nog licht en droog hier!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:53

Joh, moet je alleen eens kijken hoeveel mensen op bokt hier nog vreselijk traditioneel denken. Ik een tijdje terug dit topic geopend [GVL-ITP] [video] Llevado gaat mee spelen! Het ene vooroordeel na het andere komt langs |o

Jauke heeft heel snel zoiets van "ach, laat hem maar, hij wil zo graag". En ja, da's ook niet handig :+ Die raakt dus ook niet geïriteerd ofzo.

Ik denk idd dat mensen voor nieuwe dingen open moeten staan om dit te willen. En af moeten van het idee dat een dier iets voor hun moet doen, daar kan ik me eerlijk gezegd zo vreselijk aan ergeren, al die mensen die roepen "ik wil niet dat hij het voor het snoepje doet, hij moet het voor mij doen!" En waarom zou hij het dan, in hemelsnaam, voor JOU moeten doen??? Wat heeft HIJ daar aan??? Ik denk dat mensen, als ze eenmaal snappen waarom een dier het normaal allemaal doet, veel meer open staan voor clickertraining. Maar zolang ze nog denken, met hun zwepen, bitten en sporen, dat het paard het voor hun doet, blijft clickertraining een manier om je paard een verwent nest te maken...
Overigens ben ik nog niet helemaal om, ik doe heel erg veel met clickertraining, maar ik werk ook nog met correcties. Ik vind het enorm creatief zoals je de hond belet om vlees van het aanrecht te jatten, maar als ik het zie gebeuren dan wordt ik gewoon echt boos en dan krijgt 'ie ook echt op zijn donder. Maar, wel alleen als ik het zie gebeuren.

Ik zal duimen voor je sollicitatie Urko, lijkt me zo mega gaaf he, werken met zeedieren! Heb alleen verder helemaal niets met water :+ Maar het trainen met die dieren lijkt me geweldig!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:42

Amable schreef:
Joh, moet je alleen eens kijken hoeveel mensen op bokt hier nog vreselijk traditioneel denken. Ik een tijdje terug dit topic geopend [GVL-ITP] [video] Llevado gaat mee spelen! Het ene vooroordeel na het andere komt langs |o

Jauke heeft heel snel zoiets van "ach, laat hem maar, hij wil zo graag". En ja, da's ook niet handig :+ Die raakt dus ook niet geïriteerd ofzo.

Ik denk idd dat mensen voor nieuwe dingen open moeten staan om dit te willen. En af moeten van het idee dat een dier iets voor hun moet doen, daar kan ik me eerlijk gezegd zo vreselijk aan ergeren, al die mensen die roepen "ik wil niet dat hij het voor het snoepje doet, hij moet het voor mij doen!" En waarom zou hij het dan, in hemelsnaam, voor JOU moeten doen??? Wat heeft HIJ daar aan??? Ik denk dat mensen, als ze eenmaal snappen waarom een dier het normaal allemaal doet, veel meer open staan voor clickertraining. Maar zolang ze nog denken, met hun zwepen, bitten en sporen, dat het paard het voor hun doet, blijft clickertraining een manier om je paard een verwent nest te maken...
Overigens ben ik nog niet helemaal om, ik doe heel erg veel met clickertraining, maar ik werk ook nog met correcties. Ik vind het enorm creatief zoals je de hond belet om vlees van het aanrecht te jatten, maar als ik het zie gebeuren dan wordt ik gewoon echt boos en dan krijgt 'ie ook echt op zijn donder. Maar, wel alleen als ik het zie gebeuren.

Ik zal duimen voor je sollicitatie Urko, lijkt me zo mega gaaf he, werken met zeedieren! Heb alleen verder helemaal niets met water :+ Maar het trainen met die dieren lijkt me geweldig!

Je moet eens weten hoe vaak ik dat hoor in de dierenwinkel of op de hondenschool. Now Dream on, dat doet geen één dier. Ik werk ook geheel vrijwillig voor mijn baas omdat ik hem zo aardig vind, kom nou, als die mij niet uitbetaald kom ik ook niet meer werken.. Precies hetzelfde.

Ga je topic even lezen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:48

Idd, ik vergelijk de click vaak ook met geld, ook wat betreft het belonen na de click. Als je baas je geld geeft wat vals blijkt, dan ga je daar niet nog eens voor werken, die is onbetrouwbaar. En dat de clicker werkt, kijk eens naar onze wereld economie, draait geheel op een secundaire versterker.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:01

mijn hemel, daniel, wat een drama topic!
Ben bij pagina 4 gestopt met lezen want het werkte slecht op mijn humeur.

Ik zie een paard wat gewoon lekker wil werken met jou en daar ontzettend van geniet. Ben hartstikke jaloers op je.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:16

Maf dat sommige mensen dat niet zien he? Zo vast in hun eigen denkwereldje van wat hoort en wat niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:39

pfff kannie slapen.
Zal dadelijk ff kijken in het topic, amable.
Maar idd... die opmerking dat een paard (of ander dier) iets voor jou moet willen doen, is meer iets uit een sprookje, denk ik.
Ik weet dat ik mij veel fanatieker uitsloof voor iemand die het ene complimentje na het andere uitdeelt (want dat is de click eigenlijk) dan voor iemand die altijd wat te zeuren heeft.
Ik heb vaak het idee dat het voertje nog niet eens het belangrijkste is. Regelmatig lijkt het vooral om de click te gaan.

Ik vind het clickeren trouwens een enorme uitdaging voor mijzelf; weten wat je wilt bereiken, waar je op moet letten, hoe je daar moet komen en vooral de goede dingen uitfilteren. Je gaat dat ook in het dagelijkse leven toepassen en dat is waardevol.

Tot slot vind ik ook nog eens dat je band met dieren juist veel sterker wordt hierdoor.

Maarruh... je hebt ook van die dagen....
Zoals vandaag... ff droog, snel met pionnetjes naar de paarden, want ik wil leren dat ze op de cirkel lopen om de pionnen, en dat ik later aan lichaam kan werken dmv clickeren (gymnastiseren) Targetstick mee (die komt overal bij van pas) en helemaal achteraan naar de wei, want ze staan natuurlijk in het bos
(achterste deel van de wei-6 ha=aardig eindje wandelen)
Zet mijn pionnentjes op... heeft niemand zin om iets te doen. Tja, ik werk los he. Ze kijken met een oog naar die pionnen...mwaaahhh nee.
Goed... dan maar werken aan het buigen. Heb ik een beginnetje mee gemaakt. Deed tot dusver geen VD maar lijkt me leuk voor de afwisseling. Ieder paard doet een paar flauwe pogingen en gaat weer staan vreten. Tsssss.
Goed dan... kijken of ze zelf ergens mee komen....
Nop. Vreten.
Eindelijk krijg ik billy zover om voorvoetjes overstappen te oefenen, maar na 1 keer wil ie naast oefenen (naar me toe lopen, om mij heen, en rechts naast me staan, net als een hond... hebben we ooit eens geoefend voor de lol) Tot in het oneindige.
Moet aardig wat uit de kast halen om hem iets anders te laten doen en eigenlijk issie dan boos, want hij wil 'naast' doen. Maar met wat krabbeltjes kan ik voetje overstap mijn kant beetje laten doen.
Tussendoor komen de dames ook, want die willen opeens ook iets doen. Maar geen saai rondje en geen buiging. Overstappen met voetje kan nog wel. Verder beetje grapjes met targetstick... paar keer, gaan weer weg, ff vreten, komen weer terug als de ander aan de beurt is..
Kortom ; ze zijn vandaag beetje vervelend en dwars en tonen weinig interesse. Maar omdat we toch met wat melige spelletjes kunnen afsluiten, brei ik er maar een eind aan en vertrek, En dan zijn ze niet meer bij me weg te slaan. Braaf volgen, beetje ruzieen wie naast/bij me moet lopen, etc etc.
Monsters. Dat zijn het.
Maar ik moet er dan toch mee lachen. Ik heb zelf tenslotte ook wel eens een melige dag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:09

Jeetje amable wat een drama in dat topic. Ik weet heel erg goed dat paarden niet meedoen als ze er geen zin in hebben (zoals je net hebt gelezen)
En ik weet ook dat de dingen die je doet ook door hengsten onderling worden gedaan, dus het dramatische verhaal van overbelasting zie ik ook niet zo.
Bovendien weet ik dan ook nog dat paarden wel degelijk van elkaar afkijken. Vaak genoeg gezien hier.
Maar als ze er geen zin in hebben.... nheuh... gaan ze lekker vreten.
Prachtig paard heb je trouwens.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:55

Moest wel lachen om je verhaal hoor :)) Jauke heeft er ook ooit een handje van om alleen de simpele dingen te willen doen. Afgelopen zaterdag daarentegen was hij er tijdens de show helemaal, dan is het zo tof om met hem te werken, hij is dan zo energiek, wakker en blij! Rijden was wel even spannend, we gingen op een gegeven moment zonder hoofdstel op een balkje op de grond af (we gaven show in de springpiste) en ik ken Jauke, in zo'n bui is zo'n balkje voor hem een hindernis van een meter hoog en 2 meter breed :oo De rem werkte gelukkig net op tijd :+ Maar kon echt tikkertje met hem spelen, helemaal leuk :D

Dat topic was echt drama ja. Het ergste was eigenlijk nog dat ik op dat moment met Jauke op de penny fanshow dagen was voor de premiere van penny's shadow en alleen maar internet op mijn gsm had. Dus ik las wel mee, maar reageren via mobiel is eigenlijk geen optie, vreselijk frustrerend. En ook heel gek om het ene moment te horen dat Joep en Tineke Bartels zo onwijs van je show genoten hebben en het volgende moment te lezen dat je een vreselijke dierenbeul/egoïst/aandachtstrekker weet ik het wat ben...
En wat die belasting betreft, Jauke heeft nog nooit een pas kreupel gelopen (afkloppen natuurlijk) en ook Vado heeft in die 2 jaar dat ik hem nu heb nog nooit iets aan ongemak laten zien. En dat hij het leuk vindt is volgens mij wel te zien op het filmpje. Enneh, thanks! Ik geniet ook steeds weer als ik naar hem kijk, hij is zó mooi! Maar ook van Jauke geniet ik hoor, zoals deze hei foto's, wat issie mooi! [ITP] HGT-fries Jauke op de hei door vd oord fotografie!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:43

@ Amable: Prachtige foto's zeg! Denk overigs dat je meer waarde moet hechten aan die opmerkingen van familie bartels dan hier die knopen op bokt, maar goed. Ik kan niet wachten totdat je dadelijk echt aan de bak kan met die goude van je, kun je dadelijk met 2 paarden een show doen! Laat je hem castreren ofneit? voordat je dat zou doen, ik heb nog een merrie die er heeeeeel graag een veulen van hem wil... :o

@Liljebo: Dat is het allermooiste van clickertraining, als ze geen zin hem dan doen ze het ook echt niet. Ik vind dat prachtig (soms ook een beetje sip, vooral als je dan 5 orka's hebt en het dominante vrouwtje zegt, nee vandaag niet, sta je dan met 1 orka... :+ ) Sta je jezelf helemaal uit te sloven om vanalles te doen met ze, en dan zeggen ze gewoon "VANDAAG EVEN NIET!!!!" :+

Gisteravond nog wat target training gedaan, ik wil dat hij naar voor komt (begin van de wei) als ik hem roep, en niet op een stap tempo, maar gas erop. Ben het helemaal beu om hem elke dag achterin de wei te gaan halen, zeker als die nat is.... Gras staat hier een halve meter hoog en dan ben ik doorweekt als ik terug kom op stal. Ben nog met een van mn parkieten bezig om die te leren vrij vliegen, en dat gaat echt super, mits er niets *engs* gebeurd.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:10

Ik ben daar wel wat strenger in, het is idd het mooiste, maar met de shows, tja, ik wordt toch betaald om wat te laten zien ook als we bijv op gras werken. Maar hij mag wel aangeven hoe hij in zijn energie zit, als spelen, steigeren en gek doen er niet in zit? Dan laten we dat niet zien. Doen we meer met liggen, zitten, knielen en de kleine dingen. Maar ik wil wel dat als ik tijd voor hem maak hij ook even tijd en aandacht voor mij maakt. Niet helemaal binnen het clickerprincipe, maar anders zou ik op veel evenementen al geen demo meer kunnen geven. Ik probeer in geval van grasdemo wel weer te zorgen dat hij vooraf of naderhand nog even uitgebreid kan grazen, hij weet dus dat het uiteindelijk wel mag, maar pas als ik het aangeef :)

Ik hecht ook zeker meer waarde aan de mening van Bartels en heb het hele topic ondertussen behoorlijk langs me heen laten glijden. Zij zijn er van overtuigd dat het slecht is, ik dat het goed is. Tja, tis nou eenmaal mijn paard :) Enneh, in principe blijft hij hengst, mits hij zich blijft gedragen. Momenteel gaat dat prima, hoewel er toch wat stalgenoten zijn die hem wat eng vinden. Ze willen helaas niet inzien dat dat gedrag is en geen hormonen... Hij kan onwijs druk en drammerig zijn, vind de ingang van zijn stal eng en loopt door mensen heen. Dat doet hij allemaal bij mij niet hoor, bij mij is het een engeltje. Maar het is wat dat betreft een echte andalusier, behoorlijk eenkennig... En hij bedoelt het ook echt niet slecht, ik geloof oprecht dat hij eigenlijk gewoon een beetje in de war raakt van die vreemde, schreeuwende, druk bewegende mensen die op alles wat hij doet anders reageren als ik...
Wat voor merrie heb je? Ik zou het op zich wel heel leuk vinden als hij tzt nakomelingen maken mag :D

Leuk is dat he, met verschillende dieren werken! ik ben ook aan het clickeren met de kat, zo leuk om te zien hoe anders ze weer reageert! Ook de hond heeft met de clicker eea geleerd en ik ben ook ooit met de kippen bezig geweest. Daar erger ik me alleen doet dat ik iedere trainingssessie zo ongeveer weer vanaf nul kan beginnen dus dat ligt een beetje stil :o Zou het ook erg tof vinden om konijnen te trainen, of vogels of varkentjes! Maar ja, in een rijtjeshuis wordt dat toch lastig :+